ElectrobikeGarminGiant
Sivu 4 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 295

Aihe: Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!

  1. #91
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Sähkövaihteet ja muut hömpötykset!

    Aika vähän on otettu kantaa tähän tuotteeseen:

    https://www.kickstarter.com/projects...less-smart-shi

    Esitelty messuilla ja tarjolla aikaisille linnuille. Lisäpisteet rohkealle tuotteen suunnittelijalle, joka on lähtenyt (ilmeisesti omana itsenään) esittelemään keksintöään. Moni kickstarter kun näyttää olevan enempi mallipoju kuin insinööri. Mutta lähtökohtaisesti ihan mielenkiintoinen ja loppujen lopuksi aika yksinkertainen idea. Toimiessaan lisännee TRP hydrojarrujen myyntiä. Siis niitä, joissa ei ole vaihtajaa.

  2. #92
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Jenkkien nojapyöräfoorumilla juttua Archer Components D1X Wireless:
    http://www.bentrideronline.com/messa...d.php?t=140286

    https://www.archercomponents.com/
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  3. #93
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Tämä Archerin on siis mitä ilmeisemmin kilpaileva tuote? Tuolla Xshifterillä - joka jäi näköjään mainitsematta viestissäni - on se hyvä puoli, että tarjolla olisi myös maantiekahvoille sopivat sovellukset. Niin ja eturieskan vaihtamisen sähköistäminenkin on ohjelmassa.

  4. #94
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.189
    Olikosse niin, että tuollaisia sähkövaihteita tarvitsee ladata suunnilleen ~pari kertaa kesässä? Vai paljonko niillä käytännössä ajelee kesäkelillä? Talvella akuista ei kaiketi riitä virtaa yhtä kauan vai kannattaako talvikäyttö unohtaa kokonaan?

    Aloin haaveilla GRX Di2-vaihteista grainderiin. Vähemmällä vaivalla tosin pääsisi jos laittaisikin Sram eTap AXS Mullet -setin, kun olisi langattomat. Niissä varmaan latailua tarvitaan enemmän kuin akut ovat fyysisestikin pienemmät?

    Tosin en ole vielä ihan varma miksi tarvitsisin sähkövaihteet, mut olishan se modernia


  5. #95
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    ^ Se oli just niin. Ite ladannu noi maantiepyörän ultegra 6870 di2 aina keväällä ennen ekaa lenkkiä. Neljäs kesä menossa ja tänä kesänä tuli ajettua yllättävän äkkiä ketju vaihtokuntoon, niin latasin varmuuden vuoksi akun myös, niin nyt riittää taas. 3 ekaa kesää mentiin tuolla ekalla latauksella koko kausi. En ole mikään kadenssimies ja vaihtelen joidenkin mielestä aika harvoin vaihteita. Toni&Tonilta ostaessani nuo, niin taisi olla puhetta, että keskimäärin pari tuhatta kilometriä menee latauksella. Järkevästi tuossa shimanossa myös tehty se, että ensin etuvaihtaja lakkaa toimimasta, kun akkua on vähän jäljellä ja takavaihtajalla vaihtaa vielä hyvän tovin sen jälkeen.

    Osta pois vaan. Sähkövaihteet on parasta mitä käppyräsarvisessa voi olla. Jos olisi enemmän rahaa, niin olisi noissa kaikissa sähköt. Eräs tuttu ajeli vanhalla crossarillaan ultegran sähköillä myös talvet ja ei se ainakaan valittanut ikinä mistään.

  6. #96
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Groupsettiä olis vailla. Ultegran Di2 ei ole hintakysymys ja bike24:n paketissa on selvästi luettavissa mitä sähköosia siihen kuuluu. Mutta Super Record hotsittais, enkä tiedä saako enää 2×11 systeemiä kokonaan sähkönä ja vaikka saiskin mitä ongelmia pitkällä välillä olis. Kun en tiedä mitä palikoita tarvitaan ja yhteensopivuusongelmat. 2×12 ei ole optio vaan oikeasti turha. Ultegran Di2 on painavampi kans kuin mekaaninen Super Record 2×11, mikä on paalupaikalla.Colnagossa on ulkoiset ja sisäiset viennit.

  7. #97
    Jos lähtee graveliin langatonta sähkövaihteistoa räveltämään niin löytyykö edullisempaa/järkevämpää optiota kuin noin 1300€:lla seuraava paketti (esim bike24)?

    SRAM Force AXS HRD kahvat + flat mount jarrut 677€
    SRAM X01 AXS Eagle takavaihtaja 535€
    SunRace 11-50 pakka 68€ (sopii normi Shimano vapaarattaaseen, XD vapariin taasen SRAM XG-1275 11-50 140€ joka 136g kevyempi - edit: eipä olekaan r2:n mukaan kuin 83g kevyempi)
    SRAM GX Eagle ketju 20€ (tai pari jos ei pituus muuten riitä tai KMCn 12spd ketju 35€ kpl)

    kammissa on jo valmiina ovaali NW ratas joka 12spd eagle yhteensopiva

    Miten nuo AXS palikat ovat ylipäänsä toimineet pakkasessa, loskassa ja kurassa?
    macci muokkasi tätä : 18.11.2019 at 23.56

  8. #98
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.189
    ^miks X0 vaihtaja, Force AXS:n saa neljään sataan?


  9. #99
    Käsittääkseni FORCE AXS takavaihtaja toimii vaan flattop ketjulla eikä myöskään tykkää yli 33t kokoisesta takapakasta

    Ja flattop ketjulle ei pahemmin vielä löydy ovaalia ratasta joka sopisi Shimanon kampiin

  10. #100
    Ikävästi menee yli 1500€ tuo SRAM Force AXS kun klikkailee akut, laturin ja muutamat pakat sekä jarrujen ilmaussetit ostoskoriin...

    GRX di2 setissä selviää noin tonnilla ja nykyiset kiekot / takapakat / työkalut / nesteet toimii suoraan. Painoakin taitaa olla muutama gramma vähemmän kuin SRAM AXS paketissa (vaikka ei takapakan painoa ota edes huomioon) ja akku kestää pidempään.

    AXS asennuksessa pitäisi repiä nykyiset Shimanon nestejarrut letkuineen irti rungosta ja pujotella uudet. GRX di2 onnistuu nykyisillä shimanon satuloilla ja letkuilla jolloin asennuksessa pitää vetää vain nuo johdot rungon läpi (samalla kun irrottaa takavaihtajan vaijerin) ja asentaa akku satulatolppaan.

    GRX di2 kahvoissa ei tainnut olla lisänappia kahvan päällä? Jos on 1x11 setuppi niin onnistuuko GRXn vasemmalla vaihdevivulla esim Wahoo boltin "LAP" toiminto?

    puuttuuko listasta vielä jotain 1x11 GRX di2 asennukseen (jarrusatulat siis tarkoituksella jätetty pois kun nykyiset toimii hyvin):

    GRX Di2 Disc Brake ST-RX815 kahvat 380e 382g
    RD-RX817 Di2 takavaihtaja 213e 260g
    EW-WU111 BT palikka 68e 30g
    BT-DN110 akku 113e 57g
    EW-RS910 (tangon sisään) 73e 12g tai SM-EW90 (stemmin alle) 80e 12g - etummainen liitosboksi
    EW-JC130 Y-connector 47e 25g
    Shimano TL-EW02 Plug Tool for Di2 3e
    SM-JC41 Junction Box for Di2 21e 4g - taaempi liitosboksi
    EW-SD50 Cable for Di2 19e 4kpl 80e 25g - kaapelit
    di2 battery mount 10e 8g - satulatolppaan

  11. #101
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.714
    Mulla on 1x11 Di2 siten että toinen kahva vaihtaa pienemmälle molemmista napeista ja toinen isommalle. Erittäin hyvä järjestely kun ne napit on kohtuu tunnottomat (vanhanmalliset D-A kahvat)

  12. #102
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    ^^ Pitäisi onnistua noilla komponenteilla. Noista kahvan päällä olevista napeista minulla ei ole tietoa GRX:n suhteen, 8070 Ultegrassahan nuo ovat ja ovatkin kätevät. Mutta 1x11 systeemissä voit ohjelmoida nuo vaihtopainikkeet vapaasti. Eli saa kierroksen käynnistettyä/vaihdettua, zoomaukset, sivun vaihdot jne.

    EDIT: On noissa GRX Di2-kahvoissa nuo painikkeet kahvan päällä.

  13. #103
    Kiitoksia inffosta. Täytynee laittaa palikat tilaukseen.

    Ja onhan tuossa tosiaan ihan selvästi tuo extranappi myös GRX kahvassa kuten esim linkin kuvasta ja shimanon speksisivun taulukostakin näkee

    kaakku, hyvä vinkki. Etenkin talvella varmaan toimiva jos on paksummat hanskat kädessä.

  14. #104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti macci Katso viesti
    puuttuuko listasta vielä jotain 1x11 GRX di2 asennukseen (jarrusatulat siis tarkoituksella jätetty pois kun nykyiset toimii hyvin):

    GRX Di2 Disc Brake ST-RX815 kahvat 380e 382g
    RD-RX817 Di2 takavaihtaja 213e 260g
    EW-WU111 BT palikka 68e 30g
    BT-DN110 akku 113e 57g
    EW-RS910 (tangon sisään) 73e 12g tai SM-EW90 (stemmin alle) 80e 12g - etummainen liitosboksi
    EW-JC130 Y-connector 47e 25g (ei pakollinen)
    Shimano TL-EW02 Plug Tool for Di2 3e
    SM-JC41 Junction Box for Di2 21e 4g - taaempi liitosboksi
    EW-SD50 Cable for Di2 19e 4kpl 80e 25g - kaapelit
    di2 battery mount 10e 8g - satulatolppaan
    Laturi toki tuosta listasta puuttui eli SM-BCR2, 80€ (oletin typerästi, että nuo latautuisi jonkin standardin USB liitännän kautta).
    Ja linkin 20€ työkalu helpotti kaapeleiden asennusta merkittävästi.

    Lisäksi asennuksen lähes loppumetreillä ilmeni, että Shimano on innovoinut näissä uudemmissa nestejarruissa ja kahvan päässä onkin nykyään letkulle M9 kierteinen pultti aiemman M8 pultin sijaan (jarrusatulan päässä edelleen sama vanha M8). Katsotaan huomenna montako Shimano Service centteriä pitää soitella läpi, että tuollainen M9 pultti löytyy (esim R2 listaa saatavuuden lupaavasti "Mar 2020"...).
    Olisi pitänyt ottaa vaan koko kahva+jarrusetti (eikä pelkkiä kahvoja)

    edit: ja tuota Y-haarapiuhaa (EW-JC130 Y-connector 47e 25g) en hankkinut vaan yhden pidemmän normikaapelin jonka pujotin kahvasta tangon läpi liitosboksiin (tangon toisessa päässä). Silti jäi vielä yksi liitin toisesta kahvasta vapaaksi johon voisi liittää TT vaihtajan aerogräveliä varten...
    macci muokkasi tätä : 19.01.2020 at 21.46

  15. #105
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.412
    Shimano Di2.
    Millaisia kilometri määriä noilla pystyy ajamaan ennenkuin tukee kulumisesta johtuvia ongelmia?
    Itsellä maantiepyörällä taitaa alkaa jo seitsemäs kesä. Hiekalla tulee nykyisin ajettua enemmän niin kilometrejä on vain n 12 t. Akku alkaa vähän hyytymään mutta ei mitään muuta ongelmaa.

  16. #106
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    33tkm mittarissa Di2 6800 osasarjalla ilman ongelmia. En ole havainnut akunkaan hyytymistä.

  17. #107
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Onko joku kokeillut Sram Force/Red AXS 2*12 osasarjassa jotain muuta ketjua kuin tuota sramin omaa ? KMC on ainakin protalleille jotain ketjua, mutta vähän huonosti löytyy netistä tietoa.

  18. #108
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    95
    Koskee varmaan yleisesti vaihteistosäätöjä, mutta hommasin käytetyn di2-pyörän, jossa on dt swissin 11s vapaaratas ja da kymppipakka. Alkuperäinen omistaja ei ollut käyttänyt spaceria lainkaan tuossa setupissa. Pakka heilui mutta toimi.
    Nyt kun pistin sinne sen spaceria, ketju ei tietenkään mene enää pienimmälle rattaalle ja pysyy kaksi vaihtoa isoimmalla.
    Ilta jo hämärtyy, enkä taida osata korjata tuota di2 systeemiä tajuamaan spaceria aiheuttamaa siirtymää. Avusta kiitollisena...

    Edit. Niin pähkin, että pitääkös tuota vaan hienosäätää niin monta napsua, että se tiputtaa pienemmälle rattaalle...?

  19. #109
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nilkkapaineet Katso viesti
    Koskee varmaan yleisesti vaihteistosäätöjä, mutta hommasin käytetyn di2-pyörän, jossa on dt swissin 11s vapaaratas ja da kymppipakka. Alkuperäinen omistaja ei ollut käyttänyt spaceria lainkaan tuossa setupissa. Pakka heilui mutta toimi.
    Nyt kun pistin sinne sen spaceria, ketju ei tietenkään mene enää pienimmälle rattaalle ja pysyy kaksi vaihtoa isoimmalla.
    Ilta jo hämärtyy, enkä taida osata korjata tuota di2 systeemiä tajuamaan spaceria aiheuttamaa siirtymää. Avusta kiitollisena...

    Edit. Niin pähkin, että pitääkös tuota vaan hienosäätää niin monta napsua, että se tiputtaa pienemmälle rattaalle...?
    Joudut säätämään myös rajoitinruuvit uusiksi. Shimano julkaisee sivuillaan erinomaiset käyttö- ja huolto-ohjeet kaikille tuotteilleen. Takavaihtajan mallillanumerolla löydät ohjeen säätöön.

  20. #110
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.743
    Toisaalta herää kysymys, miksi ei vain vaihda 11s-pakkaa...

  21. #111
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Toisaalta herää kysymys, miksi ei vain vaihda 11s-pakkaa...
    Olisko kyseessä kuitenkin 10 systeemi jos 10 pakalla ajellaan?

  22. #112
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    SRAM GX AXS saattaa ollakin ihan totta, eikä pelkkää huhuilua: WW-foorumille on joku liittänyt kuvan ko.sarjasta.
    https://weightweenies.starbike.com/f...64901#p1657892
    Rule #1: Obey The Rules

  23. #113
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    ^Tämä kiinnostaa, epäilen vaan että voisi olla ainakaan tuo upgrade kit jossa tulee pelkkä vaihtaja ja vipu vai pitäiskö sanoa kytkin kovin paljoa halvempi koska vaihtaja tod näk jokseenkin sama kuin X01.

  24. #114
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    ^Tämä kiinnostaa, epäilen vaan että voisi olla ainakaan tuo upgrade kit jossa tulee pelkkä vaihtaja ja vipu vai pitäiskö sanoa kytkin kovin paljoa halvempi koska vaihtaja tod näk jokseenkin sama kuin X01.
    Itsellä taas on vahva mutu, että xx1 ja x01 AXS vipu ja vaihtaja ovat täysin samat eri tarroilla. Ainakin upgrade kitit ovat molemmissa täysin saman hintaiset...
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  25. #115
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Itsellä taas on vahva mutu, että xx1 ja x01 AXS vipu ja vaihtaja ovat täysin samat eri tarroilla. Ainakin upgrade kitit ovat molemmissa täysin saman hintaiset...
    Eihän ne samanhintaisia ole? XX1 taisi olla häkki hiilikuitua, ei ne täysin samat ole kyllä. Mutta jos tuo GX tulee niin tekniikka luulis olevan identtinen jollei sitten jätetty tarkoituksella jotain ominaisuuksia pois esim tuo vaihtajan vetäytymisominaisuus osuessa jolla voitais perustella halvempaa hintaa. En tosin tarkalleen tiedä mitkä ovat normivaihtajien GX ja X01 erot mutta tuskin hinnan ero sähköissäkään tulee kovin suuri olemaan.

  26. #116
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Eihän ne samanhintaisia ole? XX1 taisi olla häkki hiilikuitua, ei ne täysin samat ole kyllä. Mutta jos tuo GX tulee niin tekniikka luulis olevan identtinen jollei sitten jätetty tarkoituksella jotain ominaisuuksia pois esim tuo vaihtajan vetäytymisominaisuus osuessa jolla voitais perustella halvempaa hintaa. En tosin tarkalleen tiedä mitkä ovat normivaihtajien GX ja X01 erot mutta tuskin hinnan ero sähköissäkään tulee kovin suuri olemaan.
    Kyllä ainakin Saksanmaalla ovat sentilleen saman hintaiset

    Lähetetty minun YAL-L41 laitteesta Tapatalkilla
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  27. #117
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Okay, bike24 802€/822€. Eipä tuossakaan suurta eroa ole.

  28. #118
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Normi GX vaihtajan runko on "die-cast alloy" ja X01 "forged alloy", onko näillä sitten käytänössä mitään merkitystä niin en tiedä, taottu nyt periaatteessa kai kestävempi.

  29. #119
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    GX AXS lisäksi myös Rival AXS on huhuttu. Ehkäpä jo 25.3. tulee tietoa näistä #alldayAXS mainostetuista uutuuksista.

    Pelkästään Rival AXS:tä puhuttaessa näissä nykyisissä hintaluokissa en oikein ymmärrä tälläisen ideaa ellei se oikeasti tule olemaan huomattavasti edullisempi kuin Force AXS. Forcen ja Rivalin hintaero ollut kaikissa muissa osasarjoissa ollut hyvin maltillinen, mutta isompi ero laadussa ja painoissa.

    En tosin ole potentiaalista asiakaskuntaa ja jos hinta tulisi olemaan ~1200 € niin vielä vähemmän ymmärtäisin tuollaisen rahan laittamista entry level osasarjaan vaikka sähköä kulkisikin. Jos tämä tulee niin eiköhän myynti tule kuitenkin olemaan taattua muodin mukana.

  30. #120
    Vaihtoehto 1x13 road + gravel adventure group - Rotor America.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •