GiantElectrobikeGarmin
Sivu 11 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 484

Aihe: 1x12

Shimpan 12spd:t menee microspline vapariin.

Ainiin, näis srammeis on se xd.

Tällä saisi sitten ilmeisesti muutettua Dt swiss 1900 spline (gx pakka eli xd-vapari ja mallia 3 pawl) kiekkosatsin (vuodelta 2018) Shimanon 12 pakoille yhteensopivaksi. Tuohon sitten Shimanon slx pakka päälle niin oltais paljon järkevimmillä vesillä jatkoa ajatellen kuin uusimalla 139 eurolla GX pakkaa, jos se osoittautuu pilalle menneeksi liian kuluneeksi päässeen ketjun myötä. Toki gx pakka on 79 g Shimanon slx:ää kevyempi.
    https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub...or-Pawl-System

https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Cass...00-10-51-Teeth

Tosin silloin tilaamani xo1 ketju ei ehkä niin hyvin sovi vaan kannattais laittaa ketjukin Shimanoa?

edit. Eli ehkä ei kannata kun kyllä tuon gx pakan uusimallakin ajaa sen verran monta vuotta kunhan ketjun vaihtaa jatkossa tarvittaessa ajoissa. Ja kun x01 ketjun pitäisi myös kestää pidempään kuin vanhan gx:n.
    Jos GX pakka on vaihteiston toimivuuden suhteen Shimanon xt liipaisimella ja slx takavaihtajalla yhtä hyvä kuin mitä olis Shimanon pakoilla...

Liippaa likeltä aihetta, Itsellä on vanhahko 5-6v maasturi jossa on 3x10. Palvellut ihan hyvin kun ei paremmasta tiedä sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juviitanen Katso viesti
    ... sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?
    Ei tuohon voi muut kuin sinä itse vastata.

Ajattelin joku olisi lähtenyt urakkaan ja osaa sanoa että osta uusi pyörä

Tottahan tuo, ei kannata. Osta uus pyörä.

Liippaa likeltä aihetta, Itsellä on vanhahko 5-6v maasturi jossa on 3x10. Palvellut ihan hyvin kun ei paremmasta tiedä sitä tuskin kannatta päivittää esim. 1x12?
    No itse olen päivitellyt monenlaisia pyöriä onnistuneesti, eli siitä vaan. Mutta joku 11 setti Sunrace pakalla voi olla ihan yhtä hyvä ja halvempi.

Käytännössä 11 ja 12 vaiheinen ei toisistaan kovin paljoa eroa.

11 taitaa olla vaan puheiden perusteella vähemmän kranttu toimintahäiriöille. Ja tosiaan halvempi.

Kiitoksia pitää tutkiskella

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    11 taitaa olla vaan puheiden perusteella vähemmän kranttu toimintahäiriöille. Ja tosiaan halvempi.
    Omat kokemukset on että GX/X0 Eagle on toiminut aika huolettomasti kohta 12tkm, poislukien omat virhesäädöt joista tosiaan voi itseänsä kiittää.

Hyvä homma. Erot taitaa olla siellä halvemmassa päässä mitä olen lukenut. Mulla NX 1x11 toiminut. Noin paljoon pitäisi ajella aika kauan.

Uskomatonta

Aina pitäis tarkistaa asiat kunnolla ennen kun tilaa yhtään mitään.

Mun pyörässä tosiaan sram vaihtaja ja kasetti. x12. No, tottakai tilasin gx osasarjan. Siis kasetin, ei sovi kun tuos onki shimanon centerlock micro spline hub, voihan!!!
    Onkos sram ja Shimanon kasetit samalla jaolla, eli onko rattaiden etäisyys sama? en viittis vaihtaa vapaaratasta, enkä ostaa tuota srammin onnetonta sx/nx kasettia.

1x12

Jos on 26” niin osta 29” äläkä päivittele.

Itse tuli laitettua AXS vipu + AXS vaihtaja XTR:n pakalla ja ketjulla. Eturattaana Wolftoothin HG+ asennettuna XX1 kampiin.

En ole päässyt vertailemaan puhtaan XTR tai AXS yhdistelmään mutta tuo yllämainittu toimii niin saamarin hyvin. Tosi hiljainen ja pystyy hyvin vaihtamaan veto päällä.
    Ennen oli XX1 mekaaninen yhdistelmä ja kyllä tämä AXS/XTR kombo on monta kertaa parempi mutta onhan se myös paljon kalliimpi.

^millä mittarilla monta kertaa parempi? Jokin asia jonka voi mitata?

Monta = minun mielestä paljon parempi. Eli minä toimin mittarina tässä tapauksessa.

Järkevä kysymys sinulta..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _mkoo_ Katso viesti
    Aina pitäis tarkistaa asiat kunnolla ennen kun tilaa yhtään mitään.

Mun pyörässä tosiaan sram vaihtaja ja kasetti. x12. No, tottakai tilasin gx osasarjan. Siis kasetin, ei sovi kun tuos onki shimanon centerlock micro spline hub, voihan!!!
    Onkos sram ja Shimanon kasetit samalla jaolla, eli onko rattaiden etäisyys sama? en viittis vaihtaa vapaaratasta, enkä ostaa tuota srammin onnetonta sx/nx kasettia.
    Tämän kertoman perusteella sanoisin että sulla on siellä vanha shimano 10/11s hub eikä uusi microspline. Ja siinä vanhassa oli SRAM Nx kasetti kiinni. Ei siihen Shimanon 12s kasetti käy, vaan ainoastaan joko ne halvat ja huonot SRAMin Sx ja Nx tai sitten Sunracen pakka, jota ennemmin suosittelen vaikka ei sekään kummoinen ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aland Katso viesti
    Monta = minun mielestä paljon parempi. Eli minä toimin mittarina tässä tapauksessa.

Järkevä kysymys sinulta..
    Kunhan tarkistin, että kyse ei ole mistään kovasta datasta, onhan vaihtamisessa montakin mitattavissa olevaa kriteeriä.

Asensin itse viime viikonloppuna erinomaisen GX/X01-yhdistelmän tilalle AXS:n ja on se ensimmäisten koeajojen perusteella hyvä, mutta parannuksena omasta mielestä hyvin marginaalinen, olisiko vain paremmissa säädöissä ollut oma mekaaninen. Miksi vaihdoin? Turhamaisuudesta, markkinoinnin aivopesemänä..

Ainoa ero missä puhuisin moninkertaisesta erosta on vaihtamiseen tarvittavan voiman väheneminen sormilta, kun moottori tekee vaihtotyön. Vaihtaa yhden vaihteen nopeammin, välillä todella huomaamatta ja hiljaa. Monen vaihteen vaihto menee hitaammin kuin mekaanisella.

Toisessa pyörässä on 11s XT DI2, vaihtokokemus on hyvin samanlainen joskin kovaäänisempi, mutta Shimano on langallinen, langaton on hyvä

Minulla on myös gravel pyörässä tuo Ultegra Di2 ja siihen verrattuna tämä AXTR kombo on hiljaisempi vaihtaessa. Ja ero on mielestäni aika suuri. Ero tuohon puhtaaseen XX1 (mekaaninen) systeemiin on merkittävä kuin vaihtaa veto päällä.

Mutta olen täysin samaa mieltä tuosta langattomuudesta. Kuin Shimpa tuo markkinoille 1x12 Di2 niin AXS menee vaihtoon jos Shimano pysyy vielä langallisena. Se olikin suurin syy minkä takia ostin uudet kiekot micro-splinella ja tehomittarissa kiinni HG+ eturatas. Vaihto ei tule olemaan niin kallis.

En nyt sanoisi että tällaista AXTR comboa anna rahalle vastinetta jos vertailee X01 (mek) hintaan ja suorituskykyyn. Niin isosta hintaerosta puhutaan. Mutta jos kuitenkin haluaa parempaa vaihtestoa niin sitten tämä on todella hyvä vaihtoehto ja on (paljon) parempi. :-)

EDIT: Luin että suosit langallista. Luin väärin. Minä olen siis langallisen puolella vielä vaikka ei ole ollut ongelmia AXS:n kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Tämän kertoman perusteella sanoisin että sulla on siellä vanha shimano 10/11s hub eikä uusi microspline. Ja siinä vanhassa oli SRAM Nx kasetti kiinni. Ei siihen Shimanon 12s kasetti käy, vaan ainoastaan joko ne halvat ja huonot SRAMin Sx ja Nx tai sitten Sunracen pakka, jota ennemmin suosittelen vaikka ei sekään kummoinen ole.
    TAKANAPA:*Shimano FH-MT400-B, 12mm , Boost, Centerlock.
    On pyörän se osa, ja kasetti joka siihen on vakiona laitettu on x12 sx

Noniin. Shimanon xt-vipu ja slx-takavaihtaja vaihdettu gx-sarjalaisten tilalle. Ketjuksi uusi XX0/XX1. Takapakkana edelleen gx ja ei ollut onneksi testilenkin perusteella kulunut liikaa vaikka pyörässä ollut gx-ketju oli mennyt talven ainaka 1.0 kulumaan. Hienosti istuu ketju rattailla ja vaihteet vaihtuvat. Eteen vaihdoin vanhan edellisen kampisatsini (pidemmillä kammilla, muutoin identtinen) eturattaan, joka oli vähemmän kulunut ainakin ulkonäöllisesti.

Hyvin erilainen tuntuma tuossa xt-vaihtajassa sramin gx:ään verrattuna. Jäykempi vipu ja selkeämpi napsahdus. Parempi vai huonompi, varmaan tottumiskysymys. Ergonomisesti ei mielestäni yhtä hyvä siltä osin, että peukulla pienemmän (raskaamman) rattaan suuntaan vaihtessa se vaihtajan vipu on liian korkealla tangon alla eli liian lähellä ohjaustankoa. Kun grippikin on paksuhko ja kädet isohkot. Shimanoahan vois vaihtaa myös etusormella tangon takaa vetäisemällä. Mutta silloin etusormen joutuu ottamaan pois jarrukahvalta, jossa kumpaakin etusormea "säilytän". Otin vaihtajan sillä tavallisella clampilla. En tiedä olisiko i-specillä ollut säätövaraa tähän suuntaan.

Onko Shimanon deore xt sarjan takapakan rattaiden etäisyys sama kuin Sramin XX1.

Vissiinkin ketjut sopii srammilaiset tuohon Shimanon pakkaan? 12 vaihteisesta siis kyse.

Eli onko isoimman ja pienimmän rattaan etäisyys sama. Ettei tarvitse vaihtaa kaikkia muita helyjä.

Näköjään 1x12 alkaa saamaan Deorena.

https://tekniikanmaailma.fi/maastopy...n-51-hammasta/

Hienoa että Shimano on löytänyt urakuulalaakerit. Odotan innolla että kauppaan tulee esim XT tai SLX tason kiekkoja urakuulilla.

No, en nyt ihan mielettömän innoissani olisi Shimanon kiekoista ylipäätään. XT:kin melkoiset ankkurit ja jotakuinkin saman hintaiset kuin 300g kevyemmät Huntin kiekot.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Trek Fuel ex7 2020 .. takapakka sram pg1230 , vaihtaja sram nx 12spd. Korvake otti vähän hittiä (menee vaihtoon) eikä tuon toiminta oikeen ole vakuuttanut, säätämisestä huolimatta " epämääräisestä satunnaiseen." Käykö tuon tilalle sram GX mallin vaihtaja liipaisinta vaihtamatta .. Se tuntuu ainakin farleyssä huomattavasti paremmalta

Toki uus Shimano slx12spd kiinnostaa, mutta sitten menis vaihtaja+liipaisin vaihtoon

Ehdotuksia?
    -- not fast but furious --

Jos ei oo kovin vanha niin 1x11 ja toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Trek Fuel ex7 2020 .. takapakka sram pg1230 , vaihtaja sram nx 12spd. Korvake otti vähän hittiä (menee vaihtoon) eikä tuon toiminta oikeen ole vakuuttanut, säätämisestä huolimatta " epämääräisestä satunnaiseen." Käykö tuon tilalle sram GX mallin vaihtaja liipaisinta vaihtamatta .. Se tuntuu ainakin farleyssä huomattavasti paremmalta
    Kaikki Eaglet käy ristiin ja GX on IMO selvästi parempi kuin NX. Oikein säädettynä molemmat toimii OK, mutta NX:ssä enemmän epäjohdonmukaisuuksia ja vaihtaja vielä huonommasta pahvista tehty kuin GX. X01 / XX1 sitten jo kestävyydeltään ihan eri planeetalta, mutta hintakin moninkertainen.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •