on kyllä hienot vanteet, kelpaisi hinkata pitkin Suomen hyväkuntoisia teitä pitkin.. onneksi noita ei taida olla ihan usein myynnissä....![]()
on kyllä hienot vanteet, kelpaisi hinkata pitkin Suomen hyväkuntoisia teitä pitkin.. onneksi noita ei taida olla ihan usein myynnissä....![]()
Noilla kun taskuparkkeeraa kiinni kanttariin, voi kuulua voi berg.... tosin siinä yhteydessä saattavat myös helmat kaveta.
A Gentleman will walk but never run
Oikeastaan pölärit. BMW M5 käytti muistaakseni vähän vastaavia varmaan ainoana vakioautona.
Nämä:
https://www.bimmertoday.de/2010/11/1...mw-m5-3-6-e34/
OZ:n rallyt ja Ronalin R50 tais olla vähän samaa henkeä kuin toi Audin BBS RS TurboFan
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Tosiaan noissa on samaa näköä, tarkemmin katsottuna bbs onkin purettava lätty..
Onkos täällä sellaisia automiehiä, jotka olisisivat siirtyneet uusien autojen ostosta takaisin käytettyihin? Onko ollut shokki ja voiko siitä henkisesti selvitä?
Itse ollaan ostettu autot uusina 1998 lähtien, mutta nyt on alkanut poltella ajatus saisiko "sisäänajetun" ostamalla jotain hieman enemmän?
Ajatus sinänsä kauhistuttaa koska onhan käytetyt potentiaalisesti ihan paskana tai vähintäänkin monella tavalla huonosti pidetty. Eikä pääse ruksimaan itselle kivoja varusteita.
Kommentteja?
Välillä uusi, välillä käytetty, molempia tosin harvaan tahtiin. Nyt ajan 2013-mallisella Transporterilla, jonka ostin nelisen vuotta ja reilut 40 tkm ajettuna. Ei mitään mainittavia ongelmia tähän mennessä, nyt mittarissa hiukan alle 100 tkm.
Perheemme paras auto luotettavuusmielessä on ollut 120 tkm ajettuna ostettu diesel-Corolla. Meni myyntiin 320 tkm ajettuna noin kuuden vuoden käytön jälkeen. Hyvitystäkin tuli 3000 euron verran. Starttimoottori oli suunnilleen ainoa osa, joka piti uusia. Normihuollot toki tehtiin. Aivan mainio peli.
Corollaa seurasi käytetty, reilut 60 tkm ajettu Tiguan. Kaksoismassavauhtipyörä meni uusiksi (myyjäliike maksoi puolet) lukemassa 110 tkm, sen jälkeen ei erityisiä. DSG-laatikko ja Haldex toimivat koko ajan aivan ok. Vaihtui äskettäin lukemassa 215 tkm uuteen hybridi-Corollaan. Saas nähdä, onko yhtä hyvä kuin edellinen.
Uutenakin ostetusta autosta tulee ajan mittaan vanha ja pska. Huomasin sen edellisestä Transporteristani, josta meni välillä 250-360 tkm esimerkiksi pakosarja, turbo ja kardaani. Ei ihan halpoja remppoja.
Kaikkein surkein oli uutena ostettu Citroen Berlingo, josta hajosi välillä 250-300 tkm lähes kaikki mahdollinen. Olisi pitänyt älytä vaihtaa ajoissa.
Edit: Berlingoakin kehnompi oli niin ikään uutena ostettu Subaru Justy. Se vietti eräänkin päivän korjaamolla kaikenlaisten tautien kourissa ja ruostui vielä lopuksi puhki. Vaihtoon muistaakseni 160 tkm ajettuna. Subaru-liike hyvitti ihmeen anteliaasti ja menikin kohta sen jälkeen konkkaan. Yritin alkuun myydä suoraan, siis yksityisille renkaanpotkijoille, mutta kukaan ei huolinut.
Henkisesti olen selvinnyt toistaiseksi kaikista autoista. Kerran tuli korjaamolta sijaisautoksi 500-sarjan Bemari. Selvisin kolme päivää, mutta pidempi ajanjakso olisi saattanut olla kiikun kaakun.
Vuosituhannen vaihteen jälkeen ostin kolme uutta autoa 02-04-06. Fiat Bravo, Volvo V40 classic, Octavia Elegance. Sen jälkeen käytettyjä V70:ä pari, Freelander 2, Range... Ei ole ollut ikävä uusia. Volvot ja eka LR +50t autoja, Range kai jotain +90t uutena. +10v ikäisenä ei voi mitenkään verrata esim. uuteen 30t hintaluokan kinneriin. Ei likimainkaan.
Kaikennäköistä pientä kuluvaa pitää tietty vanhaan vaihdella, se on selvä. Mutta joku satasen jarrulevyremppa ei vielä kaiketi maailmaa kaada.
Autot on tänä päivänä kuitenkin niin hyviä, että 5v ja 100-150tkm ajetun ostamalla saa paljon enemmän autoa kuin uuden samahintaisen hankkimalla.
Tietty jos joku 15" kosketusnäyttö on mustgottahave, niin sitten se on.
Kaar ittelles vaa
Alkuun käytettyjä, sitten -98 - 12 välillä uusia ja sittemmin kaikki ovat olleet vuoden-pari vanhoja ostohetkellä 30-70k ajettuja.
Kyllä ton käytetyn ostamalla saa tietty paljon enemmän vastinetta rahalle ja suosittujen mallien kohdalla pystyy vähän valitsemaan varusteita ja värejäkin.
Nyt oon miettinyt noita yksitysliisareita, mutta toisaalta ja toisaalta...
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Harkitsin mutta totesin ettei oikein taloudellisesti järkevää (liian kallista). Tai ei se ehkä olisi ollut siitäkään kiinni, mutta halusin jotakin muuta. Jotenkin tykkään (hyvistä) käytetyistä. Ei siis mitään muuta kerrottavaa yksityisleasingista kuin että olen kysellyt tarjouksia, käynyt koeajollakin mutta asia on jäänyt sikseen.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Mullakin ehkä se ajatus olis, että jos hyvän käytetyn sais y-liisarina. Eikös sellaisiakin palveluita ole? Jäis se wanhan myymisen vaiva pois.
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Ehkä voi vastata vaikka ei automieheksi identifioidu..
Oli uusia liisareita 2003,2006,2010. Sitten vuoden-pari-käytettyjä Saksasta kolme kpl, yksi vielä jäljellä. Helmikuussa vaihdoin 8v vanhan hienon mutta nykyisiin kuljetustarpeisiin sopimattoman tuontiauton ehkä jopa liian uuteen karvalakkimalliin kotimaasta kun oli siinä oli vain pari tuhatta mittarissa, esittelyauto. Pärjää tuollakin, vaikka onhan se ankea kun ei ole suunnilleen mitään varusteita, sentään on vakionopeudensäädin..
Paljon enemmän ”autoa” on saanut vähän käytettynä ja ei-Suomiautona. Varusteita saa älyttömästi enemmän kuin Suomesta uudessa haluaa maksaa. Katsoo vielä että jos olisi 5v tehdastakuu Saksassa niin eipä ole riskejäkään, kahdessa autossa oli sellaiset. Muutama kalliimpi (tonneissa laskettava) vika on osunut kohdalle, takuiden ansiosta yhden vain itse joutunut maksamaan, silti vähän käytetyn ero uuden hankintaan verrattuna ollut moninkertainen korjauskuluihin nähden. Esim. nyt jäljellä oleva auto maksoi 1v ikäisenä ja 22tkm ajettuna tuontiautona kaikkine kuluineen n. 47000€, uusi samanlainen Suomesta olisi ollut n. 85000€. Liioittelematta.
Nyt siitä tosin juuri tänään ajaessa antautui pakoputken äänenvaimentimen kuori, jo 8v ja 142tkm jälkeen. Olisikin palstalle kysymys että jatkanko vaan ilman tota peltiä kunnes hajoaa kokonaan vai pitääkö mennä pajalle..
![]()
Kuinkas sattuikaan. Olen juuri downshiftaamassa 2020 vuosimallin autoa 2016-2017 ikäluokkaan.
Harkitsin hetken yksityisliisaria, mutta hinta ja 36kk määräaikaisuus josta ei pääse kirveelläkään pois tässä maailmantilanteessa ei kiinnosta.
Kävin muuten ihan huvin vuoksi koeajamassa Kia Ceed hybridin tänään. Onhan se ihan auto, neljä pyörää ja ratti, mutta ei mua varten.
--
Ei ole kokemeusta kuin noista sisäänajetuista, mutta kommentoin silti.
Jos budjetin pitää ennallaan, niin saa paljonkin enemmän. Kalleimmat kilometrit uudella autolla tulee kynnyksen yli ajettaessa. Lisäksi lisävarusteiden hinta tippuu nopeammin kuin muun auton.
Henkisesti uskoisin selviävän helposti sillä, että kun saa auton, joka on uutena ollut luokkaa tai kahta kalliimpi ja paremmin varusteltu, kuin se uusi vaihtoehto ja joka kaiken lisäksi autoliikkeen puunaamana näyttää sekä sisältä, että ulkoa uudelta. Jos auton ikä on tärkeä kriteeri, niin kannattaa valita malli-iältään nuori auto, johin ei ole tullut merkittäviä muutoksia, niin naapurikaan ei välttämättä tiedä onko auto uusi vai käytetty.
Ehdotan, että teet ensin harjoituksen ruksimalla varustelistalta tärkeät ja valitset sen uuden. Kun uuden hinta on tiedossa, niin pistät nettiautoon vahtiin minimitasoksi samat varusteet ja saman hintaluokan ja jäät odottelemaan sopivan auton ilmestymistä myyntiin. Viimeisin hankinta oli vahdissa 6 kk, kunnes ominaisuudet, hinta ja varusteet alkoi natsaamaan.
Jep. Taannoin ostin 10v Audi A3:n, naapuri kommentoi "ne on rahamiehet kun uusia autoja ostaa". Oli yhtä väärässä molemmissa asioissaJos auton ikä on tärkeä kriteeri, niin kannattaa valita malli-iältään nuori auto, johin ei ole tullut merkittäviä muutoksia, niin naapurikaan ei välttämättä tiedä onko auto uusi vai käytetty
Mersun Eemeli uusin kori taitaa olla 6 vuotta vanha ja halvimmat taitaa olla uuden Opel Corsan hintasia... naapuri vois luulla että tullaan uudella Mersulla pihaan![]()
Facelift paljastaa rahamiehet. Niin autossa kuin kuskin naamassa...
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Galluppi mikä on tärkee varuste jos olet ostamassa uutta autoo... ilmastointi tietenkin mutta se on vakiona kaikissa mutta mikä muu varuste vois olla tärkee sinulle
Vanhastaan automaagivaihteisto ja -ilmastointi, sekä vakkari. Sitten semmoisia uusia juttuja mistä oon tykännyt Eemelissä on Bluetooth-soitin ja handsfree, nahkaverhoilu ja sähköinen takaluukku jonka saa auki avaimesta. Ja mystillinen "hold", eli kun polkaisee paikallaan ollessa jarrua reippaammin, niin auto pysyy valoissa paikallaan eikä tarvitse painaa koko ajan jarrua. Ai niin, ja puuratti. Puuratti on aivan ykkönen![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Meille kun vuosi sitten hommattiin auto, niin tärkein varuste oli koirahäkki. Auto siis puolison käytössä
Lähetetty minun MAR-LX1A laitteesta Tapatalkilla
pakollisia varusteita on:
-hyvät penkit
-hyvät ajovalot
-hyvä äänieristys
-(adaptiivinen) vakkari
-webasto tai vastaava
Kivoja varusteita noiden lisäksi
- automaagiloota
- neliveto
- navit ja muut tingeltangelit
- sähköextrat (penkit, luukut, lämmitettävä tuulilasi ja ratti ym)
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Neliveto + riittävä vetomassa. No 2000kg riittää.
Sähköinen takaluukku on useimmiten lähinnä ärsyttävä. Tuossa fordsonissa se aukeaa muun muassa käyttämällä jalkaa puskurin alla. Mutta annas perkele olla kun laitat kärryä perään ja pistoketta kiinnittäessä liikutat kättä vähän huolimattomasti puskurin lähellä niin se stnan luukku aukeaa.
Ja vastaavasti jos/kun se luukku PITÄISI saada jalalla auki, niin VOI aueta kerralla, mutta voi vaatia viisikin "potkua".
E: lämmitettävä tuulilasi on kyllä pop. Kolmessa viimeisessä autossa ollut.
Kaar ittelles vaa
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Harvassa autossa kuski istuu taka-akselin päällä...
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Kirjanmerkit