Moro.
Tuli tuossa alkuviikosta ostettua uusi pyörä ja mietin, että kuin usein esim ketjuja pitää öljytä/puhdistaa? Ensihuoltoon olisi tarkoitus viedä siinä n. 300km jälkeen.
Moro.
Tuli tuossa alkuviikosta ostettua uusi pyörä ja mietin, että kuin usein esim ketjuja pitää öljytä/puhdistaa? Ensihuoltoon olisi tarkoitus viedä siinä n. 300km jälkeen.
Sen kuulee kun pitää rasvata.
Nykyaikaisilla ketju"rasvoilla ajaa melkoisen kilometrimäärän ainakin kesä olosuhteissa ja sen kyllä kuulee ja tuntee kun aika voidella uudelleen...
Jos et ole hankkinut pyörää norjalaisesta tavaratalosta ilmaisella huollolla niin mielestäni tuollaisen kilometrimäärän jälkeen ei pitäisi olla kummaakaan huollon tarvetta tietysti riippuen pyörästä ja ajosta...
Jos et ole ilmaisen huollon varassa niin kannattaa alkoo heti alkuun opettelemaan tehdä itse tuon tyyppiset huollot.
Ketjut kannattaa puhdistaa kun ovat likaiset, ja öljytä kun ovat kuivat. Edellä mainitut asiat riippuvat ihan niistä olosuhteista missä ajaa. 40km lenkki kaatosateessa tai 400km kuivassa kelissä on suurin piirtein oma vaihteluväli maantiellä. Varsinkin pudistamisen osalta myös suuri merkitys on sillä mitä öljyä ja kuinka paljon sitä käyttää.
Tuollaiset vaha- tai kuivavoiteluaineet kestää melko pitkään melkein joka kelissä eivätkä kerää likaa samanlailla kuin perinteiset öljyt. Pedros Icewaxilla ajanut koko talven työmatkat (vajaa 2000km) yhdellä täydennyksellä.
Paras "voide" mitä olen nykyään käyttänyt on Watt Plus tribokeraaminen voiteluaine jota Velosport myy...
Kiitos vastauksista. Ensihuollon saan puoleen hintaan ja taisi olla voimassa 6kk ostopäivästä.
^Silti miettisin onko tuonkaan hinnan väärti jos pyörässä kaikki toimii kuten normaali pyörän pitäisikin toimia.
Itse olen vakavasti sairastunut ketjujen hinkkaamiseen. Kaikki alkoi kullan värisistä ketjuista. Öljyn puutteen huomaa kyllä. Itse pyyhin ketjut puhtaaksi joka toisen lenkin jälkeen. Kiiltäviä ketjuja on kivempi katsella. Voiteluun käytän talvella Muc Offin -50 talvivoiteluainetta ja kesällä saman valmistajan Hubba Buban hajuista öljyä, jonka nimeä en nyt muista. Tarpeen mukaan myös eturattaan puhdistus ja vaihtajan rissoista kertyneet jäämät pois.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Tuo suosittamani Watt Plus pitää ketjut kiiltävinä...
Sen "ensihuollon" tarkoitus on korjata kaikki kasauksessa tehdyt virheet. Jos et itse käy läpi pyörää renkaasta renkaaseen, niin kannattaa ehkä harkita.
Esimerkkinä lähtökohtaisesti kaikki laakerit(ohjainlaakeri,navat) on vedetty liian kireäksi ja kuolevat ennen aikojaan. Pinnojen tasainen kireys on myös hyvä tarkistaa.
Nämä pitäisi kuulua ensihuoltoon.
Ketjuissa ongelma on ehkä enemmän likaantumisessa, kuin kuivumisessa jos käytät normaaleja ketjuöljyjä. Hiekka, muta yms. syö ketjut/rattaat nopeasti, jos kilometrejä tulee enemmän.
2000km pesu/rasvausväli kuulostaa siltä, että talven työmatkat on ajettu trainerilla 😁
^Siinä se just onkin, mitä "pitäisi" kuulua ja mitä kuuluu... Itse vahvasti oma-aloiteisuuden kannalla ja jos ei homma hanskassa niiin on hyvä opetella, ei tosiaan mitään rakettitiedettä ole...
Ite rasvaan ketjut aina pesun jälkeen koska siinä ne öljyt lähtee
Joo, "nure" on oikeassa! Kannattaa kyllä varmistaa mitä huolto pitää sisällään, ennen kuin siitä mitään maksaa. 👍
Tässä esimerkkinä hyvä ensihuolto.
https://bas-shop.fi/Polkupyörän+ensihuolto?_tu=37546
Jos ei ole kokenut seppä niin kyllähän ensihuollossa kannattaa käyttää, jos se on yhtään kunnollinen sisällöltään. Päin persusta oleva vaihteiden säätö tulee silloin tehdyksi kuntoon ja sen jälkeen on helpompi vajavaisemmillakin taidoilla harjoitella seuraavan kerran säätö kohdilleen kun se kuitenkin ennen pitkää tulee tehtäväksi. Myös kuitenkin tehtaan jäljiltä löysällä olevat pinnat tulevat kiristetyksi ja kiekot rihdatuiksi. Itse en edes jaksa yrittää rihdata, vaikka monia juttuja jotenkuten osaankin tehdä, se on niin halpa toimitus teettää ammattilaisella enkä ole viitsinyt rihtauspenkkiäkään siksi hankkia. Eikä mielestäni ihan helppo homma tehdä kunnolla jos on rengas reilummin kiemuralla.
Ketju tulee putsattua ja samaan syssyyn öljyttyä yleensä kun aika useinkin, yleensä kun on 100 km edellisestä kerrasta tullut täyteen, vaikka ei sen kummempaa tarvetta olisi ilmennytkään. Eipähän ala sitten seuraavalla lenkillä kitistä. Talvella kyllä meni todella pitkään ettei tullut ketjuja huollettua kun asia ei vaan käynyt mielessä eikä mitään akustisia merkkejäkään sellaisen tarpeesta tullut esille.
^Kaikki oikeastaa riippuu pyörästa ja käytöstä, jos möyrit mudassa tai ajat maantiellä... Ei sentään kesken lenkin viitsi rasvailla, Kolli...
No en kesken lenkin rupea rasvailemaan, mutta sitten kun on semmoiset reilun satasen verran tullut ajeltua niin ennen seuraavaa reissua. Nuo mun lenkit kun on normaalisti jotain 50 - 80 km välillä, niin sitten kun pari - kolme kertaa kertaa on käynyt ajelulla on sopiva aika.
Kirjanmerkit