MPMessutElectrobikeGarminGiant
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Maantiepyörään kapeammat renkaat (oletetun paremman rullaavuuden saavuttamiseksi)

  1. #1
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    318

    Maantiepyörään kapeammat renkaat (oletetun paremman rullaavuuden saavuttamiseksi)

    Moi

    Vanhassa maantiepyörässäni on tuollaiset 622-23 Continental renkaat

    Uudessa pyörässä ensiasennusrenkaina tuollaiset 622-28 Mavic Yksion Elite Guard ensiasennusrenkaat

    Vaihtaisin mielellään 23mm renkaat kesäksi tuohon uuteenkin pyörään, mutta vanteen sisäleveys on
    19mm, joten ei taida voida laittaa 23mm rengasta?

    Sen verran kerkisin ajella noilla 28mm ensiasennusrenkailla syksyllä, että pehmeämmät oli kyllä ajella, kuin vanhalla maantiepyörällä 23mm renkailla. Toki pyörälläkin varmaan vaikutusta.

    Tuollaiset ajattelin laittaa 622-25 Continental
    Saavuttaisinko mitään linkin 25mm päällyrenkaiden vaihtamisella tuohon uudempaan pyörään?
    Vai ajellako vain noilla ensiasennusrenkailla.

  2. #2
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Kapeammilla renkailla ei yleensä päästä parempaan rullaavuuteen. Esimerkkinä vanhan continentalin renkaan eri leveyksien vertailu: https://www.bicyclerollingresistance...0s-ii-23-25-28
    Rule #1: Obey The Rules

  3. #3
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ng-tyre-806808
    Noi alle latekseilla ja parempaa rullaavuutta saat hakea.
    25 leveydellä varustetut oli tubeleksena mulla viime kesänä alla ja eka ulko kausi kun en ollut kertaakaan rengastöissä tien varressa.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    ERTRO-taulukon mukaan 19c-vanteelle ei ainakaan sen joka haluaa turvallisuus- tms syistä toimia tiukimpien suositusten rajoissa pitäisi laittaa 28-millistä kapeampaa rengasta. Mutta kuten hyvin tiedämme, kehitys kehittyy ja suositukset voivat vanheta. ERTRO:n uutta taulukkoa on kai odotettu jo pitempään.

    Valmistajalla lienee omat suosituksensa sille miten kapeita tai leveitä renkaita voi vanteelle laittaa ja millaisia paineita voi sisurin kanssa tai mahdollisesti sisurittomana enimmillään käyttää. Olen melko varma siitä että on lukuisia vanteita joilla on tarkoituskin käyttää niin halutessaan 23-millisiä renkaita. Mutta kuten kervelo jo totesi rullaavuus voi olla parempi leveämmällä. Puhumattakaan ajomukavuudesta (joka kuitenkin on paljon subjektiivisempi juttu kuin rullaavuus).

    Jos ottaa huomioon myös tuulen ja ilmanvastuksen vaikutuksen ja jos vanteetkin on suunniteltu niiden aerodynaamisia ominaisuuksia silmälläpitäen, voi kuitenkin olla järkevää ottaa aeroasiat huomioon myös rengasvalinnassa - ja silloin tulee ehkä muistaa että parhaat aerokiekot toimivat parhaiten silloin kun renkaat ovat leveimmillään hiukan kapeammat kuin vanteen ulkomitta.

    Kysyjän pyörää ja kiekkoja tuntematta uskoisin ettei mikään oleellisesti huonone jos vaihtaa hyviksi ja mukaviksi tietämiinsä renkaisiin 25-millisinä.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Joo, ja muistaakseni aeroin vaihtoehto on juurikin 23mm rengas venytettynä leveälle kehälle. Eli toimii tuokin, mutta mitään syytä alle 25mm ei minusta ole. 25mm on mukavampi ja nopeampi, koska 23mm pitää täyttää liian kovaksi suomen huonokuntoisille teille. Oikeastihhan se 23mm olisi myös nopeampi, mutta käytännössä se ei päde tuon pohjausvaaran vuoksi.

    Mutta nuo sinun molemmat vaihtoehdot ovat aika jarruja, Uudempaa ja laadukkaampaa rengasta alle, jos nopeutta haluat.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Tuollaiset ajattelin laittaa 622-25 Continental
    Minusta nuo ultrasportit ei ole mitenkään häävit renkaat.

    Miksei mieluummin vaikka https://www.xxl.fi/continental-grand...hoCD7MQAvD_BwE
    Tai gp4000 jos löytyy vielä.

  7. #7
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    318
    Paljon kiitoksia vastauksista.
    Nyt olen jopa paljon viisaampi asian suhteen ja taidankin satsata noihin päällysrenkaisiin hiukan enemmän.

    Tuo tubeles moodi kiinnostaisi myös, kun silläkin keskustelujen mukaan vaikuttaisi hyötyjä saavutettavan,
    mutta nähtäväksi jää uskallanko ryhtyä moiseen, pyörän mukana tulleet vanteeet on kyllä tubeles valmiit.
    No kevät on aikaa asiaa tutkia.

  8. #8
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Paljon kiitoksia vastauksista.
    Nyt olen jopa paljon viisaampi asian suhteen ja taidankin satsata noihin päällysrenkaisiin hiukan enemmän.

    Tuo tubeles moodi kiinnostaisi myös, kun silläkin keskustelujen mukaan vaikuttaisi hyötyjä saavutettavan,
    mutta nähtäväksi jää uskallanko ryhtyä moiseen, pyörän mukana tulleet vanteeet on kyllä tubeles valmiit.
    No kevät on aikaa asiaa tutkia.
    Tubeleksista hyötyy eniten matalat paineet ja leveät renkaat yhdistelmä. Ainakin jos nopeutta ajatellaan.
    Itsellä viime vuonna yksi rengasrikko jossa tubeles olisi pelastanut ja tuosta selvisi varasisurilla ja hiilidioksidi kapselilla. Toki päälyrenkaassa ollut kivensiru piti kanssa löytää ja poistaa. Tuolle pyörälle tuli kuitenkin noin 5tkm ajoa ja alla oli kuluneet renkaat (gp4t).

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    . Oikeastihhan se 23mm olisi myös nopeampi,
    Millä logiikalla? Kun tuoreimmat testit suosii leveämpää rengastusta?

  10. #10
    https://granfondo-cycling.com/the-best-road-bike-tire/ - 'Tan wall tires make you go faster.' -CH-

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Tuolta Rollingresistancessa on hyvä vertailla eri levyisiä jolloin huomaa että kapean renkaan rullaavuus saattaa olla pelkkää harhaa, ainakin epämukavampia ne ehdottomasti ovat.
    Itsellä FourSeason 28mm. ja GP5000 25mm. eikä noissa suunnatonta eroa huomaa...

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.695
    Mitäs kumeja ratapyöräilijät käyttää? Heillä ainakin ideaalisen tasainen "tie"

  13. #13
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Millä logiikalla? Kun tuoreimmat testit suosii leveämpää rengastusta?
    Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance...000-comparison
    The older I get the faster I was

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Kaiketin kun esim. 23mm. ja 28mm. renkaaseen lyödään täydet paineet niin kummankin tienpintaan ottava ala liki(?) samanmoinen joten ainakin harrastajalla melko samantekevää rullauksen erot. Kuitenkin täytyy ottaa huomioon myös renkaan kestävyys, usein nopeimmat myös keveimpiä ja myös vähiten kulutusta kestäviä ja heikommalla pistosuojauksella varustettuja.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance...000-comparison
    Just noin ja kapeampi on aerompi, kun vanne on sille oikea. Kapeampi on myös kevyempi.

    Periaatteessa rengas kannattaa valita halutun mukavuuden ja alustan perusteella. Kapeinta alle, missä riittää iskunpituus. Eli etukäteen stalkkaa googlemapsista tienpinnat ja valitsee aina lenkille sopivan rengastuksen. Tai sitten vaan laittaa riittävän leveät ja säätää painetta

  16. #16
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.593
    Mulla olisi käyttämätön https://www.bike-discount.de/en/buy/...ng-tyre-806808 kokoa 23, luulen etten ihan täysin maantiehommiin kuitenkaan cyclolla ala kun mökillekkin polkiessa jokunen hiekkatiepätkä tulee. Edukkaasti saa.

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    ^25millinen ainakin rullaa hyvin...

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Leveämpi rengas on kapeaa nopeampi ja epämukavampi samoilla rengaspaineilla. Leveämmän renkaan saa yhtä mukavaksi kuin kapeamman laskemalla ilmanpaineita, jolloin sen vierinvastus kasvaa. Leveä ja kapea rengas ovat käytännössä yhtä nopeita, kun mukavuus normalisoidaan samalle tasolle molemmissa. Ks. https://www.bicyclerollingresistance...000-comparison
    Leveä on tietenkin mukavampi samalla vierimisellä, koska se vierii paremmin samoilla paineilla eli toisin sanottuna se vierii yhtä hyvin alhaisemmilla paineilla, jotka ovat mukavampia kuin korkeammat paineet.

  19. #19
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hiilikuitumies Katso viesti
    Leveä on tietenkin mukavampi samalla vierimisellä, koska se vierii paremmin samoilla paineilla eli toisin sanottuna se vierii yhtä hyvin alhaisemmilla paineilla, jotka ovat mukavampia kuin korkeammat paineet.
    Testaa tuo teoria. Laita maasturiin 3bar ja 4bar 25mm renkaaseen. 25mm on takuulla mukavampi. Ei ne paineet mukavuutta tee, vaan se renkaan jousto. Cyclon 40mm rengas on kivireki 4bar paineilla.

  20. #20
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    318
    Hyvät oli 5 tonniset Contit ajella (uudemmassa maantiepyörässä) , pehmeä kyyti verrattuna vanhempaan Lapierreen 23mm Continentalin renkailla, kun tein lenkin.

    Rungoissakin lienee toki eroa ja noi 23mm on ne edullisemmat Continentalin renkaat (joista myös linkki aloituspostauksessa). 7 kiloa oli painetta molemmissa, vauhdissa en usko hirveästi eroa olevan.

Samanlaisia aiheita

  1. maantiepyörään leveämmät renkaat
    By homer63 in forum Renkaat
    Vastaukset: 71
    Viimeinen viesti: 28.10.2021, 14.02
  2. leveämmät /kapeammat renkaat hybridiin
    By nakamura10 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 08.08.2019, 18.28
  3. Kapeammat renkaat maasturiin 29"
    By homer63 in forum Renkaat
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 18.04.2018, 13.57

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •