HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 210 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 110 160 200 208 209 210 211 212 220 260 310 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.271 - 6.300 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #6271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ihan oikea päätelmä. Jos haluaa ajaa halvoilla, tai joustavapohjaisilla kengillä kävelyn vuoksi, niin kannattaa hankkia isommat polkimet.
    Jäykällä kuitupohjalla ei polkimen koolla ole niin väliä.
    Varsinaisesti ei ole tarve ajaa ns. kävelymukavilla kengillä, eikä välttämättä halvoillakaan, mutta aloitellaan noilla ja katsotaan mihin päädytään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti metusala Katso viesti
    Laitoin myös graveliin PD-ES600 polkimet mutta vaihdoin ne koska laakerit oli vielä parinsadan kilometrin jälkeen niin jäykät, että raskaampi takapuoli ei pyörinyt itsestään alapuolelle joten kenkää ei saanut enimmäkseen muteen polkimeen kiinni kun ensiks katsomalla alas kun nöösi ja työntämällä varpaalla poljin oikein päin jos oli tarvis. Aika yllättävä ja ärsyttävä ominaisuus. Vaihtoin ES600 polkimet kaupunkipyörään ja nyt on ajettu niillä yhteenä kai 700-800 km. Laakerit on pikkuhiljaa löystynyt niin että jos on lämpimämpi sää niin takapuoli jo pyörii vastahakoisesti alas.
    Pystyn jo kuvittelemaan miten palaa hermot jos omatkin on tuollaiset.

    Tänään kusti toi Wigglestä mattapintaista kiveniskutarraa, jolla ajattelin alaputken suojata ettei kivisade hakkaa muovirunkoa puhki. Kiiltäväpintaista teippiä olisi ollut ihan lähimarketissakin mutta ei se oikein mattapintaiseen pyörään sovellu.

  2. #6272
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Huomenna taas riddlerit alle ja nuuksion poluille.
    Riddler vai Rambler? Kummastakaan ei ole varsinaisesti kokemusta. Kummassa on notkeammat kyljet? Kummat rullaa paremmin soralla? Asfaltilla mä ajan niin vähän, että asfalttilla rullaavuudella ei mulle ole isoa merkitystä.

    E: tai ehkä siirränkin tän rengaskeskustelun puolelle?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #6273
    Liittynyt
    04/2020
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiski Läpsteri Katso viesti
    (sössön sössön...) Haluaisitteko kommentoida aloittelijalle, mitä olette mieltä näistä sekalaisin perustein napatuista vaihtoehdoista? (jatk. sössön...)
    Pyysin taannoin vinkkiä topikkia liippaavan pyörän valinnassa. Suuret kiitokset vastauksista ja koko avartavan hämmentävästä ketjusta. On mukavaa, että joku jaksaa kommentoida "Oisko A, B vai C teistä ihanin gravel-pyörä tyypille, joka on ajanut ylivuotisella Jopolla selvinpäin JA hutikassa" -tyyppisiin kysymyksiin.

    Pudotin pyöräbudjetin alkuperäisestä 1500 eurosta tonniin, koska piti tunnustaa viisaasti joitain tosiasioita. En enää tavoittanut Velostar-firmaa puhelimella enkä meilillä, joten Fairdale Weekender Drop putosi pelistä. Rajasin vaihtoehdot niihin, joita koeajamaan arkipäivänä Helsingissä, ja päädyin lopulta ostamaan 2020 Kona Rove DL:n Fillarikellarista. Tässä ketjussa tarjotuista verrokeista Ribblen teräsrunkoinen ja kohtuuhintainen pyörä jäi erityisesti mieleen; nyt vain piti saada pyörä hyötyajoon nopeammin kuin se olisi tuolta tilaamalla käynyt.

    Mun pyörätietämyksellä en lässytä enempää kuin että tää mankeli on liukkain ja mukavin pyörä, jolla olen tähän mennessä ajanut. Nestejarrut ois kyllä toki aika jees. Plussana täytyy sanoa, että jos tykkää kulkea mettässä syksyllä, niin tän Rove DL:n kuuraisen jäkälän värinen runko voi tuntua nostalgiselta. Mikään tossa pyörässä ei sykähdytä erityisesti tai innosta vouhottamaan, mutta olen 99% varma, että <2500 km vuositahtini ja monen vuoden fillarointitaukoni huomioon ottaen mennee vuosia, ennenkuin minun voitaikinaiset reiteni saavuttavat pyörän tason. Ja eiköhän sen odotukseen mahdu yhtä sun toista fiilailua ja säätöä ja ennen pitkää jotain fiilistelyäkin.

  4. #6274
    Tuli syksyllä tunne, että tarvitsen All Cityn retkipyörän kylkeen vähän kisaisemman pyörän kun on krossikausikin (kisalähtöjä takana edelleen 0) kohta päällä. Oli siis klassinen N+1 -tilanne päällä ja kun On-One dumppasi viimeiset Pickenflick-rungot edullisesti, niin pakkohan sellainen oli ostaa kellariin odottamaan. Sitten speksailtiin osat, Toni&Toni laittoi pyörän kasaan ja hyvä tuli.


  5. #6275
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    En usko, että Hiskin pyörää muutamalla satasella kalliimmat mitenkään suuruusluokkaa paremmaksi muuttuvat eli sen puolesta voi aivan hyvillä mielin tuolla ajamisesta nautiskella. Kunhan vai koko on sopiva. Ja väri on muuten hyvä.

  6. #6276
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä? Tullut tutustuttua gravelointiin halvalla Meridan Cyclolla ja nyt kiinnostaisi päivittää vähän laadukkaampaan pyörään, jolla hoituisi lenkkeily asvaltilla, hiekka- ja sorateillä ja poluilla ilman että millään alustalla alkaa hirveästi kalustovalinta harmittamaan. Kovasti houkuttaisi ajatus teräsrungosta, vaikka ajokokemusta teräsfillarista ei olekaan.

    Useamman illan googlettelun perusteella Rovessa on ilmeisesti ihan ok komponentit hintaansa nähden, mutta antaako se "oikeaa" kuvaa teräspyörästä? Vähän hölmö kysymys, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

    Muita tutkittuja vaihtoehtoja ovat olleet Sutra Ltd ja All Cityn Space Horce ja Gorilla Monsoon. Sutra ja Gorilla taitavat olla turhan järeitä mun käyttöön ja avaruushevosen kaksi eturatasta ei houkuta. Suurin osa pyöräilystä tulee muutenkin tehtyä läskipyörällä metsässä niin siinäkin mielessä tuo Gorilla Monsoon ei ehkä hirveästi toisi erilaista fiilistä tiellä ajoon.

  7. #6277
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsunkku Katso viesti
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä? Tullut tutustuttua gravelointiin halvalla Meridan Cyclolla ja nyt kiinnostaisi päivittää vähän laadukkaampaan pyörään, jolla hoituisi lenkkeily asvaltilla, hiekka- ja sorateillä ja poluilla ilman että millään alustalla alkaa hirveästi kalustovalinta harmittamaan. Kovasti houkuttaisi ajatus teräsrungosta, vaikka ajokokemusta teräsfillarista ei olekaan.

    Useamman illan googlettelun perusteella Rovessa on ilmeisesti ihan ok komponentit hintaansa nähden, mutta antaako se "oikeaa" kuvaa teräspyörästä? Vähän hölmö kysymys, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

    Muita tutkittuja vaihtoehtoja ovat olleet Sutra Ltd ja All Cityn Space Horce ja Gorilla Monsoon. Sutra ja Gorilla taitavat olla turhan järeitä mun käyttöön ja avaruushevosen kaksi eturatasta ei houkuta. Suurin osa pyöräilystä tulee muutenkin tehtyä läskipyörällä metsässä niin siinäkin mielessä tuo Gorilla Monsoon ei ehkä hirveästi toisi erilaista fiilistä tiellä ajoon.
    Itsellä Space Horse 1x11 setupilla, avovaimolla muutaman vuoden ikäinen Kona Rove ST ja molemmilla meno maistuu. Hyviä pyöriä molemmat ja taipuvat monenlaiseen käyttöön.

  8. #6278
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    190
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsunkku Katso viesti
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä?
    Vajaa pari vuotta olen ajanut työmatkaa ja lenkkiä vuoden -18 Rove st tyytyväisenä. Kokemusta droppi tankoisista lisäksi cannondale caadx ja merida cc500. Rovella kyyti on kyllä näistä mukavin soralla, mutta voi olla että renkaillakin on tässä iso vaikutus. Rovessa on kaikki toiminut ja tykkään kyllä ajatuksesta, että runko on terästä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  9. #6279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Itse en vielä ole päässyt tasolle, jossa materiaalin nimellä olisi itseisarvoa. Nimellä siksi, että ei ole materiaalia alumiini, teräs tai titaani. On noista erilaisia versioita (esim. alumiinilaatuja on lukuisia) ja toteutuksia (esim. putkien muotoilu, liitokset ja putkien mitoitus, joka varmaan riippuu jossain määrin myös geometriasta). Ei välttämättä ole ihan metsässä oleva ajatus, että kallis alumiini- tai teräsrunko voi olla parempi kuin halpa titaanirunko.

    Siksi olisikin kiinnostava kehittää työkalu, jolla eri runkojen toteutuksia voisi arvioida. Mutta tietysti jos titaani tuo oikean fiiliksen, silloin tällaista on turha pohtia.
    Mjoo, ei tässä vielä millään tasoilla olla. Ei titaani myöskään mikään must have ole mutta noita Ribblen kuvia kuolatessa se vaikutti kiinnostavalta.

    Fillarikuume on kuitenkin kova ja gravel grinderi on nyt kiikarissa. Voi kun olisi työkalu johon voisi syöttää vaikka budjetin ja muutaman muun parametrin niin säästyisi tältä aikaavievältä speksailulta ja voisi ihmettelyn sijaan ajaa.

  10. #6280
    Liittynyt
    04/2020
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    En usko, että Hiskin pyörää muutamalla satasella kalliimmat mitenkään suuruusluokkaa paremmaksi muuttuvat eli sen puolesta voi aivan hyvillä mielin tuolla ajamisesta nautiskella. Kunhan vai koko on sopiva. Ja väri on muuten hyvä.
    Mukava kuulla. Tonnin ja rapiat -hintaluokan vehkeitä vertaillessa tuli kyllä meikärookielle parin viikon jälkeen mieleen, että juuh, jospa nyt lopulta kattois vain sitä mettää eikä puita. Oon siis todella mielissäni tästä Konasta, mutta on mukavampi hehkuttaa sitten kun on vähän enempi näkemystä. Jos terveenä saa pysyä, niin tiedä vaikka ajan mittaan tuliskin tutustuttua pyöräporukoihin ja nähtyä vaikkapa mikä on se mistä isommat kehuskelee keskenään, mutta ite ei osaa edes kuvitella, eli hiilikuituhaarukka.

  11. #6281
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tuossa vielä kuva aiemmin mainitusta skraadusta Exploron satulaputkessa, yksi syvä ja muutamia lievempiä.. Mutta 700c/40mm rengastus on vähän siinä ja siinä, lyhyen perän huonoja puolia. Kohdassa on nykyisin rungonsuojateippiä
    Hui, pelottava kuva, enkä uskalla käydä omasta katsomassa tuota kohtaa.

    Tässä kuitenkin pari vanhaa kuvaa, joista ehkä selviää 650b vs. 700c Explorossa.
    700c 38mm Terrene Griswold nastarengas näyttää ahtaalta, muuta ei minusta liian ahtaalta, kun taas 650b Panaracer Gravel King SK 48 millisessä on hurjasti tilaa.



    Pyöräily on kivaa!

  12. #6282
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiski Läpsteri Katso viesti
    Mukava kuulla. Tonnin ja rapiat -hintaluokan vehkeitä vertaillessa tuli kyllä meikärookielle parin viikon jälkeen mieleen, että juuh, jospa nyt lopulta kattois vain sitä mettää eikä puita. Oon siis todella mielissäni tästä Konasta, mutta on mukavampi hehkuttaa sitten kun on vähän enempi näkemystä. Jos terveenä saa pysyä, niin tiedä vaikka ajan mittaan tuliskin tutustuttua pyöräporukoihin ja nähtyä vaikkapa mikä on se mistä isommat kehuskelee keskenään, mutta ite ei osaa edes kuvitella, eli hiilikuituhaarukka.
    Tuskinpa tuo hiilikuituhaarukka mitään mullistavaa ajamiseen tuo. Cyclocross-buumin aikaan Kona Jake oli suosittu peruskrossari. Alumiinirunko alumiinihaarukalla eli näyttää ainakin päältä katsottuna vastaavalta kuin tuo Rove DL. Jos pyörä tuntuu hyvältä, se on hyvä. Markkinointi toimii niiin, että tehdään harkitusti vaihtoehtoja, jolla saadaan porukka haluamaan jotain uutta. Se taas ei ole aina kuluttajan etu.

    Soran vivuista en joskus pitänyt, mutta nykyään käyttölogiikka on ilmeisesti samanlainen kuin esim. Tiagrassa ja siten ok. Jos kuume iskee, on tuota pyörää helppo parannella esim. (todennäköisesti) paremmilla renkailla. Hiilikuidun etuna pidetään parempaa tärinän vaimennusta ja keveyttä. Jos nykyinen runko ei ole liian kova, puolen kilon säästö painossa on lopulta aika pieni. Juomapullon tyhjeneminen on sama asia. Ja jos alle mahtuu leveämpää rengasta, mahdollisimman iso ja ennenkaikkea joustavakylkinen rengas parantaa ajotuntumaa. Kun vielä alumiinirunko+haarukkakin voi olla hyvin toteutettu, ero kalliimpaan voi jäädä olemattomaksi.

    Myös eturatastuksen vaihto voi tulla mieleen. Itse en ole tottunut 34/50-porrastukseen, pidään 36/46-yhdistelmää parempana. Toki ykkösvaihe muuttuu pykälän raskaammaksi, ellei takana muuta ratastusta. 36-11 taitaa löytyä 9-vaihteisenakin. Siinä taas porrastus harvenee eli ei yksiselitteisesti ole hyvä asia.

  13. #6283
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsunkku Katso viesti
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä? Tullut tutustuttua gravelointiin halvalla Meridan Cyclolla ja nyt kiinnostaisi päivittää vähän laadukkaampaan pyörään, jolla hoituisi lenkkeily asvaltilla, hiekka- ja sorateillä ja poluilla ilman että millään alustalla alkaa hirveästi kalustovalinta harmittamaan. Kovasti houkuttaisi ajatus teräsrungosta, vaikka ajokokemusta teräsfillarista ei olekaan.

    Useamman illan googlettelun perusteella Rovessa on ilmeisesti ihan ok komponentit hintaansa nähden, mutta antaako se "oikeaa" kuvaa teräspyörästä? Vähän hölmö kysymys, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

    Muita tutkittuja vaihtoehtoja ovat olleet Sutra Ltd ja All Cityn Space Horce ja Gorilla Monsoon. Sutra ja Gorilla taitavat olla turhan järeitä mun käyttöön ja avaruushevosen kaksi eturatasta ei houkuta. Suurin osa pyöräilystä tulee muutenkin tehtyä läskipyörällä metsässä niin siinäkin mielessä tuo Gorilla Monsoon ei ehkä hirveästi toisi erilaista fiilistä tiellä ajoon.
    Mites tämmönen (jos ei vanhat standardit eli pikalinkut ja 1 1/8-tuumainen emäputki haittaa). Yksi mun saksalainen sometuttu ajelee tuommoisella ja tuntuu tykkäävän kovasti.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #6284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mites tämmönen (jos ei vanhat standardit eli pikalinkut ja 1 1/8-tuumainen emäputki haittaa). Yksi mun saksalainen sometuttu ajelee tuommoisella ja tuntuu tykkäävän kovasti.

    Kiitos vinkistä! Tämä oli ihan uusi tuttavuus, täytyy googletella ja tutkailla tätäkin lisää Kiitokset myös muille kommenteista.

  15. #6285
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsunkku Katso viesti
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä? Tullut tutustuttua gravelointiin halvalla Meridan Cyclolla ja nyt kiinnostaisi päivittää vähän laadukkaampaan pyörään, jolla hoituisi lenkkeily asvaltilla, hiekka- ja sorateillä ja poluilla ilman että millään alustalla alkaa hirveästi kalustovalinta harmittamaan. Kovasti houkuttaisi ajatus teräsrungosta, vaikka ajokokemusta teräsfillarista ei olekaan.

    Useamman illan googlettelun perusteella Rovessa on ilmeisesti ihan ok komponentit hintaansa nähden, mutta antaako se "oikeaa" kuvaa teräspyörästä? Vähän hölmö kysymys, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

    Muita tutkittuja vaihtoehtoja ovat olleet Sutra Ltd ja All Cityn Space Horce ja Gorilla Monsoon. Sutra ja Gorilla taitavat olla turhan järeitä mun käyttöön ja avaruushevosen kaksi eturatasta ei houkuta. Suurin osa pyöräilystä tulee muutenkin tehtyä läskipyörällä metsässä niin siinäkin mielessä tuo Gorilla Monsoon ei ehkä hirveästi toisi erilaista fiilistä tiellä ajoon.
    Minulla on vanhempi Rove, ja vaikka tuo onkin aivan perusputkea niin kyllä se tuntuu hieman vaimentavan tärinää verrattuna toiseen gg:hen Space Chickeniin. Varsinkin keulan joustavuuden huomaa verrattuna jäykkiin alumiini/hiilikuitukeuloihin.

  16. #6286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tuskinpa tuo hiilikuituhaarukka mitään mullistavaa ajamiseen tuo. Cyclocross-buumin aikaan Kona Jake oli suosittu peruskrossari. Alumiinirunko alumiinihaarukalla eli näyttää ainakin päältä katsottuna vastaavalta kuin tuo Rove DL. Jos pyörä tuntuu hyvältä, se on hyvä. Markkinointi toimii niiin, että tehdään harkitusti vaihtoehtoja, jolla saadaan porukka haluamaan jotain uutta. Se taas ei ole aina kuluttajan etu.
    Omasta tallista löytyy saman firman Dew D ja Jake the snake. Dewissä alukeula ja jts:ssä hiilaria. En osaa sanoa, onko dewin keula sinnepäinkään samanlainen kuin Rovessa, mutta aina sen kovuuteen (vs JTS) kiinnittää huomiota kun harvakseltaan sillä tulee liikuttua.

  17. #6287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsunkku Katso viesti
    Mitä arvon raati on mieltä Kona Rove Ststä? ... Muita tutkittuja vaihtoehtoja ovat olleet Sutra Ltd ja All Cityn Space Horce ja Gorilla Monsoon.
    Ajaisin ympäri vuoden Rovella, jos siihen mahtuisi nastarenkaiksi ISP:t. Kun ei mahdu, ajan muun ajan Rovella mutta sohjo-lumi-jääkelit ja kesällä pahimmat löllökurat Sutralla.

    En ole Roveen onnistunut kyllästymään, kulkee mainitsemillasi pohjilla hyvin, helppo neulaspolkukin käy. Aina sillä on vain kiva lähteä. Tämä henkkoht. näkemys ei ole järin informatiivinen eikä perusteltu, mutta toimiva peli se on ja vaikka Sutra LTD:lle on huonommilla keleillä selvä paikkansa, silti kaikista mieluiten nappaan alle sen Roven. Koskaan ei ole sen kanssa tullut tien päällä mieleen, että olisinpa ottanut jonkun muun pyörän. Jollain muulla ajaessa on joskus tullut Rovea ikävä syystä tai toisesta.

  18. #6288
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Omasta tallista löytyy saman firman Dew D ja Jake the snake. Dewissä alukeula ja jts:ssä hiilaria. En osaa sanoa, onko dewin keula sinnepäinkään samanlainen kuin Rovessa, mutta aina sen kovuuteen (vs JTS) kiinnittää huomiota kun harvakseltaan sillä tulee liikuttua.
    En tiedä, mikä on Dew D, mutta Big Rove AL ja Big Dew saivat monilta moitteita kovuudesta. Jakesta tai uudesta Rove DL:stä en niitä ole kuullut.

  19. #6289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tämän gravell grindauksen parhautta on kyllä renkaiden speksaus.
    Tarttee rullata. Ilmatilaa...
    Tänään tuli ajeltua soralla Surly Karate Monkeyllä johon olin laittanut 60-622 Schwalbe G-One Speedit alle.

    Ei se kyllä mitään soran rouhintaa ollut, pikemminkin soralla leijumista.

    Lämpimät suosittelut, vrt. kapeerenkaiset droppitankopyörät joilla allekirjoittanutkin on soralla kärsinyt.

  20. #6290
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Tässä ihan oikea vastaus kysymykseen. Löytyy koko groupsetti eli microSHIFT ADVENT. Takavaihtajastakin löytyy clutch.
    https://www.bike24.com/p2334762.html...shift%20advent
    Näillä on vaan oma vetosuhde ettei voi käyttää muitten valmistajien kesken noita vaihtajia.
    Hydraulisilla jarruilla olevaa ei taida kenelläkään olla saatavilla.
    1x-voimansiirto osoittautuikin yllättävän hankalaksi. Microshift taitaa tosiaan olla ainoa valmistaja, kun pysytään 9-vaihteisissa. Edes 10 ei tuo helpotusta. Microshiftiltä löytyy Adventin lisäks myös Sora-yhteensopiva vipu, jolla saisi 11-34 välitykset. Tuo olisi ihan ok. Mutta millaista laatua Microshift mahtaa tehdä eli kannattaako noihin vipuihin sekaantua?

    Huvittavaa sinänsä, että Sram Rival 1x11-vivut maksaisi vain kolmisen kymmpiä enemmän kuin Microshift. Muut osat tietysti nostaisi kokonaisuuden melko hintavaksi. Voi olla viisainta ottaa jokin Sramin 2x- tai 3x-järjestelmä ja jättää etuvaihtaja pois. Vai saisiko Sorasta jollain tavalla lukittua vasemman kahvan vaihdevivun, jos etuvaihtajaa ei ole?

  21. #6291
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Gevanallen kanssa onnistuu melkein kaikki Shimanon 1x- ja 2x-sekavirtykset, mitkä muuten ei onnistu. Löytyy myös hydrokahvoja, tosin ne on aika kalliita ja ergonomian voi kyseenalaista, kun on Hylexit niitten pohjana. Lisäksi niillä on oma Shimano-yhteensopiva (9-10 tai 11) Burd-takavaihtaja, jossa ei ole lukitusmekanismia, mutta ketjua kiristävä jousi on jäykempi kuin tavallisissa 2x-Shimanoissa ja siksi se toimii 1x:nä NW-eturattaan kanssa huomattavasti paremmin kuin normivaihtajat. Löytyy myös kahvat droppitanko + Shimanon clutchillinen MTB 10-v. takavaihtaja -yhdistelmälle ja jarrukahvat niihinkin sekä mtb- tai maantievetosuhteella että hydraulisina.

    9-vaihde Shimanoissa on sekä maantie- että maastovaihtajissa sama vetosuhde ja ehkä jo tulinkin maininneeksi, että meillä on rouvan krossarissa laajavälityksinen 2x9 droppitankovaihteisto tehty niin, että on 11-34 maastopakka, XT M771-takavaihtaja ja Gevenallen kahvat maantiejarruvetosuhteella. Toimii hyvin ja vaihdevipumekanismi on niin yksinkertainen, että se on melkolailla pomminvarma. Niitten kanssa ei tartte pelätä, että vaijeri katkee jumiin kahvan sisään.. Nykyistä käyttöä ennen ne oli 26-tuumaisessa työmatkavirityksessä itselläni.

    Jos siitä haluaisi tehdä 1x:n, riittäisi oikeastaan, että ruuvaisi etuvaihtajan, etuvaihteen vaihdevivun jarrukahvasta ja toisen eturattaan pois sekä laittaisi Paulin Chainkeeperin tai vastaavan pitämään ketjua paikoillaan edessä. Vastaavilla viristyksillä ajettiin iät ja ajat cyclocrossia kilpaa jopa maailman huipulla ennen kuin Force CX1 tuli markkinoile. Eturattaaksi voisi toki vaihtaa NW:n, niin toimisi ehkä vieläkin paremmin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #6292
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Innostuin taannoin lukemaan (Google-kääntäjän tukemana) ranskalaista fillarisaittia. Microshiftiin olin aiemmin törmännyt yhden kauden "suomalaisena" toimineen Continental-tason maantiepyöräilytallin Memilin välinesponsorina, joten uteliaisuuteni heräsi kun sivustolta löytyi testi/esittely erään pienemmän saksalaisen merkin gravel-pyörästä jonka osasarja oli (ranskalaisten valitsemana) Microshift Advent 1x9. Pakka tosin oli Sram Apex.

    En aliarvioi foorumin lukijoita muistuttamalla että arvosteluihin on syytä aina suhtautua pienellä varauksella, mutta englanniksi konekäännettynä kerrottiin seuraavanlaista:

    "The ADVENT group from MICROSHIFT is not widespread in France. This is a 9-speed group that can be found in the original equipment on the Bombtrack Arise and on the MARIN NICASIO.
    We have also observed for some time, an offer that is diversifying on 9-speed groups, especially in mountain biking, where some manufacturers offer this alternative by emphasizing simplicity, reliability, weight, and a contained price. It is associated here with a SRAM APEX 1 42-tooth crankset, I was pleasantly surprised by the precision and general ergonomics of this group. It is not particularly fast, but it is nevertheless pleasant to use and offers the possibility of operating a telescopic seatpost in the left lever (function not used on this assembly). The derailleur is easy to adjust and operates on an impressive 11-42 tooth cassette."

    https://bike-cafe.fr/2020/02/zoom-pi...d-avec-gunsha/


    Eihän tuo vaihdevipujen tuntumasta paljon kerro (ja vielä vähemmän pitkäaikaisesta käyttökokemuksesta), mutta mainittujen pyörien arvosteluista tms saattaisi jotain tarkempaakin löytyä.



    PS Itse olen leikitellyt ajatuksella että jos ja kun kuratalvityöhevosen vanha Ultegra 2x10 tulee tiensä päähän eli useampia osia menisi vaihtoon, niin yksi vaihtoehto olisi tuon kokoonpanon kopionti joko sellaisenaan tai jollain toisella takapakalla.

  23. #6293
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Gevenallesta mainitsitkin jo edellä, mutta täysin tuntemattomana harppasin sen, alitajuisesti kai ajattelin sen olevan jotain niin spesiaalia, etten sitä noteerannut. Mutta täytyy tutkia tarkemmin. Käsittämättömän kalliita maantiekahvat ovat verrattuna maastopuolen osiin, mutta nopeasti katsottuna Gevenallet ei mitenkään tolkuttomasti muita kalliimpia.

    Hyvä ajatus myös tutkia Microshiftiä ensiasennusten kautta.

  24. #6294
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Tänään tuli ajeltua soralla Surly Karate Monkeyllä johon olin laittanut 60-622 Schwalbe G-One Speedit alle.

    Ei se kyllä mitään soran rouhintaa ollut, pikemminkin soralla leijumista.

    Lämpimät suosittelut, vrt. kapeerenkaiset droppitankopyörät joilla allekirjoittanutkin on soralla kärsinyt.
    Onko sulla pidempään ollut nuo renkaat? Salaa himottaisi sekalaiskäyttöön oman Apinan uusimpaa reinkarnaatioon droppitankogravelkommuutterina, mutta tällä hetkellä vaihtoehtona edellä on Marathon Almotion pistosuojauksen ja kulutuskestävyyden takia. Mutta että onko sulla vaikkapa reikiintymisen kanssa ollut ongelmia? Ois noi Speedit nopeemmat ja upeemmat, mutta onko sitte järkipyörän renkaat kuitenkaan?

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  25. #6295


    Noniin, ensimmäinen oikea polkupyörä ostettu. Käytettynä 2018 Ridleyn X-Ride. Cyclocrossihan tää on mutta mitään sääntöjä en tule kunnoittamaan eli aion puhua gravelista. Onhan tää aivan uusi maailma kunnon fillaria polkea, pari lenkkiä takana ja niin paljon parempi fiilis matkatessa. Etuvaihtajaa pitää vähän säätää että vaihtaa nätimmin isommalle muuten nam nam.

    Sitte alkaaki varustelu: jalkapumppu, pyöräilykengät, lukko, valot, kello kaikki puuttuu. Lukkopolkimet tuli kaupassa mukana, täytyykin selvitellä mitkä monot noihin sopii. Tarkotuksena kesällä vetästä Turun saariston rengastie eli laukkuja myös haetaan. Tarakkapaikkaa ei ole eli jotain runko/satularatkaisuja edessä.

  26. #6296
    Gravelikuume iski, hakusessa pyörä alta tonnin hintaluokassa. Kona Rove kiinnostaa eniten, meneekö pahasti pieleen jos sellaisen tilaan?
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove/ekauppa/pKOROVAL/

  27. #6297
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    &quot;Gravel Grinding&quot; -fillarit

    Perus Rove on mukava pyörä ja 2020 maalauksella miellyttää omaa silmää. Näin keväällä on aika vaikeaa löytää tarjouksia joten en sano hinnasta mitään.

    Heikkoudet omasta mielestäni on 2x8 groupset, mekaaniset 1-puoliset jarrut, perustason kiekot.

    Kaikki kyllä toimii ainakin uutena, juniorin pyörällä on ajeltu nyt ehkä tonni. Hämmästelen että noinkin tavallaan alhaisen tason vaihteet pysyy säädöissään, kerran säädin uutena ja siinä se. Jarrut vaati aika paljon sisäänajoa ennenkuin alkoivat pitää tosi hyvin ja palojen sijaintia sai säätää pari kertaa myös.

  28. #6298
    Kiitos vastauksesta, hieman arveluttaa tosiaan nuo jarrut ja vaihteet. Onko noi ensiasennusrenkaat ihan ok vai menikö vaihtoon? Tuo on vaan niin siistin näköinen pyörä ainakin omaan silmään, toki ei saisi liikaa sitä miettiä pyörää hankkiessa. Harmi kun näitä ei käytettynä juuri löydy.

  29. #6299
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Jos luottaa siihen, että jarrut muuten toimii, yksipuolisesta säädöstä en olisi huolissani. Itselläni on Hayes CX Expert, joita ei juurikaan ole tarvinnut säätää. Ja säätökin on lopulta aika simppeli juttu. Siksi itse en helpommasta säädöstä maksaisi. Käytettävyys ratkaisee eli jos jarru on riittävän kevyt ja tunnokas käyttää, se on ok.

    Ensiasennusrenkaista en osaa sanoa, tuurikauppaa on niiden kanssa. Tuskin ne niin huonot on, ettei niillä viitsi ajella kun ei pääse vertaamaan huippurenkaisiin eli eiköhän ne useamman tuhat kilometria alla pyöri. Uudet laadukkaat maksanee kolmisen kymppiä kpl. Samalla voi vaihtaa sisärenkaat ohuempiin, ellei aiemmin tule siihen tarvetta. Oletettavasti ensiasennuksena on paksuimmat eli halvimmat mahdolliset.

    Rove ja Rove DL ovat esimerkkejä tuon hintaluokan pyöristä. En kyllä osaa sanoa, missä olisi jotenkin parempaa tarjolla eli noilla mennään jos tonnilla pitää selvitä. Ajopyörässä on Feltin malli samassa hintaluokassa. Erot taitaa olla geometrian puolella.

  30. #6300
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Papaija Katso viesti

    Sitte alkaaki varustelu: jalkapumppu, pyöräilykengät, lukko, valot, kello kaikki puuttuu. Lukkopolkimet tuli kaupassa mukana, täytyykin selvitellä mitkä monot noihin sopii. Tarkotuksena kesällä vetästä Turun saariston rengastie eli laukkuja myös haetaan. Tarakkapaikkaa ei ole eli jotain runko/satularatkaisuja edessä.
    Tubuksen ja Racktimen valikoimista löytyy ratkaisuja tavaratelineeseen.

    Runkolaukkua suosittelen kaikille. Mitoittaa niin, että mahtuu vararengas, työkalut, pumppu, 15 ml öljypullo yms. pientä, säästyy ainakin pidemmillä lenkeillä turhalta, kun jossain vaiheessa kuitenkin jotain sattuu.

    Käytettynä 2018 Ridleyn X-Ride. Cyclocrossihan tää on mutta mitään sääntöjä en tule kunnoittamaan eli aion puhua gravelista.
    Cycloille on oma viestiketjunsa, joka oli vielä pari vuotta sitten hyvinkin aktiivinen. Jostainnsyystä se on hiljentynyt, kuvaa kai markkinoiden muutosta. Mutta kun me ei nyt olla tavallisten ihmisten gravel-ketjussa, eiköhän cyclot sekaan mahdu. Eihän pyörien eroja aina pysty edes määrittelemään muualta kuin valmistajan markkinointimateriaalista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •