GiantMPMessutGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Kumpi merkitsee enemmän, massa vai vierintävastus?

  1. #1
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164

    Kymysys Kumpi merkitsee enemmän, massa vai vierintävastus?

    Uusia kesärenkaita maantie- & kaupunkiajoon tässä etsimässä ja kaipaan raadin mielipidettä siitä kumpaan kannattaa panostaa, jos molempia ei voi saada samalla kertaa:
    a) Pyörivän jousittamattoman massan vähentämiseen (esim. noin 200 g vähemmän per rengas verrattuna kevyempään mutta huonommin rullaavaan)
    vai
    b) Vierintävastuksen vähentämiseen (esim. noin 5 wattia vähemmän per rengas verrattuna painavampaan mutta paremmin rullaavaan)

    Esimerkin vierintävastukset on noin viiden vuoden takaa sivulta https://www.bicyclerollingresistance.com/ eli mittaustulokset ei välttämättä päde enää tänä päivänä, mutta oletetaan.

  2. #2
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Vierintävastus merkkaa enemmän. Tässä testissä renkaan massan puolittaminen vaikutti noin 1 watin verran. Pyörivää massaa vai ei, ei väliä. Vierintävastuksessa voinee löytää isompia eroja. Vastuksien minimoinnissa kannattanee tosin panostaa ensisijaisesti kokonaisuuden aerodynaamisuuteen alkaen kuskista

    http://www.biketechreview.com/review...el-performance

  3. #3
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Vierintävastus. Se jarruttaa siinäkin kohtaa paljon, kun luulisi renkaan massalla olevan suurempi merkitys. Eli kun runttaat putkelta, niin rengas/sisuri painuu kasaan ja vastus kasvaa isommaksi. Tuon vuoksi pskoilla renkailla on pakko ajaa korkeilla paineilla, jolloin vastus kasvaa myös huonolla pinnalla pomppimisen vuoksi isommaksi.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta vakionopeudella kitkattomassa systeemissä. No, pyöräily elävässä elämässä ei ole kitkatonta. Kokonaisuutta lienee mahdoton laskea, mutta voisin ajatella että tasaisessa maastossa vierintävastuksen poistamisella saavutetaan enemmän. Mäkisessä maastossa, jossa ei pelkästään nosteta ko. massaa ylös vaan myös kiihdytellään ja hidastellaan, saattaa massan vähentäminen hyödyttää enemmän.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  5. #5
    r.a.i Guest
    Yleensä vaan tuppaa olemaan niin, että kevyempi (ohuempi seinämäinen) saman tyyppinen (tubeles/tubular jne) rengas rullaa myös paremmin.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Yleensä vaan tuppaa olemaan niin, että kevyempi (ohuempi seinämäinen) saman tyyppinen (tubeles/tubular jne) rengas rullaa myös paremmin.
    Just meinasin samaa kirjoittaa. Eli käsi kädessähän nuo menee. Ja jos painoa haluaa väkisin alas, niin joutuu tinkimään jostain muusta. Pistosuojauksesta tai nappuloiden koosta.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Yleensä rullaavat renkaat ovat myös keveitä joten käsi kädessä kuljetaan. Mutta jos kiekot jotain reilun kahden kilon ankkureita niin renkaiden painon osuus pienenee koko yhtälöstä.
    Kylläkin keveidenkin renkaiden pistosuojaus parantunut vuosien aikana joten siitäkään ei tarvi olla huolissaan ellei ihan extreme renkaita hae...
    Toisaaltaan ei kysyjä kerro millaiseen pyörään renkaita hakee niin ei aivan täysin voi kertoa mikä olisi oiva rengas ko. käyttöön.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Tarkoituksella jätin yksityiskohdat pois, jotta tästä ketjusta ei tulisi pelkkää yksittäisten esimerkkien kilpailua. Premissihän oli että molempia ei voi saada. Jostain kolmannesta ominaisuudesta tinkimällä voi varmasti saada sekä keveyttä että rullaavuutta, mutta sitä jokeria ei olla nyt hakemassa. Toiveena oli saada aikaan myös muita kuin foorumin vakituisia palveleva yleinen ohjenuora tilanteessa, jossa maailma ei ole täydellinen ja pitää tehdä valinta juuri painon ja vierintävastuksen välillä. Hyviä vastauksia onkin tullut ja olen saanut niistä tukea omiin valintoihin. Kiitos siitä

  9. #9
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Keveys ja rullaavuus kyllä molemmat saadaan samassa renkaassa, nämähän eivät millään tapaa sulje toisiaan pois.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Rullava vai kevyt, JOS molempia ei voi saada => ota rullaava. Syynähän sille ”ei voi saada” voi olla esim. suuren pistosuojauksen tarve, tai muut käyttökohteen vaatimukset. Mutta logiikka petti jos tästä pääsi päätelmään, että rullaavat ja kevyet olisi jotenkin harvinaisia. Halpoja ne ei ehkä aina ole

  11. #11
    Olisin olettanut suurelta osin foorumista mukaani tarttuneen tiedon ja pieneltä osin omien kokemuksien perusteella, että pyörivällä massalla olisi tässä vertailussa suurempi rooli. Ymmärrän, että molempien massojen keventäminen on hyödyksi matkan teon helpottamisessa mutta jos asia on kuten esitetään, niin ehkä useiden satojen eurojen investoimisella esimerkiksi keveisiin vanteisiin ei sitten olisikaan ns. business casea.

    Edellä mainittiin massan nostaminen ylös. Jos ajaja/pyörä massa on vaikkapa sen 100 kg, niin renkaiden 400 g lisäpaino on 0,4% kokonaisuudesta eli käytännössä olematon. Jälleen olisi odottanut, että 400 g ero pyörivässä massassa on paljon merkittävämpi.

    En kyseenalaista, toteanpahan vain oppineeni uutta.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Kyse on ehkä siitä, että mille seikalle pyörivällä massalla on merkitystä. Nopeus kisojen ulkopuolella? Se miltä pyörä ”tuntuu”? Mikä innostaa polkemaan?

    Itse olen huomannut suoran yhteyden omissa pyörissä: mitä kevyempi pyörä alla, sitä korkeammat keski- ja huippusykkeet ajaessa on. Pitäisikö laittaa lisäpainoja että saisi sykkeitä alas

  13. #13
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Kyse on ehkä siitä, että mille seikalle pyörivällä massalla on merkitystä. Nopeus kisojen ulkopuolella? Se miltä pyörä ”tuntuu”? Mikä innostaa polkemaan?

    Itse olen huomannut suoran yhteyden omissa pyörissä: mitä kevyempi pyörä alla, sitä korkeammat keski- ja huippusykkeet ajaessa on. Pitäisikö laittaa lisäpainoja että saisi sykkeitä alas
    No tottakai. Kyse oli vain jarrurengas vs painava rengas. Silloin ilman muuta painavampi.

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Jos omakohtaisista kokemuksista puhutaan niin esim. Contin RaceKing 2.2" 4barin paineilla rullaa liki yhtä hyvin kun 28mm:n 4season samoilla paineilla... Suht keveitä kumpainenkin luokassaan.

  15. #15
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pedelec Katso viesti
    Premissihän oli että molempia ei voi saada. Jostain kolmannesta ominaisuudesta tinkimällä voi varmasti saada sekä keveyttä että rullaavuutta, mutta sitä jokeria ei olla nyt hakemassa.
    Pari asiaa kannattaa ottaa myös huomioon. Kun puhutaan vierintävastuksesta, puhutaan jollain tietystä alustan laadusta ja renkaalle tulevasta kuormasta. Kun yhtälössä jotain muutetaan, muuttuu myös tulokset. Merkitystä on ehkä silloin, kun testataan vastus sileällä asfaltilla, mutta ajetaan soralla. Ehkä karkeaksi syöpynyt asfalttikin asettaa erilaisia vaatimuksia renkaan runkorakenteelle kuin tavanomainen sileähkö asfaltti.

    Mutta tärkeintä on kaiken speksaamisen keskellä muistaa se, että tiedot vierintävastuksesta ovat aina jokinlaisia likiarvoja tai oletuksia. Muutama rengasvalmistajakin ilmoittaa rengasmalleittain rullaavuuden, mutta tietojen luotetavuus ja sovellettavuus eri olosuhteisiin on toinen juttu. Painossakin saattaa olla yksilökohtaisia eroja. Ehkä ääriesimerkki, mutta 26" ja 50 mm leveässä Schwalben nastarenkaassa on minulla liki 20% eroa kahden yksilön välillä.

    Näennäistarkkaan speksaamiseen ei siis kannata mennä, koska se ei enää perustu muuhun kuin mielikuviin. Lisäksi pienet erot ovat täysin merkityksettömiä, kun ei ajeta kilpaa ja oteta aikaa sekunnin kymmenysten tarkkuudella.

  16. #16
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WECLIMITS Katso viesti
    Olisin olettanut suurelta osin foorumista mukaani tarttuneen tiedon ja pieneltä osin omien kokemuksien perusteella, että pyörivällä massalla olisi tässä vertailussa suurempi rooli. Ymmärrän, että molempien massojen keventäminen on hyödyksi matkan teon helpottamisessa mutta jos asia on kuten esitetään, niin ehkä useiden satojen eurojen investoimisella esimerkiksi keveisiin vanteisiin ei sitten olisikaan ns. business casea
    Tähän tietysti vaikuttaa laitetaanko uusille vanteille samat vanhat kumit. Jos laitetaan, niin silloinhan vierintävastus ei muutu ja ainoa ero tulee juuri vanteen painosta.

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Itsellä konkreettisiin ero kun keväällä vaihtaa ISP:n tilalle RalliKunkut, työmatka nopeutui liikaakin aamusella😆

  18. #18
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    85
    Jos mennään fysiikan lakien mukaan niin massalla ei ole kovin suurta vaikutusta rullaavuuteen näin pienillä massoilla. Saman rullaavuuden omaava polkupyörän rengas eri painolla vaikuttaa merkittävämmin kun kiihtyvyys on eri kuin nolla, eli jarrutetaan, kiihdytetään vauhtia jalkavoimalla tai noustaan tai laskeudutaan. Teoreettisen voimaeron voinee laskea millä tahansa netin "mäkilaskurilla".

    Parin sadan gramman painoero on jotain yhden newtonin murto-osia kun maan painovoima lasketaan mukaan tasaisella tiellä kuljettaessa vakionopeudella. Voi olla että laskeskelen päissäni pieleen, joku nenäkkäämpi varmaan sitten kertoo.


    Eiköhän renkaan osalta suurin vaikuttava ole tekijä sen tuntuma, mihin vaikuttaa monikin eri tekijä. Renkaan massa, rungon rakenne, paineet, vierimiskitka sekä yhtenä turvallisuuden osalta tärkeimmistä liukukitka. Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin itse valitsisin sen missä saa molemmat maailmat parhaimman mukaan.

  19. #19
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itsellä konkreettisiin ero kun keväällä vaihtaa ISP:n tilalle RalliKunkut, työmatka nopeutui liikaakin aamusella
    Muistuttaisitko myöhemmin syntyneitä mikä on tämä RalliKunku.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  20. #20
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.290
    ^Continental Race King


  21. #21
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.474
    Jabi siinä mielessä täysin oikeassa että moni asia perustuu tuntemukseen, joskus kannattaa unohtaa nuo insinöörijutut j vain ajella niillä mitkä parhailta tuntuu.
    OEM, yksikössä RalliKunkku😉

  22. #22
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Contiin vielä tarkennus: Saman näköisiä ja melkein saman nimisiä RaceKingejä saa useammalla eri runkorakenteella. Nuren käytössä on paras versio (en muista ulkoa eri versioiden mallinimiä). Tarkkana siis kannattaa olla, jos löytää Motonetin superalennuksesta RaceKingin 25 eurolla. Moni liike jättää mainitsematta tuon pienen, mutta merkittävän eron, kun myyvät markkinahinnaltaan 20 euron perusrengasta. Parempi siis tarkistaa valmistajan sivuilta, mitä versioita on tarjolla ja miten ne erottaasta toisistaan.

  23. #23
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    438
    Samat kokemukset kuin nurella , tosin täällä vaihtui Nokian 106 ralliraneihin .
    Toisaalta kun taannoin hommasin hiilarivanteet maasturiin , ja renkaat oli samat kun aiemmin chimanon ankkurivanteilla ,
    molemmat ilman sisuria , huomasin kyllä selvän eron.
    Eli siis vierintävastus oli sama , vain pyörivä massa pieneni en nyt muista painoja olisko 2,5 >1,5 noin .

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Contiin vielä tarkennus: Saman näköisiä ja melkein saman nimisiä RaceKingejä saa useammalla eri runkorakenteella. Nuren käytössä on paras versio (en muista ulkoa eri versioiden mallinimiä). Tarkkana siis kannattaa olla, jos löytää Motonetin superalennuksesta RaceKingin 25 eurolla. Moni liike jättää mainitsematta tuon pienen, mutta merkittävän eron, kun myyvät markkinahinnaltaan 20 euron perusrengasta. Parempi siis tarkistaa valmistajan sivuilta, mitä versioita on tarjolla ja miten ne erottaasta toisistaan.
    Parhaat ovat RaceSport ja Protection. Jälkimmäinen on suojatumpi ja helpompi tubeless-asennukseen. Sen 2020-versio näyttää kaiken huipuksi jopa Racesportin vanhoja versioita nopeammalta, mutta se on vähän painavampi, koska suojausta on enemmän, mutta luulisi, että RaceSportin uusi versio olisi vastaavasti myös parantunut. Itse suosittelen tuota Protectionia.

    Halpa ja eri seoksella oleva versio on Performance.

Samanlaisia aiheita

  1. Kumpi?
    By Laroute in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 09.09.2017, 18.05
  2. Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 05.04.2017, 15.59

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •