Alkujaan tämän lähetti
Ohiampuja
Olen samaa mieltä. Kyllä pyörän pitää hyvältä tuntua. Joku siinä on että toiset merkit vaan tuntuu paremmilta kuin toiset. Minulla kyse ei ole brändin koosta. Joku lapsuusmuisto yms saattaa vaikuttaa siellä taustalla.

Mun mielestä isojen brändien suhteen brändillä ei enää ole juurikaan ole merkitystä, koska niiden väliset rajat on niin hämäriä. Samat sijoitusyhtiöt omistaa useita brändejä. Samat tehtaat tekee rungot. Joillain on omat muotit, monilla ei. Jotkut maalaa omat runkonsa, useimmat ei. Kaikki käyttää samoja osia joko toiselta tai sitten siltä toiselta merkiltä. Osa kokoaa pyöränsä itse, mutta useimmiten sekin on ulkoistettu. Brändi on lopulta enää myynti- ja markkinointiosasto, mutta tuotteet ja markkinointikin on niin heterogeenisiä, että oikeastaan nekin voisi yhdistää.
Giant on maailman suurin runkovalmistaja. Ne tekee runkoja ainakin Trekille, Scottille, Spessulle ja Colnagolle. Luultavasti monille muillekin Lopuille rungot tulee Meridalta tai Taiwanin ja Kiinan pienemmiltä no-name-tehtailta. All City, Salsa ja Surly on kaikki samaa firmaa. Samoin Bianchi ja Crescent. Jne jne..
Jos polkupyörän merkki määritellään sen rungon valmistajan mukaan, maailman viimeiset oikeat, isot pyörämerkit on Giant ja Merida. Sitten on niitä teollisessa mittakaavassa pieniä, ja 90- ja osittain vielä 2000-luvullakin vähemmässä arvossa pidettyjä merkkejä, kuten Kona ja Marin, joilla ei ole koskaan omaa tuotantoa edes ollut. Niiden brändien arvostus suhteessa muihin on hyötynyt siitä, että lähes kaikki siihen maailmanaikaan "oikeina" pyörämerkkeinä pidetyt merkit ovat lopettaneet oman runkovalmistuksensa.
En yhtään ihmettele, että nykyään pyörän "hyvyyden" tai "huonouden" määrittelee se, millainen osasarja siihen on ripustettu ja mikä on pyörän hinta suhteessa siihen ripustettuun osasarjaan. Enkä sitä, että ei niissä ole ihan hirveästi muuta keskusteltavaa kuin se osasarja ja se hinta.
Lapsuus- ja nuoruusmuistoja en silti vähättele eikä bisneksen realiteetit vähennä niiden arvoa yhtään. Kyllä mäkin muistelen lämmöllä Trekin ZR9000- ja Cannarin Optimo-runkoja.
Ja ennenkuin joku taas vetää herneen nenään, niin vähän karrikoiden osa yllä olevasta, mutta leikissä puoli totuutta..
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit