Kasaus kiekkoja myöten, rispekt.
Kasaus kiekkoja myöten, rispekt.
Samoilla sijoilla oltiin muutama viikkoa sitten, nyt "jo" 150km takana:
http://imgur.com/EAK2fxS
Aijai, tästä tulee kyllä erittäin maukas! Piccola HD:t on vihree kuula kakun päälle.Ja mitä tulee tohon Darimon kangaspuutolppaan, niin mulla alkaa olla kevennys-Sparkissa kohta 1500 kilsaa kerättynä, eikä tolpasta ole toistaiseksi mitään huonoa sanottavaa, ellei satulan kutomista paikalleen sellaiseksi lasketa.
On tosi mielenkiintoista nähdä, kuinka toi satulan kiinnitys toimii taitavamman kuskin alla vähän reippaammassa käytössä.
![]()
^joo. Ja jotain vaijerien päätynippoja ei tule kuitenkaan punnittua.
Mikä ankkuri sulla muuten olikaan Scottissa takavaihtajana. R2:n some mainosti viime viikolla jotain tuunattua XTR:ää, jossa kaikki palikat oli vaihdettu hiilikuituisiin viripajojen osiin. Ei painanut oikeastaan mitään, mutta hinta taisi olla melkein 800€![]()
^ Ai saamari......... HOPP-tuunattu XTR on näköjään tullut tarjolle, enpä ollut tuota huomannut. Aiemmin toi viritys on löytynyt vain XX1-vaihtajaan. Ja olisi melkein 100 g kevyempi kuin mun nykyinen. Ja halpakin vielä!
edit: Heeetkinen, se onkin näköjään 11-vaihteinen versio. Ei ole 12-äxteeärrää vielä (onneksi) tarjolla tuunattuna.![]()
Yksi vaihde vähemmän = monta grammakkoa vähemmänHeeetkinen, se onkin näköjään 11-vaihteinen versio.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Excel näyttäisi painoksi noin 10.3kg. Osa painoista on itse punnittuja ja osa valmistajan ilmoittamia. Ja varmaan olen jotain olennaista unohtanut listalta
Pyörä on tulossa pääasiassa kevyeen pyörätieajeluun lyhyelle työmatkalle aurinkoisille keleille ja kenties satunnaisiin metsälenkkeihin. Eli hissitolpalle ei vielä speksausvaiheessa nähty tarvetta, mutta otetaan hankintalistalla heti jos tarvetta alkaa ilmenemään.
Kehät ovat Mcarbonilta, 32 pinnaa, sisäleveys n. 28mm. Takakiekoksi ehkä vähän heppoinen 325g painosta päätelleen, mutta kokeillaan nyt ainakin aluksi.
-
Menni
Sopiiko kysyä mitä tuli hintaa tuolle Santasetille?
^ Tuohon tuskin saa Menniltä vastausta... Sanotaanko niin, että kun nevöfogetvuoden '95 paikkeilla aloiteltiin kimpassa maastopyöräharrastusta, niin herra Merkkari oli se, jonka linjoja seuraillen allekirjoittanut on pääosin oppinut vaatimattoman maastoajotekniikkansa. Eli kyllä tämä fillari taitavan hemmon polkuajeluun on pääosin tulossa, mutta koska pyörällä käsittääkseni ajetaan myös aurinkoisten päivien pyörätietyömatkat, niin tottahan se tuossa yllä puhuu, kuten aina.
Sheldon Brown on selvästi luettu perusteellisesti. https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html
https://www.sheldonbrown.com/bicycleHumor.html
"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"
Olen aiemmin verrattain harvakseltaan lueskellut foorumia ja nytkin jouduin tekemään uuden käyttäjän kun en vanhaa muistanut. Nimimerkit eivät ole jääneet muistiin niin mistäs sitä tietää jos joku päättää rakennella maastopyörän ensisijaisesti työmatka-ajoon ja satunnainen maastoaje mainitaan pyörän kenties-käyttötarkoituksena. Onhan sitä hullumpiakin asioita maailmassa tehty kuin laitettu muutamat tonnit työmatkapyörään.
Mutta kun katsoo osia jotka kuvassa näkyy, niin huomaa että ne valinnut henkilö on jo keskivertoa paremmin kiinni pyöräilyssä ja pyörien kasaamisessa. Tuota Menniä en itse tunne lainkaan, mutta ne osat tunnistin.![]()
Juuri sellaiset pyöräilyssä kiinni olevat tekevät sellaisia turhuuksia![]()
Just siksi mä en heti ollut ihan varma onko kyseessä vitsi vai eiOsat hienoja ja laadukkaita, mutta perässä oma letkautus sarkasmilla höystettynä. Mun kohdalla sarkasmin tajuaminen jotenkin katoaa jossen kasvotusten juttele.
Koska osat ovat kalliita ja laadukkaita, joten voi olla että harrastaja on ne vartavasten valinnut. Tai sitten joku on laittanut googleen "best brakes" ja sillä tyylillä kasannut pyörän. Mielessä kävi myös että ehkä Menni on vammautunut ja liikuntakyky rajoittunut siten, ettei maastossa enää entiseen malliin pääse. Tai ainakin itse voisin kuvitella ostavani juuri jotain tuollaista projektia korvaamaan vaikka sormien menetyksen aiheuttamaa harmistusta, minkä takia kovassa maastoajossa ei pystyisi pitämään tangosta enää kiinni mutta rauhallisempi polkuajelu tulisi silti kyseeseen..
Mutta ei siitä sen enempää hyvältä vaikuttaa ja selkeni asia hitaammallekin!
Sormien menetyksen aiheuttama harmistus on kieltämättä varsin mielenkiintoinen näkökulma asiaan. Täytyy myöntää ettei itselleni tullut mieleen, vaikka kerran luin yhden oikeustapauksen, jossa särmäyspuristinta puhdistettaessa työkaveri pisti koneen vahingossa käyntiin ja puhdistuksen suorittaja menetti onnettomuudessa 8 sormea.Mielessä kävi myös että ehkä Menni on vammautunut ja liikuntakyky rajoittunut siten, ettei maastossa enää entiseen malliin pääse. Tai ainakin itse voisin kuvitella ostavani juuri jotain tuollaista projektia korvaamaan vaikka sormien menetyksen aiheuttamaa harmistusta, minkä takia kovassa maastoajossa ei pystyisi pitämään tangosta enää kiinni...
-L.
Hieman reilu 9k€ kertoo excel tällä hetkellä.
Painokin hieman nousi kun täydensin listaa punnituilla painoilla ja mm. vaihdevaijerin kuorella. Vielä on kuitekin toiveissa jäädä alle 11kg. Tämä ei tietenkään ole mikään grammanviilausprojekti, mutta heikkojalkaisena vaan mielellään säästää painossa jos se vain toimivuuden ja luotettavuuden merkittävästi vähentymättä on mahdollista.
-
Menni
(10 sormea ja 10 varvasta vielä tallella)
Mä olen aina ihmetellyt, että miksei mun pyörät paina yhtä vähän kuin muiden, vaikka lähtökohta (runko) olisi samoissa lukemissa. Mutta nythän se selvisi, että ne viimeiset kolme kiloa maksaa euron-puolitoista / gramma. Tosin hissitolpasta ja wattikammista tinkimällä säästäisi samalla kun keventää.
Vaikka ihan noin kalliita setuppeja en ole rakentanut, niin voi todeta että itse rakentamalla ei saa halvempaa, mutta kun valinnut, asentanut ja huoltanut jokaisen nippelin ihan itse (omassa tapauksessa muut kuin iskarit, kiekot ja sähkövaihteet), suhde pyörään on huomattavasti henkilökohtaisempi![]()
-L.
Osat huipputasoa, mutta rungossa sitten päätetty jäädä SC-tasolle... No itselle näitä rakennellaan
Sarkasmihymiö![]()
Kirjanmerkit