GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 160

Aihe: Projekti: PK-seudun MTB polut ja reitit

  1. #121
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Periaatteellisella tasolla en ole innostunut ajatuksesta että Bikemapin takia (lisäksi) ryhtyisin jonkinlaiseksi yleiseksi OSM-huoltomieheksi joka selvittelisi näitä tapauksia pyytelemällä ja tulkitsemalla ELYiltä suojelumääräyksiä jotta voisin tehdä perustellut OSM-merkinnät.
    Joo, no tämä tappaisi kyllä harrastuksen aika nopeasti. Eiköhän sen merkinnän tekeminen ole jokaisen omalla vastuulla. Ja edelleen ihmettelen että mitä rikosta poliisi mahdollisesti lähtisi tutkimaan. Joku on merkannut, että polku on ajettavissa polkupyörällä. Sehän lienee fakta. Toinen juttu sitten, että siellä ei saa ajaa polkupyörällä.

  2. #122
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Polkuluokituksen lisääminen on näköjään ihan kivuton operaatio.

    Testasin pienen polun pätkän lisäämistä. Katotaan miten se putkahtaa kartalle.

    Kivikosta puuttuu aika paljon polkua ja Hallainvuorella taas on merkattuna about kaikki polut. Sinne ei oikein edes pysty lisäämään luokituksia.

    Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
    Loistavaa - tästä se lähtee ja kuten sanoit ei tämä vaikeaa ole, kun hetken asiaan paneutuu. Katsot huomisaamuna ovatko päivitykset onnistuneet ja jos ei huomisaamuna näy, niin sitten perjantaina viimeistään. Ja jos eivät jostain syystä näy veikkaan että access=no tageilla saattaa olla osuutta asiaan. Kaveri sekoili niiden kanssa aloitellessaan, eli niillä kielletään liikkuminen kategorisesti ja bikemap saattaa seurata sitä - tai ainakin siltä minusta tuntui. Toinen mahdollinen syy on polun tyypin vaikutukset, eli jos polku onkin merkattu metsätieksi, niin se saattaa pysyä tienä Bikemapissa sinun luokituksesta huolimatta.

    Eli teet muutaman muutoksen ja odottelet pari päivää ja sitten justeeraat prosessiasi jos tarvetta on. Siitä se lähtee ja prosessi sujuvoituu.

  3. #123
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Keskustelun kohteena olevat yksityiset luonnonsuojelualueet ovat Nybacka strand ja Skvallerbäcken Siuntiossa. Jälkimmäisen osalta on selvää mihin polkuun viitataan, edellisen kohdalla menee kahden luonnonsuojelualueen rajalla polku jolla ei ole mtb:scalea. Olettaen että siis löysin ylipäätään oikeat kohteet. Ne löytyvät https://kartta.paikkatietoikkuna.fi kautta rekisteristä ja kuten Myrtillus mainitsi niin ELY-keskukselta pyytämällä saisi tarkemmat suojelumääräykset.

    Olen samaa mieltä kuin moni muukin tässä keskustelussa että jos todellakin suojelumääräykset kieltävät pyöräilyn niin mtb:scale=-1 on oikea ja hyvä ratkaisu. Periaatteellisella tasolla en ole innostunut ajatuksesta että Bikemapin takia (lisäksi) ryhtyisin jonkinlaiseksi yleiseksi OSM-huoltomieheksi joka selvittelisi näitä tapauksia pyytelemällä ja tulkitsemalla ELYiltä suojelumääräyksiä jotta voisin tehdä perustellut OSM-merkinnät. Käytännön tasolla sujuvin tie ehkä on lähettää OSM:in kautta viesti merkinnän tehneelle henkilölle ilmoitusluonteisesti, OSMin viestipalvelusta minulla tosin ei juuri ole kokemusta kuinka hyvin sillä onnistuu kohteensa tavoittamaan.
    Olen samaa mieltä - tuollainen yksittäistapaus on helpointa hoitaa tuolla scale=-1 ja se on sitten sillä selvä. Itselläni on kokemusta OSM viestinnästä ja se toimii, eli kaveri laittoi viestin OSM:n kautta ja se pamahti siihen sähköpostiin, jolla olen OSM käyttäjäksi rekisteröitynyt. Eli käytännössä tuota kautta saat lähetettyä sähköpostia merkinnän tehneelle henkilölle. Sinun vastuullasi se ei ole vaan meidän kaikkien, eli aina kun joku jonkun asian huomaa sen voi editoida kuntoon. Jossain vaiheessahan syntyy sitten tilanne, että joku on sitä mieltä että ajo kielletään ja toinen muuttaa sen takaisin viheräksi, mutta se on sitten OSM homman luonne ja kuuluu asiaan. Sen sitten nämä kiistakumppanit voivat keskenään sopia, tai sitten toinen alistuu kohtaloonsa. Itselläni esimerkiksi on tunne, että ei niin taitavana ajajana minun luokitukseni ovat erilaisia, kuin jonkun toisen alueelle kartoittavan ja silloin pohdittavaksi jää onko tehty merkintä sellainen, että haluan sen kiistää vai en.

    Luonnonsuojelualuielle ei kannata mitään kategorista kieltoa askarrella ainakaan sinun toimestasi vaan tapauskohtaisesti mennään ja se on kulloisenkin kartoittajan vastuulla. Tämä Siuntion case on ihan selvä - maanomistaja sanoo jotakin - faktat puhuvat sen puolesta, että maanomistaja puhuu totta, eli alue löytyy luonnonsuojelualueiden listalta, joten pienimmän riesan tie on ne ruksit niille täsmäpoluille. Noin yleensä linjaa voi päätellä tästä:

    https://www.luontoon.fi/pyoraily/maastopyoraily

    Eli kansallispuistoissa ajo on tyypillisesti sallittua tietyillä reiteillä. Luonnonsuojelualueilla se on enemmän kiellettyä, mutta usein sielläkin on tiettyjä reittejä josta saa mennä. Tämä on kuitenkin jokaisen kartoittajan vastuulla, eikä MAS ole vastuussa mistään - paitsi tietysti meistä on kiva, että serverit pysyvät päällä.

    Itselleni viimeaikojen löytö on ollut Bikemapin tietyömerkit, eli se on loistava tapa ilmaista kartalla olevat muokkausvirheet ja olen korjaillut niitä pois kotinurkilta. Erinomainen ratkaisu sekin vaikka kyllä tässä vuosi vierähti, ennen kuin hoksasin mitä se tarkoittaa. Toinen korkealentoinen visio, joka on mielessäni on se voisiko Bikemap olla globaali? Kartallahan pystyy itsensä scrollaamaan vaikka australiaan, mutta karttana näkyy vain valkea tausta. Katsoin nopeasti Tukholmaa ja totesin, että paljon mtb:scale tageja siellä ei ole, mutta veikkaisin että avoimen datan Norjassa niitä saattaa jo ollakin. Eli estääkö mikään Bikemapia lukemasta polkudataa kaikkialla maailmassa? Taustakarttoja luonnollisesti ei muualta kuin Suomesta ole, mutta polkudataahan OSM:ssä varmaan on globaalisti. Onko tämä konffaus vai suorituskykykysymys?

  4. #124
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Joo ei kannata yhden "haalia" liikaa hommia mutta kuten tässä tapauksessa niin kertoa kuinka kannattaa edetä. Hyvin informoitu ja toimittu.

  5. #125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    veikkaisin että avoimen datan Norjassa niitä saattaa jo ollakin.

    mtbmap.no

  6. #126
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plt Katso viesti
    mtbmap.no
    No siellähän se jo oli. Onko koodipohja samaa kuin meidän versiossa vai jotain omaansa? Vähän siinä samoja elementtejä on, joten voihan koodi olla samaakin. Visuaalisesti ehkä pikkuisen hienompi ja parempi värimaailmaltaan, mutta onhan maakin maisemiltaan hienompi. Norjalainen toteutus tekee sen mitä ajattelin, eli kun Ruotsin puolelle zoomaa reittejä näkyy, eli se lukee OSM dataa riippumatta missä satut zoomailemaan. Toki sitten kun tullaan karttapohjilta kokonaan ulos mitään ei näy, eli kyllä norjalaisessakin toteutuksessa joku aluelimitti on.

  7. #127
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    .....Toinen korkealentoinen visio, joka on mielessäni on se voisiko Bikemap olla globaali? Kartallahan pystyy itsensä scrollaamaan vaikka australiaan, mutta karttana näkyy vain valkea tausta. Katsoin nopeasti Tukholmaa ja totesin, että paljon mtb:scale tageja siellä ei ole, mutta veikkaisin että avoimen datan Norjassa niitä saattaa jo ollakin. Eli estääkö mikään Bikemapia lukemasta polkudataa kaikkialla maailmassa? Taustakarttoja luonnollisesti ei muualta kuin Suomesta ole, mutta polkudataahan OSM:ssä varmaan on globaalisti. Onko tämä konffaus vai suorituskykykysymys?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plt Katso viesti
    mtbmap.no
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    No siellähän se jo oli. Onko koodipohja samaa kuin meidän versiossa vai jotain omaansa? Vähän siinä samoja elementtejä on, joten voihan koodi olla samaakin. Visuaalisesti ehkä pikkuisen hienompi ja parempi värimaailmaltaan, mutta onhan maakin maisemiltaan hienompi. Norjalainen toteutus tekee sen mitä ajattelin, eli kun Ruotsin puolelle zoomaa reittejä näkyy, eli se lukee OSM dataa riippumatta missä satut zoomailemaan. Toki sitten kun tullaan karttapohjilta kokonaan ulos mitään ei näy, eli kyllä norjalaisessakin toteutuksessa joku aluelimitti on.
    Onhan noita muutamia löytynyt. Tuon lisäksi mtbmap.org (myös Norja), mtbmap.cz ja joskus ollut ainakin mtbmap.se. Lisäksi Garmin MTB-mapseista löytyy monta mm. frikart.no. Kun aikanaan fiitsereitä lähdin rakentamaan paria ekaa enemmän niin skannasin aika tarmokkaasti mitä oli valmiina tarjolla avoimen lähdekoodin paikoissa. Palasia löytyi, mutta kokonaisia ratkaisuita ei ja iso osa verkkosivustoista oli joko hylättyjä tai selvästi pysähtynyt kehitys. Sama koskee open source palikoita joista Bikemap rakennetaan. Yksi sen monimutkaisemmista osista on automaattireitityksen käyttöliittymä (itse reititysalgoritmi tulee OSRM:stä): siitä löytyi ihan ok aikanaan tehty mutta hylätty: https://github.com/Turistforeningen/leaflet-routing.

    Mikään ei sinänsä estä Bikemapin osalta uusien maiden tai koko maapallon ottamista mukaan perus MTB-kartan laskentaan (joka yö laskenta uudestaan tuoreesta OSM-datasta). Kotilabrassa riittäisi heittämällä vääntökin ainakin muutamaan lisämaahan, koko maapallo ei onnistuisi ilman optimointeja. Mutta ei ole ollut tarvetta eikä siksi ole tehty. 3D MTB map osalta menee vähän hankalammaksi kun se vaatii vinovalovarjostuksen jonka saatavuus maittain vaihtelee, samoin MapAnt suunnistuskartta toisena komponenttina, se tosin muistaakseni on Jaggen ja kumppanien toimesta laskettu myös muualle Pohjolaan. Täytyypä katsoa josko saisi yhteyksiä noihin muihin maihin ja olisiko jotain pohjaa yhdistää voimia kun nyt tämä nyt puheeksi.

    Koko tämä Bikemapin tekeminen on vähän tasapainottelua siinä mikä on järkevää. Myrtilluksen alkuperäinen arpotechnon kartta oli hyvin looginen savotta: fiksu hieno oma karttatyyli ja suht minimaalinen webbi-UI siihen motivoimaan sitä tärkeintä eli OSM-datan kerryttämisestä ja mtb:scale kontribuutioita. Bikemapin alunperin väsäsin muutamaan omaan tarpeeseen (Strava integraatio ja automaattireititys mtb mapilla oli ne isoimmat) ja näpertämisen ilosta, siitä se on nyt paisunut parin vuoden aikana. Mutta järkevän tasapainottelu on siinä, että ei yksi iltaisin harrastelija pysyy Komoottien, mapmyride jne. kyydissä pitkällä juoksulla. Tällä hetkellä perusteet vielä on kun en ole noista kaupallisista appseista löytänyt tätä kombinaatiota fiitsereitä mitä Bikemap itselleni edustaa, isoimpana nuo alkuperäiset syyt eli mtb map & Strava.

  8. #128
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Aikanaan ruotsalaisilla oli Stigoteket polkunettisivu. Näkyään ainakin Tukholman seudulla polut löytyy Trailforkilla.

    Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

  9. #129
    Minun pointtini oli lähinnä tekninen, eli kun data kerran on samanlaista kaikkialla maailmassa, ei sen esittäminen toisaallakaan pitäisi olla ongelma. Taustakartat ovat oma tarinansa, eli Ruotsissa datan avoimuus on vähäisempää kuin Suomessa ja silloin nämä karttapullautukset ovat hiljaisempaa. Käytännössä Bikemapin laajentaminen ulkomaille vaatisi siis jotain globaaleja taustakarttoja tuekseen. Polkuja näkyy varmasti maailmalla vaikka missä palveluissa, mutta ne ovat aina jonkun palveluntarjoajan varassa. Tässä Open Street Map toteutuksessa on se vahvuus, että jos jonain päivänä Bikemap häviää niin itse data löytyy OSM tietokannoista "ikuisesti" ja joku toinen voi tehdä vastaavan toteutuksen. Bikemapissa on siis moneen muuhun polku/jälki/reittitoteutukseen merkittävä periaatteellinen ero. Data on avointa jokaisen muokattavissa ja palveluntarjoajista riippumatonta karttadataa, jonka periaatteessa pitäisi olla saatavilla globaalisti. Oikeastihan näin ei ole vaan tässäkin on alueellisesti aktiivisempaa porukkaa toisaalla, mutta pikkuhiljaa data laajenee kaikkialle tai ainakin laajemmalle, jos nyt ei kaikkialle.

    Loistavaa työtä kumppanit ja erityisesti ylläpitäjä MAS. Pääkaupunkiseudulla se yksi Leppävaarasta operoiva kaveri, jonka nimeä en nyt muista ansaitsee kehut - polkua pukkaa aika lailla moneen paikkaan hänen toimestaan. Minä itse olen aika puhdas kotinurkkaharrastelija, jolla toki silläkin on arvonsa ja vie yhteistä asiaamme eteenpäin.

    ps. Viikonloppuna oli tarkoitus ajella Nummelanharjulla - senhän voi vetäistä melkein vihreällä koko alueen, mutta jospa sinnekkin nyt muutaman maastotiedustellun polun saisin

  10. #130
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Luonnonsuojelualuielle ei kannata mitään kategorista kieltoa askarrella ainakaan sinun toimestasi vaan tapauskohtaisesti mennään ja se on kulloisenkin kartoittajan vastuulla. Tämä Siuntion case on ihan selvä - maanomistaja sanoo jotakin - faktat puhuvat sen puolesta, että maanomistaja puhuu totta, eli alue löytyy luonnonsuojelualueiden listalta, joten pienimmän riesan tie on ne ruksit niille täsmäpoluille. Noin yleensä linjaa voi päätellä tästä:

    https://www.luontoon.fi/pyoraily/maastopyoraily

    Eli kansallispuistoissa ajo on tyypillisesti sallittua tietyillä reiteillä. Luonnonsuojelualueilla se on enemmän kiellettyä, mutta usein sielläkin on tiettyjä reittejä josta saa mennä. Tämä on kuitenkin jokaisen kartoittajan vastuulla, eikä MAS ole vastuussa mistään - paitsi tietysti meistä on kiva, että serverit pysyvät päällä.
    Nyt on pakko vähän oikaista tuota ylläolevaa, kun on kerta tullut harrastettua lakivääntöä viranomaisten kanssa viime vuoden ainana.

    Luonnonsuojelualueilla on defaulttina voimassa jokamiehen oikeudet eli myös pyöräily. Jos LS-alueen perustamisen yhteydessä laadituissa suojelumääräyksissä on maastopyöräily kielletty niin silloin se on, muuten ei.
    Kansallispuistot ovat taas ihan toinen lukunsa ja siellä määräykset ovat jo defaulttina yleensä paljon tiukemmat.

    Tässä Siuntion tapauksessa voisi olla ehkä helpointa palata sähköpostilla kyseisen maanomistajan pakeille ja pyytää häneltä alueita koskevat suojelumääräykset. Jos kiellot löytyvät suojelumääräyksistä, niin siinä tapauksessa rastit ilmestyvät, muuten ei.

    Tässä pari linkkiä, joita kaikkien kannattaa käydä vilaisemassa:
    - Kokelma erilaisiin MTB materiaaleihin
    https://www.suomenlatu.fi/vaikuta/si...XxDec8fI_I_HLQ

    - Maastopyöräily ja jokamiehenoikeudet
    https://www.suomenlatu.fi/media/vaik...rautiainen.pdf

    ja pikku ote laista. Ja mahdolliset rajoitukset löytyvät siis suojelumääräyksistä.


    Luonnonsuojelulaki (36§) kieltää lakiin perustumattomien jokamiehenoikeuksia rajoittavien kylttien asettamisen, joten jokamiehenoikeudella tapahtuvaa toimintaa, kuten esimerkiksi pyöräilyä, ei voi kieltää ilman lakiin nojautuvaa perustetta. Luonnonsuojelualueilla ja kansallispuistoissakin maastopyöräilyä voidaan rajoittaa, jos kasvillisuuden tai eläimistön säilyminen sitä edellyttää (luonnonsuojelulaki, 18 §). Jokamiehenoikeuden käyttämisen kieltäminen onkin aina poikkeus.

    Ja vielä tännekkin linkki tuohon erinomaiseen artikkeliin Suomen Latu ja Polku lehdessä. Hyvää faktaa tunteiden sijasta!
    https://www.latujapolku.fi/uutiset/jalkia.html

  11. #131
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Pääkaupunkiseudulla se yksi Leppävaarasta operoiva kaveri, jonka nimeä en nyt muista ansaitsee kehut - polkua pukkaa aika lailla moneen paikkaan hänen toimestaan.
    Marsusram

  12. #132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Nyt on pakko vähän oikaista tuota ylläolevaa, kun on kerta tullut harrastettua lakivääntöä viranomaisten kanssa viime vuoden ainana.

    Luonnonsuojelualueilla on defaulttina voimassa jokamiehen oikeudet eli myös pyöräily. Jos LS-alueen perustamisen yhteydessä laadituissa suojelumääräyksissä on maastopyöräily kielletty niin silloin se on, muuten ei.
    Kansallispuistot ovat taas ihan toinen lukunsa ja siellä määräykset ovat jo defaulttina yleensä paljon tiukemmat.

    Tässä Siuntion tapauksessa voisi olla ehkä helpointa palata sähköpostilla kyseisen maanomistajan pakeille ja pyytää häneltä alueita koskevat suojelumääräykset. Jos kiellot löytyvät suojelumääräyksistä, niin siinä tapauksessa rastit ilmestyvät, muuten ei.

    Tässä pari linkkiä, joita kaikkien kannattaa käydä vilaisemassa:
    - Kokelma erilaisiin MTB materiaaleihin
    https://www.suomenlatu.fi/vaikuta/si...XxDec8fI_I_HLQ

    - Maastopyöräily ja jokamiehenoikeudet
    https://www.suomenlatu.fi/media/vaik...rautiainen.pdf

    ja pikku ote laista. Ja mahdolliset rajoitukset löytyvät siis suojelumääräyksistä.


    Luonnonsuojelulaki (36§) kieltää lakiin perustumattomien jokamiehenoikeuksia rajoittavien kylttien asettamisen, joten jokamiehenoikeudella tapahtuvaa toimintaa, kuten esimerkiksi pyöräilyä, ei voi kieltää ilman lakiin nojautuvaa perustetta. Luonnonsuojelualueilla ja kansallispuistoissakin maastopyöräilyä voidaan rajoittaa, jos kasvillisuuden tai eläimistön säilyminen sitä edellyttää (luonnonsuojelulaki, 18 §). Jokamiehenoikeuden käyttämisen kieltäminen onkin aina poikkeus.

    Ja vielä tännekkin linkki tuohon erinomaiseen artikkeliin Suomen Latu ja Polku lehdessä. Hyvää faktaa tunteiden sijasta!
    https://www.latujapolku.fi/uutiset/jalkia.html
    Erinomainen yhteenveto aiheesta. Tuossa on faktat, jonka kanssa pelataan ja sitten kukin tekee asian kuten parhaaksi kaikilla näillä ohjeilla pystyy tulkitsemaan - mikä on vapaan OSM kartoituksen henki.

    Samoin tuo Marsusramin nimi - iso peukku sinnekkin päin, eli itse asiassa visioimme keittiön pöydässä juuri hänen työn pohjalta Leppävaaran suunnistuskartasta PySu versioita kuntorasteille. Eli että toisimme polkuluokitukset suunnistuskartalle Bikemapin luokitusten pohjalta. Tässä on kotona OCAD pohdinta menossa, miten datan tuontia saisi automatisoitua tms.

  13. #133
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    418
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    MapAnt suunnistuskartta toisena komponenttina, se tosin muistaakseni on Jaggen ja kumppanien toimesta laskettu myös muualle Pohjolaan
    Ruotsi on laskettu, mutta sitä ei voi julkaista samalla tavalla, koska keilausdata ei ole avointa. Norjasta on avointa keilausdataa, mutta karttaa ei ole vielä laskettu. Vähitellen etenee, joku yliopisto kuulemma luvannut klusteristaan muutaman cpuvuoden tuohon laskentaan, joten jossain välissä karttaa pölähtää. Norjan suunnistusliitto junailee tuota, kuulemma alkuun pääsy hidasta kun keilausdata ei ole yhtenäistä eikä yhtenäisessä lehtijaossa, vaan vähän mitä missäkin keilauslaikussa. Viron tilanteesta en tiedä onko siellä joku puuhastelu käynnissä, taitaa olla keilattu ja avointa. Olis vaan meitä lähellä.

    Edit: marsuhan on vanhastaan tiedetty kartoituspäälliköksi ja jotenkin muutenkin olen haistavinani maastopyöräilevien suunnistajien/pyöräsuunnistajien hajun tässä viime aikojen pääkaupunkiseudun aktivoitumisessa.

  14. #134
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Samoin tuo Marsusramin nimi - iso peukku sinnekkin päin, eli itse asiassa visioimme keittiön pöydässä juuri hänen työn pohjalta Leppävaaran suunnistuskartasta PySu versioita kuntorasteille. Eli että toisimme polkuluokitukset suunnistuskartalle Bikemapin luokitusten pohjalta.
    Käsittääkseni marsu-rami on itsekin pyöräilysuunnistaja ja nimenomaan tekee noita luokituksia suunistuskartoille.

    No ehkäpä hän vastaa itsekin kun tätä lukee muutenkin.


  15. #135
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    ..eli itse asiassa visioimme keittiön pöydässä juuri hänen työn pohjalta Leppävaaran suunnistuskartasta PySu versioita kuntorasteille. Eli että toisimme polkuluokitukset suunnistuskartalle Bikemapin luokitusten pohjalta.
    Tietämys poluista on tullut nimenomaan pyöräsuunnistusluokitusten teosta. Ensin Aluerasteille suunnistuskartoilla ja sitten omaksi huviksi pullautuspohjille kerättyjä polkuja.
    Bikemapiin noita aloin siirtää vasta äskettäin.
    Eli Leppävaara on jo luokitettu ja piirretty OCADilla. Kilpailukäyttöön joutuisi tarkistamaan muutokset ja siivoamaan epämääräiset polunpätkät ja muut pyöräsuunnistuskartalle kuulumattomat tauhkat pois.

  16. #136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Minun pointtini oli lähinnä tekninen, eli kun data kerran on samanlaista kaikkialla maailmassa, ei sen esittäminen toisaallakaan pitäisi olla ongelma. Taustakartat ovat oma tarinansa, eli Ruotsissa datan avoimuus on vähäisempää kuin Suomessa ja silloin nämä karttapullautukset ovat hiljaisempaa. Käytännössä Bikemapin laajentaminen ulkomaille vaatisi siis jotain globaaleja taustakarttoja tuekseen. Polkuja näkyy varmasti maailmalla vaikka missä palveluissa, mutta ne ovat aina jonkun palveluntarjoajan varassa. Tässä Open Street Map toteutuksessa on se vahvuus, että jos jonain päivänä Bikemap häviää niin itse data löytyy OSM tietokannoista "ikuisesti" ja joku toinen voi tehdä vastaavan toteutuksen. Bikemapissa on siis moneen muuhun polku/jälki/reittitoteutukseen merkittävä periaatteellinen ero. Data on avointa jokaisen muokattavissa ja palveluntarjoajista riippumatonta karttadataa, jonka periaatteessa pitäisi olla saatavilla globaalisti. Oikeastihan näin ei ole vaan tässäkin on alueellisesti aktiivisempaa porukkaa toisaalla, mutta pikkuhiljaa data laajenee kaikkialle tai ainakin laajemmalle, jos nyt ei kaikkialle.
    OpenStreetMappiä käytetään myös kaupallisissa sovelluksissa laajasti mm. Komoot, mapmyride, Strava jne. Osa noista, ainakin Komoot, myös käyttää karttatyylissään mtb:scale tageja. Se mikä niissä jää vajaaksi täällä Suomessa on 1) yhtä havainnollinen polkujen visualisointi kun Myrtilluksen MTB map karttatyylissä (vrt. Komoot pienet S1, S2 jne. tekstit polkujen vieressä jotka kaikki samaa väriä), 2) alueellisesti optimaalinen karttakombo, Bikemapin tapauksessa 3D MTB map ja 3) mahdollisuus käyttää suunnittelussa tukena muita karttoja erit. Stravan heatmap.

    Tässä näyttää olevan eri maissa myös olosuhteisiin ja kulttuuriin liittyviä eroja. Erityisesti Tampereen piirre mistä tämä Suomen touhu alkoi on todella laaja polkuverkosto johon voi sommitella lähes loputtomiin erilaisia reittejä. Tällöin jalki.fi tai mtbreitti.fi tyyppiset "tässä muutama reitti sinulle ajettavaksi" tyyppiset ratkaisut ovat hyviä, mutta eivät riittäviä yksinään. Tätä kun taas vertaa vuoristoisempiin maihin joissa suurten korkeuserojen alueella ei välttämättä ole kuin 1-2 järkevää uraa ajettavaksi niin valmiit reitit ovat kilpailukykyisempiä.

    Norjan osalta https://trailguide.net/ näyttää olevan hyvin aktiivinen ja Ruotsissa taas https://www.trailforks.com/trails/ma...9&lon=15.27208. Globaalia harrastajien kartta viritelmää on tehnyt ainakin https://openmtbmap.org/.

    Tämä siis jatkona aikaisempaan pohdintaan miksi nämä "Bikemap" jutut ovat merkittävin osin alueellisia, mutta hienointa edelleen että OpenStreetMap siellä alla on vahvasti globaali ilmiö. Ja kunhan vaan karttakontribuutiot menevät sinne eikä mihinkään proprietary-tietokantoihin niin oli appis mikä vaan kulloinkin niin jatkuvuus on hyvä.

  17. #137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Nyt on pakko vähän oikaista tuota ylläolevaa, kun on kerta tullut harrastettua lakivääntöä viranomaisten kanssa viime vuoden ainana.

    Tässä Siuntion tapauksessa voisi olla ehkä helpointa palata sähköpostilla kyseisen maanomistajan pakeille ja pyytää häneltä alueita koskevat suojelumääräykset. Jos kiellot löytyvät suojelumääräyksistä, niin siinä tapauksessa rastit ilmestyvät, muuten ei.

    Kiitos hyvästä yleiskattauksesta aiheeseen!

    Tämän Siuntion keissin osalta ratkaisu osin jo syntyi ja loppukin tulossa kiitos aktiivisen kartoittajan joka joko tällä foorumilla oli napannut asiasta kiinni tai saanut muuta kautta tietoa oli jo vetänyt "ruksit" päälle toiselle noista Siuntion poluista ja toisen käy skouttaamassa lähiaikoina. Tämä oikein toimiva ratkaisu.

  18. #138
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Ruotsi on laskettu, mutta sitä ei voi julkaista samalla tavalla, koska keilausdata ei ole avointa. Norjasta on avointa keilausdataa, mutta karttaa ei ole vielä laskettu. Vähitellen etenee, joku yliopisto kuulemma luvannut klusteristaan muutaman cpuvuoden tuohon laskentaan, joten jossain välissä karttaa pölähtää. Norjan suunnistusliitto junailee tuota, kuulemma alkuun pääsy hidasta kun keilausdata ei ole yhtenäistä eikä yhtenäisessä lehtijaossa, vaan vähän mitä missäkin keilauslaikussa. Viron tilanteesta en tiedä onko siellä joku puuhastelu käynnissä, taitaa olla keilattu ja avointa. Olis vaan meitä lähellä.

    Edit: marsuhan on vanhastaan tiedetty kartoituspäälliköksi ja jotenkin muutenkin olen haistavinani maastopyöräilevien suunnistajien/pyöräsuunnistajien hajun tässä viime aikojen pääkaupunkiseudun aktivoitumisessa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tietämys poluista on tullut nimenomaan pyöräsuunnistusluokitusten teosta. Ensin Aluerasteille suunnistuskartoilla ja sitten omaksi huviksi pullautuspohjille kerättyjä polkuja.
    Bikemapiin noita aloin siirtää vasta äskettäin.
    Eli Leppävaara on jo luokitettu ja piirretty OCADilla. Kilpailukäyttöön joutuisi tarkistamaan muutokset ja siivoamaan epämääräiset polunpätkät ja muut pyöräsuunnistuskartalle kuulumattomat tauhkat pois.
    Muistin sitten MapAntin Pohjolan tilanteen hieman liian optimistisesti. Onko Jaggella tietoa onko noissa maissa muuten kelvollista peruskartta aineistoa avoimena jota voisi käyttää 3D MTB map komponenttina? Tai edes contours-data olisi jo paljon arvoa lisäävää ja toki vinovalovarjostus vielä pykälä lisää.

    Hienoa että PySu-ihmiset ovat tähän aktivoituneet! Kertokaahan te onko jotain mitä voisimme tehdä karttapalvelinten ja Bikemapin puolella joka auttaisi teitä hyödyntämään paremmin kasvavaa OSM-dataa mtb:scale tageineen tai jopa karttatyylin tasolla? Itselleni nuo työkalut OCAD jne. ja karttojen & ratojen tekoon käytetyt työnkulut on täysin vieraita.

  19. #139
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    "Jos halutaan, että rukseja ei tule enemmän ja enemmän kartalle, niin homma lähtee käyntiin siitä, että luonnonsuojelualueen valmisteluvaiheessa pitää asiaan päästä puuttumaan ja vaikuttamaan aktiivisesti."

    Näihin ls-alueiden sääntöihin on tosi hankalaa päästä vaikuttamaan. Uusia ls-alueita pitää kytätä säännöllisesti. Mä odotan että Hki aloittaa Rastilan ja Mustavuoren ls-alueiden suunnittelun ja yritän päästä vaikuttamaan asioihin.
    Jos käy tuuri, kaupunki ottaa itse yhteyttä seuraan (mtbcf) ja kysyy kommentteja. Kaupunkihan on jo kysynyt Hallainvuoren ja Uutelan ls-alueiden reittihommiin.

  20. #140
    www.finomena.fi/bikemap-test nyt mukana myös Nor Swe Den ja Est. Ei esi-laskentaa noille eli hidas pienillä zoom-numeroilla. Polun väriä löytyi ihan mukavasti Swe ja Nor.

  21. #141
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Missä kaikkialla on aktiivisia polun lisääjiä+luokittelijoita?
    Nämä ainakin: Tampere, Nokia, Lahti, Rauma, Pori ja pk-seutu.

  22. #142
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Jaa, Tukholman seudulla on kans hyvin merkattu ja luokiteltu.

  23. #143
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    T
    Eli Leppävaara on jo luokitettu ja piirretty OCADilla. Kilpailukäyttöön joutuisi tarkistamaan muutokset ja siivoamaan epämääräiset polunpätkät ja muut pyöräsuunnistuskartalle kuulumattomat tauhkat pois.
    Tähän palataan yksityisviestillä - meillä on nyt sen verran yhteisiä intressejä tässä :-)

  24. #144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    www.finomena.fi/bikemap-test nyt mukana myös Nor Swe Den ja Est. Ei esi-laskentaa noille eli hidas pienillä zoom-numeroilla. Polun väriä löytyi ihan mukavasti Swe ja Nor.
    Tämä oli kova - oma virhetulkintani Tukholman huonoudesta liittyi Lidingöloppetin reittehin ja siellä niitä tägejä ei paljoa ollut, mutta muutenhan noita Tukholmassa näkyykin ihan hyvin. Lidingössä kaikki näyttää olevan pyörätietä.

  25. #145
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    164
    Moi. Yritin noudattaa ohjetta MTB-karttan lisäämiseksi Oruxmapsiin Androidissani, mutta ei ihan onnistunut. MTB-kartta ilmestyi WORLD-hakemistoon Oruxmapsissa, avautuu kartalle, mutta on tyhjää täynnä. Ei auta Center on Map. Mikä meni pieleen?

    Lisäksi kaikki img-fileen latauslinkit näyttää 404:sta.

    -M

  26. #146
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    80
    Onko täällä serveri kyykyssä... Ei anna ladata MTB-karttaa?

  27. #147
    Oruxmapsin osalta en osaa muuta auttaa kuin että sain online-tiilet toimimaan tämän viestiketjun #34 viestissä kuvatulla konfiksella. Sen kanssa pitää olla pikkutarkka, pienikin virhe aiheuttaa ongelmia. Toinen tapa on ladata tuo Garminin img-tiedosto ja käyttää sitä offline-karttana Oruxmapsissa, sen konffaus taisi olla yksinkertaisempaa ja ohjeet jossakin taisi olla myös, itse en ole kokeillut.

    Garminin kartat Bikemap-palvelimelta (bikemap.finomena.fi info-dialogin kautta www.finomena.fi palvelimelle jossa itse img-tiedostot ovat) toimivat kyllä minulla hyvin ja en ole havainnut mitään käyttökatkoksia. Kokeiletteko vielä kerran ja jos ongelmia niin raportoikaa mahdollisimman yksityiskohtaisesta mitä teitte ja mitä tapahtui jotta vianselvittely helpottuu.

  28. #148
    OSM:n editointiin on yksinkertaiset ohjeet Google Docsina: https://docs.google.com/document/d/1...h.ac5zgeme276r Sieltä puolestaan löytyi myös linkki Google Sheets dokumenttiin jossa oli havainnollistettu kuvien kera tärkeimpiä tägejä mitä (maastopyöräily)polkujen merkitsemiseen ja luokittelemiseen tarvitaan. Samaan Sheets taulukkoon on myös tämän keskusteluketjun alussa jäsenen kaakku kirjoittamissa ohjeissa linkki.

    Kyseinen taulukko on valitettavasti päässyt häviämään, siksi kysymys foorumilaisille: onko joku sattumalta kopioinut sen talteen? Olisi hienoa jos jonkun kätköstä se löytyisi niin ei tarvitse kenenkään uudelleen kirjoittaa, siinä oli kuitenkin kompaktisti havainnolliset käytännön ohjeet polkujen tägäämiseen.

  29. #149
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Hienoa työtä kaikki jotka olette karttoja päivittäneet sekä erityisesti tietysti jäsen MAS! Aikanaan kun hommasin ensimmäisen Garmin 705 laitteen tuli aika paljonkin noita muokkauksia ja lisäyksiä tehtyä eteläisen Espoon aluella. Paljon on OSM mennyt taas eteenpäin ja tuo MTB Scale käyttö on kyllä erittäin kannatettavaa koska muutoin nuo eri reitit kyllä sekottuu keskenään tosi tehokkaasti. Vielä kun saisi nuo näkymään Garminissa yhtä selkeästi kuin tuolla Bikemap:ssa niin olisi mukavampi maastossa etsiä uusia polkuja ja toisaalta merkata noita MTB scale:ja. Ennenkuin Garmin alkoi itse käyttämään myös OSM karttoja, tuli käytettyä noita täälläkin mainittuja työkaluja, mutta enää ei oo jaksanu niiden kans pelata.

    Mutta kyllä tää saa taas aktiivisemmin vääntämään noita muutoksia tuonne OSM:iin!
    Ride and Smile!

  30. #150
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    8
    Tutustuin tuossa tähän kartta-aineistoon offline-kartoilla ja on tosi hyödyllinen ja hieno projekti, kiitoksia kaikille! Lisäsin muutaman luokittelun ja pari uutta polkuakin. Nyt mielenkiinnolla odottelen tuleeko perille.

    Ajelin eilen Rajamäellä ja huomasin, että HKI-kartta ei riitä tuonne asti. Miten Bikemapistä saisi imastua koko Suomen yhtenä tai useampana img-tiedostona? Ainakin Maanmittauslaitoksen koko Suomen kartta toimii hyvin Edge 530:ssä, imagen koko muistaakseni vähän päälle gigatavu.

Samanlaisia aiheita

  1. MTB polut ja reitit - Tampere
    By Myrtillus in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 1919
    Viimeinen viesti: 04.03.2024, 22.18
  2. Oulun seudun pyöräliikkeet
    By Draagon in forum Kaupat
    Vastaukset: 243
    Viimeinen viesti: 26.11.2022, 12.52
  3. Mtb polut ja reitit -Kuopio
    By Tkau in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 03.01.2022, 16.38
  4. PK seudun maanteiden jäätilanne
    By EsaJ in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 25.03.2018, 19.57

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •