Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
M ja L koon välillä hieman vielä tuumin, kun koeajossa ei päässyt niin kattavasti testaamaan runkojen eroa eri tilanteissa ja pyörissä oli täysin erilaiset renkaat. Huomattavin ero itselle oli se, että M koon keulaa oli paljon helpompi nostaa. Mittaa on 178cm ja jalan pituus about 84cm, eli juuri kokojen kynnyksellä. M koko näytti L verrattuna ahtaalta, mutta ei se ajossa juurikaan tuntunut ja sahan stemmillä säädettyä. Esim. Canyonin Dudeen verrattuna Taigan M koossakin on isoja eroja jopa Duden L kokoon.
Vähän molemmin puolin tässäkin ketjussa näyttää 180cm tietämillä jakautuvan porukka M ja L kokoon. Sen verran kuitenkin polkurymistelyä ajattelin myös tuolla suorittaa, että mietin meneekö L sitten vähän liian "laivaksi". Keulan nostotkaan ei saisi liian raskaaksi käydä. Pyörä on tulossa talveksi maasto sekä työmatka ajoon ja kesälle pääasiassa pyöräretkeily käyttöön sekä märän kelin maltillisempaan maastoajoon.
Oon varmaan kirjottanu saman ennekin mutta 178 on pituutta, jalan pituus joku 81 tai 82 ei voi muistaa ja ajoin ensin M kokoisella Taigalla ja sittemmin siirryin L kokoon, paljon parempi minun käyttöön. Bunnyhopit yms onnistuu ihan samalla tavalla. Mutta kyllä se ohjaamo tuntuu tilavammalta, esim jyrkät nousut ja trial tyyppinen ajelu. Ja mitä kovempi vauhti sitä kivemmalta toi pidempi pyörä tuntuu. Ei se M ollut liian pieni eikä huono, mutta toi L on mielestäni ollut parempi ilman mitään kompromisseja. Jos nyt ostaisin uuden niin vois hyvin ottaa XL koon ja tempasta satulaputkesta kaiken ylimääräisen pois jotta sais hissitolpan tarpeeks alas! :-)
Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
Onko tuo iha normaalia uuden rungon kierteiden kanssa, että esim. jarru kaliperin ruuvit ja keskiö kuppi ovat todella nihkeitä paikalleen ruuvattavia jo heti kättelyssä? Keskiön kierteisiin ei kevyt rasvaus ainakaan vielä parantanut tilannetta. Keskiön kierteessä selkeästi pientä/hienoa roskaa, saa nähä saako mitenkään edes siivottua kunnolla. Yksi vanha pyörä oli päässyt ruostumaan keskiön kierteistä niin sen ymmärsi että oli pahasti jumissa.
Eihän niihin oo jääny maalia? Se on melkoinen lukite.
Miten niin tyhmä kysymys??
Ei nähdäkseni. Itse ruuveissa ja keskiö kupissa on kierteissä näyttäisi olevan valmiina kuiva lukite.. Olisikohan se sitten syynä tuohon. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Keskiö kuppia pystyy muutaman kierroksen pyörittämään käsivoimin mutta sitten pitäisi ottaa työkalu käyttöön.
Oli mun pyörässä maalia jengoissa, ainakin pullotelineiden ja tavaratelineiden ruuvinreijissä. Jarrukiinnikkeiden jengoja en muista, todennäköisesti menivät siis helposti. Varovasti sai putsailla maalit pois että sai ruuvit lähtemään jengoille oikein. Keskiön kanssa ei mitään ihmeitä, käsin alkuun pari kierrettä ja avaimella loput. Piti siinä kyllä varmistella että onhan se varmasti oikeilla jengoilla ennenkuin alkoi avaimella kääntämään.
Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
Joo tuota juuri mietin tässä, että otinko jengat tarpeeksi huomioon. Jarrukaliperien kierteet eivät ole niin kriittiset, mutta keskiön kierteet on todella tärkeät. Noh onneksi en keskiö kuppia vääntänyt kuin käsin vähän kokeillen. Vaikka ilmeisesti kierre keskiössä on monia etuja, niin kyllä suoraan runkoon tehtävät kierteet olisi nähdäkseni hyvä välttää. Jos ne menee kunnolla pilalle, niin siinä saattaa mennä koko runko pilalle. Jarrukaliperit voisi hyvin hoitaa pulteilla ja keskiö pressfittinä tai niin että keskiölaakerien väliputkessa kierteet.
Kannattaa olla noiden kanssa näköjään tarkkana, ihan ilman työkaluja sai keskiön laakerikupista kierrettä vaurioitettua, kun ei ollut jengat kunnolla. Harvinaisen tarkkaan saa kierteille asetella nuo.
Toisaalta voisi se kierre olla putsattuna asiakkaalle. Pikku juttu mutta arvokas ostajalle.
Joo samaa mietin itsekin. Ei tuossa nyt sentään maalia näytä minulla olevan mutta ilmeisesti usein jotain töhnää runkojen kierteistä löytyy. Kyllä näissä yli tonnin rungoissa saisi jo olla pikku yksityiskohdat kunnossa, vaikka valmistajalle runko olisikin halvimmasta päästä. Kierteet on helppoa, nopeaa ja turvallista kunnon työkaluilla putsata ja toisi lisäarvoa kaikille.
Mielenkiintoinen seikka tämäkin, että paljon käytetään aikaa pyörän geometrian suunnitteluun ja keskitytään pyörän ominaisuuksiin, mutta sitten ihan tällaiset pienet perusjutut kuten puhtaat kierteet tai asennuksen sekä huollon helppouteen panostaminen tuntuu loistavan poissaolollaan.
Eipä se paljoa lämmitä jos runko on kestäväksi tehty mutta kierteet hajoaa helposti.
Tuntuu siltä, että tälläkin alalla olisi helppoa loistaa muiden seasta hyvällä asiakaspalvelulla ja tiukalla laadunvalvonnalla. Siihen päälle kun panostaisi myös huoltoystävällisiin ratkaisuihin niin huh huh..
Juttua vielä noista keskiön seuduille tulevista spacereista, kun asia on ainakin minua hämmentänyt kovasti osia hankkiessa:
Tässä linkki racefacen viralliseen dokumenttiin missä havainnollistava kuva ensiksi:
https://www.raceface.com/media/B30067-B-Web.pdf
Elikä noi 2,5mm spacerit mitä tarvitaan rungon ja laakerikuppien väliin tulee ainakin RF BSA30 cinch 100mm ja 83mm seteissä mukana, niitä ei siis tarvitse alkaa veistelemään mistään itse. Tarkoitan tällä noita spacereita minkä yläpuolella on eri keskiö leveys mittoja ja kuten kaaviosta näkyy 120mm leveään tulee nuo kaikki kolme kuvan mukaisesti. Vahvistin tämän mittaamalla työntömitalla itse.
Sitten ollaan ilmeisesti erikseen puhuttu noista spindle, eli akseli spacereista mihin viitataan tuon dokumentin oikean ylänurkan taulukossa(ADDITIONAL SPINDLE SPACERS FOR PLUSBIKES & FATBIKES). En ole varma näkyykö niitä kuvassa ollenkaan, mutta nuo kuvassa näkyvät litteät läpyskät mitkä tulee laakerikupin ulkosivun päälle kuvassa ovat aikalailla jotakuinkin 1,5mm paksut kun työntömitalla mittasin ja ne tulevat mukana. Toki ne taitavat enemmän olla kuppilaakerin sisustaa suojaamaan?
Joka tapauksessa tarvitaankohan tuohon kuppilaakerin ulkosivulle vielä jotain 1,5mm lärpäkkeitä lisää kaiken mukana tulevan päälle, jos hommaa RF BSA 30 keskiölaakerin ja rf189(190mm akselilla) cinch turbine kammet? Tuo 1,5mm on niin olematon lärpäke, että en ymmärrä mistä ihme leikkuulaudoista täällä porukka on noita sorvaillut, tulee varmaan 5mm ennemmin ku 1,5mm.. Onko tuo spindle spacer tarkoitettu jotenkin lähinnä estämään ettei kampi hankaa/ota laakerikupin reunaan kiinni? Vai eikö niitä saa tarpeeksi kireälle ilman?
Vai olenko nyt totaalisesti missannut tässä jotain?
Bikemagasine näyttää tehneen testiraportin Taigasta:
https://www.bikemag.com/gear/mountai...taiga-fatbike/
Suurin ongelma näytti testaajalla olleen päättää onko pyörä Taiga vai Tiaga. Mutta jos jollain on ns."buyers remorse" niin artikkelin lukeminen varmaan auttaa siihen.
miumau muokkasi tätä : 28.03.2020 at 10.36 Syy: typöja
^artikkelin aloituskuvassa Taiga on SAIRAAN UPEA !!
Kaipais vaan sen moottorivaihtoehdon umpihankeen.
No minä taistelin noiden RF:n spacereiden kanssa ja tavasin manuaalia yhden yön. Sitten sain Polelta tyhjentävän ohjeen omalle kampisetille ja Taigalle ja ongelmat poistuivat. Mahtavaa!
Ei koskaan ole jäänyt spacerien oikea määrä laskematta mutta tällä kertaa jäi. Mielestäni RF saisi parantaa dokumentaation tasoa, en ainakaan silloisella (2018) ohjeella pystynyt suoriutumaan tilanteeesta itse.
Hieman tässä miettinyt Farleyn päivitystä Taigaan. Onko porukka täällä punninnut Taigojaan ja millä kokoonpanoilla? Erityisesti kiinnostas myös pelkkä rungon paino M/L koossa, jos joku osaisi sanoa.
Sama paino kiinnostaisi. Seuraava läski kun tulee olemaan kevyt..
Rungon paino oli jotakuinkin 2,5kg M/L, muistaakseni Polen facebookissa oli kuva muutama vuosi sitten. Urkkaava speksaaja teki 11,9kg Taigan jäykällä keulalla. Muutenhan tuollainen painaa ilman hipo-hipo osia n.15kg, riippuen renkaista ja vanteista. Alle 13kg on aika helposti saavutettavissa jäykällä keulalla.
Olen tullut siihen tulokseen, että Polen etutarakka on liian hutera oikeaan käyttöön - alkaa olla vuoden käytöllä jotensakin niin nitku.
Katotaan, jos löydän paremman niin postaan tänne. Old Man Mountain työn alla.
Puusilmä muokkasi tätä : 25.04.2020 at 16.08
438$ ja sitten tulli päälle.
Kaksi Fat tarakkaa, taakse FitKit 808 ja eteen EyletKit.
Takana akselikitin kanssa 70 lbs (32 kg) ja edessä pultilla haarukkaan kitillä 40 lbs (18 kg).
Kalliit lokasuojanpitimet! 🤑
Mielelläni kuulisin kanssa, millaisia kokoonpanoja painoineen väellä on M-koon Taigassa. Taigaa olen pohtinut viime kesästä alkaen ja nyt aika alkaa olla henkisesti valmis hankkimaan toisen pyörän. Sormet hiplaavat tilaa-nappulaa.
Mietin, miten painoa saisi helpoiten alas. Itse olisin ottamassa nyt jäykän haarukan ja renkaiksi litkutetut Jumbot. Ihan vielä en olisi vaihtamassa vanteita hiilikuituun vaan antaisin mahdollisuuden DT Swisseille. Valitettavasti en pysty vaihtamaan lennossa omia Nextietä tuohon alle, kun takanapa ei ole sama nykyisessä pyörässä (ja värikoodaus kyllä hajoaisi pahasti).
Taiga on alkanut kovasti polttelemaan täälläkin. 78 cm reiden mitalla ja 172 cm korkeudella varustettuna kysyisin, S vai M? Tykkään pystystä ja rennosta ajoasennosta, ja sattumalta nykypyörän jotakuinkin sopiva reach on juuri sama kuin Taigan S-koossa. Polen taulukossa osuisin kuitenkin M-sarakkeeseen.
Mulla pituutta on 175cm ja koivet varustettu lähes 90sentillä. Koeajoin M-koon (nysällä stemmillä, täytyy selvittää mikä originaali on) ja se oli hyvä ja vastasi aika lailla nykyistä L-kokoani reachin osalta ja satulan sai riittävän korkealle. Kannattaa verrata geometriaa nykyiseen tai kysellä harrastajilta koeajoa...
Tossa Taigan originelli 40mm stemmi muutaman vuoden takaa. Itse 174 pitkä ja inseam 80 tai hieman alle. Pääsin aikanaan kokeilemaan S ja M kokoja. M kokoisen ostin. Mun laite painaa yli 16kg. Renkaina 2XL litkuilla.
Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla
Tuli tehtyä vertailevaa tutkimusta. Nykyinen pyörä on tosiaan varsin sopiva, mitä nyt paino ehkä hivenen tulee liikaa käsille, mutta se voi olla huonosta ryhdistäkin johtuvaa.
Reach nykypyörässä 411 mm, Taigan S:ssä 430 mm ja M:ssä 460 mm. Eli S-koko selkeästi lähemmäksi, ollen kuitenkin vähän isompi silti (olin tätä aiemminkin jo verrannut, mutta muistin silloin virheellisesti että lukemat olisivat olleet samat).
Top tube Taigan S-koossa 592 mm, nykypyörässä 600 mm ja Taigan M-koossa 624 mm.
Stack omassani 617 mm, S-koossa 633 mm ja M-koossa 640 mm.
Muita arvoja ei sitten olekaan oikein mielekästä verrata. Kyllähän noista tuo S-koko tulee selkeästi nykypyörää lähimmäksi, mutta en kyllä osaa arvioida mitä se käytännössä tarkoittaa että reach on pari senttiä pidempi, mutta top tube kuitenkin vajaan sentin lyhyempi. Taigassa M-kokoisena reach kasvaisi 5 cm ja top tube 2,5 cm, tuntuu aika paljolta?
Satulatolppa on jyrkempi Taigassa. Siksi eroa toptubessa. Reach mitataan keskiön kohdalta emäputken yläosaan ja top tube taasen emäputken päältä vaakasuoraan satulatolppaan (jos satulatolppa olisi 90 asteen kulmassa, reach ja toptube olisi sama luku). Arvot ei ole ihan täysin määriteltävissä, kun ei tiedä miten ylös satulan nostaa ja kuinka pitkä stemmi jos miettii siis miten kaukana tanko on satulasta. Jos satula on emäputken tasolla, niin top tube on geometrian mukainen. Näin harvoin toki on oikeassa elämässä. Samoin stemmin pituus esim. 80mm ei kerro reachista mitään, kun se mitataan siihen emäputken kohdalle.
Itsellä (jos pääsee koittaa) oma käsi siten, että kyynärpää satulan nokassa ja keskisormi ohjaustangon keskelle on aika minimimitta satula ja tangon välillä. Tietysti tangon taivutus vaikuttaa siihen, mutta ei paljon jos ei mitään 20/20 tankoa ole laittamassa.
Kiitos hyvästä ja selventävästä vastauksesta!
Täytyypä kokeilla tuota testiä miten omien fillarien kans on. Mulla muuten on läskissä Answerin ProTaper 20/20, ja sen meinasin Taigaan siirtää jos pyörän päädyn hankkimaan (Mastodonin ohella). Tuo tankohan toki vaikuttaa myös jonkin verran geometriaan, mutta ajattelin että sama tanko on nytkin niin mittojen vertailu pitäisi olla ok.
Tosiaan Taigan geo on poikkeuksellinen. mietin itse etukäteen että reach olisi liikaa M-koossa, mutta todellisuus oli tosiaan lyhyempi kuin numerot sanovat. Pyörät (nykyinen ja Taiga) rinnakkain olivat hyvin identtiset tuon osalta.
Kirjanmerkit