FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 208 / 512 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 108 158 198 206 207 208 209 210 218 258 308 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.211 - 6.240 / 15342

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #6211
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Minä taas vinguin perus bikefitin itselleni ja siinä säätörungossa testailtiin muutama vaihtoehto. Sen jälkeen vielä vähän kokeilua tien päällä ja homma oli taputeltu. Koskaan aiemmin ei ole ollut noin sopivaa pyörää mun liikkumistarpeisiin maaston ulkopuolella.

    Norco työmatkavarustuksessa. Halvan pään pyörä, mutta kovasti tykkään.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  2. #6212
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    Onkos täällä kellään kokemuksia tai ajatuksia Krossin teräsrunkoisesta gravelpyörästä :https://www.simsport.com/tuote/kross-esker-4-0-gravel/
    Toisena vaihtoehtona mietin Kona Rovea, mutta tuossa häiritsee hieman 650 koon rengastus, johon tuntuu olevan vähemmän tarjontaa. Myös Genesiksellä oli jotain mielenkiintoisia malleja, mutta suomen päässä jälleenmyyntiorganisaatio vaikuttaa melko ohkaiselta, joten menisi tilailemiseksi ja haluan kuitenkin osaltani yrittää tukea paikallisia kivijalkaliikkeitä, onhan tuossa kuitenkin omat etunsa.
    Tähän voi toki ehdotella muitakin vaihtoehtoja teräsrungolla, jos menee max 1,5k€ luokkaan. Itse en kovin mahdottomasti ole onnistunut löytämään budjettiin mahtuvia malleja.

  3. #6213
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    ^tuohon budjettiin meni yläpuolella oleva teräsnorco (Norco search xr Steel) paikallisesta liikkeestä. En tosin tiedä, miten noita on nykyisin tarjolla.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  4. #6214
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    166
    Kiitokset, täytyy alkaa tutkimaan Norcon tarjontaa.

  5. #6215
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Grava läks tänään Itä-Helsingin suuntaan tigattavaksi. Ratkeama on osittain saumassa, mutta osittain vaakaputken puolella myös. Voi olla tekovika, mutta voi myös olla, että käyttö on vaan ollut turhan rajua niin ohuelle putkelle. Viikonlopun jälkeen olen ehkä viisaampi.

    Tänään oli sopivan Suomi-gravel-tyypillinen ja yksivaihdeoptimoitu keli, joten kävin polkasemassa April Gran Fondon pakkosatasen. Hyvä oli.





    (Alemmassa kuvassa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti Sven Nys -tyylisesti dremelöimällä viritettyihin xtr-polkimiin )
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #6216
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Aiheestahan ei ole kukaan koskaan ennen maininnut mutta jäsen Stenu tuo taajaan esille kuvia erinomaisen tyylikkäistä polkupyöristä.
    Memento mori

  7. #6217
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuhan Katso viesti
    En vaivautuisi/vaivautunut kommentoimaan pyörän speksailusta sellaisen henkilön kanssa, joka vakavissaan kertoo erottavansa kolmen millin korkeuseron keskiön korkeudessa (bottom bracket height) selvästi. Tähän kun yhdistetään vielä ylivertainen käsitys tietystä materiaalista "oikeana". Tuossa kohtaa alkaa jo olla speksausapuna käyttöä Juhan af Grannille yms.
    Tästä tuli muuten mieleen, että kun sattuneesta syystä olen tässä nyt meilaillut useampien runkopajojen kanssa, niin kaikkein Juhan af Granneimpia on sellaiset runkomaakarit, jotka edellyttävät omia bike fittejään ym. juttuja. Sitä mä vasta ihmettelen, että joku toinen pystyisi tässä vaiheessa kertomaan mulle sen, mihin ja miten ne muutamat millit tai asteenpuolikkaat asemoidaan, jotta pyörän fiilis on mulle täydellinen. Musta ei ainakaan olisi sen sorttiseen granneiluun.

    Eilen aamulla kävi jo parikin nykystandardien mukaista kuitupyörää ostoskorissa. Sitten päätin lähteä lenkille. Lenkillä ajatukset pyörivät erilaisissa pyörissä ja hoksasin, että loppujen lopuksi kaikista mitattavissa olevista tai kuvitelluista mahdollisista suorituskyky-, nopeus-, mukavuus- jne. eroista riippumatta kaikkein eniten mulle merkitsee fiilis. Ja sille en voi mitään, että en saa esim. ostoskorissa käyneestä Basso Paltasta minkäänlaisia kiksejä, vaika mulle kaikin puolin hyvä pyörä olisikin krossahtavaksi grainderiksi ja vieläpä made in Italy -rungolla. Enemmän saan kiksejä jopa tästä. En vaan näe itseäni modernin muovipyörän päällä ja luulen, että ei moni muukaan mut oikeasti tuntevakaan. Setämiehelle sopii setämiespyörä (kiitos LJL käsitteen luomisesta ). Tosin tällai nuorekkaana setämiehenä sen setämiespyöränkin tulisi olla nuorekas setämiespyörä.. Jos sen vuoksi annan sitten kalustotasoitusta joissain tilanteissa jollekin, niin se ei mua haittaa. Fiiliksen katoaminen haittaa huomattavasti enemmän. Eli eiköhän anneta jatkossa kaikkien fiilistellä juuri sellaisia pyöriä kuin, mistä kukin parhaat fiilikset saa..?

    Ps. Tuossa yllä olevassa pyörässä on se keskiö kolme milliä korkeammalla ja kulmat puoli astetta jyrkemmät kuin tuoreemmassa rungossani. Renkaat, kiekot, ohjaustanko ja stemmin pituus ovat identtiset ja kyllä ne vaan erilaisilta ajossa tuntuu. Saat halutessasi tulla kokeilemaan, kunhan Grava on palautettu elävien kirjoihin.

    E: pps. Kiitos Slow.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #6218
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Setämiehelle sopii setämiespyörä (kiitos LJL käsitteen luomisesta )
    Eipä kestä!
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  9. #6219
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Ainiin...päätin myös, että Cyclo tulee kuntoon tavalla tai toisella. Jos nykyisen vaakaputken korjaaminen ei onnistu, vaihdatan vaikka koko putken. Tarvittaessa jossain ulkomailla, jos Suomesta ei löydy tekijää ja makso, mitä makso. Se on niin hyvä ja hienosti tehty runko, että ei siitä kannata luopua tapahtuipa muiden suunnitelmien suhteen mitä hyvänsä.

    Oli muuten kiva purkaa osia irti rosterirungosta. Keskiötä en ollut avannut kolmeen ja puoleen vuoteen ja ei ollut tippaakaan ruostetta sielläkään. Vähän epäilytti, kun eihän noi fillarirosterit mitään haponkestäviä teräksiä kuitenkaan ole ja käyttö on ollut aika säälimätöntä. Gunnarin keskiömuhvi on "vähän" toisennäköinen..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #6220
    F. Kotlerburg Guest
    Voi tsiisus taas.

  11. #6221
    En omista gravelia eikä ole nyt kyllä ole suunnitellutkaan...ehkä. Mutta silti luen tätä ja mielenkiinnolla seuraan esim. tuota stenun ongelmaa ja speksaamista. On aiheita ja kirjoittajia jotka ohitan suosiolla. Mutta jostain syystä nämä erikoisemmat ja yleensä pienempien pajojen fillarit sykähdyttää eniten ja kaikkihan lähtee rungosta. Se ensin ja sitten muu.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  12. #6222
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    Nuo stenun speksailut on kyllä ehdottomasti mielenkiintoista luettavaa, etenkin kun on pientä pyöräkuumetta itelläkin eikä oikein tiedä haluaisiko jonkun klassisemman teräsvehkeen vai modernimman muovipyörän. Tai ehkä haluais molemmat Tuo korissa käynyt Basso Palta olis kyllä mielenkiintoinen peli. Ehkä hieman budjetimpi ratkaisu olisi Orbea Terra ja överinä 3T. Taidan itse kuitenkin toistaiseksi koittaa hillitä kuumetauteja ja ajaa epämuodikkaasti "maastossa" vanhalla Colnagon World Cupilla ja maantiellä Feltin Ar:llä. Tai Colnagolla ajaisin, jos se ei olis jumissa Jyväskylässä ja Feltillä, jos talvi ei olisi saapunut huhtikuussa. Tosin nythän Uudenmaan sulku on purettu ja Colnagon pääsis hakemaankin, jos jaksais sitä varten ajella edes takaisin.

  13. #6223
    Täältä peukku stenun kirjoituksille. Mukavaa ja mielenkiintoista luettavaa. Joskus laitoit reitin sun vakkari gg-lenkistä Luukin ja Oittaan kautta ja kävin sitä viime kesänä useamman kerran ajamassa. Erinomainen reitti joten kiitokset siitä ja zemppiä speksailuun ja hyviä ajeluita.

  14. #6224
    Nyt muutaman lenkin perusteella käynyt melko selväksi että maatiepoljin ei ole oikea valinta Graveliin. SPD-SL Ultegrat ei salli juurikaan jalkautumista märällä soratiellä vaan lukittuminen on melkoista taistelua useimmiten.

    Onko mtb-polkimissa jotain tiettyä joka olisi ylitse muiden Gravel-maailmassa?

  15. #6225
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dieselman Katso viesti
    Onko mtb-polkimissa jotain tiettyä joka olisi ylitse muiden Gravel-maailmassa?
    On, Crank Brothersin Eggbeater. Toimii ympäri vuoden, mudassa ja hiekassa, lumessa ja loskassa. Sodassa ja rauhassa. Fakta.


  16. #6226
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    178
    Tässä ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa, että miltäs tuo stenun gravelivehje on ehjänä mahtanut näyttää. Näin kuvia vain antautuneesta rungosta, mutta raivokkaasta etsinnästä huolimatta en koko pyörää käsittävää kuvaa löytänyt. Ehdin jo tykästyä stenun Steamrolleriin, ja meinasinkin jo ostohousupärinöissäni pistää välittömästi Fairlight Straelin saapumisen jälkeen Steamroller-rungon ostoslistalle.

  17. #6227
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    ^^^ Shimano PD-ES600, eli maantiepoljin maastokengille on hyvä valinta jos meinaa MTB-kenkiä käyttää. Vanhempi malli tuosta on PD-A600.


  18. #6228
    Kyllä se tuo Shimanon perus MT520/540 taitaa olla. Ehkä pahimmissa krossikisoissa voi tulla mudan kanssa ongelmia (ei tosin kokemuksia vaihtoehdoistakaan näihin tilanteisiin), mutta GG-hommiin aivan täydelliset.

  19. #6229
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Mutta jostain syystä nämä erikoisemmat ja yleensä pienempien pajojen fillarit sykähdyttää eniten ja kaikkihan lähtee rungosta. Se ensin ja sitten muu.
    Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.

  20. #6230
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^^^ Shimano PD-ES600, eli maantiepoljin maastokengille on hyvä valinta jos meinaa MTB-kenkiä käyttää. Vanhempi malli tuosta on PD-A600.
    Komppaan, hyvä ja vakaa poljin, tarjoaa paremmin tukea mitä aiemmat Look X-Track Race Carbonit.
    Tämän sanottua, mulla on mielenkiinnosta tilauksessa Time Cyclo 10 mutta saas nähdä milloin niitä saa.

  21. #6231
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Komppaan, hyvä ja vakaa poljin, tarjoaa paremmin tukea mitä aiemmat Look X-Track Race Carbonit.
    Tämän sanottua, mulla on mielenkiinnosta tilauksessa Time Cyclo 10 mutta saas nähdä milloin niitä saa.
    Itselläni ollut päälle pari viikkoa toinen Timen tuote tilauksessa ja myyjäliike arvioi saavansa huhtikuun lopussa. Saattaa olla turhan positiivinen veikkaus, kun koko toiminta kuitenkin pysähdyksissä Timen suunnalla.

    Jos vielä joskus saat nuo niin mielellään kuulisi kokemuksia noista.

  22. #6232
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Itselläni ollut päälle pari viikkoa toinen Timen tuote tilauksessa ja myyjäliike arvioi saavansa huhtikuun lopussa. Saattaa olla turhan positiivinen veikkaus, kun koko toiminta kuitenkin pysähdyksissä Timen suunnalla.

    Jos vielä joskus saat nuo niin mielellään kuulisi kokemuksia noista.
    En pidätä hengitystäni näiden saamisen kanssa
    Tilasin kun oli product launch, eli joskus syyskuussa, säännöllisin väliajoin työntävät varsinaista releasea eteenpäin.

    Voin raportoida jos/kun polkimet vihdoin saapuvat.

  23. #6233
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    On, Crank Brothersin Eggbeater. Toimii ympäri vuoden, mudassa ja hiekassa, lumessa ja loskassa. Sodassa ja rauhassa. Fakta.
    ÄnkyräVeljien Munanhakkaajilla menty 10 vuotta tyytyväisenä sekä maastossa että sekalaisessa grävellyksessä. Parasta on kiinnittymisen lisäksi huolletavuus, eli ruuttaa vassua polkimen päästä sisään ja pasva lentää akselin puolelta, ja taas mennään monta tonnia.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  24. #6234
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pkuitune Katso viesti
    Tässä ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa, että miltäs tuo stenun gravelivehje on ehjänä mahtanut näyttää. Näin kuvia vain antautuneesta rungosta, mutta raivokkaasta etsinnästä huolimatta en koko pyörää käsittävää kuvaa löytänyt. Ehdin jo tykästyä stenun Steamrolleriin, ja meinasinkin jo ostohousupärinöissäni pistää välittömästi Fairlight Straelin saapumisen jälkeen Steamroller-rungon ostoslistalle.
    Siitä on ollut sen verran kuvia täällä silloin aikoinaan, että en ole vähään aikaan viitsinyt spämmätä. Sorasetupissa originaalilla Columbus SL -keulalla ja CX-setupissa viime syksyksi hankkimallani Whiskyn kuitukeulalla, jolle ei tosin tullut käyttöä, koska ajoin kaikki krossit, mitä ehdin ajamaan, tolla sinkula-Gunnarilla.

    Steamrollerille peukkua. Fixed gear gravel grinding is the future
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #6235
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Pedaaleista melko kattavasti, lyhyesti ja ytimekkäästi esim. tuolla. Jos et kaipaa säädettävää irrotusjäykkyyttä, niin mudan suhteen CB:t on parhaat. Kengästä riippuen poljintuntuma voi olla kökömpi ja ainakin ennen olivat lyhytikäisempiä tai ainakin säännöllisempää huoltoa kaipaavampia kuin Shimanot. Ainakin siinä tapauksessa, että ajat myös cyclocrossia, nyky-XTR:lle kannattaa tehdä Nysit eli dremelöidä se poljinpinta-alaa lisäävä olake ulkoreunasta pienemmäksi tai pois. Helpottaa mudassa uitetun kengän kiinnittymistä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #6236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko pienen pajan tuote massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.
    Ei välttämättä parempi. Itselle vaan merkkaa käsityö paljon ja sen takia nuo isot ei minua hirveästi sykähdytä.
    Tämän takia esim. tuo Orange valikoitui aikoinaan itselle ja siihen vielä riitti oma varallisuuskin.
    Tässäkin on ikä tehnyt itsellä tekojaan, joskus jopa harkitsin esim. Canyonia, mutta anteeksi että nyt en voisi oikeastaan edes harkita sitä. Mutta itsellä tuo varallisuus aiheuttaa sen, että todellakin joudun joustamaan valinnoissa...titaaniakin haluaisin mutta mutta.
    Ja se mikä yleensä näissä pienemmissä plussaa niin heidän kanssaan voi helpommin customoida joko jopa pelkkää runkoa tai sitten vaan osia jos tulee kokonaisena.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  27. #6237
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.
    Sartre sanoi: "We are our choices". Mä luulisin, että fillarivalintoihin heijastuu erot ihmisten kulutusvalinnoissa muutenkin. Pienyrittäjyys vs. suuryritykset, eettisyys, ekologisuus, taloudellisuus, yksilöllisyys jne. Harrastuksiin liittyvien kulutusvalintojen ei välttämättä tarvitse olla edes rationaalisia. (Jos nyt oikeasti rationaalisiin valintoihin kukaan ylipäätänsä edes kykenee..)

    Toki ihan käytännön eroja on myös, kuten esimerkiksi se, että tehdastuotetut Eurooppaan myytäväksi tarkoitetut fillarit tehdään EU-standardien mukaiseksi. Käytännössä se tarkoittaa pyörää ja runkoa, joka on tehty kestämään varusteineen 130-kiloinen kuski. Jos kuski sitten sattuukin olemaan kevyempi, voi olla, että vähän sirommat ratkaisut toimisivat paremmin tai jos kuski sattuu olemaan painavampi, niin EU-standardien mukainen ei välttämättä ole riittävän kestävä. Joskus voi käydä myös niin, että käyttö onkin customina tilattua rajumpaa ja käy niin kuin mulle..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #6238
    Aerogrävel on rationaalista. Suosittelen! GK sliksi 40mm sopii erinomaisesti tähän käyttöön. Täytyy tässä joku päivä kokeilla myös paljonko tuollainen setuppi häviää asfaltilla oikeammalle tempopyörälle.

  29. #6239
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Planetx/On-One on muuten tuonut myyntiin Titus Goldrushin.

    Tässä esim. Force1-palikoilla https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGR...um-gravel-bike

    (en muistanu oliko tää jo täällä)

  30. #6240
    Landella ei edes tarvitse hankkia mitään erikoista. Perus kona rove nrb on jo jotain sellaista, mitä ei vastaan tule. Saati sitten sonder transmitter. Naapurikylässä on kyllä yks commencal meta. Värien perusteella joku muistaakseni 2015 malli.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •