GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 134 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 84 124 132 133 134 135 136 144 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.991 - 4.020 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #3991
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    165
    En ole vielä kun ei ollut iskaripumppu lähellä kun tuon huomasin, se kävi kyllä mielessä heti. Täytyy huomenna kokeilla vielä auttaako se, mutta näköjään tuo on normaalia näissä:

    "Currently, with the current DebonAir spring set up, the forks can tend to sink into their travel under their own weight."

    https://www.bikeradar.com/news/rockshox-debonair-spring-2021/
    https://www.pinkbike.com/news/first-...aver-2020.html

    Kai se täytyy pidentää tuo 160mm, niin siitä tulee "aito" 150mm sitten tuon sentin sagin jälkeen

    edit: ei tuo seal head+foot nut -kitti näköjään muutamaa kymppiä enempää maksa joten kai se täytyy tilailla kun tekee seuraavaksi huollon keulaan.

  2. #3992
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rndm Katso viesti
    Mikäs avuksi kun keul​assa (pike select 2020) 5-10% väliin sagia ilman kuskia? 100km ajettu keula.
    Minulla uudessa Lyrikissä sama juttu ja asiaa kysyttiin myyjäliikkeen kautta maahantuojalta, jonka mukaan tuo on ominaisuus: "...
    sägi on kuitenkin normaali ja keula toimii vain herkemmin."

    Nyt kun sillä on jonkin verran ajanu, niin tuo ylläoleva tuntuu pitävän paikkansa. Mieluisten säätöjen löytymisen jälkeen tsekkasin sägin, joka oli 25 %, ja keula tosiaan tuntuu toimivan herkästi.



  3. #3993
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    165
    Joo ominaisuushan se jonka tuo uusi debonair muuttaa. Tuolla näköjään jauhettu aiheesta enemmänkin jos jotain kiinnostaa:

    https://forums.mtbr.com/shocks-suspe...a-1133399.html

  4. #3994
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665

    Jousituksen pienet kysymykset

    Oliko manitou mastodon ketju jossain vai kysynkö tässä? Huollatin kyseisen keulan (120mm STD pro) alku vuodesta. Tänään asensin paikoilleen. No säätäessä huomasin että punainen säätönupikka oli vaihtanut puolta edelliseltä kerralta ja totta se on kun vanhaa kuvaa vertasin. Vaikuttaako tämä mitenkään keulan toimintaa?




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sent from my MacBook Air using Safari

  5. #3995
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ei hitto, aika paha
    Ilmeisesti alajalat (edit. eikun yläosankin kuorien on oltava) ovat molemmin puolin identtiset niin huoltaja on pystynyt kasamaan sen väärinpäin. Johtuisko siitä, että yleensä tuo keulan alajalkojen kaari on keuloissa etupuolella ja silloin ilmapuoli pyörän vasemmalla puolella (kuskista katsottuna) ja vaimennus oikealla. Tuossa pitäisi olla puolet samalla lailla (kuten oli alunperin) mutta tosiaan tuo kaari takapuolella keulan yläosan kruunuun verrattuna.

  6. #3996
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665

    Jousituksen pienet kysymykset

    Niin huomasi tuo postauksen jälkeen että tuo teksti punaisen nupikan alla, löytyi jostain vanhasta kuvasta oikealta puolen mutta taakse päin. Ilmeisesti tämä mitä tarkoitit?



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sent from my MacBook Air using Safari

  7. #3997
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Näyttäis että kruunu putkineen siis väärinpäin alajaloissa Monestihan siinä kruunussa voi olla offsettiakin. Kyllä ilmottaisin huoltoon.

  8. #3998
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703

    Jousituksen pienet kysymykset

    Oletettavasti kruunun pitäisi olla niin päin että se vie etupyörää eteenpäin. En tunne ko. keulaa enkä saa kuvasta selvää että onko astelma ennen vai jälkeen väärin.

    Edit: kyllä netin kuvista käy ilmi että nupin ja kruunun tekstin pitäisi olla kuskista nähden oikealla, ja offsettiakin näyttäisi olevan. Kuten Sambolo jo yllä arveli, niin kruunu on alajaloissa väärinpäin.

  9. #3999
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Joo, huoltomies lupasi vaihtaa oikeinpäin ja vaihtoikin sen tänään. En ymmärtänyt tuota kommenttia ”se vie pyörää eteenpäin” tai tätä offsetti juttua. Onkohan jossain selkeitä kuvia että itsekkin ymmärtäisi näistä jatkossa enemmän?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sent from my MacBook Air using Safari

  10. #4000
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Offset meinaa, että kaulaputki (se joka lähtee ylös rungon sisään) on eri linjassa kuin alajalat. Ja monesti (en tiedä onko aina) joustohaarukoissa alajalat on hieman edempänä kuin kaulaputki.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  11. #4001
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Haluaisin päästä testaamaan omaa Felt DD30 joustokeulalla. Jos löydän sopivan keulan Fillaritorista, niin onko 100mm vs 120mm joustolla suuri ero vaikutuksessa geometriaan? 100mm joustolla .myytiin kalliimpaa DD10 versiota.

  12. #4002
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Ei ole suurta väliä.. Tuskin huomaisi jos "sokkotestinä" ajelisi. Jos rungossa on molempia ollut, niin harrastajana ottaisin pidemmän.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  13. #4003
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Onkohan jossain selkeitä kuvia että itsekkin ymmärtäisi näistä jatkossa
    Offset on kuvassa punaisen (kaulaputken) ja sinisen (alajalat) viivan ero kohtisuoraan sivulta katsottuna. Alajalat ovat siis edempänä kuin ohjausakseli.

    Tarkkaan ottaen offsettiin lasketaan mukaan myös etuakselin sijainti, sekään kun ei ole suoraan alajalkojen jatkeena. Mutta kruunun kääntämisen vaikutus näkyy kuvasta.


  14. #4004
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    Tässä vielä hyvä sivukuva Canyonin sivuilta Mastodonista, on siinä hieman offsettiä

  15. #4005
    Olisi moinen kysymys liittyen rokkarin kasauksessa vastaan tulleeseen problematiikkaan, luonnollisestikkaan en ymmärtänyt varautua hankkimalla huollon jälkeiseen kasaukseen tarvittavaan rasvaan, o-renkaat + pölytiivisteet yms. Onko siis jotan kelvollista rasvaa rockshoxin oman tahnan korvaajaksi, jota saisi esimerkiksi motonetistä tahi vastaavasta puljusta? Alajalkoihin menee redline 5w ja samoten poplocille (damper puolelle).

  16. #4006
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Bluton alajalkahuolto käynnissä. Koska talvipyörän osan valmistumisella ei ole kiire, niin kannattaisiko huoltoa laajentaa olettaen että huolto-osat ovat jo hallussa?

    Edellisestä täyshuollosta ei käytettynä ostetulla keulalla tiettävästi ole kuin 30-40h, joten sen puolesta se ei olisi vielä tarpeen. Lähinnä kaipaan kannustusta tyyliin "tottakai nyt ainakin toinen puoli". Ja jos alan värkkäämään, niin kumman puolen käsittely on tuottoisampaa panos-hyötysuhteella arvioituna? Toki myös "ei kannata" tai "tee kaikki kerralla" ovat kelpo vaihtoehtoja.

  17. #4007
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ilmaruoto on helppo puhdistaa ja huoltaa samalla, ja IMO sillä on myös suurempi vaikutus keulan toimintaan. Jos vaimenninöljyllä ei ole ajettu satoja tunteja niin edes avoimessa vaimentimessa ei vaihdolla huomaa varmasti mitään eroa. Tiivisteitä en 30-40h vaihtovälillä näe mitään järkeä ruveta vaihtaa, edes liukuputkien stefoja. Puhdistus, rasvaus ja uudet öljyt vie pitkälle.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  18. #4008
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Kiitos, kurkistanpa siis ilmapuolelle. Vaimenninöljyn vaihdoinkin hiljattain kun halusin kokeilla juoksevampaa.

  19. #4009
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kai joku on tutkinut renkaiden koon ja paineiden merkitystä etu(taka)iskareiden paineisiin? Jos ajaa vaikka plussarenkailla niin paljonko vaikuttaa paineisiin verrattuna tavallisiin maastorenkaisiin? Kyllään noi renkaatkin joustavat jotain? Joo kokeilemalla selviää mutta jos joku olisi tehnyt vaikka jo semmoisia kokeita.

  20. #4010
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ei vaikuta paineisiin, koska paineen määrittää käytännössä haluttu painuma(SAG), johon taas rengas ei vaikuta, mutta vaimentimen säätöihin voi joutua kajoamaan. Plussarengas vaimentaa kuitenkin itsessään jo pieniä iskuja melko hyvin.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  21. #4011
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Ilmaruoto on helppo puhdistaa ja huoltaa samalla, ja IMO sillä on myös suurempi vaikutus keulan toimintaan.
    No nyt on kurkistettu. Sanokaapa oliko tuo kasattu väärin? Nuolen osoittama pullea rengas oli purettaessa valokuvan osoittamassa paikassa, kun taas huolto-ohjeen mukaan sen kuuluisi olla kelluvan männän alapuolella. Mihin vaikuttaneekaan.

    Lisäksi purkaessa huomasin vaahtomuovirinkuloiden olevan aivan kuivat, ja toisesta irronnut ohut suikale löytyi liukuholkin pinnalta.

    "Juuri huollettu keula", pitäisiköhän vielä kurkata sinne vaimenninpuolellekin että mitä yllätyksiä siellä..





  22. #4012
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    tuplapostaus
    Gargamel muokkasi tätä : 11.05.2020 at 19.54 Syy: tupla

  23. #4013
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    231
    väärinhän tuo on kasattu. Juuri vkloppuna huolsin solo air -keulan ja nuo samat kuvat tuli katsottua. Nythän tuo rengas kasvattaa negatiivisen paineen tilavuutta

  24. #4014
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janik Katso viesti
    Nythän tuo rengas kasvattaa negatiivisen paineen tilavuutta
    Pääsiköhän ilmamäntä edes pos/neg-tasauskoloselle asti tuon lisärenkaan kanssa. No ainakin tässä kohtaa on todennäköinen syy haarukasta kuuluneeseen/tuntuneeseen pieneen napsahdukseen yläasennon tienoilla.


    Nyt ihmettelyn aiheena on ilmamäntien O-renkaiden koot. Purettuna renkaat ovat selvästi eri kokoiset, vaikka rengasurat ovat molemmissa männissä samankokoiset. Jostakin lainattuna löytyi tällainen lausahdus "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" ja samoin ne oli aseteltu omassanikin. Myös orkkis-SRAM -huoltosetissä vaikuttaa tuohon kohtaan tulevat renkaat eri kokoisia, mutta erikoisesti en löydä mistään SRAMin ohjetta että mikä rengas tulee mihinkin kohtaan.

  25. #4015
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Pääsiköhän ilmamäntä edes pos/neg-tasauskoloselle asti tuon lisärenkaan kanssa. No ainakin tässä kohtaa on todennäköinen syy haarukasta kuuluneeseen/tuntuneeseen pieneen napsahdukseen yläasennon tienoilla.


    Nyt ihmettelyn aiheena on ilmamäntien O-renkaiden koot. Purettuna renkaat ovat selvästi eri kokoiset, vaikka rengasurat ovat molemmissa männissä samankokoiset. Jostakin lainattuna löytyi tällainen lausahdus "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" ja samoin ne oli aseteltu omassanikin. Myös orkkis-SRAM -huoltosetissä vaikuttaa tuohon kohtaan tulevat renkaat eri kokoisia, mutta erikoisesti en löydä mistään SRAMin ohjetta että mikä rengas tulee mihinkin kohtaan.
    Kyllä se pääsee pos-neg tasauskololle - on se niin paljon ylempänä kun "täysmitta" - mutta tuo rengas väärässä paikassa selittää sen täyteen mittaan tullessaan kuuluvat kolahduksen kun siellä ei ole top-out bumperia nyt oikeassa paikassa ja tuossa solo air jousessa ei ole tarpeeksi neg kammion kokoa että pneumaattisesti se vaimentaisi sen. Debon air männän kanssa jotkut on ottaneet niitä (isompia) top out bumpereita pois ja siinä ilmeisesti neg paine riittää pneumaattisesti vaimentamaan sen. Kuten myös Vorsprungin Luftkappessa ei ole kumia vaimentamassa vaan se tapahtuu pneumaattisesti.

    Siinä huolto-ohjeessa on ajateltu että sitä mukaa kun ne vanhat repii pois laitetaan samanlainen uusi tilalle Eli ei niissä takaiskareidenkaan huolto-ohjeissa lue minkä kokoinen o-rengas tilalle laitetaan vaan pussista etsit oikean ja laitat paikoilleen. Mulla taitaa olla yks tommonen mäntä ja tiivistepesä tossa tallissa purettuna ni jos tarvit tietää onko tuo "I use 22 x 3.5 for the top piston and 20 x 3.5 for the lower" luotettava ni voin ne irrottaa ja kattoa kumpi on isompi ja kumpi pienempi.

  26. #4016
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    37
    Canyon Neuronissa on RS:n Reba Rl 120mm iskari ja on koko pyörän omistamisen mietityttänyt ilmanpaineen määrä. Sag on mielestäni kohdallaan ja normaali metsälenkin jälkeen joustomatkaa on käytetty suurin osa. Keula tuntuu toimivan ok. Ihmetyttää vaan kun paineet on boin 60-70psi ja itselläni painoa noin 78kg ajovarusteissa.
    Rokkarin sivut antaa suosituspaineiksi noin 115psi.

    Jos nostan paineita lähemmäs 100psi, niin iskari tuntuu pirun jäykältä ajaa. Pitäiskö käyttää näytillä huollossa vai ajella tyytyväisenä jos vaan muuten tuntuu toimivan?

  27. #4017
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Sama juttu minulla Reban ja Bluton kanssa: Suosituspaine jotain 90+psi, ja kokeilemalla oikea sagi löytyy siitä 60psi paikkeilta.

  28. #4018
    Nuubin sähkötäpärillä alkaa tulemaan ensimmäinen tonni täyteen. 200h huoltoon lienee vielä matkaa mutta 50h raja varmaan jo takana. Pyörässäni edessä Rockshox 35 Gold ja takana Deluxe Select. Missäs olette iskareita pääkaupunkiseudulla huollattaneet ja mitähän hintaluokkaa huollot ovat? Kuinkahan tarpeellisia nuo 50h huollot ovat iskarien eliniän kannalta? Laiskaa houkuttaisi jättä ne väliin ja tehdä huolto vain kerran vuoteen. Rokkarin sivuilta näyttäisi löytyvän yksityiskohtaiset huolto-ohjeet, joten tulipa mieleen, josko koittaisikin tehdä huollon itse...

    Edit: Etujousituksen liukuputki ei enää painu sisään niin pehmeästi kuin rouvan pyörässä jolla suunnilleen samanverran ajettu. Onkos se merkki, jotta huoparengas kaipaisi putsausta ja öljyt vaihtoa?

  29. #4019
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Jos käytät liikkeessä niin käytä kerran vuodessa. Jos teet itse, niin yksi-kaksi tällaista 50 h huoltoa sinne vuosihuollon väliin riittää hyvin. Itse teen keulan osalta huollot itse mutta ei se 50 h huoltokaan ihan vaivaton ole. Ottaa se aikansa kun keulan ja jarrun irroittaa pyörästä, tekee huollon, kasaa takaisin, keskittää jarrut ja putsaa samalla toki ohjainlaakerin pinnat kun se menee keulan poiston yhteydessä osiin kuitenkin. Vanhojen vaahtorinkuloiden putsaus ja takaisin laitto on kanssa vähän hankalaa, varsinkin jos ja kun vaahtomuovit ovat turvonneet halkaisijaltaa ja itse suosin että vaihtaa uudet rinkulta. Ostin niitä 10 kpl pussillisen kerralla.

  30. #4020
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Sain pyörän kaatumaan niin että takaiskari osui kiveen. En tiedä irtosiko tuossa vai aikaisemmin tuo tiiviste:


    Saakohan tuon kotikonstein paikalleen? Ja samalla tuli pieni naarmu tuohon liukuputkeen, voikohan tuosta olla jotain haittaa käytössä?


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •