Juhukka muokkasi tätä : 22.03.2020 at 08.33 Syy: koko kuva linkitys
^ Miksi tuossa Tribessä on keula väärinpäin?
Lähetetty Mobira Citymanista Tapatalkilla
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Vankka suositus fillarin ostamiselle Prismasta... jos ei keulaa saa oikein päin, niin mitä jos tulee joku ihan oikea vika?
Sama vika tuossa Yosemitessä ylempänä![]()
Ei ristuksen perkele...
Ihan nyt vaan kaikille ohjeena: levyjarruissa molempien kiekkojen levyt on samalla puolen, eli kuskista katsoen vasemmalla. Jos jostain syystä vannejarrut, niin ne on sitten siellä haarukan etupuolella.
Ja nyt kun alatte noita kääntämään, katsokaa että se ohjainlaakeri tulee oikealle kireydelle. Eli kun etujarrun painaa lukkoon ja nytkyttää pyötää sitä vasten, ei haarukan ja kaulaputken liittymäkohdassa saa tuntua liikettä. Ja vain sen verran kireälle että se liike katoaa. Ensin stemmistä pultit löysälle, käännetään haarukka oikein päin ja sitten kireys siitä päältä pystysuoraan olevasta pultista. Kun sillä kireys oikein, stemmin pultit kiinni. Eikä niitäkään sitten hampaat irvessä.
Jos ei liikkeessä ole haarukkaa saatu oikein, niin tuskin se kireyskään on sen paremmin.
tää on jo vähän koomista. pitääpä kääntää. jännä kun sitä ei huomaa joten väliäkö sillä sitten
hyvä että tulee ilmi näin
No sanotaanko näin, että varmasti huomaat vaikutuksen ajettavuuteen, kun keula on oikein päin...
Se on kyllä kumma, että nykyään näkee niin paljon pyöriä, joissa keula väärin päin. Oikeastaan joka päivä tulee vähintään yksi vastaan. Joskus liikennevaloissa nätisti ohjeistanut kanssapyöräilijää kääntämään keulan, mutta tällä ei ole ollut vaikutusta...
^Taitaa tulla tuo keula väärin päin jo paketissa. Sitten liikkeessä kun ne "kasataan", niin tuurista kiinni miten päin osuu...
minä en huomannut eroa keulan käännöstä.
kokeilin ajaa kynnyksien yli mutta ylihän se on mennyt aina smoothiesti.
vasta alle 100km ajettu. kerran akku vasta ladattu mietin että onko nyt rengas väärinpäin jos keulan käänsin. pitääpä muistaa kattoa ens kerralla.
laakerin kireystä en edes tajunut. mä vaan löysäsin, käänsin ja kiristin takaisin. laakereita ei osunut eteen
[QUOTE=Juhukka;2961096]onko nyt rengas väärinpäin jos keulan käänsin. pitääpä muistaa kattoa ens kerralla.[quote]
Ei ole, kun on vain haarukka asennettu väärin.
Jos löysäsit vain niitä stemmin pultteja, on mahdollista että laakerin kireys ei muuttunut. Riippuu taas siitä miten kasattu. Itse vedän ensin sillä "top-cap:illa" kireyden oikein ja kiristän stemmin paikalleen. Sitten löysään puolisen kierrosta sitä top-cap:ia. Mutta ei tuo löysääminen ole mitenkään tarpeen. Itse en vain halua jättää sitä pulttia jännitykseen.laakerin kireystä en edes tajunut. mä vaan löysäsin, käänsin ja kiristin takaisin. laakereita ei osunut eteen
Jos renkaassa on pyörimissuunta merkattuna, se kannattaa tarkistaa myös. Keulan pyöräytyksessä vaihtuu myös renkaan pyörimissuunta.
Koko talvi meni kaljahommissa tallissa kun oli niin paskat kelit ettei huvittanut, mutta nyt on keliä ja vihdoin viitsi Maxxillakin mennä korpeen ajeleen.
On kyllä hyvä peli, tuolla juurakossa korvessa pesee ton mun kakkospyörä Rail 9.9:n mennen tullen tämmösen vanhan läskin alla, sekä ketteryydessä että mukavuudessa.
Ja sanomattakin selvää että menee melkein minne tahansa mihin pää vaan riittää ajaa.
![]()
Erämaajärven rannalla @Jakomäki
![]()
^Mielenkiintoisasti pinnatut vanteet. Onko pyörästä infoa missään?
^En jaksa muistaa teinkö "projektit"-osioon juttua tuosta n. vuosi sitten kun käytännössä rakensin tuon fillarin uudelleen. Mutta kiekot on siis Crankbrothersin Lithiumit. Mulla on noita Crankbrotherseja myös gravelissa ja täysjäykässä 29'erissa. Molemmista on ollut kuviakin jossain fiilistelyketjuissa.
Noi kiekot on tubeless-ready ilman mitään lisävirityksiä tai teippailuja, kun pinnat kiinnittyy laippaan, eikä mene vanteen läpi. Lisäksi noissa "nippeli" lähtee sieltä navasta ja on n. puolen pinnan mittainen.
https://www.crankbrothers.com/products/lithium-wheelset
No ei tuo keulan kääntäminen nyt kovin paljoa vaikutakaan kynnyksien yli ajamiseen, mutta jos se on väärinpäin, niin menetetään aikalailla kokonaan ohjauksen geometrian vakauttava vaikutus, koska etuakseli on ohjausakselin takapuolella. Jos haluat käytännössä vielä kokea tämän asian, niin käännä vielä keula väärinpäin ja yritä ajaa ilman käsiä. Jos onnistuu, niin kumarran syvään ja tarjoan oluen. Ja onhan siinä sellainen turvallisuuteen liittyvä juttukin, että tuskin etujarrusatulan kiinnikkeitä on suunniteltu kestämään sitä, että jarrutettaessa voimat pyrkivät repimään jarrusatulan kiinnikkeet irti keulasta. Ja sitten vielä se tärkein juttu, että pyöräilyharrastajat ahdistuvat kovin nähdessään tällaisen luonnossa ja silmät vuotavat verta jo kilometrin etäisyydellä...
Hiljaa itsekseni mietin, että eikö teitä haittaa könytä kurapolkuja ilman kunnon lokasuojia? Välillä olisi kyllä hauska nähdä kuva itse kuskistakin, onko enää tunnistettavissa kaiken kuramätön alta
Toki ehkä tuossa touhussa hiki lentää enempi, ettei koko ulkoiluvaatetuksen pesusta välty kuitenkaan ja pyörät sellaisia silmäteriä jo hintansakin tähden että menee pesuun reissujen jälkeen.![]()
Ei haittaa. Pyörä letkun alle ja kuski vaatteet päällä suihkuun.
Kauppias ite. www.classycyclist.net ja www.classycyclist.fi.
Kävin kokeilee sähköfättiksen nousukykyä malminkartanon portaitten vierusta ajaen. Ekalle välitasanteelle jakso, ja sitte loppu moottorista + kuskista teho, mut yllättäen pitoa ois vielä piisannnutoki liikaraskaat välityksetki vielä, ku edellinen omistaja vaihtanu eturattaan 42 piikkiseksi, takapakka 11-46 11speed. Kokeilen nyt aluksi 38 piikkistä eteen, ku jäi edellisestä pyörästä sellanen, jos tuntuu et silläki tulee raja vastaan, nii pitää harkita 11-50 pakkaa taakse
Kaikenkaikkiaan yllättäny ketteryydellään, nousukyvyllään kevennetty haibike fullfatsix. Tällähetkellä vaaka näyttää 23.1kg, ja jopa 21kg puolelle voi olla että mennään. Toistaiseksi siis vielä sisureilla...
Kovin teillä on kesäisiä maisemia. Joudun vielä tyytymään ajeluun lumen keskellä.
![]()
On kyllä kivaa puuhaa ja sopii hyvin pandemia-ajan harrastukseksi..
![]()
82km / 1150m nousua ja akkua jäi 35%.![]()
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Kirjanmerkit