GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 109 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 119 159 209 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3241
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Holkki Katso viesti
    Joo on kasettipakalla ja lisäyksenä että nyt lähiaikoina pyörä menee vuosihuoltoon, oon ottanut tavaksi joka kevät huollattaa liikkeessä kun ei oo itellä tilaa ja aikaa alkaa käymään läpi jokaista osaa ajan kanssa joten oon nähny tuon järkevänä vaihtoehtona joten sitä silmällä pitäen mietin että pitäskö vaihtaa vaihtaja siinä samalla. Vaihtoon menee myös kasetti ja ketjut sekä takavaihtajalle vaijeri. 2 ensimmäistä on vielä alkuperäiset ja sen huomaa. Ja nuillakin jo paranee vaihteiden toiminta jonkun verran. Aattelin ostaa kuitenki osat ite etukäteen ennen huoltoon vientiä

    https://aijaa.com/aoD72u

    En ymmärtänyt miten tohon saa kuvan järkevästi niin tuolta sen ainakin näkee
    Jos ketju ja pakka menee vaihtoon, niin vaihtaisin myös samalla etuleivät. Nekin mahtaa olla kuluneet, jos ovat alkuperäiset. Siinähän onkin sitten jo uusi voimalinja.

  2. #3242
    Olen uusia kiekkoja ostamassa ja akselityypit herättävät kysymyksiä. Eli olen ostamassa DT-Swissin kiekkoja joissa takana 12x142mm läpiakseli. Rungossani on kuitenkin 10x135mm akseliväli. Tuleekohan noissa mukana aina 10x135 QR akseli vai pitääkö ostaa joku konversiopaketti. Ja tyhmä kysymys: Mikä on 12x135 ja 10x135 QR ero? Käykö 12x135 runkoon kun valmistaja ilmoittaa rungon akseliksikooksi 10x135?

    Näitä kiekkoja olen katsonut: https://www.bike-components.de/de/DT...12x142-Shimano

    Kiitos kärsivällisyydestä etukäteen!

  3. #3243
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhss Katso viesti
    Olen uusia kiekkoja ostamassa ja akselityypit herättävät kysymyksiä. Eli olen ostamassa DT-Swissin kiekkoja joissa takana 12x142mm läpiakseli. Rungossani on kuitenkin 10x135mm akseliväli. Tuleekohan noissa mukana aina 10x135 QR akseli vai pitääkö ostaa joku konversiopaketti. Ja tyhmä kysymys: Mikä on 12x135 ja 10x135 QR ero? Käykö 12x135 runkoon kun valmistaja ilmoittaa rungon akseliksikooksi 10x135?

    Näitä kiekkoja olen katsonut: https://www.bike-components.de/de/DT...12x142-Shimano

    Kiitos kärsivällisyydestä etukäteen!
    Jos scrollailet tuotetiedot alas asti, niin siellä paljastuu sama asia mikä näkyy viimeisessä kuvassa.

    Contents:...
    - 2 x DT Swiss 5 mm end cap kits
    ....
    Eli mukana tulee tarvittavat välineet muuntaa molemmat päät pikalinkulle. Ne tulpat lähtee vetämällä irti, ja painetaan uudet paikalleen. Itse pikalinkkua ei tule, mutta sellainen on varmaan entuudestaan? Jos ei, niin tilaa DT Swissin RWS linkku matkaan.

  4. #3244
    Shimanolla ja muilla valmistajilla tuntuu olevan noin miljuuna erilaista vaihtajan pyöräsettiä tarjolla.
    Mikä on "paras" kohtuuhintainen osa 11-vaihteiseen 105 takavaihtajaan?
    Ilmeisesti kannattaa pysyä Shimanon tarjonnassa?

  5. #3245
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaLyyti Katso viesti
    Shimanolla ja muilla valmistajilla tuntuu olevan noin miljuuna erilaista vaihtajan pyöräsettiä tarjolla.
    Mikä on "paras" kohtuuhintainen osa 11-vaihteiseen 105 takavaihtajaan?
    Ilmeisesti kannattaa pysyä Shimanon tarjonnassa?
    https://www.bike-discount.de/en/shop/jockey-wheels-4289 Itsellä on ollut 10s 105 käytössä jonkin vuoden noilla rissoilla.

  6. #3246
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vie kiekko johonkin pyörähuoltoon, siellä se oikaistaan muutamalla kympillä. Jos vannekehä joudutaan vaihtamaan niin joku peruskehä maksaa muutaman kympin.
    Kyllä se siltä näyttää, että näin täytyy tehdä. Työkalut tosiaan mökillä ja täällä pk-seudulla saarroksissa ;D

    No, lisää tyhmiä kysymyksiä.

    1) vienkö me koko fillarin huoltoon vai vain sen takapyörän ja vaihteiston siinä mukana?

    2) mitäs edullista perushuoltoa suosittelette tässä pk-seudulla?

    Kiitos taas!

    ps. eiköhän tämä ollut viimeinen lumisade tänä keväänä... kausi alkakoon!!!!

  7. #3247
    Moska:

    Tuolla näyttäisi olevan juurikin 9/10s merkinnät noissa.
    Missäs kohtaa se menee raja, että on pyörät kaposemmat? Vai onko 9-11 jo samat?

  8. #3248
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaLyyti Katso viesti
    Moska:

    Tuolla näyttäisi olevan juurikin 9/10s merkinnät noissa.
    Missäs kohtaa se menee raja, että on pyörät kaposemmat? Vai onko 9-11 jo samat?
    Käsittääkseni hammasluku on se juttu, jonka pitäisi olla sama.

  9. #3249
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaLyyti Katso viesti
    Shimanolla ja muilla valmistajilla tuntuu olevan noin miljuuna erilaista vaihtajan pyöräsettiä tarjolla.
    Mikä on "paras" kohtuuhintainen osa 11-vaihteiseen 105 takavaihtajaan?
    Ilmeisesti kannattaa pysyä Shimanon tarjonnassa?
    Ne Shimanon omat on varmaan ihan hyvät, ja maksaa kuusi euroa. Mitäköhän hyötyä on hankkia jotain kuulalaakeroituja rissoja?
    Tuosta vaan valitsemaan oikea malli: https://www.bike-discount.de/en/shop...himano/o-preis

  10. #3250
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Waverunner Katso viesti
    Kyllä se siltä näyttää, että näin täytyy tehdä. Työkalut tosiaan mökillä ja täällä pk-seudulla saarroksissa ;D

    No, lisää tyhmiä kysymyksiä.

    1) vienkö me koko fillarin huoltoon vai vain sen takapyörän ja vaihteiston siinä mukana?

    2) mitäs edullista perushuoltoa suosittelette tässä pk-seudulla?

    Kiitos taas!

    ps. eiköhän tämä ollut viimeinen lumisade tänä keväänä... kausi alkakoon!!!!
    Väljä kysymys: Jos omat taidot säätää vaihteisto, ja mitata ketjun venymä & tarkistaa ohjainlaakerin (ja muidenkin) välykset, puhdistaa ja voidella ja tarkista jarrut (palat?) ei piisaa, niin vie huoltoon. Mikään edellämainituista ei ole tähtitiedettä vaan opittavissa about parissa hetkessä.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  11. #3251
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tacx
    T4075 Puleys 11 Teeth SRAM Race
    Kyllä nuo herkästi pyörii ja ovat helposti(?) huollettavia.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #3252
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ne Shimanon omat on varmaan ihan hyvät, ja maksaa kuusi euroa. Mitäköhän hyötyä on hankkia jotain kuulalaakeroituja rissoja?
    Tuosta vaan valitsemaan oikea malli: https://www.bike-discount.de/en/shop...himano/o-preis
    Tuolla linkatulla sivulla näyttäisi olevan laakereilla varustettuja shimanon rissoja alkaen 8 eur.
    Rule #1: Obey The Rules

  13. #3253
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.924
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Tuolla linkatulla sivulla näyttäisi olevan laakereilla varustettuja shimanon rissoja alkaen 8 eur.
    Totta, en muistanutkaan että Shimanon "paremman pään" rissat oli kanssa kuulalaakereilla. Kerran on Sramin rissat leikannut kokonaan kiinni, oli ruosteessa sisältä. Mun mielestä aivan turha kohde käyttää lakereita, vaikeampi huoltaa eikä mitään merkittävää hyötyä. Kun pyörä oli sattumalta telineessä tänään, niin avasin maasturin XT vaihtajan rissat. Laakerit oli täynnä jotain ruskeaa mönjää, yh.

  14. #3254
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    174
    Shimanon BR-M447 jarru ja Deoren kahva. Etujarrun ilmaus onnistu niinku ohjeessa, jarrun päästä nestettä sisään ja kahvaan kiinnitettyyn säiliöön tuli litkua ja kuplia. Takajarru ei onnistukaan, säiliöön ei tule mitään ja kun laittaa riittävästi painetta niin alkaa pursuaan kahvan tiivisteistä läpi. Eli ilmausreikä on tukossa tmv. Ruuvasin kahvan etäisyydensäädön niin ulos kuin se tuli ja koetin antaa painetta eri kahvan asennoissa. Ei auttanut. Mitäköhän tuolle voisi keksiä? Kahvaa purin sen verran mitä siitä irtosi, mutta itse sylinteriin ja ilmausreikään ei pääse käsiksi sen enempää kuin purkamatta.
    I'm a cowboy on a steel horse I ride.

  15. #3255
    Uskaltaako kakkos/talvikiekkoja eli niillä olevia renkaita pitkäaikaisvarastoida pystyasennossa?

    Kun paineet poistuvat pikkuhiljaa, niin kärsivätkö sisä- ja ulkokumit liikaa? Eli haittaako painuminen? (Ajoittainen pumppaaminen voisi unohtua.)

  16. #3256
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    Uskaltaako kakkos/talvikiekkoja eli niillä olevia renkaita pitkäaikaisvarastoida pystyasennossa?

    Kun paineet poistuvat pikkuhiljaa, niin kärsivätkö sisä- ja ulkokumit liikaa? Eli haittaako painuminen? (Ajoittainen pumppaaminen voisi unohtua.)
    En usko, ja jos renkaat(IMO) normiiiviit on niinnei ees tyhjene.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #3257
    ^ Joo, ja voihan tuota seurata ja vaikka parin kuukauden välein muuttaa asentoa/lisätä ilmaa. Luulisi että vaikka lässähtäisivät täysin niin kovin paljon vahinkoa sisä+ulkokumille ei tulisi. Talvikiekot menevät siis säilytykseen n. 8 kuukaudeksi.

  18. #3258
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Mulla on Canyon Dudessa takana SLX SM-RT70S 160mm jarrulevy kiinnitettynä sellaisella lukolla, joka aukeaa pakka-avaimella. Edessä on taas SLX SM-RT70M 180mm, mutta sen lukko taas aukeaa sillä keskiöavaimella. En tiedä syytä miksi lukot ovat erilaisia, eikö eteen mahdu tuota pienempää lukkoa vai johtuuko 180mm levystä. Nyt pitäisi tilata uudet levyt uusiin vanteisiin, niin tuleeko 180mm aina mukana tuo sama lukko? Vai miten varmistun asiasta. Osaisko kukaan laittaa linkki vastaaviin tai parempii levyihin? Muuten nuo jarrut on Shimano XT, ettei kai sinne mitään paljon huonompaa levyä kannata laittaa.

  19. #3259
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Mulla on Canyon Dudessa takana SLX SM-RT70S 160mm jarrulevy kiinnitettynä sellaisella lukolla, joka aukeaa pakka-avaimella. Edessä on taas SLX SM-RT70M 180mm, mutta sen lukko taas aukeaa sillä keskiöavaimella. En tiedä syytä miksi lukot ovat erilaisia, eikö eteen mahdu tuota pienempää lukkoa vai johtuuko 180mm levystä. Nyt pitäisi tilata uudet levyt uusiin vanteisiin, niin tuleeko 180mm aina mukana tuo sama lukko? Vai miten varmistun asiasta. Osaisko kukaan laittaa linkki vastaaviin tai parempii levyihin? Muuten nuo jarrut on Shimano XT, ettei kai sinne mitään paljon huonompaa levyä kannata laittaa.
    15mm akselin kanssa ei tavallinen pakka-avain mahdu sitä lukkorengasta kiristämään. Siksi erilainen lukkorengas edessä. Shimanon levyissä tulee se pakka-avaimella kiristettävä lukkorengas mukana eli kannattaa käyttää sitä vanhaa edessä olevaa.

    EDIT: Eli tarvitset yhden tuollaisen levyjen lisäksi jos tulee toiseen kiekkosettiin: https://r2-bike.com/SHIMANO-Center-L...u-Axle-SM-HB20
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  20. #3260
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Onkohan normaalia että GXP-keskiön laakerit alkaa rohisemaan muutaman sadan kilometrin talvi/kevätajon jälkeen? Pystyykö hiekan/pölyn joutumista tuonne ehkäisemään? Availin äsken keskiön ja sain pahimmat hiekat poistettua eikä enään rohise, mutta ei kait tuo mikään perushuolto ketjujen puhdistuksen yhteydessä kuuluisi olla?

  21. #3261
    Kahdet kiekot tarkoitus hankkia täysjoustoon, kysymys kuuluu onko 6 pultti ja centerlock levyt samassa kohtaa kiinnitettynä vai ei? Toki jarrusatulan keskitys ei kauan vie ja sen varmaan joutuu joka tapauksessa tekemään kun ei täsmälleen samat kiekot ole kyseessä.

  22. #3262
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Onkohan normaalia että GXP-keskiön laakerit alkaa rohisemaan muutaman sadan kilometrin talvi/kevätajon jälkeen? Pystyykö hiekan/pölyn joutumista tuonne ehkäisemään? Availin äsken keskiön ja sain pahimmat hiekat poistettua eikä enään rohise, mutta ei kait tuo mikään perushuolto ketjujen puhdistuksen yhteydessä kuuluisi olla?
    GXP:t on sukkia. Voi ehkäistä laittamalla o-renkaan tai pari tai nippusiteen kammen ja laakerin väliin, jolloin pölysuojat pysyvät paremmin paikallaan.

    Katso Hambinin GXP-video.

  23. #3263
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Kahdet kiekot tarkoitus hankkia täysjoustoon, kysymys kuuluu onko 6 pultti ja centerlock levyt samassa kohtaa kiinnitettynä vai ei? Toki jarrusatulan keskitys ei kauan vie ja sen varmaan joutuu joka tapauksessa tekemään kun ei täsmälleen samat kiekot ole kyseessä.
    Samassa kohtaa ne on. Kunhan muut mitat on oikein.

  24. #3264
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Kiitos, pitääpä katsoa video. Ulkomaan foorumeilta luin että jotkut ostaneet tilalle mm. Praxis M24, onko kokemuksia näistä korvaavista vaihtoehdoista? Onko kalliimmissa Rival/Force samat ongelmat?

  25. #3265
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Onko kellään kokemusta esim. 11-vaihteisten ketjujen käyttämistä 9-vaihteistoissa tai vastaavaa? Jonkun aikaa olen Gravel-pyörässäni tätä testannut. Otin ~0.5% venyneet ajetut sram pc-x1 11-vaihteiset ketjut Sora 2x9 vaihteistoon, kun ketjut piti muutenkin vaihtaa. Tämä tuntui pelaavan alkuunsa kuin unelma (vaikkei uudet ketjut olleetkaan) mutta vasta huomasin, että vaihdevaijeri lienee veynynyt kun ei ajoa ollut pariin kuukauteen niin hyvin herkästi ilmoittamatta ketju vaihtoi takana rattaalta toiselle. Säädin eilen takavaihtajan vaijerin kireyden kohdilleen sekä rajat.

    Mielenkiintoista tässä on juurikin se, ettei kapeampi ketju juuri rahise tuolla ollenkaan ja etuvaihtajan puolella ei tarvi trim-funktiota käyttää, sillä ketju ei missään vaiheessa osu etuvaihtajan häkkiin vaikka kuinka vinossa ketjulinja olisikin. Etuvaihtajan häkillä on kyllä nyt enemmän välystäkin ketjuun.

    Yhdet uudet ysi-ketjut nyt löytyy varastosta mutta mietin juurikin sitä, että kannattaiskohan vain jatkossa ostaa vain 11-ketjuja, koska maasturissani on 1x11. Eli kokemusta pidemmältä ajalta haluaisin kuulla onko käyttö ongelmatonta sittenkään.

  26. #3266
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Ketjun sisäleveyshän pysyy samana, ulkoleveys muuttuu eri ratamäärälle tarkoitetuissa ketjuissa. Sillä perusteella ei pitäisikään rohista, mutta vaihteiden vaihto saattaa muuttua, koska häkki on ”liian leveä” isommalle ratasmäärälle tarkoitetulle ketjulle.

  27. #3267
    Pitäs päivitellä vähä pyörän jarruja, nuo cantileverit kun ei tunnu pysyvän säädöissä, niin olis tarkotus vaihdella v-jarrut tilalle. Mitkäs olis hyvät budjettijarrut ja meneekö tuossa kahvat samalla vaihtoon vai pärjääkö vanhoilla? Pyöräillä olis tarkotus lähinnä metsäpoluilla yms.

  28. #3268
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei toimi vanhoilla kahvoilla.

    Meniskö kunnollisilla uusilla jarrupaloilla tai jopa kenkineen?

  29. #3269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei toimi vanhoilla kahvoilla.

    Meniskö kunnollisilla uusilla jarrupaloilla tai jopa kenkineen?
    Saattaishan tuo noillakin mennä, vaan nuo kun on jotkut Shimanon 18v vanhat jarrut niin parhaat päivänsä ovat nähneet. Sillä ajattelin, että voisi olla hyvä päivittää koko jarrusysteemi, kun muut osat on pari vuotta sitten päivitelty.

  30. #3270
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Ensimmäinen ''kunnon'' pyörä hommattu ja ekojen lenkkien jälkeen pientä ongelmaa vaihteiden kanssa.
    Pyöränä Trek Fuel Ex 7 ja voimansiirtona SRAM NX Eagle.
    Ongelmana suurimalla (pienin ratas) ajaessa n. 2-3 kampikieroksen välein voimansiirto paukahtaa/rutisee (ketju hyppii?).
    Satunnaisesti huomasin samaa ongelmaa myös muilla rattailla mutta ei läheskään yhtä pahana.

    Millä säädöillä ja miten lähteä ongelmaa etsimään?




Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •