Olen nyt kuljetellut parilla eri reissulla fillaria auton katolla (n. 1000 km) kuin auton sisällä (n. 1000 km) ihan kokeilumielessä maamme maateillä. Katolla oli kolme fillaria Thulen telineissä (rengaskoot 3", 36 mm ja 25 mm) ja tuntui kuin auto (C3 Picasso) olisi tempoillut suht holtittomasti
tuulen lisääntyessä ja nopeuden kasvaessa 100 km/h tuntumaan vinkumisesta nyt puhumattakaan. Ei ollut oikein mukava ajella.

Olen ollut tähän mennessä kattoratkaisun kannattaja, mutta taidan jatkossa tyytyä mieluummin vähempiin pyöriin sisätiloissa kuin pistän pyörää auton ulkopuolelle. Toki jos tämä vain on mahdollista eli ei ole juuri muita kyydittäviä tai muuta tavaraa. Epäilemättä auton massa, koko, korin muoto, nopeus jne. vaikuttavat kokemuksiin. Niin ja polttoainetta eli kriisseliä näyttää säästyvän n. 0,5 - 0,8 l/100 km sillä lisämaininnalla, että en ole "uskaltanut" ajella pyörät katolla 120 km/h.