FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 137 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 87 127 135 136 137 138 139 147 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.081 - 4.110 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #4081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Asenteesta se kai enemmän kiinni millä voi ajaa mitäkin, mutta itte panostaisin enemmän geoon kuin siihen miten hyvät komponentit saa. En usko että moderneja geometrioita turhaan kehuttu. Osia voi sitten päivitellä. Toisaalta jos saa hyvät komponentit halvalla, nekin voi siirtää toiseen runkoon jos sen kokee tarpeelliseksi jossain vaiheessa. Miettisin myös ehkä kestävyyttä endurokäyttöön.
    Samoja ajatuksia osalistan ja rungon suhteesta tässä pyörittelen. Vaikeita pohdintoja.

    Tuolla rungolla ajetaan EWS:ää ihan hyvällä menestyksellä joten geon puolesta taipunee. Toki näin semi aloittelijalle voi olla vaikeampi kuin longlowslack jyrä, jolle riittää että osoittaa keulasuunnan ja tuuppaa menemään. Rungon kestävyyskin riittänee kaikissa tuon luokan pyörissä ja vakuutus korvaa jos oikein rymytessä hajoaa. Ajoltaanhan tuota runkoa on kehuttu, mutta kuten huomautitte on se geoltaan jo lähes poikkeava nykytrendin endurojen joukossa.

    Koeajamaahan se täytyy lähteä... Vaikea vaan sanoa millaiset ajo-ominaisuuksien painotukset täytyisi sitten löytää että ne todella olisi edulliset, kun ei ole noista suomienskakisojen reiteistä kokemusta kuin youtuben kautta.

  2. #4082
    Lisätään nyt vielä että mulla oli tuossa kesällä muutamia kuukausia ajossa foxy, jossa reachi oli L-koossa 490mm. Oli siinäkin omat puolensa, mutta ei vakuuttanut ainakaan mua että tuo ääripää on se oikea. Cube menee kyllä sitten jo ihan toiseen päätyyn 457mm reachilla.

  3. #4083
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    No ei nyt sentään päätyyn. Korkeintaan siniviivalle.

  4. #4084
    Jos reach on lyhyt niin tunnelma on "tanko reisissä kiinni" kun putkelta tuuttaa ja korostuu ylämäissä. Pitkäkätisenä vielä pahempi kun käy ahtaaksi. Satulasta rennosti polkien taas toptuben lyhyys tuo selkää pystyyn ja on varmaan siirtymäajoon mukava. Lisäksi jos satula on lähempänä keskiötä kuin taka-akselia, niin kiipeily helpompaa satulasta. Näin ajattelisin, mutta varmaan kehon mitat voi sanella muuta.

  5. #4085
    Edellä mainittu siis lyhyellä stemmillä. Pitkällä stemmillä ei varmaan niin paha. Mutta siinä on sitten omat huonoutensa. Kyllä modernit geometriat on nykypäivää sanos nykänen.

  6. #4086
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    123
    Terve,

    150-160mm joustavaa enduroa tekisi mieli. Taitaa olla niin, että 2kiloa ei ainakaan uutena osta sellaista?

    Toki uudenkarhea käytetty menisi myös, mutta M-koossa(170cm kuski) on yleensä tosi huonosti tarjolla käytettyä.

    Onko muuten olemassa 27.5"+ täpäriä, kun tämä vissiin tässä threasissa mainittu trekki, joka karkaa hinnaltaan liian ylös.
    Entä jos sataa?

  7. #4087
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Onhan niitä plussatäpäreitä, tosin harvemmin kai endurona. Trail pyöristä löytyy ja moneen 29” sopii plussakumit myös. Uutena 2ke pintaa voi saada alesta jonku enskan, tai ilman aleakin jonkun alkaen mallin, esim Canyonin Torque al 5 on muistaakseni noin 2ke uutena tosin joustoa jo 180mm. Reilu ~2.5ke budjetti tuo jo vähän valinnan varaa.

  8. #4088
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    244

  9. #4089
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Iskari ainakin vähän otollisemmalla paikalla.

  10. #4090
    Liittynyt
    11/2009
    Viestit
    46
    Kerrankin järkevän hintainen ja customoitavissa, eikä muutokset ole pahan hintaisia nekään. Hyvän näköinen pyörä.

  11. #4091
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    165
    Ajaako täällä kukaan Konan process 153:lla tai onko ajanut? Tässä täpärihankintaa tulossa ihan lähiaikoina ja näitä tämän kategorian fillareita tullut katseltua lähes kaikki läpi ja olen jostain syystä Konan jättänyt huomiotta vaikka tallista löytyy tälläkin hetkellä Big Honzo.

    Norcon sightia olen tässä vakavasti miettinyt pitkän aikaa, mutta epäilyksiä vähän ollut että onko se jo liian juna paikallisille poluille, vaikka bike parkissakin tarkoitus välillä käydä. Tuo 153 ei ole niin modernilla geolla vähän lyhyemmällä wheelbasella sekä chainstaylla ja jyrkemmällä 66 asteen keulakulmalla (65,6 oli kuulemma tarkka kulma jonkun testin mukaan), mutta samalla sitä on kehuttu ketteräksi ja leikkisäksi vaikka onkin aika iso pyörä, joka kuulostaa omaan korvaan houkuttelevalta. Hintaakin kun katsoo niin esim. halvin malli Sightin budjettimallin kanssa pyörii samoissa hinnoissa ja hyvin pitkälti samoja osia mm. molemmissa 160mm Yari, deluxe selectiä sekä Sramin SX/NX tavaraa.

    Joten kiinnostaisi ajeleeko täällä joku 153:lla ja mitä mietteitä pyörä herättänyt. Big Honzon puolesta ei ole itsellä mitään pahaa sanottavaa Konasta ja -1,5 asteen ohjainlaakerin ja 160mm keulan vaihdon jälkeen sillä on tykittänyt kaikki vastaan tulevat reitit oikein mukavasti, täpärikuume on kuitenkin iskenyt sen verran pahasti että vaihtoon menee.

  12. #4092
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    55
    Kokosin testimielessä yhden tyee al 29 ja yllätyin positiivisesti loppusummasta 2800€

    Vaihdoin keulan lyrikkiin, takaiskarin deluxe coiliin ja jarruiksi valitsin code r:ät.
    Jotain muuta pientä varmaan myös vaihtelin.

    Ja kun mietitään että pyörän saa oikeasti customoitua tarroja ja logoja myöden niin mielestä todella hyvän hintainen.

    Miinusta tulee kyllä tuosta toimitusajasta 75 työpäivää.

    Ei ole koskaan oikein nuo propainit kolahtanut itselle mutta tuossa voisi olla kyllä seuraava täpäri jos olisin yt jeffsystä vaihtamassa johonkin.



    Juu tiedän että jeffsy on trail pyörä ja tyee on enduroon mutta kuitenkin.

  13. #4093
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Propain Tyyeen lisäksi nyt olis speksit tiedossa privateer 161 pyörästä. Siinä olisi 3399 hinnalla erittäin modernilla geometrialla ja hyvillä järkevillä osilla oleva peli rankkaankin enduroon. Toki jos haluaa ja voi maksaa 5000-8000 euroa, niin saa Spessun uuden enduron, Cruzin Megatowerin jne mutta tuolla n. 3000 budjetilla tuo olis kyllä todella kova. Ei jäisi pyörästä kiinni suoritukset. Saa myös runkosettinä Super deluxe ultimaten kanssa 1699 eurolla.

    https://www.pinkbike.com/news/privat...duro-bike.html

  14. #4094
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Pari noita taitaa suomessa jo ollakin. On kyllä erittäin hyvän hintanen paketti tuo kompliitti. Vähän itsekin harkitsin tuota, mutta ei ollu oikeen mitään revikkaa tai varmaa tietoa koska sais niin en uskaltanut.

    Pole evolink kyllä toiminu omassa enskatyyppisessä ajossa kun unelma. Tuntuu että pyörä ei rajoita enää menemistä ja tullu ylitettyä ja yllätettyä itsensä jo monesti viikon sisällä Pyörä on myös jotenkin paljon ergonomisempi mulle, oon ajanu viikon sisäl joka päivä useemman tunnin paitsi yhtenä päivänä, eikä mikään paikka kolota tai jumissa ja lenkillä tuntuu et vois jatkaa loputtomiin vaikka väsynyt onkin Ehkä vähän alkuhuumallakin tekemistä, mut piru et on hauskaa ajella!

  15. #4095
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Tuttu kasas just itselleen Privan ja on kehunut kovasti! Tyee paljolti samanlainen geoltaan mutta takapään linkusto vissiin ihan omaa suunnittelua, paljon on kehuja sekin saanut ja on järkevä hinnoittelu.

  16. #4096
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Vähän ihmetyttää tuon Tyeen iskarikäyrien logiikka. Anti-sguat nousee nollasta 120mm tienoille asti eli iskari toimii vapaimmillaan aivan joustomatkan alussa missä polkuliike tapahtuu?

    https://www.bikeradar.com/reviews/bi...t-ride-review/

    Privateerin vastaavat näyttää omaan silmään paljon järkevämmiltä.

    https://m.pinkbike.com/news/privatee...duro-bike.html

    Molemmat aiheuttaa huomattavaa kuumeen nousua.

    Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla
    "Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson

  17. #4097
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Pitkät ovat toimitusajat molemmissa. Jos privan olis tilannut joitain viikkoja sitten olis sen saanut täksi kesäksi mutta nyt tilaukset menee syksyyn. Tyeessa tais olla 10 vko.

  18. #4098
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    En ihmettele vaikka kysyntä nousis yli tarjonnan. Myöhemmin varmaa sit saa nauttia kovemmasta hinnasta

  19. #4099
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    3
    "Enskapyörä", tai sellainen sopivan järeä yleispyörä plussajäykkiksen kaveriksi 27.5-rengastuksella on hakusessa 2.5-3ke hintaluokassa itselläkin ja Tyee on kyllä listan kärjessä juuri nyt. Harmillisen pitkä toimitusaika vain, joskin saksaforumia kun lukee niin on siellä pari viikkoa etuajassakin pyöriä toimitettu.

    Muut vaihtoehdot listalla Trek Remedy 8 sekä Canyon Torque AL 6 . Remedyn toimitusaika hieman kohtuullisempi mutta viikkoja silti (en ole kaikkia jälleenmyyjiä soittanut läpi että voi olla jossain hyllyssäkin). Torqueta olisi rotkon sivujen mukaan hyllyssä mutta ihan samalla tavalla se ei kuitenkaan kiinnosta kuin muut.

    Ehkä vähän sekalainen seurakunta vaihtoehdoissa mutta näihin on nyt päädytty. Mitään näistä ei ole koeajettu tietenkään

    Laittaa miettimään että odottaako suosiolla loppuvuoteen pyörän oston kanssa vaiko eikö...mieli tekis tietty nyt heti. Ensimmäisen maailman ongelmia.

  20. #4100
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Eilen julkaistu testi alle 3500 euron enduropyöristä: https://enduro-mtb.com/en/best-budge...l-bike-review/

  21. #4101
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Ai että, tuo mega 290 alkoi kyllä houkuttelemaan. Capra nopeempi alamäkiajossa tai ibis ripmo tiukoissa kurveissa mutta nukeproof monipuolinen ja helppo ajaa kaikissa tilanteissa. Tänään parkissa vauhdikkaassa kivikkorynkytyksessä 27.5 kiekkoinen ja 160/140 joustava Canyon spectral tuntuu siltä, että 29 kiekkoinen 170/160 enduropyörä olis varmaan enemmän elementissään.

    The Nukeproof Mega 290 Expert feels easier to ride fast than any other bike in this group test. It’s a beast downhill and happy to trade punches with the downhill specialists like the Privateer and YT Capra, connecting gaps and braaping turns with the best of them. However, it is also fun enough to chuck about the local jump spot or deliver smiles on a fast natural trail blast. It’s a big bike, no doubt, but never feels clumsy or unwieldy. While it cannot match the Propain or Ibis Ripmo AF through very tight turns, it will crush them as soon as the track gets gnarly. The most impressive feat of the Nukeproof is that it does it all so easily, complementing your riding whatever your level.

    Noh, sanoin sitten vaimolle, että ensi kesäksi saatan kyllä ostaa enemmän parkkiinkin sopivan pyörän ja yllätyksekseni hän vastasi vain jotain tyyliin aijaa tai okei. Yleensä tällainen etukäteisilmoittelu ei kannata. Nyt meni kuitenkin hyvin ja kun hintaakaan ei edes kysytty, mietin pitäiskö tuon n. 3000 sijaan mitä olen itse yrittänyt pitää haarukkana vähän nostaa. Ei mitään edes 4500 saati kalliimpia pyöriä mutta josko esim nukeproof mega 290 expertin sijaan kuituinen ja slx osilla nx sijaan oleva elite 3860 eurolla. http://nukeproof.com/products/mega-290c-elite-2020/
    Toisaalta mulle jousituksen osalta kävis lyrik select ja super deluxe select+ mikä expertissä on verrattuna eliten fox36 keulaan grip vaimennuksella. Takana dpx2 on ilmeisen erinomainen ja Slx olis elitessa myös plussaa mutta kiekot taas siinäkin vain dt swissin 1900 sarjaa.

    No en minä sitä pyörää voi nyt heti ostaa, kun ensi kesästä puhuin. Pitää siis vähintään syksyyn odottaa jotta voi ikään kuin ensi kesäksi tilata. Ja silloin saattaa tulla jo 2021 mallit pienine osapäivityksineen. Pelkona samalla yleinen hinnankorotus kun testivoittojakin tulee ja pyörät kysyttyjä.

  22. #4102
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Itseä kuumottelee parhaillaan jonkin verran Transitionin Patrol. Ei sekään oo halvimmasta päästä, mutta kokonaisuus vaikuttaa erittäin lupaavalta. Tolla menis kyllä nätisti enska- ja park-hommat. Tunnin koeajo hyvillä poluilla ei ainakaan laskenut kuumetta. Yllätys oli kuinka hyvin pyörä kiipesi satulassa istuen, vaikka oli jousitus auki. Alamäkeen oli hyvin nautinnollista ja smoothia menoa. 27,5” renkaat mietitytti ennakkoon, kun kokemusta vain 29” renkaista, mutta eipä siinä kummoista eroa ollut ainakaan huonompaan suuntaan. Tällainen siis kyseessä: https://www.transitionbikes.com/Bikes_Patrol.cfm

  23. #4103
    Hyvää analyysia myös geometrioista tuossa Enduro-mtb:n testissä. Long, low and slack- aikakaudella nykytrendeillä lyhyt Trekin Slash sai varsin positiivisen arvostelun ja reach ”sweetpotiksi” kommentoitiin noin 470mm.

    ” We found the bikes with chainstays of around 445 mm combined with a roomy but not extreme reach of around 470 mm (for a size L bike) are the most intuitive handling bikes for most 180–185cm tall riders. Therefore, it’s no surprise that the winning bikes, the Nukeproof Mega and Propain Tyee CF, have longer chainstays at 450 mm and 445 mm and a more moderate reach (470 and 471 mm).”

  24. #4104
    Kellään tämmöisestä tietoa? Ei taida kovin yleinen pyörä olla. Menis parkkiin ja satunnaisesti polulle https://flowmountainbike.com/tests/r...s-enduro-bike/

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  25. #4105
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Suht painavan ja hintavan olonen. Brage Vestavik taitaa ajella tuollaisella paljon.

  26. #4106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Suht painavan ja hintavan olonen. Brage Vestavik taitaa ajella tuollaisella paljon.
    Olis torilla tommonen myynnissä. painavahan tuo on.

    Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

  27. #4107
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Uus commencal meta vaikuttaa hyvältä, lähenee senkin geo polea pikkuhiljaa. https://m.pinkbike.com/news/commenca...eta-am-29.html

  28. #4108
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Joo muutoksia tuli loivemman keulan, jyrkemmän satulakulman ja pidemmän reachin muodossa. Sitä tunnuttiin eniten ihmeteltävän kommenteissa, että chainstay jätettiin vain 433 milliseksi eli huomattavan lyhkäseksi. Polessahan se on esim Staminan malleissa 450 ja 455 ja tuossa enduro-mtb:n vertailussa myös todettiin, että noin 450 mm perät tuntuivat järjestäen paremmilta kuin lyhyemmät.

  29. #4109
    Itsellekin chainstayt tuntuvat vähän oudon lyhkäiseltä erityisesti suurempien kokojen suhteen, mutta kyllähän tuossa on paljon makuasioista kyse, eli millaisesta tuntumasta tykkää. Voisin veikata, että Commencalin suunnittelijoilla on joku tietynlainen ajatus siitä, miltä lafkan pyörien kuuluu tuntua ja painotus vaikuttaa olevan erilainen kuin vaikkapa Kokkosella.

    Ongelmia varmaan saattaa tulla siinä vaiheessa, kun markkinat puskevat tietynlaista geometriaa (tuijottavat vain reachia ja keulakulmaa) ja sen mukaan täytyy myös elää. Ehkä siitä perspektiivistä näin pyörää kokeilematta esim. L-koon 490mm reach ja 434mm chainstayt tuntuvat kyllä vähän hämmentävältä kombolta. Nykyään pyörille tulee kuitenkin niin reilusti lisää pituutta koon kasvaessa, että suhteessa kasvaville chainstaylle olisi jo tarvetta. Tai sitten edes flipchipille. Esim omassa L-koon Tallboyssa (reach 470mm) chainstayt ovat long-asennossa 440mm, joka tuntuu olevan aika hyvässä balanssissa - tuntuu huomattavasti mukavammalta ja ketterämmältä, kuin esim. testaamani Polet (Evolink 140 ja Stamina 180).

    Toisaalta Commencalin tallista löytyy kyllä aikamoista EWS-velhoa, eli eiköhän noihin numeroihin ole jostain järkisyystä päädytty. Esim jos vertaa Konan Processiin, chainstayt ovat jopa pitkät. Jos tulisi tarpeen ostaa pitkäjoustoisempi pyörä Tallboyn kylkeen, olis toi SLX:llä speksattu malli kyllä todella korkealla meikäläisen listoja. Ehkä tosin sitten siinä M-koossa.

  30. #4110
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    201
    Tiedän, että se ei ole Commencalin juttu, eikä pyörän painon katsominen ole muutenkaan trendikästä, mutta että 16kg hifillä setupilla?
    Siihen kun riipasee DD-kylkiset renkaat/insertit, juomapullon, pumpun ja työkalun, niin lähestytään jo 17 kiloa. Aikamoista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •