ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 49 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 59 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1441
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025

    Ketjujen voitelu

    Mun squirttailut loppu alle 1000km testijaksoon. Pelko persiissä, koska lenkillä alkaa kitistä, alkaako lenkillä sataa, kauanko märässä maastossa möyrintää kestää squirtti yms. Ei sovi mun luonteelle. Tehdasrasvoilla menen ja kun ne loppuu, tovin venytän jaksoa lisävoitelulla, kunnes uudet ketjut alle. Uudet ketjut putsaan pinnalta pienkonebensalla kostutetulla rätillä, kunnes tahmaisuus katoaa. Ei tartu edes hiekkapöly näin

    Tehdasrasvojen aikana lenkin jälkeen pyyhin ketjut puhtaiksi (jos tarve) ohuella öljyllä kyllästetyllä rätillä. Jos ketjut kastuneet, paineilmalla kuivaan rattaat ja ketjun ja samaisella öljysellä rätillä käsittely.

    Lisävoitelu
    1 tippa öljyä ketjun linkin keskelle (chainstayn alapuoli) takarissan ja eturattaan väliselle alueelle. Laita rasvaa vain pieni tippa. Älä käännä kampia
    2 anna imeytyä minuutti. Älä käännä kampia
    3 kuivaa ketjusuora rätillä hyvin
    4 käännä kampia että tulee uusi rasvattava ketjusuora takarissan ja eturattaan väliin. Mene kohtaan 1

    Näin rasva ei kulkeudu rattaille!! ja omakohtaisen kokemukseni mukaan pysyy toimintavarmana, puhtaana ja vesisateen kestävänä. Saa käyttää, muttei todellakaan ole pakko, enkä tuomitse squirtin tai muun, kuin tehdasrasvalla ajajia.


    Maasturissa on nyt 600km takana lisärasvaamatta (shimanon siltec). Märkää maastoajelua, vesipesua pelkästään. Paineilmalla kuivaus ja ohuella öljyllä kyllästetyllä rätillä pyyhintä. Linkkejä kun painaa toisiaan vasten, litisee tehdasrasva vielä nivelissä.







    Asiasta oksanhaaraan, millä voitelette näitä ja kuinka monen käytön jälkeen vaihdatte ketjun uuteen ?

    EsaJ muokkasi tätä : 15.06.2020 at 18.02
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  2. #1442
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Asiasta oksanhaaraan, millä voitelette näitä ja kuinka monen käytön jälkeen vaihdatte ketjun uuteen?
    Olen siirtynyt ketjuttomaan:
    https://www.decathlon.co.uk/chain-wh...d_8309913.html
    Rule #1: Obey The Rules

  3. #1443
    K.Kuronen Guest
    ^^Veden ja kuran kanssa kyllä pärjää, mutta kuivilta sorateiltä ketjuun tarttuva pöly on mielestäni hankalin.

  4. #1444
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Lisävoitelu
    1 tippa öljyä ketjun linkin keskelle (chainstayn alapuoli) takarissan ja eturattaan väliselle alueelle. Laita rasvaa vain pieni tippa. Älä käännä kampia
    2 anna imeytyä minuutti. Älä käännä kampia
    3 kuivaa ketjusuora rätillä hyvin
    4 käännä kampia että tulee uusi rasvattava ketjusuora takarissan ja eturattaan väliin. Mene kohtaan 1

    Näin rasva ei kulkeudu rattaille!!
    Suosittelen Dummy hubin ostamista tai itse tekemistä. Loistapa työkalu ketjujen pesuun, huoltoon, voiteluun jne.

  5. #1445
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Itsellä alkoi kyllästyttämään ketjujen ja rattaiden sotku perus Shimanon öljyn kanssa. Mucoff Dry-lube löytyi kaapista ja on jo selkeästi parempi ja tilasin kokeeksi nyt Squirttia. Saa nähdä mikä jää käyttöön. Pitääkös tuossa Squirtissa nyt jollain liuottimella ketju puhistaa ennen käyttöä vai toimiiko jos alkaa vaan puhtaaseen ketjuun lisäämään? Tehdasrasvojen poisto alkuvaiheessa ei hirveästi houkuta kyllä.

    Ei varsinaisesti taida tähän topicciin kuulua, mutta ihmetyttää kyllä ketjujen ja ketjuliittimien hinnat Suomessa. Tuollaisiin kulutusosiin on varsinkin 12-vaihteisissa hintaerot jo aikamoisia. Halvin 12-ketju minkä löysin paikallisesta oli 43€, kun Saksasta saa 20€ samat ketjut. Ja liittimiä paikallinen liike tarjosi 24€/2kpl, Wigglestä sai saman paketin 5 eurolla (KMC 12 speed missing link). Halvemmallahan ne saisi myytyä jo ihan kohtuullisella katteella jos tilaisivat noista nettikaupoista tavarat myyntiin.

  6. #1446
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Eikö kallein ole aina paras?
    Muc-Off hydrodynamicia itse holvaan ketjuihin ja pullon mukana tuli vieläpä ultravioletti-tai-mikä-valo-se-nyt-onkaan tarkistukseen!!
    https://road.cc/content/review/15466...rodynamic-lube

  7. #1447
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Eikö kallein ole aina paras?
    Muc-Off hydrodynamicia itse holvaan ketjuihin ja pullon mukana tuli vieläpä ultravioletti-tai-mikä-valo-se-nyt-onkaan tarkistukseen!!
    https://road.cc/content/review/15466...rodynamic-lube
    Tässä olisi paras vaihtoehto sillä mitta-asteikolla:

    AbsoluteBlack is marketing its new graphene lubricant in two volumes. The 14ml canister retails for £11.99 ($14.95) and 140ml of AbsoluteBLACK graphene lube, prices at £114.99 ($145.95).

    https://www.cyclingnews.com/news/abs...ciency-claims/

  8. #1448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^^Veden ja kuran kanssa kyllä pärjää, mutta kuivilta sorateiltä ketjuun tarttuva pöly on mielestäni hankalin.
    Tämä on muuten totta ja lisäksi hyvin ajankohtainen asia näillä keleillä. Strömforsin Gravelia louhiessa tuli ensimmäistä kertaa sellainen fiilis, että Rexin Black Diamond ei toiminut täysin moitteetta. Toimi kyllä, mutta rohina oli odotettua kovempi.

  9. #1449
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Suosittelen Dummy hubin ostamista tai itse tekemistä. Loistapa työkalu ketjujen pesuun, huoltoon, voiteluun jne.
    Mikä se tämä mahtaa olla? En ole ikinä kuullutkaan.

  10. #1450
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Googlettamalla löytyy ensimmäisenä tämä: https://www.parktool.com/product/dummy-hub-dh-1

  11. #1451
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mikä se tämä mahtaa olla? En ole ikinä kuullutkaan.
    Kymmenen vuotta sitten vastaava ihmetys tunnettiin nimellä chain keeper eikä se ollut ihan tuntematon Fillarifoorumillakaan vaan monen käteväksi toteama. (Jostain mistä lie sitten vain jollekin tullut tarve keksiä uusi ja parempi tai älyttömämpi nim...)


    https://cyclingtips.com/2018/01/best...in-clean-tool/

  12. #1452
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Googlettamalla löytyy ensimmäisenä tämä: https://www.parktool.com/product/dummy-hub-dh-1
    Minusta tuo on ihan kuljetusta varten. Kuinka tuo nyt ketjuhuoltoa niin kovasti auttaa?

  13. #1453
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369

  14. #1454
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    En nyt ihan tajua mikä tuossa työkalussa on pointti. Voi sen ketjun putsata vanne paikallaankin, kun tekee sen jostain muusta kohtaa kuin tuossa videossa. Ja sitten taas takavaihtajan voi putsata ilman vannetta paikallaan ja silloin voi ihan samoin vaihdella vaihteita, että saa vaihtajan eri asentoihin. Mikä tuossa on se hyöty?

    Kaiken lisäksi näin pikaliittimien aikana ketju on helpoin putsata kokonaan irrallaan silloin kun sen tekee perusteellisemmin ja samoin nuo muut osat ketju poistettuna.

  15. #1455
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Olen samoilla linjoilla.

  16. #1456
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Eihän tuo välttämätön ole mutta pyörän huolto nopeutuu hieman kun vaimo tai muu avustaja voi putsata takapakkaa samalla kun itse pesee ketjuja (jos ei jostain syystä halua katkaista ketjua).

  17. #1457
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Eihän tuo välttämätön ole mutta pyörän huolto nopeutuu hieman kun vaimo tai muu avustaja voi putsata takapakkaa samalla kun itse pesee ketjuja (jos ei jostain syystä halua katkaista ketjua).
    Minä olen ratkaissut ongelman suihkuttamalla vettä ketjuihin ja pakkaan yhtä aikaa, samalla kampia pyörittäen. Sitten ne niinkuin puhdistuu molemmat kerralla

  18. #1458
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Ei likainen ketju ja pakka pelkällä vedellä kunnolla puhdistu vaikka olisi kuumaakin vettä käytössä. Noin minäkin teen mutta välillä pitää käyttää vahvempia aineita.
    hsr muokkasi tätä : 18.06.2020 at 19.21

  19. #1459
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    En nyt ihan tajua mikä tuossa työkalussa on pointti. Voi sen ketjun putsata vanne paikallaankin, kun tekee sen jostain muusta kohtaa kuin tuossa videossa. Ja sitten taas takavaihtajan voi putsata ilman vannetta paikallaan ja silloin voi ihan samoin vaihdella vaihteita, että saa vaihtajan eri asentoihin. Mikä tuossa on se hyöty?

    Kaiken lisäksi näin pikaliittimien aikana ketju on helpoin putsata kokonaan irrallaan silloin kun sen tekee perusteellisemmin ja samoin nuo muut osat ketju poistettuna.
    Lainaamassani tekstissä "pelättiin" että ketjun voitelun aikana ketjusta menee öljyä/voiteluainetta takarattaisiin, Dummy hubia käyttämällä sitä ei ole ongelmaa ei ole. Hyödyllinen työkalu se on, vaikka ei välttämätön kuten ei mikään muutkaan työkalut. Tietyn aikaa KMC:n missing linkit oli non reusable, eli kertakäyttökamaa vaikka useat onnistuneesti niitä uusiokäyttikin, itse mukaan lukien joten jos ketjua halusi putsata usein, niin joutui irrottaessaan maksamaan kalliin pikaliittimen jos halusi mennä valmistajan ohjeiden mukaan. Työkalu ei kuitenkaan ole niin kallis, että sen ostamista kannattaisi välttää vain sen vuoksi että ilmankin pärjää, varsinkin kun sen voi jos haluaa penniä venyttäen tehdä sen itse aluslevystä ja muttereista, netissä siihenkin ohjeet. Varsinkin jos jostain syystä haluaa käyttää spraypullossa olevaa ketjuöljyä, helpompi öljytä kun kiekko irti eikä tarvitse varoa ja suojata kumista rengasta ja vannejarrulla suojella jarrupintaa.

    Nämä dummy -jutut on Park Toolilla suosiossa, niillä on Dummy hub, Dummy pedal ja nyt ihan viimeisempänä uutuutena Dummy fork. Dummy pedalin taidan jättää väliin mutta kun tulee laajempaan myyntiin taidan tuon Dummy Forkinkin ostaa.

  20. #1460
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Lainaamassani tekstissä "pelättiin" että ketjun voitelun aikana ketjusta menee öljyä/voiteluainetta takarattaisiin,.
    Kyllä mä tarkoitin myös eturattaita. Alkaa se rohina eturattaistakin, jos rasva siirtyy ketjuista niihin ja lika pääsee tarttumaan. Rasvat ketjun sisään, ei pinnalle.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  21. #1461
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Lisävoitelu
    1 tippa öljyä ketjun linkin keskelle (chainstayn alapuoli) takarissan ja eturattaan väliselle alueelle. Laita rasvaa vain pieni tippa. Älä käännä kampia
    2 anna imeytyä minuutti. Älä käännä kampia
    3 kuivaa ketjusuora rätillä hyvin
    4 käännä kampia että tulee uusi rasvattava ketjusuora takarissan ja eturattaan väliin. Mene kohtaan 1
    👍
    Rule #1: Obey The Rules

  22. #1462
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Meikäläisen tyyli sisältää reipasta kampien pyörittelyä ja samalla runsasta öljyn valutusta ketjulle. Sitä noin 8-12 kampikierrosta, ja sitten ehkä minuutin verran imeytymisaikaa. Sen jälkeen taas raivokasta kampien pyöritystä ja samalla ketjun kuivausta rätillä.

    Helppoa, nopeaa ja tarpeeksi yksinkertaista.

  23. #1463
    https://www.ikh.fi/fi/rvs-yleisoljy-150ml-rvsmp150

    Toimiva öljy, lienee sama tuote kuin eräs ”W+”, hintaa noin 50%...

  24. #1464
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^Suihkepullo tiputtaa tuon heti pois minun ostoslistaltani, enkä liene ainoa näin ajatteleva.

  25. #1465
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    Olen käyttänyt levyjarrullisissa pyörissä suihkepulloa vuosia ongelmitta. Nopea ja helppo verrattuna tiputteluun.

  26. #1466
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ...
    Pesin ketjun ja voitelin sen Rex domestiquella. Eilisellä noin 250 km:n retkellä lisäsin tipan niveltä kohden satkun jälkeen, vaikka tarvetta välttämättä ei olisi ollut. Pölyisen retken jälkeen ketjut ovat melkoisen mustat, mutta toimivat.
    ...
    Läträämimnen Rexin kanssa jatkuu, mutta tulos on edelleen musta ja siivoton. Meno asfaltilla on aluksi kiitettävää, mutta pölyisten sorateiden koluaminen näyttäisi muuttavan tilanteen. Menneellä öisellä polkaisulla ainetta oli lisättävä noin 150 kilometrin jälkeen. Toki lisävoitelu auttoi kohtuullisesti.

    Vähän yllättäen helteellä luirun oloinen aine oli viileänä yönä käynyt selvästi paksummaksi ja tahmeaksi. Nyt purnukka on kylmässä simuloimassa syksyn viileämpiä kelejä -tuleeko tökötti ulos, vai jämähtääkö se. Aine on itselleni hyödytön, mikäli lisäys on suoritettava lämpimässä.

  27. #1467
    Liittynyt
    06/2020
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    50
    Näin maantiepyörän juuri hankkineena tää touhu tuntuu aika monimutkaiselta, kun katsoo tätä keskustelua. Vanhasta hybridistä en koskaan putsannut ketjua, lisäsin vaan sitä öljyä mitä käteen sattui. Nyt kun on kalliimpi pyörä niin on pelko persiissä että se hajoo jos ei putsaa joka lenkin jälkeen Tilasin nyt sitten Smoovea kun sitä kehuttiin nettiarvosteluissa. Ajattelin myös hankkia tollasen ketjupesurin niin putsaaminen helpottuu.

    Niin ja moi kaikille, tämä on ensimmäinen viestini foorumille!

  28. #1468
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Ketjujen voitelu

    ^Laadukkaat ketjut kestävät huomattavasti paremmin kuin huonompilaatuiset, vaikka kuinka hinkkaisi huonompilaatuisia ja pitäisi hyvissä öljyissä. Vertailuna ollut itsellä Shimpan 105, Ultegra ja D-A, Sramin Eagle-sarjan NX, GX ja XX1. Korostus tullut varsinkin Sramin ketjuilla. Venyttyään 0.5 ja 0.75 väliin olen vaihtanut ketjut. Kaikki samoilla huolloilla. Aiemmin kirjoittelin johonkin ketjuun, että NX kesti 600-700 km, GX vajaan tonnin ja XX1 on tällä hetkellä pyörinyt 1500 km venymättä edes 0.5 asti. Virallisen epäviralliset empiiriset testini on suoritettu kahdella ketjulla per sarja.
    Itse en tykkää ketjupesurista. Aina jää möhnää. Hammas- tai tiskiharja käteen ja hinkkaamaan, tulee puhdasta. Luonnollista sitruspesuainetta käytän ja pesun jälkeen näin kesällä jotain kuivaa öljyä. Tällä hetkellä on Squirt testissä. Puhtaana pysyy sekä maastossa että maantiellä. Yllättävän usein joutuu lisäilemään ainetta. Maantiellä olen rallatellut reippaat 100 km ja pistänyt lisää möhnää ketjuun. Pari lisäystä ja ketjun vaihto, vanha pesuun ja kuivumisen kautta voiteluun ja odottamaan seuraavaa kierrosta.

  29. #1469
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.611
    Ite en jaksa mitään liuottimia tai muitakaan pesuja. Ensin hammasharjalla pahimmat ryönät pois, sitten öljyä tippa jokaiseen linkkiin, vähän pyörittelyä ja pyyhintä. Talvella Finish linen vihreetä räkää, kesällä jotain muuta.

  30. #1470
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.727
    Olen tehnyt kahdesta hammasharjasta mukavan pesuvehkeen. Laitan ne harjaosat vastakkain ja kuminauhalla tiukasti yhteen varresta. Ne avautuvat kun painaa varsista ja sulkeutuvat ketjun ympärille kuminauhan voimalla. Melko mukava peli ja samalla vehkeellä saa jockey wheelsit ja eturattaan putsattua kätevästi.

    Muillakin tämä varmasti käytössä, mutta tiedoksi niille jotka eivät vielä tätä tiedä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •