ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 40 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 38 39 40 41 42 50 90 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.171 - 1.200 / 2876

Aihe: Zwift.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    Trainerisoftia näyttää olevan melko paljonkin markkinoilla. Onko niissä suuria eroja? Oma trainerin käyttö on niin vähäistä, että perusteellisempi perskohtainen vertailu veisi iäisyyden. Zwift taitaa olla ylivoimaisesti suosituin, perustuuko se ominaisuuksiin, tehokkaaseen Eurosport-markkinointiin vai siihen, että niin moni sitä käyttää, mikä vetää uusia käyttäjiä?

Onko Zwift ylivoimainen softa muuten kuin suosioltaan? Kannattaako muita edes harkita/kokeilla?
    Kyllä tuo Zwift aika ylivoimainen ominaisuuksiltaan on. Erilaiset pyöräilytapahtumat ovat Zwiftin vahvuuksia, on kilpailuja, ryhmä lenkkejä jne. Voi ajaa reittejä ihan vain sim moodiissa tai sitten valmiita harjoituksia tehden erg moodissa samoilla virtuaalisilla reiteillä. Muitakin hyviä ohjelmia on mutta Zwift on saanut aikaan sellaisen paketin että muitten valmistajien on aika vaikea houkutella samanlaisia käyttäjämääriä puoleensa. Itselläni on kokemusta Bkoolin simulaattorista, BigRingVR:stä ja Trainerroadista. Zwift on noista se koukuttavin kun ei tarvitse yksin treenata kun virtuaalimaailmassa on aina useita pyöräilijöitä. Zwiftistä löytyy kyllä kaikki mitä harjoitusohjelmat yleensäkään pystyy tarjoamaan, videot puuttuu mutta en ole osannut kaivata niitä Zwiftiin.

Toki muitakin kannattaa kokeilla, taitaa kaikista löytyä ilmaiset kokeiluversiot. On paljon harrastajia jotka käyttää useampaa kuin yhtä ohjelmaa.

Taitaa kaikkiin saada parin viikon ilmainen kokeilujakson joten vertailu on helppoa. Omassa kaveripiirissä ajellaan lähinnä Bkoolilla kun useampaa ei Zwiftin tietokone pelillinen tyyli kiinnosta.

Zwift-neitsyys menetetty tänään 25 km tutustumislenkillä Watopiassa. Olihan se hauskaa, mutta saattaa olla uutuudenviehätystä. Saa nähdä, tuleeko siitä vakilenkkipaikka. Luulisin, että voi käydä meikäläisen luonteella tylsäksi kuitenkin lopulta.

Yllättävän rankkaa oli, vaikka lenkin vaikeusaste oli mitätön. Jotenkin tuo keinotodellisuus tekee hommasta todellisuutta raskaampaa. Tosin ilman keinotodellisuutta, pelkällä tyhmällä trainerilla jyystäminen olisi ihan tappavaa; jaksoihan sitäkin joskus nuorempanan tehdä, mutta en enää jaksaisi innostua. Sikäli Zwift antaa kuitenkin uuden mahdollisuuden traineriharjoitteluun.

Hieman jäi ihmetyttämään nopeudet, mulla keskari oli 30,7 km/h, suunnilleen samoilla tuntemuksilla, jolla IRL pääsen ehkä 25 km/h keskariin, jos sitäkään...

Positiivinen vaikutelma jäi kuitenkin päällimmäiseksi. Onhan se makeeta, kun ajaa kellarissa mäkeen ja polkeminen alkaa tuntua juuri oiken raskaammalta :-)

Zwift.com

Zwift-neitsyys menetetty tänään 25 km tutustumislenkillä Watopiassa. Olihan se hauskaa, mutta saattaa olla uutuudenviehätystä. Saa nähdä, tuleeko siitä vakilenkkipaikka. Luulisin, että voi käydä meikäläisen luonteella tylsäksi kuitenkin lopulta.

Yllättävän rankkaa oli, vaikka lenkin vaikeusaste oli mitätön. Jotenkin tuo keinotodellisuus tekee hommasta todellisuutta raskaampaa. Tosin ilman keinotodellisuutta, pelkällä tyhmällä trainerilla jyystäminen olisi ihan tappavaa; jaksoihan sitäkin joskus nuorempanan tehdä, mutta en enää jaksaisi innostua. Sikäli Zwift antaa kuitenkin uuden mahdollisuuden traineriharjoitteluun.

Hieman jäi ihmetyttämään nopeudet, mulla keskari oli 30,7 km/h, suunnilleen samoilla tuntemuksilla, jolla IRL pääsen ehkä 25 km/h keskariin, jos sitäkään...

Positiivinen vaikutelma jäi kuitenkin päällimmäiseksi. Onhan se makeeta, kun ajaa kellarissa mäkeen ja polkeminen alkaa tuntua juuri oiken raskaammalta :-)
    Zwiftissä olosuhteet ovat aina optimaaliset ulkona ajamiseen verrattuna. Ei ole tuuliolosuhteita, oikealla asfaltilla riippuen pinnan karheudesta rullaavuus vaihtelee. Muutamat pätkät Zwiftissä joissa ei ole ns. virtuaalista asfalttia ovat kyllä huomattavasti realistisemman oloisia kun niissä on keinotekoisesti lisätty vierintävastusta. Ryhmäajoissa vähän liian usein tahkotaan samoja reittejä riippumatta siitä kenen järjestämään tapahtumaan osallistuu. Toki niihinkin osallistun mutta vaihtelua saa paremmin kun ajaa itekseen ristiin rastiin reittejä vaihdellen monipuolisuutta hakien. Aikaa myöten oppii Zwiftiä käyttämään paremmin omiin tarpeisiinsa.

edit. niin ja Zwiftissä on aina sen verran porukkaa että peesiapu nostaa aina keskinopeutta.

Zwift.com

Moro!

Pitääpä laittaa oma välitilinpäätös Zwift-kokemuksista. Viikonloppuna tuli täyteen 500h Zwiftailua 3,5 vuoden aikana.
    Oma tulokulma pyöräilyyn viimeisen 10 vuotta on ollut ns. tavoitteellinen kuntourheilu. Lisenssiä ei ole tullut enää hankittua, mutta joka kesälle on ollut joku tavoite/tapahtuma, joka on vaatinut jonkin tasoista suunnitelmallista ja määrällistä harjoittelua.
    Ennen kun myin itseni virtuaaliharjoittelulle, tuli jyystettyä vuosia autotallissa laadukkalla spinning-pyörällä ja hiukan puolityhmällä trainerilla. Määrät oli vähäiset, luokkaa n. 30h/talvi. Kahden tunnin setti oli jo henkisesti haastava.

Hommasin Tacx Neon lokakuussa 2016 ja ajelin ensin Bkoolin virtuaalimaailmassa muutaman viikon. Samalla tuli kalustettua autotalli 50” telkkarilla ja Apple TV:llä... ja piti hankkia myös uusi iPad, kun Zwift ei pyörinyt vanhassa.
    Kun Zwift julkaisi iPad version Joulukuussa 2016, vaihdoin pysyvästi siihen... ja muistelen että tätä seurasi hyvin nopeasti myös AppleTV versio. Tässä vaiheessa oli palanut €:ja ”ihan kivasti”, mikä osaltaan sitoutti systeemiin. Leikittelin ajatuksella, että jos joskus pääsee alle 10€/h tasolle, niin ”ihan kiva”.

Zwift avasi ihan uuden ulottuvuuden talviharjoitteluun. Ensimmäisenä piti tehdä itselle selväksi, että jokainen suoritus ei ole kisa, tai edes semikova harjoitus. Eli, jokaista selkää ei tarvitse ajaa kiinni ja jokaisen ohimenevän peesiin ei tarvitse lähteä.
    Harjoituksista olen ajanut n.90% itsekseni. Jostain syystä en ole syttynyt noihin yhteisajoihin, kun niissä tuppaa helposti tulemaan enemmän ja vähemmän semikovia harjoituksia. Muutama kisa on tullut aina silloin tällöin ajettua ja niissä saa kyllä hyvän maksimaalisen harjoituksen. Kisa on kisa, ja siihen valmistaudutaan ajamaan kovaa.

Omat suosikkiharjoitukset ovat olleet:
    - pitkät +2h matalasykkeiset harjotuksen, joissa on kohtuu paljon nousumetrejä.
    - SST-harjoitukset, joista olen kokenut saavani eniten hyötyä suorituskyvyn nostamisessa. Ennen vastaavat harjoitukset meni sykeohjattuna överiksi heti ensimmäisestä vedosta lähtien. Lopussa sykkeet oli tapissa ja tehot minimissä. Zwiftillä homma muuttui teho-ohjautuvaksi ja kehittyminen lähti selvään nousuun. Mainittakoon tässä kohtaa, että vaikka olin ajanut tehopolkimilla jo pari vuotta, vasta Zwiftillä ajo muutti harjoittelun oikeasti teho-ohjatuksi.
    - Fondo-tapahtumat, yleensä pisimmän 2,5-3h suorituksen mukaisesti. Nämä on sopineet omaan koukkupolvi tyyppiseen hitaasti lämpenevään tyyliin. Ekan tunnin on voinut ajella mukavuusalueella ja loppua kohti on pystynyt nostamaan omaa suoritustasoa ja samalla napsimaan edellä meneviä selkiä. Kerran tuli lähdettyä hiukan liian ahneella asenteella liikkeelle ja vika tunti ei sit ollutkaan niin kivaa. Ja tuo aikaisemmin mainitsema 2h henkinen kynnys sisäharjoittelussa ei ole ollut millään tavalla läsnä näissä Zwift ajoissa. Niihin on pitänyt keskittyä aivan kuten oikeassa elämässä, seuraa tilannetta, ennakoi, sijoitu oikein, älä anna selän karata jne... muuten olet vainaa.

Täytyy myös myöntää, että aina ei ole itsekuri riittänyt, vaan on tarttunut ”haasteeseen” tai lähtenyt haastamaan kaveria pikku kisaan. Näistä on lopulta kehkeytynyt hyvä nousevatehoinen treeni. Yleensä noista on tullut sitten Zwift ja Strava-kaveri joiden harjoittelua on tullut seurattua jatkossakin.

Mitä tulee itse palvelun toimivuuteen, niin taitaa olla yksi tai kaksi kertaa kun ajo on keskeytynyt tekniseen ongelmaan. Joskus olen ihmetellyt tyhjiä katuja, mutta syy on ollut se etten ole päivittänyt sovellusta. Toimii siis kuin junan vessa. Jossain kritisoitu grafiikka on ollut mulle ihan riittävä, tärkeintä hienosti toteutettu kokonaisuus ja ajotuntuman/-kokemuksen realistisuus.

Olen nyt maksanut palvelusta 3,5 vuotta putkeen vaikka kesäisin on ollut 5kk taukoa. Olen ajatellut että annan mielelläni eurot palvelun kehittämiseksi ja sitähän on tapahtunut. Mainittakoon, että ensimmäisenä talvena yhtäaikaisia ajajia oli n.2500. Seuraavana talvena taidettiin olla n. 8000-9000 lukemissa. Viime talvena ja keväänä homma lähti laukalle (varmasti myös Koronan vaikutuksesta) ja omiin silmiin osui jopa yli 28 000 yhtäaikaista ajajaa. Zwiftihän toteutti viime kesänä/syksynä laajan mainoskampanjan Eurosportilla, joka on varmasti tuonut uusia käyttäjiä. Huimasta käyttäjämäärien kehityksestä huolimatta on palvelu toiminut äärimmäisen hyvin. Isot käyttäjämäärät ovat näkyneet ”häiritsevästi” ruuhkaisina reitteinä, mutta sekin on parantunut ajajien voidessa valita useammasta maailmasta.

Vaikka olen olen ollut äärimmäisen tyytyväinen palveluun, ajattelin laittaa sen ensimmäistä kertaa tauolle kesän ajaksi. Olen hiukan odotellut, että Zwift tarjoaisi kausi-/vuosihinnoiteltua pakettia. Heitin tästä heille ehdotuksen (en varmasti ole ollut ainut) jo reilu kaksi vuotta sitten jolloin kiittivät ”hyvästä ehdotuksesta”. Noh, nähtävästi se ei ole sopinut heidän bisnes-strategiaan, kun sellaista ei ole tullut tarjolle.
    Tänään, olis vielä sauma lähteä viimeiselle ajelulla, mutta nyt kun noi Esterin-päivät on vaihteeksi takana, taidan suunnata ulos.
    Palataan Zwift-ajoihin taas ensi syksynä... mukavia lenkkejä kaikille virtuaalisesti tai sit auringon alla!

Lähetetty iPadista

Sent from my iPad using Tapatalk
    www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Hyvä kirjoitus. Sellainen oma havainto ja ehkä vinkki, että kun haluaa oikeasti rauhallisen ajon, niin lähtee porukkalenkille jossa teho on ilmoitettu ja siinä haarukassa mitä hakee. Tällä ainakin itse saanut palauttavia tehtyä. Muuten on kyllä haastavaa.

Välillä joutuu oma itsehillintä koetukselle kun ottaa noihin rauhallisiin ryhmäajoihin osaa. Niin kauan kun fence loistaa poissaolollaan niin aina jokaisessa ryhmäajossa syntyy ryhmiä jotka eivät piittaa ennakkoon sovitusta vauhdista vaan lähdetään vähintäänkiin semikovaa. Tänään olisi tarkoitus ajaa rauhallinen Ascenders Team Recovery Monday ajo jossa on tarkoitus ajaa rauhallisesti 1,6-1,7w/kg tasolla. Ihan varmasti paukusta syntyy myös porukoita jotka ajaa ikään kuin henkensä edestä. Itse olen fanittanut noita ryhmäajoja mutta viimeaikoina olen alkanut ajaa enemmän myös itekseen.

Ilmoittauduin ehkä samaan ajoon, vaikken mikään Ascender olekaan, päinvastoin ennemminkin Descender. Mulle on rookiena vielä mysteeri, miten siihen liitytään konkreettisesti. Viekö Zwift mut automaagisestilähtöpaikalle, vai pitääkö itse jotenkin hankkiutua sinne?

Ilmoittauduin ehkä samaan ajoon, vaikken mikään Ascender olekaan, päinvastoin ennemminkin Descender. Mulle on rookiena vielä mysteeri, miten siihen liitytään konkreettisesti. Viekö Zwift mut automaagisestilähtöpaikalle, vai pitääkö itse jotenkin hankkiutua sinne?
    Alat vaan polkemaan n. 10-15min aikaisemmin, niin ohjelma siirtää sinut automaagisesti lähtöviivalle.

www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Kun käynnistät Zwiftin ja siirryt valitsemaasi maailmaan ja reitille niin ruudulle ilmestyy juokseva aika kuinka paljon on lähtöön aikaan. Ruudulle ilmestyy myös kaksi valinta painiketta heti tai myöhemmin josta saat valita haluatko jatkaa vielä omaa vapaata ajoa vai siirrytäänkö muitten ilmoittautuneiden kanssa lähtöalueelle. Jos et tee itse valintaa niin siirryt automaattisesti lähtöalueelle lämmittelemään muitten kanssa odottamaan lähtöä.

Jeps, kiitoksia neuvoista! Ilman alun teknisiä hankaluuksia homma olisi sujunut mainiosti.

Jeps, kiitoksia neuvoista! Ilman alun teknisiä hankaluuksia homma olisi sujunut mainiosti.
    Kaiken muuten rutiinin ohella olen ottanut tavaksi käynnistää tietokoneen ajoissa jos vaikka Zwiftiin olisi tullut ohjelmistopäivitys ettei tarvitse panikoida ennen tapahtumia jos niihin on tullut ilmoittauduttua. Sama juttu mobiilisovellus Zwift Companion appin kanssa.

Zwiftailua takana pari talvea, ja hämmästyttävän vähän ollut teknisiä ongelmia. Muutaman kerran kisassa pätkäissyt yhteydet katki n. 1-2km ennen loppua mikä on toki hieman ottanut pannuun tapahtumahetkellä..
    Softassa on positiivista se, että vanha läppäri jaksaa tuota pyörittää ja kun telkku on lähellä niin pienelläkin pärjää. Pikkuhiljaa olen keräillyt nousumetrejä tron bikeä varten ja nyt olisi enää n. 5 Alpe du zwiftiä jäljellä. Ei malta ottaa pyörää Tacxin päältä ulkokäyttöön ennenkuin tuo on täynnä. ADZ on muutenkin varsin hyvä treenipaikka jos tarkoituksena on saada säädeltyä treenisykkeet ja tehot juuri halutulle tasolle, kun on tasaista 7-10% nousua.

Kisoja aika vähän tullut ajettua. Itse kun ajelen C-luokassa niin eniten pännii nuo jotka ajavat sitten jollain 4w+/kg tehoilla ylivoimaiseen voittoon. Onneksi on zwiftpower, jossa suodattuu aika tehokkaasti tuollaiset väärässä kategoriassa ajavat.

Kaiken kaikkiaan oikein rahojen väärtti sovellus!

Tämän vuoden saldo Swiftissä on tarkalleen 6779km, joista nousumetrejä 58 059m. Aikaa on kulunut 9 d ja 11h. Nyt ulkoilua kesän ajan ja syksyllä jos saisi puristettua puuttuvan 3300km, jotta pääsee kymppikerhoon.

Olen minäkin ihmetellyt varsinkin niitä swiftaajia, jotka ajavat pitkiä nousuja 4w+/kg tehoilla. Joskus tulevat selkä edellä vastaan, mutta useimmiten eivät. Olen jo pohtinut ratkaisuna pudottaa ajopainoni ohjelmassa 50kg:n paikkeille, jolloin mennään minun normitehoillani jo todella kovaa, mutta eihän siinä loppujen lopuksi petä kuin itseään.

Swiftin etuna on sen monipuolisuus. Joskin ajettavat tiet alkavat olla jo melkoisen tuttuja. Olisi positiivinen yllätys, jos ylläpitäjä seuraavissa päivityksissä julkaisisi jonkin uuden kaupungin tiestöineen. Miten olisi tour de Helsinki :-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Joskin ajettavat tiet alkavat olla jo melkoisen tuttuja. Olisi positiivinen yllätys, jos ylläpitäjä seuraavissa päivityksissä julkaisisi jonkin uuden kaupungin tiestöineen. Miten olisi tour de Helsinki :-)
    Liian tuttu.

Mutta noin muuten olen samaa mieltä. Zwiftin suurin heikkous piilee kuitenkin tässä, ettei animoitu ympäristö toistuessaan pidä samassa otteessa kuin tuttu vakiolenkki ulkona.

Huhujen mukaan uusia reittejä saattaisi olla tulossa jo ihan pian ihan tästä lähinurkilta:

The article from CyclingNews says, “Zwift is set to build new race routes, including one in Nice for the opening stage and another in Paris to mimic the traditional finale of the Tour de France on the cobbled circuit of the Champs Elysées.”
    https://zwiftinsider.com/virtual-tdf/

Päivitin Zwiftin ison päivityspaketin luulossa, että pääsisi polkemaan Ranskan maanteille ja Champs Elyseelle, mutta eipä tuota Ranskaa/Pariisia näkynyt ainakaan meikäläisen käyttöliittymässä. Tämä update ei tainnut olla vielä se ISO paketti???

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Päivitin Zwiftin ison päivityspaketin luulossa, että pääsisi polkemaan Ranskan maanteille ja Champs Elyseelle, mutta eipä tuota Ranskaa/Pariisia näkynyt ainakaan meikäläisen käyttöliittymässä. Tämä update ei tainnut olla vielä se ISO paketti???
    Koska tämä päivitys oli jaossa sulle? Ei ainakaan täällä ladannut tänään mitään.

Mullakin latasi tänään aika pitkään päivitystä. Release notesien perusteella nuo Ranskan etapit ovat tässä vaiheessa "event"-tyyppisiä eli niitä pääsee ajelemaan ainakin alkuun vain joissain ilmeisesti tulossa olevissa TdF-tapahtumissa.

Taitaa muuten ainakin noissa Crit City-kisoissa olla jonkinnäköinen cat-huijareiden esto käynnissä, joka rajoittaa käytännön tehoja kisan aikana. Tänään oli C-catissa muutamakin tyyppi joilla kisan jälkeen näytti w/kg olleen jotain reippaasti yli neljän, mutta itse kisassa olivat kuitenkin tuloksissa siellä muiden seassa.

Ymmärsin että nämä tulevat normaalisti kiertäviksi maailmoiksi TdF:n jälkeen. Erityisesti Mont Ventoux oli iloinen yllätys, sillä ilman korona-kriisiä olisin tänään ja huomenna tuolla oikeissa maisemissa.

Ensimmäinen virtuaalinen lyhyt l'Etape du Tour tuli ajettua tänään. Vaikka reitti oli Watopiassa, niin lisämausteeksi oli kuitenkin saatu lähtöön Nizzan Negresco ja moneen paikkaan TdF rekvisiittaa. Hyvinkin positiivinen kokemus.

Olisi ollut kiva päästä ajamaan ensimmäistä etappia mutta lonkan bursiitti pakottaa pitämään taukoa. Kuitenkin olisi tarkoitus päästä ajamaan ja tutustumaan uusiin Ranskan reitteihin.

Minulla meni tänään aika maalatessa zwiftaamon seinää, niin että on sitten kiva korkata Ranskan etapit.

10k-kerhon jäsen

^Stravassa näinkin jo vilauksen tulevasta. Hieno maalaus/teema.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Minulla meni tänään aika maalatessa zwiftaamon seinää, niin että on sitten kiva korkata Ranskan etapit.
    Onko sulla joku 3D-kartta Watopiasta pöydällä?

Voi mahoton, onpa hieno!
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ristopee Katso viesti
    Onko sulla joku 3D-kartta Watopiasta pöydällä?
    Hyvin bongattu, onhan se. GPX-tiedosto konvertoidaan https://gpxtruder.xyz ja sitten vaan printtaamaan.

Ajoin sitten eilen ulkolenkin jäähdyttelynä vTDF kakkosetapin. Olipa taas kerran eeppinen fiilis, vaikka loppusuoralla kisattiin vain sijoista 27-30 (zP: 16-19).
    10k-kerhon jäsen

Hyvin bongattu, onhan se. GPX-tiedosto konvertoidaan https://gpxtruder.xyz ja sitten vaan printtaamaan..
    No laita vielä lähikuva siitä!

Korkeuskäyrää on jyrkennetty radikaalisti, niin että pienempienkin mäkien profiilin pystyy hahmottamaan. Väriä tälläsin spraymaaleilla, ja taustaksi palan vanhaa tapettia

10k-kerhon jäsen

Korkeuskäyrää on jyrkennetty radikaalisti, niin että pienempienkin mäkien profiilin pystyy hahmottamaan. Väriä tälläsin spraymaaleilla, ja taustaksi palan vanhaa tapettia
    Nice!

Annan arvosanaksi 9½. Täysi 10 tulee jos askartelet pieniä pyöräilijöitä reitille, observatorion sinne minne se kuuluu ja laava look-a-likee tulivuoreen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •