Superbista tuli mieleen. Eilen näin Sysmä Cityn keskustassa uusikoppaisen farkkusuperbin mihin oli laitettu vetokoukkulaatikko, taisi olla joku Thulen boksi. Jos mä sain töissä naureskeluja Focuksen katolla majailevasta töpöstä kattoboksista niin saa tuokin perhe kestää kaikenlaista.
Aika huisi yhdistelmä.
Lähetetty minun XQ-AU52 laitteesta Tapatalkilla
Mitähän Mosse maksoi uutena -86? Nyt lähtöhinta on 4k€ : https://huutokaupat.com/1922646
![]()
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Kiitos vinkeistä, tämmöinenkin löytyi, kommentteja?
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/11241243
Toin appiukolle loppuvuonna 2017 samanvuotisen L&K Subben Ruotsista. On samalla tekniikalla, eli nelikko-kiisseli. Mä oon aina tykännyt tosta autosta, pl suvikiekot (235/40/19), jotka on liian kovat mun makuun - toki hienon näköiset. Varusteitahan noissa on tyyliin kaikki ja ainakin appiukon auto on toiminut moitteetta tän reilun pari vuotta, jonka se on hällä ollut. Navin saa päivitettyä helposti Skodan omilta sivuilta (pari kertaa vuodessa) ilmaiseksi ja muutenkin Cantonit soi kivasti ja auto on hyvä ajolleen ja tilaa on kaikille ja paljon. Mä oon ajanut sitä yhteensä muutaman tonnin tässä parin vuoden aikana, eli kokemusta on jonkin verran.
Vielä kun tekee sopivat adaptationit VCDS:llä, niin toi DSG6-lootakin alkaa olemaan paljon perusasetuksia responsiivisempi ja siten mukavampi ajolleen. Perusasetuksissa se on omaan makuun vähän viipyilevä.
Hinnasta en osaa sanoa muuta, kun että mä appiukon laite maksoi Ruotsin huutokaupasta silloin 2018 ja 27k ajettuna noin 28k€ + verot (olikohan ~35k€ yhteensä), eli tuohon pyyntiin nähden silloin ilmeisen OK kauppa...
Niin ja kun elokuussa myynnissä oleva auto on kuvissa talvirenkailla, vois olettaa että tinkivaraa löytyy...
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
TM:ssa oli taannoin mielenkiintoinen vertailu. Kolme eri merkkiä, kaksi kutakin. Kannattaako ottaa merkiltä isompi farkku vai vähän pienempi nelivetomaasturi, +/- samalla rahalla. Siinä oli Skoda ja BMW (sekä Renault.)
Vertailu käytiin merkkien kahden edustajan välillä.
5-sarjan farkku vs. X3 ja Superb vs. Kodiaq.
Yksi asia mikä pisti mittaustuloksissa silmään, oli sisämelu. Skodassa luokkaa 5dB isompi kuin bemareissa. (X3 vs Kodiaq, 5 vs Superb) Ero on melko jäätävä kun itsekin olin pitänyt Superbia (tässäkin asiassa) laadukkaampana autona, mutta jossain sen hinnan pitää näkyäkin? Tai kuulua.
Kaar ittelles vaa
^ Ei kuulu laatu Superbissa, on huomattavasti äänekkäämpi sisältä kuin premium-autot. Toisaalta hiljaisempi kuin Octavia.
Syyn huomaa kun kurkkaa vaikkapa peräkontin muovituksien alle, siellä on pelti vastassa... mm. Audissa vastaavassa paikassa on äänieristys.
Joo, mutta jos Superbiin laittaa vaikka 1k€ eristykseen + työhön, niin se on silti 20k€ halvempi kuin esim 5-sarjalainen bimmeri samoilla varusteilla ja varmaan sitten jo hiljaisempikin.
Itse ostelin tässä kesällä Superbia, mutta päädyin kuitenkin B8 passatin rattiin. Spekseinä oli alle 100k ajettu, manuaali, dieseli, kaukosäätöinen webasto, muuten perus varusteet.. 16k ja risat jäi siistille Passatille hintaa, Superbiin olis joutunut laittaa ihan selkeästi enemmän rahaa kiinni. Mikähän tuon eron tekee? Omaan makuun Passatti kuitenkin parempi ajaa, sisätilat tuntumalta aavistuksen lyhyemmät mutta leveämmät, laadukkaampi vaikutelma jne.
Minulla on nyt ollut tuo korimalli 150 hv dieselinä ja etuvetona puolitoista vuotta. Tilaa on. Ajo-ominaisuudet sopivat hyvin maantielle kun ohjaus yms. ovat rauhallisia. Ei ole maailman hiljaisin auto mutta ottaen huomioon varusteiden runsaan määrän ja asiallisen hinnan, melutaso on ok. Jos joku vaihtaa 5-sarjan bemarista Skodaan ja saa samalla bemarin hinnalla varusteita 20 keur edestä, ei minusta voi olettaa että aivan kaikki olisi yhtä hienoa ja mahtavaa. Voi sanoa että osta sitten Skodan hinnalla se hiljainen bemari jossa on varusteena kääntyvät etupyörät. Pitää tehdä kovia valintoja.![]()
Ei toi mun linkkaama BMW nyt kovin köyhä ole varusteiltaan. Toki takaveto ja Webasto puuttuu, muttei sekään Skodan vakiovaruste ole. Auto on 5000 kalliimpi ja kolme vuotta uudempi. Kallis?
Toistan itseäni, mutta itse vaihtaisin kaiken mukahienon tingeltangelin ja nykivän dct:n ZF:n laatikkoon. Joka siis löytyy niin RS5:stä, M5:stä kuin Rolls Roycesta.
Kaar ittelles vaa
Suositukset ovat hyviä mutta sanoisin että vaimo opettelee Mursua tai sitten vaihtoehtoisesti esim.
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Paskanko väliä käytettyä ostaessa onko joku varuste ollut vakiona vai ei, jos sitä ei toisessa ole? Webasto on käytännössä kaikissa diesel-Superbeissa, koska se ei ole maksanut juuri mitään tai ollut kampanjavaruste.
Ja 5k:han ei ole rahamiehille mitään. Eihän se ole 30k hintaluokassa kuin vajaa 17%.
Alkujaan tämän lähetti jaksu
Tämä voi myös johtua tarjonnasta/kysynnästä .. ottaisin kyllä enemmän Janin ajeluista tietämättä plugarin mutta sitähän ei kysyttyAlkujaan tämän lähetti jaksu
![]()
Tommonen 3-4v vanha Passat GTE on vaan ihan onneton rangeltaan, jos ajaa vähänkään enemmän eikä jaksa olla koko ajan työntämässä piuhaa auton kylkeen niin ainoa ilo tulee siitä, että se on vähän perusbensaa tehokkaampi. FL-mallissa asiat on paremmin, mutta ne maksaa yli 40k.
Hmmm.... meillä on 2016 GTE (n. 70tkm) ja rouva ajaa eestaas sillä töihin ja takas kotilatauksella. Matkaa suuntaan on vajaa 25km. Talvella bensakone käynnistyy 5-10km ennen kotipihaa. Eihän se satoja kilsoja ole, mutta luvattu 50km pitää kesällä melko hyvin toistaiseksi.
Mita mieltä olette Audi A6 C7 Allroadista, jos sitä vaikka vertaisi neliveto Passattiin tai Suberbiin? Alkuun katselin noita 150kw versioita, mutta kun näyttäisi ettei kohteena olevissa 2012-2014 vuosimalleissa ole isoja hintaeroja eri tehoversioiden välillä, niin biturbo on alkanut houkuttamaan entistä enemmän. Kun olen yleensä se auton loppukäyttäjä, niin olisi aikomus ajella autolla noin 7-8 vuotta/ 200-250 tkm, joten kilsat saisi olla 100-150 tkm. Vaihtoehtona Audille voisi olla BMW:n ja Mersun vastaavan ikäiset 3 litraiset 4-vedot, mutta olen jäänyt siihen käsitykseen, että Audin neliveto olisi noista paras. Käyttönä on työmatkaa päivittäin 80km ja sitten vuosittain 3-5 kertaa Lappiin hiihtelemään tai vaeltamaan. Vuotuiset kilsat liikkuu siellä 30-35 tkm välillä. Sen tiedostan että taloudellisinta olisi ostaa varmaan farmari Golf, mutta nyt olisi tarkoitus saada mukavampi kärry alle. Yhdestä erinomaisen siististä Bi-turbosta sain ihan kohtuullisen tarjouksen, mutta hieman epäilyttää, että kestääkö kone ajella jonnekin 350 000 kilsaan?? Polttoaineet, huollot ja renkaathan noihin maksaa jonkin verran enemmän kuin vaikka mainitsemaani Golfiin, mutta noissa olen valmis tulemaankin vastaan. Kun näitä auton vaihtoja tekee noin 7 vuoden välein, ei meinaa millään uskaltaa tehdä päätöstä, josta syystä varmaan ajelenkin autot aina loppuun.
A6 C7:sta ei oo kokemusta kuin yhdestä 190-heppaisesta kiisselistä sellaisen 40tkm matkalta, mutta BiTurboa oon päässyt kokeilemaan ja se virne säilyi pitkään naamalla. Allussa taitaa olla vielä ilmajouset, jotka on kyllä hienot, kunhan kaikki toimii. Noi tehoversiot on tippilaatikolla, jolla on mun tietääkseni luotettava maine.
Tosin 218-heppaisella on kova lastupotentiaali (+100hp!) , joten siitäkin saa löylyä tarvittaessa.
![]()
Etsi kuvasta yksi virhettä
![]()
-L.
Tolla voi viedä muijan synnyttämään, ei haittaa vaikka enemmänkin supistelee, ilokaasua vaan naamaan.
^^Audin Tiptronic on samainen ZF 8HP kuin bemareissa.
Kaar ittelles vaa
Lastutus potentiaali on tuossa FL 160kw:ssa hyvä, mutta faceliftien hinnat taitavat olla itselleni liian kovat, kun max 35k€(tai tai ihan max 40k€) autoa olen hankkimassa. Toisaalta siinä taitaa oikeasti olla vakiona noin 240-250 hevosvoimaa... (vähän joutuu valmistaja profiloimaan eri tehomalleja). BMW:n m550d:stä saisin kyllä hyvän hyvityksen vanhaan, mutta siinä huollot ja korjaukset ovat aika tavalla kalliimmat ja kilsojahan olisi itselleni liikaa niissä 35-40 k€ vehkeissä.. Ja ei se kulkupuoli ole paljoakaan parempi kuin BiTurbo Allroadissa. Ja jos nykyisellä kinnerillä olen liikkunut siellä 1-2 sakon päässä kortin jäähdyttelystä, niin oikeastaan tehoa en tarvitsisi yhtään tämän nykyisen 128 hevosvoiman päälle... Lähinnä noissa BiTurboissa viehattäisi tehon lisäksi ZF:n automaatti (tiptronic), jota kait käytetään myös muiden merkkien autoissa. Olen aina sanonut, että autokauppa pitäisi päästä tekemään pienessä "nousussa", niin ei alkaisi turhaan järjellä vastustelemaan tunnetta... Täytynee heittää torstaina töihin mennessä talvirenkaat takakonttiin, jos vaikka pääsisi kauppoihin tuosta Audista. Hankinnan jälkeen Kamitecille ja koneesta löytyisi 380hv/750nm...
Sakkoja sakkoja, omasi tuu noutamaan. Poliisillakin oli aikanaan ysisatasia (?)
![]()
-L.
^alakerran naapurilla on 900 Cabrio jostain 90-luvun alusta. Sillä se kesäisin hurauttelee menemään leveä hymy kasvoillaan...
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Onko Mossen syyläri päästänyt liemet asvatille![]()
Ei se mihinkään osunut, likimainkaan (katosikos se kuva taas heti, mikähän guugelheimin kuvapalvelua oikein vaivaa?). Tuosta on itse asiassa mennyt samasta kulmasta kerran ennenkin rengas päreiksi eikä silloinkaan mitään erityistä vaaratilannetta syntynyt (silloin rengas oli vanha ja huono ja auto kävi sittemmin myös nelipyöräsuuntauksessa). No, päätin kuitenkin että rouva ei enää autolla ajele ja rengashan vaihtuikin sitten pari päivää tuon viestin kirjoittamisen jälkeen.
Nelipyöräsuuntauksessa auraus oli vajaat puoli prosenttia pielessä molemmin puolin mutta mitään muuta erityistä ei ilmennyt. Voi olla että reilusti vajaat rengaspaineet vaikuttivat asiaan, eli havaitsin kankaille kulumisen kesälomareissulla kun kiinnitin huomiota vajaaseen renkaaseen. Sen jälkeen seurasin rengasta joka pysäkillä eikä se ainakaan havaittavasti kulunut lisää. Mutta ei tuo sitä kokonaan selitä, olin kiinnittänyt huomiota outoon kulumiseen jo ennemmin ja esim. renkaidenvaihdon yhteydessä kuvannut seurantaa varten. Vähän jäi mysteeriksi koko asia.
Ei ole halpoja vajaat kymmenen vuotta vanhat autotkaan... Meinasin ehdottaa, että Pasaatia saa kaasuversionakin mutta tarkemmin katsoen neliveto näytti olevan se tärkein kriteeri, ja niitä ei kaasuissa juuri löydy. Paitsi nyt Subarulta, jolla neliveto on varmaan pätevä mutta en tiedä täyttyvätkö muut kriteerit (ja tarjonta on aika pientä kun ei ole Suomeen tuotu uutena).
Jos neliveto ei olisi pakkokriteeri niin tuolla budjetillahan saisi jo esimerkiksi vain pari vuotta vanhan V90:n, vaikka kaasuversionakin (itse asiassa nettiautostakin löytyi juuri nyt peräti 14 kaasuversiota alle 40K hintaluokassa, parhaissa vasta reilu 60000km mittarissa). Mukavuusvaatimukset varmasti täyttyisivät ja luulisi, että 350000 km ja reippaasti ylikin pitäisi olla helposti saavutettavissa. Vakiona 254 heppaa eli ihan hyvin ehtii tolppakameraselfieitäkin kerätä. Jos työmatka oli esim. NuPu-pks niin vähintään yhden kaasuaseman pitäisi sijaita suoraan työmatkan varrella. Mielestäni voisi olla myös noilla kilometreillä harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Kirjanmerkit