GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 111 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 61 101 109 110 111 112 113 121 161 211 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.301 - 3.330 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3301
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 29er Katso viesti
    Mitenkäs vaihdevivustot on yhteensopivia keskenään? Riittääkö että ostaa huonosti toimivan (kuluneen?) kymppivaihtajan tilalle uuden vaikka se ei olisikaan sama malli kuin vanha? Kyse on maastopyörästä ja muistaakseni vaihteisto on SLX. Vaihtajan tyyppiä en muista (pyörä on muualla joten en voi tsekata).
    Ainakin mikä vain shimanon maastokymppivaihtaja toimii.

  2. #3302
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Onko normaalia että mavicin id360 vapari antautuu ekalla lenkillä.. Ei kovin luottamusta herättävät kiekot.

  3. #3303
    F. Kotlerburg Guest
    No ei se nyt kyllä oo normaalia ja eikö tuo oo vielä ratchet-tyylinen vapari? Sellaisen jos jonkun pitäisi kestää. Mulla on kaikissa maastokiekoissa DtSwissin ratchet eikä ole ikinä mitään ongelmia ollut. Kynsivapareita sen sijaan on tullut paskottua, vaikka vinkuheinä luokkaan kuulunkin.

  4. #3304
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Onko normaalia että pakasta vedetyissä DT:n navassa tuo end cap vai mikä onkaan on tuollainen vetkula etukiekossa?

    Video: https://drive.google.com/file/d/1pPS...106Tb3LZ5/view
    On, akseli keskittää sen paikalleen.

  5. #3305
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No ei se nyt kyllä oo normaalia ja eikö tuo oo vielä ratchet-tyylinen vapari? Sellaisen jos jonkun pitäisi kestää. Mulla on kaikissa maastokiekoissa DtSwissin ratchet eikä ole ikinä mitään ongelmia ollut. Kynsivapareita sen sijaan on tullut paskottua, vaikka vinkuheinä luokkaan kuulunkin.
    Joo ratchet tyyppinen, kuulema jotain paperia ne hammaskehät. Ja joku saanu kuulema toimimaa poistamalla ylimääräset rasvat Muuten toimii mut vääntöä ei pysty antaa, pari pientä mäkeä kerkes kiivetä kunnes alko pyöriä tyhjää.

  6. #3306
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    On, akseli keskittää sen paikalleen.
    Kiitos.

  7. #3307
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Onko noista yleismallisista boost-adaptereista mihinkään?

    Siis niistä kun etuakselille laitetaan kummallekin puolelle 5 mm speisseri ja jarrulevyn alle samanlainen ja taakse vastaavasti 3-milliset.

    Luulisi jotenkin epäkäytännölliseksi? Akselispeisserit putoaa (ja häviää kaseikkoon) kun läpiakselin vetää pois?

    Niinku https://www.bike-components.de/en/Pr...er-Kit-p64443/


  8. #3308
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko normaalia että mavicin id360 vapari antautuu ekalla lenkillä.. Ei kovin luottamusta herättävät kiekot.
    On normaalia. Mulla kesti 200km. Vapari kyllä kestää mutta ratchet ei.

  9. #3309
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Mulla kesti kokonaista 400m DTSwissin 240 navassa tullut ratchet. Varmaan oli ollut alun alkaen jotenkin tahmea eikä painunut kunnolla kiinni. Takuuseen uudet ratchetit eikä mitään ongelmia sittemmin.

  10. #3310
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    On normaalia. Mulla kesti 200km. Vapari kyllä kestää mutta ratchet ei.
    Pitääkö tässä alkaa jo miettimään kiekkopäivitystä..

  11. #3311
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Kiva, minulla on tekeillä kiekkosetti jossa DT-swissin ratchet.

  12. #3312
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Pitääkö tässä alkaa jo miettimään kiekkopäivitystä..
    Otat lenkille mukaan pussillisen näitä niin pääset lenkiltä pois ilman potkuttelua https://www.bike24.com/p2178405.html

    Tulee tosin parinlenkin jälkeen kalliimmaksi kuin uusi budjettivannesetti...

  13. #3313
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Jännä joo että jotku halpiskiekkojen navat toiminu paremmin. Mutta, jos tää ois mavicilla kovin yleinen juttu, luulis olevan netissä enempi tietoa, vai enkö osaa googlettaa.

  14. #3314
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    En mä kyllä yhtään huolehtisi noista ratcheteista vaikka itseltä yhdet menikin. Kolmet DTswiss kiekot on itsellä missä on ratchetit ja noi yhdet oli vaan selvästi uutena tahmeat eikä painuneet kunnolla vastakkain.

    Tällä foorumilla on sellainen ominaisuus, että kun yksi sanoo jostain tuotteesta jotain ja toinen sanoo että mulla kävi sama, niin kohta se on tulkittu totuudeksi mikä käy kaikille Mutta kyllä, eiköhän tuo ratchet ole se kuluva osa, ehkä jouset niiden takana myös. Jos joutuu korvaamaan voi valita eri tasoisen mökän ja nopeamman kiinni nappaamisen 18/36/54 pykäläisen ratchetin välillä.

  15. #3315
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Mulla on DT:n ratchet kestänyt jo ~tonneja. 18-pykäläinen, jonka sanotaankin olevan kestävin ja vähiten huoltoa vaativa.


  16. #3316
    F. Kotlerburg Guest
    No foorumillahan totuus on, että jos joku on joskus jossain saanut jotain rikki tai edes kuullut, että jossain on joku jollakin mennyt rikki niin se on automaattisesti paskaa ja hajoaa kaikilla.

    Ratchettiin ei pidä laittaa mitään vaseliinia tms. paksua rasvaa vaan ohutta rasvaa. Itselläkin on ratchetit kestäneet maastokäyttöä läskissä ja täpärissä jo pitkään. Huoletta saa runnoa jyrkkäänkin mäkeen sen mitä ukosta irtoaa eikä vaparista ole koskaan kuulunut mitään. Kynsivaparit on aina jossain vaiheessa alkaneet protestoida pl. Hope. i9 toimii varmaan myös, mutta siitä ei ole kokemusta.

  17. #3317
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    On kokemusta Mavicin IT4 ja ID360 vapareista. Yhden olen molempia ajanut sileäksi. https://mtbengineer.blogspot.com/201...-wheelset.html

    Edellinen ID360 kesti ~5000km, mutta olen myös huomannut, että tuo on erittäin kranttu voitelusta. DT:n vaparirasva toimii kesällä, mutta on talveksi liian paksua, joten talvella olen ajanut Dumonde Techin öljyllä.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  18. #3318
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko normaalia että mavicin id360 vapari antautuu ekalla lenkillä.. Ei kovin luottamusta herättävät kiekot.
    Mulla kestänyt tähän mennessä Crossmaxeissa ID360 tonnin verran kakkos-/talvikiekoissa ja puksuttaa edelleen. Sanoisin kysymykseen, että ei normaalia ja takuuseen. En ole ottanut rasvoja pois. Dt:n 36 pykäläinen kestänyt tähän mennessä kolmisen tonnia moitteetta.

  19. #3319
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Mavicilla itsellähän ei ole tällä hetkellä takuuta corona takia.. Mä mietin kans et jos noissa on voitelussa vikaa, välillä pitää ja kevyemmässä poljennassa pitää, joten en tiedä onko mitään hajalla. Metässä tuli satunaisia lipsahduksia ja sit alkokin pettää huolella, mutta jossain määrin ainaki tuli nyt takas pito, enkä saanu kevyellä testillä uusimaan, enkä sit viittiny enää runttaillakkaan. Bikeworx kasas ja luovutti pyörän joten heidän kanssa asioin ja tänää pitäis kuulua mitä tehdään, alustavasti oli vähän puhetta vaparin vaihdosta jos niitä löytyy, mutta tuossahan riittäis vaa ratchetin vaihto varmaan. Ellei jopa rasvauksen parantelu. Mut tosiaan, jostain kuullu aikasemmin myös et tuo ratchetkehä ois aika heikkoa materiaalia ja jostain taas että systeemiin pääsee helposti vettä, jonka takia tulee vikaa. Mut tosiaan, aivan uudet ovat, ni vähän mietityttää. Pyörähän piti tulla DTswissin E1900 kiekoilla alunperin, tiedä sit oisko paremmat, itellä kynsinavat toiminu, ja dt:llä voinee vaihtaa ratchettiin sen. Pitäisköhän sit vaatia niitä dt kiekkoja tilalle vai kokeilla vielä onnea noilla..

  20. #3320
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Pyöräjä Jeffsy https://www.yt-industries.com/en/det.../sArticle/1924
    Edessä olis pakan vaihto ja samalla mietin etuleivän vaihtoa. Lyhyin välitys samana (tai jopa lyhyempänä), mutta tiivistää voisin vähän pakkaa kun maastossa ei noita pisimpiä ole tarvinut. Tuossahan on ilmeisesti XD vapari, eli aina oltava XD pakka? Näyttäis olevan 10-42 tarjolla eli silloin voisin edestä vaihtaa 32 jopa 28 tai 30 ovaaliin. Kammet tuossa on vaihtuneet edellisen omistajan toimesta etuleivän ollessa sama niin mitä specsejä rattaalla pitäis olla että olis oikea?
    Edit. Nythän pakkana e13 ja järkevän hintaiset ovat sramia kaikki. Vaihtajana XTR, toimiiko sram sujuvasti?

  21. #3321
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kynsivaparit on aina jossain vaiheessa alkaneet protestoida pl. Hope. i9 toimii varmaan myös, mutta siitä ei ole kokemusta.
    Novatecin vaparista meni kynnet. Vaihdoin Hopeen, niin sen originaali laakerit kesti 200 km mutta sen teräsvapari on kyllä kestävä. SKF:n pyöräilylaakerit polymeerirasvalla nyt sisällä, katotaan.

  22. #3322
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Pyöräjä Jeffsy https://www.yt-industries.com/en/det.../sArticle/1924
    Edessä olis pakan vaihto ja samalla mietin etuleivän vaihtoa. Lyhyin välitys samana (tai jopa lyhyempänä), mutta tiivistää voisin vähän pakkaa kun maastossa ei noita pisimpiä ole tarvinut. Tuossahan on ilmeisesti XD vapari, eli aina oltava XD pakka? Näyttäis olevan 10-42 tarjolla eli silloin voisin edestä vaihtaa 32 jopa 28 tai 30 ovaaliin. Kammet tuossa on vaihtuneet edellisen omistajan toimesta etuleivän ollessa sama niin mitä specsejä rattaalla pitäis olla että olis oikea?
    Edit. Nythän pakkana e13 ja järkevän hintaiset ovat sramia kaikki. Vaihtajana XTR, toimiiko sram sujuvasti?
    Pakat voi melko huoletta käyttää ristiin Shimano/SRAM. Minulla Sram vaihtaja ja Shimanon pakka ja toimii vähintään yhtä hyvin.

  23. #3323
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Novatecin vaparista meni kynnet. Vaihdoin Hopeen, niin sen originaali laakerit kesti 200 km mutta sen teräsvapari on kyllä kestävä. SKF:n pyöräilylaakerit polymeerirasvalla nyt sisällä, katotaan.
    Laakerithan niissä on paskaa, mutta nyt olikin kyse vaparista.

  24. #3324
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko normaalia että mavicin id360 vapari antautuu ekalla lenkillä.. Ei kovin luottamusta herättävät kiekot.
    Purin paketin nähdäkseni mitä käyny, kaikki osat vaikutti olevan ehjiä, ehkä ihan minimaalista kulumaa lipsumisesta. Poistin sen kilon rasvaa mitä sielä oli ja ei ainakaan tänään lenkillä lipsunu enää yhtään. Ihme toimintaa mavicilta.

  25. #3325
    Päivien päivää! Surly straggler tai midnight hawk runkoa oon ostamassa ja pyörää kokoomassa. Stragglerissa kiekot kiinni quick releasella ja levyjarrut post mount. Midnight hawkissa läpiakseli ja flat mount. Onko stragglerin "vanhan aikaiset" kiinnitykset poistumassa mitenköhän nopeesti markkinoilta, eli voiks olla ettei muutaman vuoden päästä uusia post mount jarruja löydy? Stragglerin etuna ois parisataa € halvempi hinta. Muuten aikalail samat vekottimet.

  26. #3326
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Tuo Stragglerin jarrustandardi on käytössä maastureissa, eli ei ole häviämässä mihinkään. Eikä kyllä seuraavaan kahteenkymmeneen vuoteen ole katoamassa qr-kiekotkaan, väittäisin. Riippuu paljon minkä hintatason kiekot meinaa kasailla, mutta edullisemmassa päässä valikoima on laajempi qr-navoilla.

    Jos ei ole vielä speksaillut pyörää muuten, niin kannattaa selvittää itelleen, tuleeko esim. hydrauliset vai mekaaniset jarrut ja droppi- vai flättitanko. Ihan lonkalta veikkaisin, että enemmän valikoimaa droppitanko+hydraulilevarit yhdistelmään pienemmällä mix'n'match jumpalla saa valitsemalla flatmountin.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  27. #3327
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Kuinkahan tämän vapaarattaan saa irti? Mitään merkintää ei missään ole jotta voisi etsiä ohjeita muuten kuin et alkuperäisenä pitäisi olla novatec eikä tarkempaa tietoa.
    Isolla kuusiokololla jossain videolla näin ton tyyppisiä irrotettavan, utta niitäkin toiset avattiin jarrulevyn puolelta ja toiset tuosta pakan puolelta?
    Kaikki lähti siitä kuin tuossa 10 lehtinen pakka heilui ja aloin tuhkailemaan asiaa ja epäilin että jos toi vaparatas on 11 lehtiselle sopiva nin siellä ilmeisesti pitäisi olla semmonen metallirengas välissä 10 lehtistä käyttäessä? Alenperin ja itselle tullessa tuo oli singlespeed.

    Tuossa kuvat

    https://i.imgur.com/knfDjMn.jpg
    https://i.imgur.com/nrdrHdp.jpg

  28. #3328
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^Ei tuota vapaaratassysteemiä tarvitse kuvaamasi ongelman takia irrottaa. Se soviterengas pistetään vain ennen rattaita lähimmäs pinnoja. Tämmöinen (Shimanon pakka, oletan) https://www.bike-components.de/en/Sh...ssettes-p9904/

  29. #3329
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    ^Ei tuota vapaaratassysteemiä tarvitse kuvaamasi ongelman takia irrottaa. Se soviterengas pistetään vain ennen rattaita lähimmäs pinnoja. Tämmöinen (Shimanon pakka, oletan) https://www.bike-components.de/en/Sh...ssettes-p9904/
    Joo en sen takia sitä irrottaisi vaan kun tuntui et se hieman takertelee niin varmistaakseni, puhdistaakseni ja voidellakseni kynnet jos tarvetta

  30. #3330
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Omaa novatechin vaparis ei vissiin saanut edes irti, siihen myös tuli jota klapia ni meni sit kiekko vaihtoon.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •