HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 106 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 56 96 104 105 106 107 108 116 156 206 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.151 - 3.180 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3151
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Vastaus kiinnostaa minuakin. Mulla on Apex1 jonka kanssa on ollut erinäisiä pieniä mutta ärsyttäviä ongelmia, mukaanlukien tuo. Valitsin silloin helpoimman tien eli vein pyörän huoltoon ja vaihdatin jarrupalat. Sain kuulla että SRAM:n road-jarrujen yleinen ominaisuus on että jarrupalojen väli on merkittävästi pienempi kuin Shimanoilla ja ettei ole kovin harvinaista että sylinterit eivät painu tai palaudu kunnolla jos tai kun pyörällä on ajettu ja likaa on siellä missä sitä ei soisi olevan.

    Mutta asiantuntevat ohjeet siitä miten itse selviytyy tarvittavasta huollosta ja mitä työvälineitä siihen tarvitaan saat ihan muilta kuin minulta!


    PS Rasittavin tapauksista oli kun edellisellä lenkillä kaikki oli ollut hunky dory, mikään ei hangannut mihinkään, ja lenkin ensimmäiset 50 km sujuivat lennokkaasti - mutta tietysti juuri silloin kun kääntyi kotimatkalle alkoi ei vain kuulua vaan myös tuntua että jarru oli niin sanotusti pohjassa vaikkei kahvaan koskenutkaan. Sitten kun kuvitteli pelastavansa tilanteen irrottamalla kiekon ja painamalla rengasmuovilla varovaisesti (kuten oli jostain lukenut), ei siitä ollut mitään apua vaan päinvastoin melkein kävi niin ettei saanut kiekkoa takaisin paikoilleen koska jarrulevy ei ollut enää mahtua...

  2. #3152
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Pienen salapoliistyön jälkeen selvisi, että kyseessä oli kuin olikin liikatäyttö. Tämä hoitui kohtuu helposti siten, että kahvassa kumin alla olevaa ruuvia avataan hieman, sitten painetaan männät sisään ja täyttöruuvi kiristetään kiinni. Täyttöruuvin ympärille voi yrittää kietoa jotain rättiä tai talouspaperia (vessapaperi on liian arvokasta tähän:-D), sillä ruuvista pursuaa jarrunestettä muutamia tippoja.

    Itse jouduin painamaan mäntiä melkoista voimaa käyttäen, sattui kuitenkin sopivan järeä ruuvimeisseli käteen, jolla kampeaminen kävi kohtuullisen helposti lopulta.

    Tämän jälkeen jarrulevy mahtui palojen väliin, melko niukka sovitus siinä edelleen on, mutta palat eivät kuitenkaan laahaa.

  3. #3153
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Ongelmana on, että sähköpyörässä kuluu 11 ja 13-piikkiset rattaat vaihtokuntoon n. 500km välein. Olen ostellut pakkoja, mutta oishan noita irtorattaitakin.
    Shimanolla tosin vain XT-pakkaan.

    https://www.bike-components.de/en/Sh...-speed-p57704/
    Onko tosiaan niin, että noi 11 ja 13 piikkiset käy vain XT pakkaan?

    Just vaihdoin pyörään HG500 -pakan ja siinäkin on 2 pienintä ratasta irtomallia.
    https://www.bike-components.de/en/Sh...ssette-p43864/


    Mahtaisko noi XT:n pikkurattaat sopia?

    Tietty voin tilata ja kokeilla, mutta helpommalla pääsis, jos jollain ois tietoa.

    Pyörä on siis pojalla pääosin koulumatkakäytössä ja vaikka kuinka olen koettanut opettaa, niin se ajaa Boostilla (E8000 shimano) ja isoilla vaihteilla ja siksi siis ne pikkurattaat alkaa hyppimään aina n. 500km ajon jälkeen.
    Pyörässä jo >3tkm mittarissa ja oisko 5 pakkaa mennyt... Pakkoja on varastossa muuata säilössäkin, kun eihän noista ole kuin ne 2 pienintä ratasta menneet.

  4. #3154
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ei ole vain xt,tuossa "
    The 11, 13, 15, 17 and 19 tooth versions are also compatible with the SLX CS-M7000-11 and the CS-HG800-11 groupless cassette."
    mainittu nuo muut sarjat joiden kanssa toimii.

  5. #3155
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Ei ole vain xt,tuossa "
    The 11, 13, 15, 17 and 19 tooth versions are also compatible with the SLX CS-M7000-11 and the CS-HG800-11 groupless cassette."
    mainittu nuo muut sarjat joiden kanssa toimii.
    Äh. Väärä linkki tuli. Toi on 11sp. Piti olla 10sp.
    Eli tämä

    https://www.bike-components.de/en/Sh...-speed-p58392/

  6. #3156
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Olisko eteen vaihdettavissa isompi ratas niin takaa saisi isompia lehtiä käyttöön? Voimansiirron kestoikä pitenis.

  7. #3157
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Olisko eteen vaihdettavissa isompi ratas niin takaa saisi isompia lehtiä käyttöön? Voimansiirron kestoikä pitenis.
    Tämä on tehty jo. 38 hampainen edessä (ja siksi haluan ton 42t taakse, kun muuten maastoajo menee välillä hankalaksi, siis 36t takapakalla).

  8. #3158
    Tuli erikoinen ongelma, jota en ole saanut korjattua.
    Hankin maastopyörään toiset kiekot. Kun uuden takakiekon kiristää paikalleen, ei vapaaratas pyöri kunnolla, vaan alkaa pysähtelemään, jolloin ketju takkuaa. Vapaarattaan saa toimimaan normaalisti, jos taka-akselin kiristää vain puolitiehen, mutta tälle takakiekko ei ole stabiili ja ajaminen olisi vaarallista (rikkonee myös sekä dropouteja että itse napaa). Kun kiekko irti, pyörii takapakka ihan normaalisti vapaarattaan kanssa. Takanapa 142 mm (sekä spekseissä, että työntömitalla mitattuna fyysisesti) ja akselina 12x142 mm versio.

    Kiitos jos apua tähän löytyy!

  9. #3159
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Jos on simpan navat, on laakereiden lukitukset tarkistettava. Tai pakka/vapari hankaa takahaarukan sisäreunaan. Arvaustason päättelyä näkemättä ja hiplaamatta.

  10. #3160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jos on simpan navat, on laakereiden lukitukset tarkistettava. Tai pakka/vapari hankaa takahaarukan sisäreunaan. Arvaustason päättelyä näkemättä ja hiplaamatta.
    Kiitos vastaukseta Teru. Tuota pakan/vaparin hankaamista olen itsenkin miettinyt, mutta en osa sanoa mitä asialle tekisi. Kun pakan kiristää kiinni, jää vapaarattaan runko hieman näkyviin. Tässä vaiheessa pakka kiutenkin kiristetty jo luokille Kyseessä Hope ProEvo 3 napa ja Sram XD vapaaratas.

  11. #3161
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^mulla Hopen vaparissa joskus oli huollossa jäänyt laakeri laittamatta ihan pohjaan ja teki juuri noin. Onhan siellä vaparin alla myös se sinne kuuluva prikka?


  12. #3162
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Toinen huolen aihe, ei kait pakka pääse heilumaan vapaarattaassa, fylliä pakan pohjalle kuten Jaska sanoo.

    Taitaa olla ongelmana, että takahaarukka hiukan hankaa vapariin, tai siis toisin päin.

  13. #3163
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Toinen huolen aihe, ei kait pakka pääse heilumaan vapaarattaassa, fylliä pakan pohjalle kuten Jaska sanoo.
    En sanonut tuollaista. Puhuin prikasta vaparin alle, navan sisäinen palikka, Hopessa

    Taitaa olla ongelmana, että takahaarukka hiukan hankaa vapariin, tai siis toisin päin.
    Tätä minä en hahmota.


  14. #3164
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Hopen vaparin pölysuoja vastustaa juuri kuvatulla tavalla, ellei se ole napsahtanut kunnolla paikalleen.

  15. #3165
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Parempi tarkistaa myös tuo pakan mahdollinen heiluminen vaparissa vaikka kiristysrengas on kiinnitetty tiukkaan, siis kun jos vaparin runkoa näkyy. Tuosta Jaskan prikasta en sitten tiedäkään mitään.
    Johonkin vapari laahaa kun ketju takeltelee.

  16. #3166
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    TRP hy/rd -jarruun yritän vaihtaa paloja, mutta ei meinaa männät painua tarpeeksi sisään että saisi jarrulevynkin mahtumaan väliin. Yhtä mäntää kun painaa sisään niin toisen puolen mäntä tulee ulos perässä. Mikäs tässä nyt mättää?

    Edit: Aukesihan ne lopulta kun päästi ilmausreiästä vähän öljyä ulos. Taitaa vaan olla öljyä levyllä tai muuta kun jarruteho on yhä aivan onneton...

  17. #3167
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Mikäs tässä nyt mättää?
    Onkohan ilmattu kuluneilla paloilla ja nyt liikaa öljyä systeemissä?

  18. #3168
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Juu, todennäköisest juuri noin.

  19. #3169
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Eikös Shimanon ja Sramin ketjut ole keskenään vaihtokelpoisia? Sramin Apex 1 x 11 kaipaa ketuja, XXL olisi lähinnä, mutta siellä vain Shimanoa.
    - Jos Shimano sopii, kannattaako investoida HG701 (34,90 eur) vai tyydynkö HG601 (29,90 eur)?
    - Vai odotanko maanantaihin ja haen Toni&Tonilta Sramin PC1130 (27,90 eur)?
    - Tonilla olisi vielä PC-Red 22, jonka hinta on peräti 47,90 euroa, mutta se on onneksi loppu.

  20. #3170
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Juu, ovat ne. Se on kai lähinnä omista mieltymyksistä kiinni, minkä valitsee. Minä olen laittanut halvimpia Sramin ketjuja, koska niissä on kätevät pikalinkit eikä joku marginaalinen lisäpaino juuri harmita. Mutta nykyisinhän uudemmissa Shimanon ketjuissakin on siirrytty pikalinkkeihin.

  21. #3171
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^^ Ostaisin itse jomman kumman Shimanon, varsinkin kun on pikaliittimellä. Ota nyt vaikka se kalliimpi, ei ole suuri menetys eikä jää harmittamaan. Sramin ketjut (pl. kalliimmat 12s) ei ole kovinkaan hääppöisiä.

  22. #3172
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Sramin ketjut on kehuttu kestäviksi. Etenkin x01 ja xx. Tässä oli toinen ketju ketjuista missä oli ihan testimateriaaliakin.

  23. #3173
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Ainakin Sramin Eagle ketjuissa on kyllä älyttömät erot NX/GX-tasoiset vs. X01/XX1 kalliimpien hyväksi. Tuplahinta ja oliko 2,5-3,5-kertainen kesto. Eli kannattaa Eaglen tapauksessa ottaa kalliimpi pitkällä juoksulla. Omat tilastot kertovat samaa.
    Itsellä on testattuna NX, GX ja XX1. GX napsahti poikki ja venähti yli 0,75 rajan 600-700 km välissä. NX toistaiseksi kestänyt yllättävän hyvin, 800-900 km 0,75 venymään ja XX1 menossa 1500 km kohdalla venymättä edes 0,5 rajaan vielä.
    Ajo on kaikilla ketjuilla ollut samanlaista ja huolto on ollut säännöllisesti muutaman lenksun välein.

  24. #3174
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Mulla kesti Sram Force-tason ketju (pc1170) 500km 1x meininkiä.

    Nyt ajossa Shimanon Dura ace/xtr -ketju, hg901, kilsoja kai joku reilu 1000. Vaihtaa paljon paremmin xtr-pakan kanssa kuin tätä edeltänyt Sram Red22 (pc1190).

    PC1190 kesti muistaakseni ihan ok, ei kuitenkaan niin hyvin kuin nyt hg901 ketju. Tosin tämäkin alkaa olemaan vaihtoa vaille.

  25. #3175
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Löytyykö Suomesta joku pulju mistä saa suhteellisen edukkaasti ja kirjeposteilla laakereita 6902-2RS (tai 61902-2RS) eli 28/15/7mm urakuulalaakeria kumitiivistein? Jos noita lähden ulkomaisista pyöräliikkeistä hakemaan, niin tuppaa ostoskoriin eksymään sitä sun tätä eikä tilaustakaan meinaa saada aikaseksi sitten. Nyt ei tarvetta sille laadukkaimmalle vaan kunhan saan vain tuohon perustason vapaarattaaseen 1-2 toimivaa. Sisemmän löin paskaksi tuolle huoltoa tehdessä enkä kyllä usko että helposti ehjänäkään sitä olisi ulos saanut.

  26. #3176
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.240
    ^ Kysyppä tuolta https://www.laakeri-center.fi/index....search=15x28x7 niillä on myös myymälöitä aika monella paikkakunnalla.

  27. #3177
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Ei saanut hintaa ulos tuolta eikä myymälää löydy Oulusta. Jostain würth eshopista sain kaivettua, että niiltä löytyy muttei näkynyt hintaa. Joka tapauksessa tämmönen liike löytyisi suoraan työmatkan varrelta niin voisi piipahtaa. Tosiaan tässä on ihan periaatteesta kyse siitä ettei tuo laakerin hinta itsessään ole älytön korjattavan vapaarattaan arvoon nähden, tai koko kiekon, jolla ei paljon arvoa ole, että ihan opettelumielessä mennään... prässäys sitten kierretangolla ja muttereilla paikoilleen. Ei tällä kiire ole, kun vanha kiekko on vaan olemassa varatarpeisiin tai mahdollisesti nastarengasta varten joskus. Jos hyvä tulee niin saatan myydäkin, kunhan myös saan rihdattua ensin suoraksi..
    Pitäiskö tuon laakerin muuten olla ruostumattomasta teräksestä tai onko jotain muuta tärkeää joka tulisi tietää?

  28. #3178
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Tuleeko centerlock jarrulevyn mukana se kiinnitysmutteri?

    Toinen kysymys: käykö Shimanon 180mm jarrulevy Magura MT4 takajarrun kanssa yhteen? Vai onko niissä paksuudessa kuinka eroja?

  29. #3179
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Shimanon levy käy hyvin MT4:en kanssa, ainakin minulla toimii.

  30. #3180
    ^toimii, mutta Maguran levyt ovat hieman paksummat joten kuluneena ja äärioloissa on riski, että eivät enää toimikkaan. Shimanon levy taitaa olla uutena Maguran suositellussa vaihtopaksuudessa.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •