Airoja tuolla olisi juurikin tarvittu. Sipoonkorpeen verrattuna Nuuksio on kuiva kuin autiomaa. En aio kyllä enää uudestaan ajaa siirtymiä 50km suuntaansa päästäkseni soutamaan mudassa.Xploron airo-ominaisuudet
Airoja tuolla olisi juurikin tarvittu. Sipoonkorpeen verrattuna Nuuksio on kuiva kuin autiomaa. En aio kyllä enää uudestaan ajaa siirtymiä 50km suuntaansa päästäkseni soutamaan mudassa.Xploron airo-ominaisuudet
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ollut kunnon meininkiä LJL:llä!Hyvä, että renkaat sentään toimivat, pitoa niissä onkin varmaan tuollaisiin maastoihin aika kivasti, eikä ne erot rullaavuudessa lopulta kovin isoja ole wateissa mitattuna. Itse ajelin eilen lenkin Sipoonkorven ympäri höystettynä Vantaanjoen ulkoiluväylillä ja Vantaan muutamilla sorateillä. Renkaina Gravelkingien Slick-versiot, jotka ovat kyllä mukavat renkaat ajella, mutta eihän noissa irtosoralla mitään pitoa ole. Tyytyväinen elämä Secanin teräsrungon kanssa sen sijaan jatkuu ja voi hyvin, enpä osaa kaivata itselleni mitään lisää gravel-ajoihin. Syksyn mahdollisiiin CX-kisoihin taas alkaisi olemaan pientä kuumetta hommata jotain hommaan tarkoitettua kalustoa, mutta ne jutut kuuluu toiseen paikkaan...
Pitää LJL:lle nostaa hattua. Pari viikkoa sitten sähkärillä Sipoonkorvessa 35 km ja se riitti mulle hetkeksi. Seuraavan kerran vasta kun alkaa olemaan selvästi kuivempaa.
Siitä olen tyytyväinen, että uutuuksien perään en minäkään haikaile, vaikka muuten idearikkaiden markkinoiden negatiivista vaikutusta kukkaroon pitääkin jatkuvasti yrittää vastustaa. Pikemminkin taustalla on ajatus mahdollisimman monikäyttöisestä kalustosta, joka ei olisi liian huono kompromissi.
Setämiespyörän määritelmää en tarkalleen tiedä, mutta jollain tavalla koen tässä suhteessa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Teräsrunko, mekaaniset levyt, Schwalbe Marathon-sarjan renkaat ja tavarateline+lokarit ehkä on aika monen pisteen arvoinen suoritus.
Hmm...pikkuhiljaa alkaa nyt ehkä koronan talousvaikutukset näkyä niin, että runkopajat herää tyhjeneviin tilauskirjoihin ja hintatiedusteluihin vastataan suoraan alennuksin. Esimerkiksi tuommoisesta Fakkin' Muulista tuli tänään kohtalaisen hyvä tarjous. Columbus Life putket sähkökemiallisesti ruostesuojattuina. Olis toi nyt ainakin jotain muuta kuin noi nykyiset. Kun vaan tietäisi, että olisko se sitä hyvässä vai pahassa. Historia ei ole tae tulevaisuudesta, mutta 75 vuotta saman perheen pyörittämällä firmalla voisi ainakin toivoa olevan tulevaisuuttakin noin niinkuin niitä ei toivottuja takuujuttuja ajatellen.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eikö tuossa Mulassakin ole sellainen "järeä emäputki" ("massive headtube"), josta gravelpyöräilytoveri LJL ei tähän ketjuun linkkaamassani Meral Hanselissa oikein tykännyt? (Molemmissa on hiilikuituhaarukka.) En kysy tyrkyttääkseni - koska en usko tippaakaan kykyyni vaikuttaa päätöksentekoon- tai aloittaakseni kumpi on parempi -väittelyn, vaan ihan pelkästään siksi että uskon vastauksen olevan valaisevan jopa kaltaiselleni asioihin syvällisemmin perehtymättömälle.
Hienohan tuo joka tapauksessa on ja tämä kuva pitäisi oikeastaan postata siinä pyöräpornoketjussa.
PS Sen verran kykenin asiaa itselleni selvittämään että ero putkissa voi vaikuttaa asiaan. Meralissa ne ovat Zone ja Mulassa Life eli ilmeisesti ohutseinäisemmät ja siksi kevyemmät (samalla läpimitalla), mutta miten se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Siis jos vahvuus tai jäykkyys on kutakuinkin sama. (Mikä tietenkin on melko suuri jos...)
Alempaan kysymykseen on vastaus, että ei juuri mitenkään. Eri teräslaatujen murtolujuuksissa on eroja, mutta jäykkyyksissä ei ja millin osien mittaluokkaeroissa seinämävahvuus ei vaikuta juuri muuhun kuin painoon. Ulkohalkaisija on ainoa asia, joka oikeasti vaikuttaa johonkin. Korroosionkestävyyksissä on eroa ja sen suhteen ei ruostumattomista teräksistä Columbuksen Life on vähiten herkästi ruostuva mun kokemuksen mukaan. Mutta zonakaan ei ole sieltä herkimmästä päästä.
Ylempänä mainitsemasi yksityiskohdan takia juuri tuo huomatus: "Kun vaan tietäisi, onko se sitä hyvässä vai pahassa." Mutta ei nyt ihan samanlaistakaan pyörää viitsis ostaa kuin, minkä jo omistaa.. Siksi se, että ei kannata ostaa yhtään mitään alkaa tuntua koko ajan vaan paremmalta vaihtoehdolta, kunhan toi nyt vaan korjattuna pysyy nipussa. Viikonloppuna ajoin kyllä jo kunnon otb-juureen ajovirheen seurauksena niin, että etupää tökkäs oikein kunnolla eikä vielä ratkennut uudelleen![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tosi hieno, mutta vähän härömpi väritys saisi olla italialaisessa
Maksaako paljon?
Pyöräily on kivaa!
Mites, pamputtaako tyylipoliisi jos vaihdan edestä 36T rattaan 40-27 yhdistelmään?
--
Kun kattoo tuota LJL:n kurareittiä ja pyörän geometriaa niin tulee mieleen onko seuraavaksi kuuminta hottia GG pyöriin hissistemmi tai -haarukka jolla voi nostaa napista painaen ohjaustangon ylös ja painoa pois eturenkaalta kun tulee pahempaa paikkaa.
Tinkimättä tullut tarjous oli 2100 € runkosetti yhdellä RAL-värillä ja lisähinnasta saa varmaan millä tahansa väreillä, kuvioilla tai muilla erikoistoiveilla, jos sellaisia on. Haarukan alkuperästä en tiedä varmuudella, mutta toi kuvan haarukka se ei ole. Ehkäpä Columbus Futura, veikkaisin. Geometria joko asiakkaan toiveiden mukaan tai asiakkaan fysiologisiin mittoihin perustuen valmistajan näkemyksen mukaan tai sekä että. Stelbel Nina on toinen samantapainen historiaa omaava italiaano. Sille toistaiseksi niitten 2020-hinnaston mukainen hinta 2390 € ja toimitusaikaarvio 8-9 kk eli tilauskirjoissa on vielä aika täyttä.
https://gravelcyclist.com/videos/fea...e-gravel-bike/
Nättejä pyöriä molemmat, mutta aika tommosia geneerisiä noi on nykyään kaikki. All City Cosmic Stallion ajaisi varmaan saman asian. Sellaista olen pikaisesti testannut ja geometria olisi mulle kelvollinen. Pitempää ajotuntumaa ei ole, mutta pystyisin varmaan järjestämään. Ja silti: #rimbrakesarerad![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tuo Stelbel Nina harmaalla värityksellä on järkyttävän hieno!
Onneksi minuun ei ole iskenyt teräskuume. Pakko aina katsella noita kuvia vähän joka kulmasta, jotta tajuaisi miksi tuo yllä olevakin pyörä on hieno. Luttero, painava ja ruostuva polkupyörä
Nenä stemmiin ja tarpeeksi jäykkää ja kevyttä runkoa alle.
Tietysti se kuume voi iskeä milloin vaan. Pakko myöntää, että aina välillä se tiskurunkoinen Ribble CGR näyttää aika hienolta.
Mielenkiintoista dataa eri rungoista ja muista ajomukavuuteen vaikuttavista elementeistä.
https://www.cyclingabout.com/why-imp...han-aluminium/
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Joo siinä on yksi näkemys asiaan ja yksivaihteen puolella eilen jo tästä väännettiin. Loppujen lopuksi ihmisen aistit on monasti tarkempi instrumentti kuin tekniset mittavälineet, mahdollisen plasebon vaikutusta unohtamatta. Silti joidenkin mielestä kaikki viinitkin maistuu ihan samalle. Sama koskee fillareita, jollekin on ihan sama, onko keskiö puoli senttiä ylempänä tai alempana, kun joku toinen on sitä mieltä, maasturi on maastoon kelpaamaton, jos siinä on asteen liian jyrkkä keulakulma. Joku huomaa eroja fillareiden rungoissa, joku toinen ei. Aistinvaraiseen arvioimiseen voi myös oppia ja opetella. Sen opin aikoinani, kun luin muutaman vuoden elintarviketieteitä.
Testin lähestymistapa asiaan on väärä, koska nykyiset EU-normeihin tehdyt rungot ja varsinkaan etuhaarukat ei hirveästi joustele, olipa materiaali mikä hyvänsä. Polkupyörä on kokonaisuus ja perinteisissä ohutputkisissa teräsrungoissa, jotka on mielletty mukaviksi, on perinteisesti olut myös ohutjalkaiset teräksiset etuhaarukat ja niiden vaikutus mukavuuteen on ollut kaikkein suurin. Sen jälkeen pyörissä on muuttunut niin moni asia joidenkin mielestä parempaan ja joidenkin toisten mielestä ehkä huonompaan suuntaan, että kaikki tietää tänä päivänä varsinkin tehdastekoisten eri materiaalista valmistettujen polkupyörien erojen hämärtyneen, eikä koske pelkästään edes tehdaspyöriä.
"Certain materials lend themselves to certain production designs and it is these initial designs that deserve the credit, or the rap, for a material’s general ride reputation, not the material itself." Lainaus tuolta, mistä löytyy toisenlaista mitattua dataa. Nykymaailmassa vaan noi designit ei enää kovin paljoa poikkea toisistaan, kuten esim. noista parista yllä olevasta teräsgrainderista voi huomata. Teräspyörissä on muodin, tehdasstandardien ja jarrujen vaatimusten takia hyvin pitkälti samat rakenteelliset ratkaisut kuin alumiinipyörissä ja hiilikuitupyörissä. Toki silloin niiden väliset erotkin pienenevät.
Jos ajatellaan pelkästään materiaalien fysikaalisia ominaisuuksia, ei hiilikuitua parempaa runkomateriaalia ole tällä hetkellä olemassa sen tyylisesti toteutettuihin polkupyöriin, kuin polkupyörät tällä hetkellä ovat. Piste.
Hiilikuidun huonoin ominaisuus on se, että silloin, kun sitä valmistetaan siten, miten sen ominaisuuksisista saadaan paras hyöty eli muottiin laminoimalla, on tuotanto sidottu muutamaan ennalta määrättyyn kokoon. Kustomointimahdollisuutta ei ole ja koska muottien valmistaminen on kallista, useissa tapauksissa kokovaihtoehtojakaan ei ole kuin muutamia. Materiaalien ominaisuuseroja enemmän kuitenkin merkitsee se, että rungon koko ja geometria on kuskilleen sopivat.
Ja...loppujen lopuksi fiilis ratkaisee ja se on ihan sama aiheuttaako sen placebo, mielikuvat tai joku muu. Olen edellen samaa mieltä kuin allekirjoitukseni. En osallistu tähän keskusteluun tätä enempää![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Löytyisikö ehdotuksia vertikaalisesti rajoittuneelle pyöräilijälle. Nyt on alla tämänvuotinen GT grade carbon elite pienimmällä rungolla.
ETT 545, 50mm stemmi ja edelleen tuntuu, että ohjaamo saisi olla lähempänä. Jalan sisämitta muistaakseni 79cm ja ruho kokonaisuudessaan 171cm.
Eli mitä tilalle ? Runko joutaisi olla ehkä jopa ~20mm lyhyempi, että saisi säätövaroja. Kuitua, 2x voimansiirto, lokarit ja mahdollisuus noin. 40mm kumeille. Hintalappu 2-2.5k.
https://www.gtbicycles.com/media/wys...geos_grade.jpg
Pitkä on vaakaputki tuohon runkokokoon mutta se johtuu osakseen laiskasta satulaputken kulmasta, lisäksi pyörä on todennäköisesti tarkoitettu ajettavan aika lyhyellä stemmillä.
Ennemmin katsoisin ajoasennon kuntoon nykyisellä pyörällä, äkkiseltään heittäisin, että satula on pari senttiä liian takana.
Ilmoittamillasi mitoilla "pitäisi" pyörän olla sopivan kokoinen, ellet omista jotenkin ällistyttävän lyhyitä käsiä tai omaa omaa huonoa liikkuvuutta.
Tarkistaisin satulan korkeuden ja setbackin.
Millaisilla rengaspaineilla porukka ajelee? Mulla on pyörässä alla WTB Riddler 700x37c. Muutteletteko paineita paljon sen mukaan, missä ajatte?
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kuskin painostahan tuo riippuu. 2.6 ja 2.8bar on ollut aika toimiva 72kg painolla, eli nosto ei minusta tuon jälkeen paljoakaan rullausta paranna.
Tuollaisessa sipoonkorven maastoseikkailussa kannattaisi tosiaan laskea paineet niin alas kuin vaan uskaltaa, eli käytännössä just pohjaanlyönnin rajalle. Tielle tullessa lisää painetta. Mutta yleensähän ne agenttipolut ovat lyhyitä, ettei siinä kukaan jaksa paineita muutella.
Jos budjetti on 2500€ niin saako sillä kelvollisen gravelpyörän? Jos budjettia nostaa +500€ niin saako silloin merkittävästi paremman, missä hintaluokassa on ns. sweet spot?
Trekin Checkpoint SL 7 ei ikävästi mahdu budjettiin..
Huppista juuh elikkäs. Ehdin jo siirtää satulaa takaisin eteenpäin, sillä polkemisen raskaus ei tuntunut pelkästään reitteni voitaikinaisuuden syyltä. Otin asioista selvää, luin neuvosi ja säädin yhtä sun toista. Nyt on parempi, hakeminen jatkuu hyvillä mielin.
En äkkiseltään löytänyt geometria- tai asentosäätöketjua täältä, joten jeesusteippaan tän pähkäilyn topikin mukaiseksi sanomalla, että kyllä Kona Rove DL 54 cm sopii 174 cm pitkälle keskivertojalkaiselle henkilölle.
No joo eihän sitä varmaan juuri koskaan jaksa paineita muutella kesken lenkin. Itsellä on painoa joku 83kg, joten hieman tuota kovemmilla paineilla pitäisi ilmeisesti lähtä kokeilemaan ja etsimään hyviä paineita. Veikkaisin, että aika harvoin tuollaisia yllä mainittuja sipoonkorven maastoseikkailuja tulee tuolla omalla gravelilla pyöräiltyä. LJL:ltä kova suoritus![]()
Jaahas. Tilaamani Free Rangerin toimitusaika muuttui huhtikuun lopusta kesäkuun loppuun. Tarkoituksena oli kuitenkin ajaa pyörällä vielä tänä kesänä, niin rupesin tutkimaan muita vaihtoehtoja.
Näihin kahteen päädyin, mielipiteitä?
https://www.orbea.com/fi-en/bicycles...terra-h30-d-1x
vs.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...alr-5/p/24385/
Toki muutakin voi ehdottaa, kriteereinä n. 2000€, hydrauliset levyjarrut ja vähintään 105 osasarja. Maantiepyörä löytyy jo tallista, joten ei oikeastaan preferenssiä onko 1x vai 2x.
Jos koko sopii niin tässä on sulle hyvä.
Ei ole siis kaverin pyörä, eikä oma.
https://www.fillaritori.com/topic/17...eolla-m-turku/
Pysähdy välillä katsomaan maisemia... voit oppia jotain.
Laitoitko jotain custom osaa / configuroitko joitakin vaihtoehtoja. Jos ei varasto kamaa niin saattaa tilaus siirtyä. Mulla tulossa free rangeri, 20.5 pitäisi jotain tapahtua pyörän suhteen. Customoin stemmin. Alkoi heti mietityttää, olisinko saanut nopeammin perus spekseillä.
Kirjanmerkit