HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 129 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 79 119 127 128 129 130 131 139 179 229 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.841 - 3.870 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3841
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mä en tiedä campasta tasan mitään, mutta olisin penteleen varovainen kahvojen purkamisen kanssa. Ja tosiaan varmistaisin, onko halvempikin chorus tarkoitettu korjattavaksi. En minä muuten, mutta kaveri kerran joutui ostamaan uudet kahvat, tai itseasiassa koko pyörän, kun meni korjaamaan 105 kahvoja loman aikana

  2. #3842
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kyllä mäkin tässä ehkä luotan ammattilaisiin, laitoin huollosta hintakyselyä jo.
    Kahvoja ei taida saada ostettua kuin pareittain?
    N. 250€/pari maksaa Choruksen kahvat.
    Jos oikean kahvan sisuksen löytäis jostain varaosana vois olla se helpoin ja halvin tie?
    Käsittääkseni noihin on mahdollistaa vaihtaa "koko sisus"?


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  3. #3843
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.209
    Halvimpia campan kaffoja ei voi korjata ku vaihtamalla sisukset kokonaan (jolloin onkin halvempaa ostaa uudet). Chorus pitäisi olla huollettavissa pala kerrallaan.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  4. #3844
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Harvoin kahvojen mekaniikka rikkoutuu tai kuluu loppuun, paattoman tapaan ei campasta ole vähäisintäkään kokemusta, mutta kokeilisin ensin rasvoja, hyvää teflonöljyä sumuttaen kahvojen mekaniikkaan, yleisöljyä vaihtajien niveliin ja vaijereihinkin, ketjuille sitten onkin omansa rasvat.
    Yksi hyvä rasvasarja, https://www.weldtite.co.uk/tf2

  5. #3845
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Noista rasvoista onkin hyvä kooste, kaupallinen tosin, Huntteri lienee yksi maahantuoja:
    https://huntteri.fi/fi/tuotteet/huol...eldtite?page=2

  6. #3846
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kahvoja ei taida saada ostettua kuin pareittain?
    N. 250€/pari maksaa Choruksen kahvat.
    Jos oikean kahvan sisuksen löytäis jostain varaosana vois olla se helpoin ja halvin tie?
    Käsittääkseni noihin on mahdollistaa vaihtaa "koko sisus"?
    Kyllä niitä sisuspaketteja löytyy ympäri Euroopaan nettikaupoista. Löytyi tuollainen brittikauppa, jossa eri vaihtoehdot ovat kätevästi tarjolla smalla sivulla https://thecycleclinic.co.uk/collections/shifter-spares.

    Veikkaisin, että sinulla on 11-v Ultra Shift, eli kun googlaa EC-RE100, niin voi löyytä mieluinen osatopaikka.

    Sisusten vaihtoon tarvitaan pieni lyöntituurna, jolla sisukset vaihtajatunkoon kiinnittävä metallitappi lyödään pois (ja uusi runko tilalle). Vaijerit menvät samalla vaihtoon. En ole ihan varma, onko Campan vaihdevaijerin pään nuppi jonkin sadasosamillin pienempi kuin esim. Shimanon, mutta joskus Shimanon vaijeria käyttäneenä se menee kyllä helposti paikalleen, mutta seuraavan vaijerivaihdon koittaessa se on jumittunut niin tiukasti hahloonsa, että irti saaminen aiheuttaa päänvaivaa. Campan omalla vaihdevaijerilla ei ole ollut samaa ongelmaa. Eli Campan oma vaijerisetti tai ainakin irtovaihdevaijereita samalla tilaukseen.
    "Keep your distance and don't follow me"

  7. #3847
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Campan vaijerit ja kuoret on muutoinkin jo tilauksessa.
    Pitää nyt ensin antaa öljyhoitoa, katsotaan sitten eteenpäin.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  8. #3848
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tämäkään kokemustieto ei liity campan kahvoihin, koska aina on ollut simppaa, noita on sitten ollutkin monenlaisia ja monia.
    Yhden ainoan kahvan olen ajanut sillai loppuun, että ei toiminut enää tarkasti, takavaihtajan kahva ysi-Tiagra, josta jokin liipaisin kului eikä ole noihin vaihdettavissa, sanoi huolto. Mittarissa oli runsas 34 th ja kun tehdas oli paukauttanut taakse SLX vaihtajan, koska krossari oli ajokki, slx palautusjousi on jäykkä ekä kahvan mekaniikka tuota kestänyt, Tiagran takavaihtajaa olisi kestänyt vielä paljon, luulen ma.

  9. #3849
    Hei,
    Olen yrittänyt säätää pyöräni takavaihtajaa, mutta ei sitten millään meinaa asettua. Kyseessä siis Shimanon Tiagra ja ongelma on se, että millään H-ruuvin asetuksella ja vaijerin kireydellä en saa vaihtoa sujuvaksi alimpien rattaiden osalta. Ei siis jaksa vaihtaa kunnolla isommalle eikä palauttaa pienemmälle.

    Uusin juuri ketjut, mutta se ei tuonut apua asiaan. Rattaat näyttää silmämääräisesti vielä ihan kunnossa olevilta. Missähän vika voisi olla?

  10. #3850
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vaihtajan palautusjousen voima on hyvin pieni pienimmillä rattailla, kevytkin jumi aiheuttaa ongelmaa, öljyä vaihtajan niveliin, vaijeriin ja kahvaankin.
    Ei kuitenkaan ketjuöljyä.

    Myös häkin tai korvakkeen pienikin sujahtaminen aiheuttaa epämääräistä käyttäytymistä, ei millään saa enää täsmällistä toimintaa ennen kuin oikoo noita.

  11. #3851
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Kuinka paljon kilometrejä/tunteja SRAMin GX-kasetti arviolta kestää? Entä Eagle x-sync2 eturattaat?

    Ajoa on monenlaista, mikä tietty vaikuttaa osien kestoon, mutta jonkinlainen arvio olisi hyödyllinen.
    Rule #1: Obey The Rules

  12. #3852
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Campan vaijerit ja kuoret on muutoinkin jo tilauksessa.
    Pitää nyt ensin antaa öljyhoitoa, katsotaan sitten eteenpäin.
    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
    Olen kyllä todella hämmästynyt, jos kahvojen mekaniikka on kulunut. Itsellä on melkein 10-vuotta vanhat saman sarjan Recordit ja käy kuin kello. Vaijerit on voinu venyä tai sitten siellä on väärät vaijerit sisässä, mikä voi vaikuttaa toimintaa. Campan vaijerin stopperi on pienempi kuin sram/shimano ja jälkimmäinen voi ahdistaa toimintaa.

  13. #3853
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Öljyhoidolla ilmeisesti tokeni. Reilusti TF2:sta sisuksiin, annoin pari tuntia hautua ja äsken naksuttelin reilumman kautta.

    Nyt ei toiminnassa valittamista. Toimii oikein hienosti.
    Campan Vaijerisetti siis kuitenkin kuorineen tulossa+uudet vaihtajan rissat.

    Kun ei tosiaan tiedä mitä pyörä on syönyt edellisen omistajan jäljiltä, olihan tuossa Shimanon ketjukin...

    Jos vaikka tuon alutangon vaihtais talven aikana kuituiseen, siinä samalla vaijerit sitten.
    Rissat vaihdan varmaan samointein kun tulevat, on niin pienitöinen homma.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  14. #3854
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Tyhmä kysymys: olen vaihtamassa shimano vaihtajan vipua toiseen (slx -> xt) niin saako tuota vaihdettua ilman vaijerin uusimista? Ja jos ei niin onko selvin katkaista vanha vaijeri vivun päästä ja vetää uusi vaijeri vanhan mukana? Uudehko pyörä niin kuorien vaihdolle ei tarvetta.

  15. #3855
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jone51 Katso viesti
    Tyhmä kysymys: olen vaihtamassa shimano vaihtajan vipua toiseen (slx -> xt) niin saako tuota vaihdettua ilman vaijerin uusimista?
    Mikä siinä pelottaa? Jos laitat uuden vivun siinä on vaijeri mukana.

    Ja jos ei niin onko selvin katkaista vanha vaijeri vivun päästä ja vetää uusi vaijeri vanhan mukana? Uudehko pyörä niin kuorien vaihdolle ei tarvetta.
    No eipä todellakaan katkaista vivun päästä jos haluat väkisin käyttää vanhan vaijerin. Katkaiset sieltä vaihtajan päästä ja kiskot vivun ulostuloreiästä pois.


  16. #3856
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Katkaisu siis siinä tapauksessa jos vaihdan uuden Toki kait voin vetää vanhan vaijerin pois mutta meneekö se ilman ohjuria takaisin. Voin kait vetää jonkun langan sen mukana ja pujottaa saman vaijerin takaisin langan kanssa. Lähinnä vaan olis säästynyt se vivun mukana tullut vaijeri, kun nykyinenkin on käytännössä uusi, mutta eihän ne mitään maksa niin paras kait vaan vetää se uusi...

  17. #3857
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Minkä verran pitää olla ketjussa lenkkejä tähän vaihteistoon. Tulevaan pyörään olen tilaamassa varaosia valmiiksi.


    Shimano Deore XT M8100 34T
    Shimano Deore XT M810012 10-51 12s


    Vaihtoehdot 116 link, 126 link vai 138 link.

  18. #3858
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Se riippuu sun pyörästä. Joustomatkasta jos takana on joustoa, jouston geometriasta ja takakolmion pituudesta eli siitä kuinka kaukana taka-akseli on keskiöstä. Mutta voit laskea lenkit nykyisestä ketjusta (kun olet saanut pyörän) ja tilata vähintään saman mittaisen. Yleensä 126 riittää.

  19. #3859
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Olen kyllä todella hämmästynyt, jos kahvojen mekaniikka on kulunut. Itsellä on melkein 10-vuotta vanhat saman sarjan Recordit ja käy kuin kello. Vaijerit on voinu venyä tai sitten siellä on väärät vaijerit sisässä, mikä voi vaikuttaa toimintaa. Campan vaijerin stopperi on pienempi kuin sram/shimano ja jälkimmäinen voi ahdistaa toimintaa.
    Mulla aikanaan recordeista kului kyllä se hammastus. Toki enemmän kuin 5 vuotta kesti. Sain Velosportista varaosat. Osan vaihtaminen ei ollut ihan helppoa ja oikea osakin osui kohdalle vasta toisella yrittämällä.

  20. #3860
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zorbuli Katso viesti
    Minkä verran pitää olla ketjussa lenkkejä tähän vaihteistoon. Tulevaan pyörään olen tilaamassa varaosia valmiiksi.


    Shimano Deore XT M8100 34T
    Shimano Deore XT M810012 10-51 12s


    Vaihtoehdot 116 link, 126 link vai 138 link.
    Katso pyörän tiedoista chainstayn pituus ja syötä se yhdessä em. piikkien määrän kanssa esim. tällaiseen laskuriin
    http://www.machinehead-software.co.u...engthcalc.html
    Vastauksena saat arvion tarvittavan ketjun pituudesta tuumina tai lenkkipareina, joka siis pitää vielä kertoa kahdella, jotta saat lukeman, jota etsiä uuden ketjun myyntipaketista. Nykyään pikalukkojen aikakaudella pienin liitettävissä oleva yksikkö ei ole enää tuuman mittainen lenkkipari, vaan puolen tuuman mittainen lenkki, mutta laskuri on mitä ilmeisemmin ajalta ennen sitä.

  21. #3861
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mulla aikanaan recordeista kului kyllä se hammastus. Toki enemmän kuin 5 vuotta kesti. Sain Velosportista varaosat. Osan vaihtaminen ei ollut ihan helppoa ja oikea osakin osui kohdalle vasta toisella yrittämällä.
    50km ajoin tänään ja kyllä vaihteet toimi kuin kello. Toivotaan että asettui nyt pelkällä öljyllä.


    Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

  22. #3862
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Onko jostain saatavilla 24H vannetta (siis rims, mitä lie suomeksi) erikseen? Pitäisi Shitmanon kolhittuun kiekkoon saada uusi rims ja samalla vähän testailla kiekon rakentelua. Kiekko on MT-600 sirkkelimalli mutta leveämpää ois tarkoitus laittaa jos vain löytyisi.

    Kaikkea muuta löytyy laidasta laitaan mutta noita 24H ei tunnu olevan missään.

  23. #3863
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    242
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Se riippuu sun pyörästä. Joustomatkasta jos takana on joustoa, jouston geometriasta ja takakolmion pituudesta eli siitä kuinka kaukana taka-akseli on keskiöstä. Mutta voit laskea lenkit nykyisestä ketjusta (kun olet saanut pyörän) ja tilata vähintään saman mittaisen. Yleensä 126 riittää.
    Ei auta nyt odottaa pyörää kun olen tilaamassa ennakkoon ison kasan varustetta muutenkin ja tämä tulee siinä samalla. Pyörässä on 110mm edessä ja 100mm takana. Taidan ottaa tuon 126 link ketjun niin luulisi riittävän.

  24. #3864
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Silloin luulen, että riittää. Noissa vähän lyhytjoustoisemmissa ei perät (chainstay) ole yleensä mahdottoman pitkiä ja joustomatkakaan ei pidennä ketjun tarvittavaa mittaa niin paljoa.

  25. #3865
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Veikkaan, että 126 linkkiä on just eikä melkein. Minulla L-koon täysjoustossa 30t ratas edessä 10-51t pakka takana, otin 126l ketjusta 3 linkkiä pois.

  26. #3866
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä en tiedä campasta tasan mitään, mutta olisin penteleen varovainen kahvojen purkamisen kanssa. Ja tosiaan varmistaisin, onko halvempikin chorus tarkoitettu korjattavaksi. En minä muuten, mutta kaveri kerran joutui ostamaan uudet kahvat, tai itseasiassa koko pyörän, kun meni korjaamaan 105 kahvoja loman aikana
    Kahvat on ihan samat kuin kallimmissa sisaruksissakin jarruvipuja ("kevennys" reijät ja tekstit) lukuunottamatta.

  27. #3867
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Lämpölaajenemiseen perustuvat mittojen muutokset palautuvat ennalleen lämpötilan laskiessa. Tällaista en ole havainnut vaan viileässä tallissa on jarru vähintään yhtä jumissa kuin aurinkoisella lenkilläkin. Ja noissa halkaisijoissa mitä kahvasylinterissä on, ovat lämpölaajenemisesta aiheutuvat muutokset todella pieniä.

    Ja jos lämpölaajeneminen olisi syynä, pitäisi keski-ja etelä-Euroopassa esim. olla Sramin jarrut hyvin pahasti jumissa koko kesän.
    Vähän katselin nettiä niin kävi ilmi että ulkomaisista nettikaupoista saa varaosia, rebuild kitteja, Sramin Level -jarrujen kahvoihin ja ajattelin että kyselen kotimaasta ensin, kun ei nyt just ole muuta hankinnassa ja saisi ehkä nopeasti osat käsiin. Mutta, turha vaiva, useasta paikasta tehty tiedustelu antoi tulokseksi että Suomessa ei löydy. Usein puhutaan että pitäisi suosia suomalaista mutta valitettava tosiasia on että se ei vaan ole mahdollista. Eli ulkomailta vaan tilaamaan. Ja onhan moni laittanut linkin esim bike components.de ja sanonut että se on hänen "lähikauppansa", eikä siis ihme.

  28. #3868
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fragu Katso viesti
    Hommasin uudet DT Swiss e1900 kiekot. Sramin vapaaratas tuntuu oudon jäykältä ihan käsin pyörittäenkin. Pyörän ollessa ylösalaisin ja pyörittäen renkaita, jatkavat kammetkin pyörimistä itsekseen (kun käsin pitää kammista kiinni, niin rengas jatkaa normaalisti pyörimistään). Onko toi normaalia vai pitäisikö tässä nyt tehdä jotakin toimenpiteitä?
    edit: avasin ja oli aika kuivat, kevyesti rasvaa ja herkistyi.

    Toinen kysymys koskee jarrulevyjen shimmejä, löytyykö näitä kotimaisista kivijalkaliikkeistä vai meneekö tilaten ulkomailta?

    Shimmit kotimaasta kiinnostaisi minuakin

  29. #3869
    Suosituksia jarrupaloista? Toiveena tehokkaat ja kestävät.
    Cantilever jarrut kyseessä. Pelkät jarrukumit onnistuu vaihtaa tapit irroittamalla ja pala ulos rungosta liuvuttamalla.
    Pyörä on perus cyclocross ja vanne alumiini fulcrum racing 7.

  30. #3870
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^vakiovastaus, eli Koolstopin punamustat.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •