FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 41 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

Uskon kyllä että toimivat. Tuohn riippuu asennuksesta. Tarpeeksi paksua teräslankaa ja tarpeaksi kireällä venytettynä estää kyllä sepelin tarttumisen. Jos vielä vetää chainstaystä toiseen, niin ei takuulla tartu.

Mikähän tässä on kun sepeli ei ole keskeyttänyt matkantekoa sitten marraskuun? Tuolloin tulikin sitten iso reikä, jota jähmettynyt kamelinpaskakaan ei tukkinut. Ajellut pääsääntöisesti kesägummeilla lähinnä Tsadin tuntumassa. Kommuutterissa 36/40 GravelKing SKt (siis se klassikkomalli), joiden kanssa ollut aikaisemmin pistosuojauspuolella ongelmia. Tiedän että tässä mielipiteet jakautuvat. Tässä joitakin selityksiä:

- Gravelkingit ovat oikeasti hyvä ase tappajasepeliä vastaan
    - paineet ovat optimissa (mitkähän mahtavat olla...)
    - ajelen enemmän hiekkateillä/metsissä vältellen asfalttia
    - sepeliä on kylvetty sittenkin aika säästeliäästi ja se on monissa kohdin lentänyt pois selkeästi erottuvalta ajouralta
    - muistan tarkistaa säännöllisesti litkujen määrän
    - en ole huolissani ja puhdista joka päivä renkaideni ulkopintaa sepelin porautumisen pelossa
    - tähdenasennot ovat minulle suotuisia...

Onkos muilla samoja kokemuksia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    - en ole huolissani ja puhdista joka päivä renkaideni ulkopintaa sepelin porautumisen pelossa
    Olisikin kerrassaan riemuisaa jos tämä olisi selittävä tekijä! Ne jotka eivät stressaisi itseään sepelin takia saisivat ajaa suhteellisen onnellisina ja katsella tienlaitaan pysähtymään joutuneita renkaitaan jok'ainoan lenkin tai työmatkataipaleen jälkeen syynääviä fillaristeja. Jos siinä ajon jatkuessa sattuisi pieni vahingonilon häivähdys käväisemään mielessä, se olisi vain inhimillistä, täysin ymmärrettävää ja anteeksiannettavaa.

Lienee kuitenkin niin että tappajasepeli vaatii veronsa yhtä lailla niin siltä joka putsaa renkaansa huolella usein tai säännöllisesti kuin siltä joka vilkaisee niitä silloin kun muistaa jos muistaa.

- tähdenasennot ovat minulle suotuisia...
    Luulen että tämä on sittenkin tärkein selittävä tekijä. Joskus vain on huonoa tuuria. Ja joillakin on hyvää tuuria, aikansa.

Olen silloin tällöin uteliaisuudesta vilkaissut millaisilla renkailla talvipyöräilijätoverit ajavat ja aina välillä hämmästellyt näkemääni rengaskirjoa. Eräskin kommuutteri on tänä talvena selvinnyt niin tienpintojen liukkaudesta kuin sepelistä renkainaan 30-milliset Schwalbe CX Pro:t!

Mä en aja - koska en osaa enkä uskalla - kesärenkailla, en välttele sepelöityjä väyliä mutta suosin muita ja silloin kun ajan kelvillä pyrin valitsemaan ajolinjan sieltä missä sepeliä on enemmän. (Mulla on sellainen kenties hullu tai ihan höhläkin mielikuva että yksittäiset sirut kohtalaisen sepelittömällä asfaltilla ovat ne joita on syytä erityisesti varoa...)

Tänään tuli postissa uusi pyörä ja renkaita.. nyt olis tällaiset:
    https://www.bikeshop.fi/0100933/ekauppa/p0100933/

Miten nää kestäis sepeliä? Tekis mieli jo huomenna laittaa ne vanteille... On speksien mukaan pistosuojaus mut sormin kun kokeilin niin aika ohkasta kumia keskelläkin ja ihmettelen .

Bikeshopin spekseissä on virhe. ProTection suojausta ei saa Speed kingeihin. Race Sport on Contin ohuin ja nopein maastorengas. Sepelin kestosta en osaa sanoa, litkutettuna saattaa toimia hyvin, sisureilla en ehkä lähtisi pahimpaan tappajasepeli rouheeseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^Jälleen kerran: pistosuojatut "umpikumirenkaat" jostain syystä imee sepelinjyviä itseensä herkästi. Mun kokemuksen mukaan pienellä, mutta korkealla kuviolla varustettu, notkearunkoinen krossirengas ja pienet paineet -yhdistelmä kestää sepeliä usein jopa paremmin ja on huomattavasti mukavampi ajaa. Kolmen talven nastattomat kelit ajoin WTB Nano Race -renkailla sisureiden kanssa ilman ainoatakaan flättiä. Tämän talven olen ajanut tähän asti Donnelly X´Plor EMP 60 tpi -renkailla ja sisureilla ilman ainoatakaan flättiä. Edellyttää tietysti, että jotkut 35-40 mm renkaat mahtuu pyörään.
    Alkoi kiinnostamaan nuo mainitsemasi renkaat kun tää syksy ja sepelikelit jatkuu ja pelkään että nyt alla olevat Challenge Almanzot joissa kyllä jonkunlainen pistosuojaus (sama kuin Gravel Grindereissa?) mutta olematon kuvio eivät kestä ja sisurin vaihto +2 asteessa ei houkuttele... Onko tuossa Nano Race:ssa ollenkaan pistosuojausta (WTB:n kotisivuilla ei mainintaa pistosuojasta) , vai perustuuko kestävyys vain siihen että levitoi sepelin yläpuolella nappulakuvion ansiosta? Onko sinulla tuo Donnelly EMP 38 mm levyisenä, jos oli 60 tpi ja sisurilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi 163 Katso viesti
    Oudolta kuulostaa tämä tappajasepeli keskustelu.
    Oulussa jo monta vuottatyömatka pyöräilyä ajettu yli 100 km viikossa. Ja en muista yhtään tapausta että sepelin vuoksi olisi rengas mennyt puhki.
    Kun Oulun kaupunki kokeili lyhyen aikaa tappajasepeliä noin 10v sitten, meni minulla kuukauden sisällä kumi 11 kertaa puhki. No, sen jälkeen sain vihdoin vaihdettua kumit parempaan, mutta niinpä vain kaupunkikin vaihtoi sepelilaatua vihaisen palautteen määrän takia.

Nykyäänkin joskus kivi puhkoo renkaan, onhan tappajasepeliä esim. vielä satunnaisten taloyhtiöiden käytössä, mutta yleisin syy talvirenkaan puhkeamiseen on nastan tunkeutuminen renkaan läpi ja sisuskumiin hieroutuminen puhki sitä vasten.

Ja jatketaanpa sitä paremman talvikumin etsintää...

Tänään flätti Schwalbe Winter Maroilla. Kymmenen vuotta talvet ja "talvet" ajellut näillä ja toinen kerta tähän mennessä. Oli ihan rehellinen terävä sepelin pala kaivautunut keskeltä rengasta läpi. Harmillisesti sattui surkeimpaan keliin miesmuistiin eikä märillä ja kohmeisilla sormilla tien poskessa vaihtamisesta tullut mitään.

^ Millä keinoin (muuten kuin taluttamalla/omalla autolla ja pyörätelineellä) rengasrikkoisen pyörän saa kuljetettua pois? Voiko tilata taksin jolla kuskaa pyörän pois? Ottavatko (tila)taksit pyöriä mukaan? Tämä olisi mielenkiintoista tietää vastaisuuden varalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^ Millä keinoin (muuten kuin taluttamalla/omalla autolla ja pyörätelineellä) rengasrikkoisen pyörän saa kuljetettua pois? Voiko tilata taksin jolla kuskaa pyörän pois? Ottavatko (tila)taksit pyöriä mukaan? Tämä olisi mielenkiintoista tietää vastaisuuden varalle.
    No tässä tapauksessa oli sen verran tuuria, että juna-asema oli n. 1,5 km päässä. Mutta taksia tilatessa tietty tulee mainita pyörästä. Kyydin saaminen erityisesti haja-asutusalueilla saattaa olla vaikeaa. Itse odotin pitkälle kolmatta tuntia viime kesänä tienposkessa Räyskälän suunnalla. Taksia ei kuulunut. Kukaan taksikuski ei ollut halunnut keikkaa. Eikä alueella välttämättä kovin montaa olekaan. Onneksi sitten sain kyydin lopulta... pakukuskilta, joka tuona aikana oli jo kolmatta kertaa paikasta ohi ajanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    No tässä tapauksessa oli sen verran tuuria, että juna-asema oli n. 1,5 km päässä. Mutta taksia tilatessa tietty tulee mainita pyörästä. Kyydin saaminen erityisesti haja-asutusalueilla saattaa olla vaikeaa. Itse odotin pitkälle kolmatta tuntia viime kesänä tienposkessa Räyskälän suunnalla. Taksia ei kuulunut. Kukaan taksikuski ei ollut halunnut keikkaa. Eikä alueella välttämättä kovin montaa olekaan. Onneksi sitten sain kyydin lopulta... pakukuskilta, joka tuona aikana oli jo kolmatta kertaa paikasta ohi ajanut.
    Yleisesti olen pyörän kanssa saanut kyytejä tilataksiin tai farmarityyppiseen taksiin.

^ Kiitos tiedosta, tilanteet ja olosuhteet siis vaihtelevat taksienkin suhteen. Itse en ole tehnyt usein kovin pitkiä lenkkejä, niin ei riski ole toteutunut.

^ Kiitos tiedosta, tilanteet ja olosuhteet siis vaihtelevat taksienkin suhteen. Itse en ole tehnyt usein kovin pitkiä lenkkejä, niin ei riski ole toteutunut.
    Kuten nikobiker jo kertoikin, ei fillari ole pääkaupunkiseudulla taksia tarvittaessa mikään ongelma, riittää kun tilatessa siitä mainitsee. Mutta jo ympäristökunnissa voi olla syytä varautua siihen että keikkaan halukasta kuskia voi joutua odottamaan - ja parhaassa tapauksessa käy niin että keskus välittää tilauksen ja kertoo taksin numeron, mutta taksia ei vain kuulu. Uudestaan soitettaessa selviää että kyseinen taksi yksinkertaisesti jätti keikan ottamatta ilmoittamatta siitä kenellekään.

Ko. tapaus sattui tutulle kuskille jossain Mäntsälän eteläpuolella takavaihtajan hajottua. Onneksi silloinkin tien laidassa seisoskellutta pyöräilijää ihmetellyt pakukuski pelasti pulaan joutuneen ja vei tämän Keravan rautatieasemalle. Maksua ei suostunut ottamaan, kertoi vain miehensäkin harrastavan pyöräilyä,..

Yksi yllättävän vaikea juttu voi muuten olla siinä että osaa tilata taksin sinne missä on!

Muutenhan ykkösvaihtoehto on että sisuri vaihdetaan (tai tubeless-rengas paikataan MaXalamilla tai vastaavalla) ja sitten lenkki jatkuu. Sitä varten mukana on *aina* pumppu, rengastyökalut ja *kaksi* sisuria (koska rengasrikot eivät aina tule yksin). Sateelta ja tuulelta löytää miltei aina jonkinlaista suojaa ja kylmää varten on syytä mukana olla työhanskat, kuivat ja lämpimät vaihtoajohanskat ja kenties jonkinlainen tuulitakin tapainen.

Mainituista varusteista voi tietenkin tinkiä eli toimia harkintansa mukaan. Kuitenkin jos tietää ajavansa myös "jossain korvessa" eikä kotona ole lähtövalmista autonkuljettajaa, on hyvä että tiedostaa riskin ja arvioi itse kohdaltaan sen onko kyytiä odottamaan jääminen yhtään mukavampi vaihtoehto kuin renkaanvaihto kehnoissa olosuhteissa.

Itse olen kerran joutunut rengashommiin pimeällä, täysin valaisemattomalla tiellä. Silloin voi olla etua siitä että etuvalon saa kätevästi irti ja näyttämään valoa sinne missä sitä tarvitaan. Mutta maaseudulla missä asutusta on harvassa usein ymmärretään sitäkin että tuntematon tulee kutsumatta piha-alueelle ulkovalon houkuttelemana. Tiedän eräällekin renkaanvaihtajalle tuodun kahvia ja pullaa ja tarjotun käsienpesumahdollisuutta...

Mukava kuulla myötämielisistä kokemuksista ongelmien sattuessa, pyöräilijä herättää väliin ärtymystäkin, täältä lukenut. Ei ollut rengasrikko eikä ongelmaa muutoinkaan, mutta kun kesällä vastasin puhelimeen pyörän päälle pysähtyneenä ja vähän niinku makasin tangon päällä, yksi ystävällinen autoilija peruutti takaisin ja kysyi, onko huonovointisuutta? Kiitin ja näytin puhelinta, olin otettu, muistan aina.

Rengaskin joskus, mutta aina selvinnyt ilman ulkopuolista apua, paikkavälineet ja yksi sisuri yleensä, eikä talvella ole joutunut tienpäällä hommiin, taivas varjelkoon...
    TERU muokkasi tätä : 22.02.2020 at 21.06 Syy: ikuisia näppisvirheitä

^^ Hyviä neuvoja. Jossakin korvessa kaukana kaikesta on varmasti ikävää, jos välineet pettävät alta. Ei ole tiepalvelua pyöräilijöille, vaikka en tiedä suostuisiko esim. autojen hinauspalvelu auttamaan maksua vastaan. Hätätapauksessa voinee hätänumeroonkin soittaa, mutta yleensä ei liene niin kova hätätilanne (ellei sitten vaikka liikenneonnettomuus/-loukkaantuminen).

Valtaosa omista pyöräilystäni tapahtuu arkena kaupunkiolosuhteissa, jossa talutusmatkakin on vielä kohtuullinen. Mutta kauempana tilanne muuttuu ja esim. 50 km on jo pitkä talutusmatka. 10 tuntia talutusta ei kuulosta hyvältä. Tappajasepeli voinee iskeä kaukanakin (otsikkoon palaten).

Multa petti rengas keskelle Mäntyharjun metsää viime kesänä. Googlemapsilla katsoin lähimmän nimetyn tien, talutin pyörän sinne. Soitin taksin, kerroin soittaessa, että isohko ja painava pyörä tulee kyytiin. Laittoivat invataksin, pyörätuolihissillä fillari kyytiin ja itse etupenkille.

Olkoon tämäkin vahvistuksena tietyn porukan sähköpyöräilijöiden liikunnallisiin kykyihin kohdistamiin epäilyksiin.
    Fat Boy muokkasi tätä : 22.02.2020 at 22.59
    Miten niin tyhmä kysymys??

Itsellä ei ole kuin läskipyöriä, niissä on etuna se, että sisurin paikkaus (joo käytän vielä sisuria enkä ole mennyt tubeles hommiin) on erittäin helppoa rengasta edes irrottamatta. Leveä ja löysä kumi niin sisuri sujahtaa helposti vanteen ja renkaan välistä ulos. Reijän etsintä + paikkaus ja ilmojen takaisin pumppaus, niin 5-10 minuuttia ja matka jatkuu. Kahdesti olen joutunut matkan varrella paikkaamaan sisurin ja siksi repussa kulkeekin aina pieni pumppu + paikkaustarvikkeet. Ja koska pyörät on sähköpyöriä napamotilla arvostan sitä, että takarengasta ei tarvitse irrottaa paikkausta varten.

Yllättävän paljon epäonnea on ollut Marathon Plussan kanssa takarenkaana. Noin kymmenisen rengasrikkoa noin parin tuhannen kilsan matkalla. Kaikki sepelin aiheuttamia. Välillä olen putsaillut renkaasta pois sepelinpaloja. Eturengas, Nokian W106, ei vastaavasti ole puhjennut kertaakaan.

Lisäsin kokeeksi sisä- ja ulkorenkaan väliin kuormaliinasta suojakerroksen. Virityksellä on nyt n.150km ajettuna. Katsotaan kuinka käy, ajelen putsailematta rengasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ttr Katso viesti
    Yllättävän paljon epäonnea on ollut Marathon Plussan kanssa takarenkaana. Noin kymmenisen rengasrikkoa noin parin tuhannen kilsan matkalla. Kaikki sepelin aiheuttamia. Välillä olen putsaillut renkaasta pois sepelinpaloja. Eturengas, Nokian W106, ei vastaavasti ole puhjennut kertaakaan.

Lisäsin kokeeksi sisä- ja ulkorenkaan väliin kuormaliinasta suojakerroksen. Virityksellä on nyt n.150km ajettuna. Katsotaan kuinka käy, ajelen putsailematta rengasta.

Kuullostaa aika uskomattomalle. Onko renkaalla siis ajettu yhteensä (uudesta alkaen) vain pari tuhatta kilsaa ja jo sinä aikana kymmenkunta puhkeamista?

Minä en uskaltanut kommentoida uskomattoman huonoa tuuria enkä arvailla syitä siihen, jos sellaisia yleensä on löydettävissä. Kiistämätön tosiasia lienee että todellista tappajaseppeliä vastaan ei edes Schwalben sininen 5 mm paksu SmartGuard pärjää. Kokemusten perusteella parasta apua tarjoavat nappulakuvio joka pitää sirujen kärjet etäällä renkaan kudoksesta ja matalat rengaspaineet joiden ansiosta aivan kaikki sirut eivät työnny suoraan renkaaseen.

Ovatko kaikki plusmiinus kymmenen rengasrikkoa olleet samanlaisia kuin kuvassa (josta hyvin näkyy miten siru on lävistänyt ensin kulutuspinnan ja sitten SmartGuardin sen paksuimmalta kohdalta)?

Mitenkähän tuo kuormaliina mahtaa erota,materiaaliltaan ja paksuudeltaan pistosuojanauhoista? Mainio oivallus joka tapauksessa kokeilla ratkaisua johon tarvittava on valmiiksi käytettävissä.

Täältä myös ääni korkealle nappulalle. Toista talvea ajan tällä https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-622-700-x-35C

Onhan se vähän overkill kun ei talveakaan ole ollut, mutta nolla kpl rengasrikkoja. Keväällä antautui litkutettu Vittoria Terreno krossirengas ja Contin Gatorskin sisurilla. Peräkkäisinä päivinä. Samanlainen Terreno meni syksyllä ekana sepelipäivänä, tosin litku oli kuivunut...

Nyt nuo nastat ollut alla lokakuusta. Rapina ei häiritse enää, onpahan nastaa valmiiksi alla kelin muuttuessa. Ajot maantieltä kelville ja maastoon. Rullaakin ihan riittävästi. Kulmikas profiili, melkein suora keskeltä (ihan erilainen kuin kuvassa). Ei haittaa minua. Sisureillakin voi pitää matalia paineita, välillä tippunut 2 barin paikkeille jos en ole vähään aikaan jaksanut tarkistaa. Muutamia rajujakin läpilyöntejä tullut juurakoista ilman seurauksia.

Joten sitten kun alkaa paikkailu ja kikkailu ottamaan tarpeeksi päähän, niin etsimään korkeampaa kuviota.

Marathon Plus MTB, onkohan kamalat ajaa?

Siinä käytössä mihin ne on tarkoitettukin eivät varmaankaan ollenkaan kamalat. Mutta aivan varmasti ne ovat parhaimmillaan nimenomaan niissä sähköpyörissä joilla avustuksen teho ei ole kovin alas rajattu tai joilla avustus ei lopu siihen mihin se lakimääräisesti sähköavusteisilla pyörillä loppuu.

Käytin noita Marathon Plus MTB renkaita vanhassa ja rämäisessä 26" hybridissä pari vuotta ennen kuin siirryin uudempien pyörien pariin. Vaikutti rakenteeltaan kestävältä renkaalta, vanteelle asentaminen teki hiukan tiukaa. Yllättävän mukava ajaa asfaltilla ja hiekkapohjalla, muutti vanhan pyörän olemuksen aivan toiseksi. Painosta huolimatta rullasivat varsin hyvin kovalla pinnalla, mitä selittänee tuo kuvio ja kumin kovuus. Samalla tosin pitoa märällä asfaltilla ei tuntunut olevan ihan samalla tavalla, joten sateella joutui ajamaan kaarteissa hiukan varovaisemmin.

Parhaimmillaan arvelisin tuon olevan eittämättä sähköhybridissä, jossa tuo kestävyys tulee paremmin esiin ja renkaan suuri massa haittaa vielä vähemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PTS Katso viesti
    Mielenkiintoista, ilmeisesti "Black Ice nastarengas" voi tarkoittaa kahta ihan erilaista rengasta. Mulla on aikalailla samoilla mainospuheilla varustettu rengas Puuilosta ja siinä on ihan eri kuvio. Syksyllä ostettu ja oli tarkoitus ottaa ajoon lumien myötä, eli jäi sitten ottamatta. Sen vertaa järeät nappulat, ettei tolla viittii asfaltilla ajaa.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....ducts/10131164

Black Ice taitaa olla Power Factoryn eli Uimonen Tradingin "oma merkki" eli vähän samanlainen "Suomessa suunniteltu" mutta Kaukoidässä valmistettu kuin vain lyhyen hetken markkinoilla elänyt Nicetrac?

622/700-koossa näyttäisi olevan useampaakin kuin kahta eri kuviolla ja eri nastamäärällä varustettua rengasta: https://powerfactory.fi/pyoraily/pol...nufacturer=272

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Mielenkiintoista, ilmeisesti "Black Ice nastarengas" voi tarkoittaa kahta ihan erilaista rengasta. Mulla on aikalailla samoilla mainospuheilla varustettu rengas Puuilosta ja siinä on ihan eri kuvio. Syksyllä ostettu ja oli tarkoitus ottaa ajoon lumien myötä, eli jäi sitten ottamatta. Sen vertaa järeät nappulat, ettei tolla viittii asfaltilla ajaa.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....ducts/10131164
    Joo, kaksi erilaista kuviota, riippuen onko 200 vai 100 nastaa. Mulla siis 200 nastan malli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Kuullostaa aika uskomattomalle. Onko renkaalla siis ajettu yhteensä (uudesta alkaen) vain pari tuhatta kilsaa ja jo sinä aikana kymmenkunta puhkeamista?
    Joo, ostin vartavasten viime syksynä, kun ajattelin talvirengastukseksi kompromissiyhdistelmän W106 eteen ja Marathon Plus taakse.
    Marathoneista muuten hyviä kokemuksia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Minä en uskaltanut kommentoida uskomattoman huonoa tuuria enkä arvailla syitä siihen, jos sellaisia yleensä on löydettävissä. Kiistämätön tosiasia lienee että todellista tappajaseppeliä vastaan ei edes Schwalben sininen 5 mm paksu SmartGuard pärjää. Kokemusten perusteella parasta apua tarjoavat nappulakuvio joka pitää sirujen kärjet etäällä renkaan kudoksesta ja matalat rengaspaineet joiden ansiosta aivan kaikki sirut eivät työnny suoraan renkaaseen.

Ovatko kaikki plusmiinus kymmenen rengasrikkoa olleet samanlaisia kuin kuvassa (josta hyvin näkyy miten siru on lävistänyt ensin kulutuspinnan ja sitten SmartGuardin sen paksuimmalta kohdalta)?

Mitenkähän tuo kuormaliina mahtaa erota,materiaaliltaan ja paksuudeltaan pistosuojanauhoista? Mainio oivallus joka tapauksessa kokeilla ratkaisua johon tarvittava on valmiiksi käytettävissä.
    Kaikki rengasrikot ovat kulutuspinnan/smartguard -kerroksen läpi. Ensimmäisten kolmen jälkeen vaihdoin sisuriksi tuon paksumman Continentalin, mutta sillä lienee vähän vaikutusta. Olen sitä kuitenkin paikkaillut niin, että siinä on jo 7 paikkaa. Se on jo oikeastaan aika hieno sisuri, varsinainen taistelija.

Puolet rengasrikoista on suurehkon, litteän, veitsenterävän sepelinpalan aiheuttamia. Ikäänkuin kerrasta läpi menneitä. Loput ovat pienemmän terävän sepelinpalan aiheuttamia, joka on kaivautunut ajomatkan aikana läpi. Aiheuttajan olen aina poistanut, löytyy helposti kun laitan ulkorenkaan aina samaan asentoon vanteeseen nähden (Schwalbe-tekstin w venttiilin kohdalla).

Puolet rengasrikoista on tapahtunut hämmentävän samalla alueella, n. 500m matkalla Pirkkalan Veskan ja Pirkkahallin välillä.

Kuormaliinapatentilla olen ajanut nyt 350km. Tarkistin äsken ja renkaassa oli yksi terävä sepelin pala aika syvällä. Ajattelin, että jättäisikö testiksi paikalleen, mutta otin pois kun prioriteettinä on kuitenkin matkanteko. Lupaavaa kuitenkin. Saattaa olla ettei patentti heikennä hirveesti rullaavuuttakaan, vaikea sanoa näissä keleissä.

Smartguard-kerros on Schwalben yhden mainoksen mukaan materiaaliltaan "special India Rubber". Siis kumia, ei esim. muovia. Sen suojausvaikutus taitaa perustua enemmän kerroksen paksuuteen kuin kovuuteen. Kuormaliina on lujaa nailonkudosta. Kokeilin käsissäni sepelinpalalla kuormaliinan läpäisyä ja vaikutti, että se pystyisi vastustamaan sepeliä. Lisäksi funtsailin, että liina on "liukasta" eli ei ehkä aiheuta kovasti kitkaa rullaukseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ttr Katso viesti
    Puolet rengasrikoista on tapahtunut hämmentävän samalla alueella, n. 500m matkalla Pirkkalan Veskan ja Pirkkahallin välillä.
    Tämä voisi selittyä sillä että tuolle pätkälle kylvetty sepeli olisi syystä tai toisesta ollut laadultaan poikkeuksellisen ilkeää tappajasepeliä. Ikään kuin liukkaudentorjuntaan olisi eksynyt johonkin muuhun käyttöön tarkoitettu erä tai kivimurskaamolla olisi tehty jokin muu virhe. Se selittäisi osaltaan myös rengasrikkojen lukumäärän.

Smartguard-kerros on Schwalben yhden mainoksen mukaan materiaaliltaan "special India Rubber". Siis kumia, ei esim. muovia. Sen suojausvaikutus taitaa perustua enemmän kerroksen paksuuteen kuin kovuuteen. Kuormaliina on lujaa nailonkudosta. Kokeilin käsissäni sepelinpalalla kuormaliinan läpäisyä ja vaikutti, että se pystyisi vastustamaan sepeliä. Lisäksi funtsailin, että liina on "liukasta" eli ei ehkä aiheuta kovasti kitkaa rullaukseen.
    En tarkoittanut Schwalben Plus-renkaiden pistosuojakerrosta. Sehän on kumia jo senkin vuoksi että kerroksen on oltava mahdollisimman joustava renkaan jonkinlaisen rullaavuuden säilyttämiseksi (ja siinähän Schwalbe on mielestäni onnistunut ainakin sikäli ettei Durano Plus ollut mitenkään sietämättömän huono maantierenkaaksi). Tarkoitin erikseen asennettavaa pistosuojanauhaa (jollaisesta arvelinkin sinun saaneen idean), esimerkiksi Prolinen Anti Platt joka tietenkin on muovia ja ohut sekin (ja josta minulla on melko hyviä kokemuksia, mutta joillain käyttäjillä jotkut muut nauhat ovat pitemmässä käytössä rikkoneet sisurin; arvattavaksi jää onko vika ollut nauhassa vai käyttäjässä).

Samanlaisia aiheita

1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään