ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 182 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 82 132 172 180 181 182 183 184 192 232 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.431 - 5.460 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Dodii, kävinpä hyndällä minäkin, kivan nyppylän päällä toi ja Majavatien kuntoportaiden huippu on tolla mäellä.

Joki, meri vai puro? Onko siellä katto joka kiiltää auringonvalossa?

Älä piittaa siitä mikä kiiltää! Kiinnitä huomiosi siihen mikä on rastina eli avokallioon jolla pyörä on! Mitä näet? Siis muutakin kuin jäkälää ja sammalta ja kallionkolossa vesilätäkön.

Toinen tapa hakea rastia voisi olla kuvitella itsensä -mk:n ajohousuihin eli miettiä mistä hän sai idean juuri tähän rastiin tai miksi hän valitsi juuri tämän kallionlaen.

PS Joo, myönnettäköön: rikoin omaa sääntöäni siitä ettei pidä mennä kertomaan eikä edes vihjaamaan että tietää rastin - ellei todella ole menossa tai edes aio olla ihan kohtapuolin menossa hakemaan rastia. Mutta ensinnäkin mun nuppi ei nyt kestä puuskittaista vastatuulta yhtään, Ja toiseksi kaikki sula hulluus ei ole elämää rikastuttavaa hulluutta ja maantiepyörän vieminen rastille olisi sitä toista sorttia.

Hanki sähköpyörä niin vastatuuli ei ole esteenä lenkille!

Jonkinlaisia maston kiinnikkeitä ja teräksiä näkyy. Näkyy varmaan paljon muutakin, mutta en ole vielä nähnyt kaikkea. On se ihmeellistä miten yhtä kuvaa voi katsoa pari päivää ennen kuin näkee toisia asioita.

Ei mulla ole mitään ideologista vastustusta sähköavusteisia pyöriä kohtaan ja ihan hyvin voisin kuvitella sellaisellakin ajavani. Mutta ei se avustus mun nupinsisäiseen ongelmaan auta - eli se ongelma ei ole siinä että vauhti hyytyy vaan ihan muussa. Joskus vastatuulesta ja jopa puuskittaisesta sivarista saa vain niitä kaivattuja kicksejä - ja joskus on pelkstään kurkkua myöten täynnä tätä ainaista beschissenes Scheißwetteria.

PS Mistä sä oikein sen maston siihen loihdit silmiesi eteen?!

PPS Sitten kun rasti on haettu, näet aivan varmasti kuvan täysin uusin silmin

Kiiltävä on metallia, mutta ei katto, ja joki/meri/puro on valitettavasti vain märkää asvalttia. Rastin pitäisi olla helpohko, olettaen että sen asettaja on ollut ylipäätään oikeassa paikassa kuvaamassa. Ainahan ei ole

"Alppilaan rakennettiin 1905–06 ensimmäinen varsinainen hyppyrimäki, suositun ravintola Alphyddan viereen. Siitä tulee Stadin slangiin hyppyrimäkeä tarkoittava sana hydda, myöhemmin hynda/hyndä. Samoin tunnetaan norski ja skvettamäki – rakkaalla lapsella monta nimeä. Alppilassa järjestettiin myös maastohiihtokilpailuja. Hyndä purettiin 1939 ja ravintola paloi 1951, mutta kaupunginosan ruotsinkielisessä nimessä Alphyddan molempien muisto on jäljellä."

http://www.kotikaupunkipolut.fi/hyddat/kartta/

https://www.hagerlund.net/fi/kadonnu...-makihyppymaki

Voi olla että olisin marissut rastista ja rastikuvasta tavalliseen tapaani jos en olisi tiennyt sitä ja ellei aihe eli paikallishistoria olisi minua kiinnostava.

Maastokuski olisi varmaankin päässyt ylös ajamalla, joitain jälkiä olin erottavinanikin, mutta minä nousin pyörää kantaen ja parissa kohtaa hyvin varovaisesti askel kerrallaan. Hulluutta ei sentään tarvittu kuin ihan pieni ripaus.

Uusi rasti saakin sitten numerokseen jo 1777:

Ei minkäänlaista havaintoa että mikä tuo hyndäpaikka on. Jotain suksiin liittyvää ilmeisesti. Kiva että "kehtasit" hakea. Uusi pyörä?

Uudesta on jonkinlainen kutina, olen nähnytkin. Mutta missä?

Chapeau tuonne menemisestä klosseilla!

Vaimon treenikämppä, eli berghyddan. Sopiva palautuslenkki 2,5 h maastolenkin jälkeen. Rasti 1777

Uusi

Joko yövuoro on lähtökuopissaan? On muuten upea ilta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kiva että "kehtasit" hakea. Uusi pyörä?
    Eihän minulla ole minkäänlaista kehtaamiskynnystä! Enkä jätä hakematta rastia vain sen vuoksi että tunnistan sen heti; mun ainoa periaate kuvarasteissa on etten hae rasteja jotka ovat *ihan mun omilla hoodeilla* eli sellaisia jotka olen minulle tavattoman tuttuja tai miltei jokapäiväisiä. Silloin näen mieluummin että rastin hakee joku jolle se on uusi tai ainakin tuoreempi tai jolle sen hakeminen joka tapauksessa tuo enemmän huvia, iloa tai mitä se nyt kenellekin tuo.

Pyörä oli uusi kai vuonna 2007. Minulla se on ollut nyt kaksi kertaa pitempään kuin ensimmäisellä omistajallaan. Mutta kyllä sillä on edelleen ilo ajaa eikä se mitenkään häpeä ykkösmaantiepyöräni (joka tosin ei ole aivan viimeisintä huutoa sekään) rinnalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mk Katso viesti
    Chapeau tuonne menemisestä klosseilla!
    Totta puhuakseni chapeaun toivossa minä sinne kipusinkin

Jos olisin Speedplay-miehiä, en olisi tarvinnut edes harkita. Mutta Shimanon maantieklossit olen jo aiemminkin todennut yllättävän käveltäviksi - ja tämä klossipari oli jo muutenkin vaihtokunnossa.

Vanha rasti oli siis Berghyddan, Vanhankaupungin ruotsinkielisen nuorisoseuran (Gammelstadens ungdomsförening rf, GUF) talkootyöllä rakentama mansardikattoinen myöhäisjugendtyylinen seurantalo.

"Föreningshuset Berghyddan uppfördes år 1910 och är idag knutpunkten i föreningens verksamhet. Gammelstadens ungdomsförening har under ett sekels tid vårdat och upprätthållit huset. Idag är Berghyddan ett skyddsobjekt och betraktas som en väsentlig del av kulturlandskapet i Helsingfors."

Uusi rasti ei ole ainakaan Keskuspuiston radiomasto, sillä se on jo ollut rastina. Roihupellossa, Itäväylän ja Viikintien liittymän vieressä, on muistaakseni jonkinlainen masto, mutta olen jokseenkin varma ettei se ole oikea. Taitaa olla kaikenlaisia jänniä paikkoja koluamassa käyvien maastopyöräkuskien rasti?

Muistin et olisin nähnyt nykyisen rastin. Mut ei se ollut ainakaan siinä missä ajattelin et vois olla.

Tekisi mieleni sanoa vihje, mutta olen kerrankin hiljaa.

Olet hiljaa ja poljet?

Valitettavasti en.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Tekisi mieleni sanoa vihje, mutta olen kerrankin hiljaa.
    Fiksu ratkaisu, kieltämättä.

Mä puolestani ajattelin kiertää samaa kirjoittamatonta sääntöä pohtimalla ääneen sitä että olisiko niin että rastina ei olekaan masto vaan laitesuojan seinään maalattu graffiti? Silloinhan rasti voisi olla paikassa joka on jo aiemmin käytetty?

Tämän sanottuani minun täytyykin sitten käydä paikan päällä joko hakemassa rasti tai toteamassa että arvaus oli väärä...

Kas, siellä taustalla on tosiaan joku masto.

Tänään aamulenkillä tuosta ohi mutta kun ei ollut pyörällä..

Hakekaa nyt pois niin ei tarvitse asiakseen lähteä.
    Memento mori

^mä voisin yrittää jos ehtisisin ennen muita.

Mutta sanokaa nyt jos aiotte hakea ennen n. klo 15 niin en turhaan hötkyile.

EDIT: oho, kellohan on kohta jo kolme... no jos neljään asti maltatte?
    JackOja muokkasi tätä : 21.04.2020 at 14.40

Vanha on nuorisotaidetta Patolassa. Rasti 1778. Vai vieläkö olisi Oulunkylää?

Masto itse taisi olla rasti 69.

Uusi rasti tuo korkeuspultti vaikka

JackOja muokkasi tätä : 21.04.2020 at 18.53

Heilautan kättäni Euskaltel-lakkini lippaan ja tunnustan tappioni:

Rasti 1778 meni siis JackOjalle.

Masto oli rastina aikojen alussa eli lokakuussa 2011. (Täppä on oikeastaan aivan oikeassa paikassa eli siinä mistä rastikuva oli otettu, mastolle vievän kalliopolun alussa.)

Vanha, rasti 1779, oli Hallainvuoren länsipuolta kulkevalta hiekkatieltä, jota olen ajanut täsmälleen yhden kerran kuvaussuunnan vastaisesti, eli selvästi (jostain syystä) mieleenpainuva paikka. Nousu takaisin Hallainvuorelle naperot vaunussa oli mielenkiintoinen kokemus.

Uusi:

Joskus voi olla tyytyväinen, kun tunnisti rastipaikan vaikka vain kerran (viime viikolla) on ajanut siitä ohi, vaikka sitten alaspäin skrollatessa tulikin postaus, että on jo löytynyt. Onhan tuo ilmeinen pyöräilyn valtavaväylä pohjois/eteläsuunnassa.

Mikäs porukkaa vaivaa, miksei tätä ole haettu? Pitääkö taas itseäään vaivata?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikäs porukkaa vaivaa, miksei tätä ole haettu? Pitääkö taas itseäään vaivata?
    Onhan näitä vaivoja. Jos tämäkin (tai sama viimeinkin) antibiootein nujertuisi, niin pääsisi taas vähitellen pyörän selkään.

Pitää.

Pitää.

PS Mikä tahansa syy tulla ajamaan idän ihmemaille on mainio syy,

PPS Mua ei vaivaa mikään: tiistaina olin jo ajanut (kuvarasti)lenkin, eilinen maantieiltalenkki suuntautui idemmälle eli Sipoon ja vähän Porvoonkin kivoille mutta tänäkin keväänä paikoin järkyttävän huonokuntoiselle asfaltille ja tänä aamuna jo virinnyt ajatus Helsingin kuvarastilenkistä lässähti siihen että tajusin etten osaa kertoa mitä kuvassa on - ja sellainenhan ei käy päinsä sille joka asettaa itselleen niin korkeat kuvarastivaatimukset kuin mitä minä teen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Mikä tahansa syy tulla ajamaan idän ihmemaille on mainio syy,
    Jatkuvastihan minä siellä käyn muutenkin.

...tajusin etten osaa kertoa mitä kuvassa on ...
    Kerrassaan erikoista.

Kävin minä siellä hoodeilla eilen, ja löysin jopa pari maastopyörää jossa toisessa oli peräkärry. Mutta tuota rastia en löytänyt.

Olen hämmentynyt siitä että Firlefanz ei tiedä mitä kuvassa on, kerrassan ainutlaatuista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Olen hämmentynyt siitä että Firlefanz ei tiedä mitä kuvassa on, kerrassan ainutlaatuista.
    Ei kai sitä oikein kukaan tietänyt, ennen kuin Hesari kertoi

Vanhassa Mustikkamaan mysteeritelineet. Rasti 1780.

HS: Arvoitus
    HS: Ratkaisu

Uusi. Mysteeriportaat.

JackOja muokkasi tätä : 23.04.2020 at 19.28

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •