En pahastuisi jos vaihteet ja tolppa menisi hydraulisena myös. Tekniikka ei ole mikään uusi enää, ja ~kaikilla harrastajilla on ilmausvehkeet ja kokemusta.
En pahastuisi jos vaihteet ja tolppa menisi hydraulisena myös. Tekniikka ei ole mikään uusi enää, ja ~kaikilla harrastajilla on ilmausvehkeet ja kokemusta.
Tuo mun brand-x ascend 2 vaijeria jäätyi taas tänään kun auringonpaisteessa lähdin lenkille. Käännyin takaisin kotiin ja purin moottorin sivumuovit, eturattaan keskiöstä, alapanssarin pois ja moottori alas keinuntaan. Tolppa pois.
Vaijeri ulos ja paineilmaa kuoren sisälle. Wd-40 kuoreen ja lisää paineilmaa kunnes toisesta päästä tuli wd-40 sumua.
Vaijerin ja kuoren lyhentämistä tunnin ajan että sai nysvättyä pään sen perkeleen pienen klunssin läpi kahvan sisällä. Plussaa niin yhtä herkästi se ei ole ikinä toiminut, ei edes uutena. Otsavaloa valossa suoritettu tunnin jäähdytys sekä puolentoista lenkki antaa nyt uskoa että se toimisi pakkasessa. Aika lähellä oli että osat olisi lentänyt pitkin tallia, rispaantuneiden vaijereiden kanssa nysvääminen on saatanasta. Oli tuo luomutolppakin sillai hollilla että sen asentuminen ei ollut kaukana sekään.
Itellä kans jääty vaijeri, olin pesun jälkee pistäny partsille pyörän seisomaan. Nyt annan kuivatella sisällä, kattoo jäätyykö taas kun vie ulos.
Jäätyy se. Sun pitää saada kosteus sieltä kuoresta pois. Öljy ja paineilmaa sai omani toimimaan huomattavan paremmin kuin uutena. Mutta varaudu uudella vaijerilla.
Itsellä on ollut jokavuotinen rituaali syksyllä tehdä tuo nesteenpoisto hissitolpan vaijerinkuoresta. Gravity dropperissa on myös vivun päässä tosi pieni reikä mistä vaijeri pitää saada läpi. Säikeiden alkaminen harottamaan on hankaloittanut tätä operaatiota. Jotta vaijeria ei tarvitsisi turhaan lyhennellä eikä vaihtaa uuteen niin jotain piti keksiä.
Lukuisten kokeilujen jälkeen olen päätynyt siihen että TIG:illä hitsaan vaijerinpään siistiksi eli säikeet yhteen samaan tapaan kuin ne ovat lyhentämättömässä vaijerissa. Tämä siis ihan vaan lyhyellä surautuksella ja ilman mitään lisäainetta. Näin säikeet pysyvät yhdessä ja sisuksen saa pois kosteudenpoiston ajaksi kun puhaltaa paineilmalla vedet pois. Vaijerin takaisinasennus on luonnollisesti melkein yhtä helppoa kuin uuden vaijerin vaihto tilalle.
Ehkä tämä vinkki ei auta jos ei omista TIG-hitsauskonetta mutta tulipa vaan mieleen kun tuosta rispautuneesta vaijerista ja paikalleen asettelun tuskasta puhuttiin. Hopeajuote toimii myös mutta se on mielestäni suoritusteknisesti vaikeampi operaatio annostella sopivasti niin että päähän ei tule paksua klimppiä, tosin siihen ei tarvitse niin mutkikasta laitteistoa, lähinnä hopeajuotteen lisäksi juoksutetta ja kaasupolttimen.
Niin ja hyvä konsti testata onko vaijerinkuoren sisällä vettä on suihkutella kylmäspraytä vaijerin alimpaan kohtaan niin että vaijeri on ihan kunnolla jäässä. Mikäli tällöin vaijeri ei jämähdä jumiin niin on hyvin suuri todennäköisyys ettei siellä ole vettä.
t. Janne
Jehu muokkasi tätä : 29.12.2019 at 11.12 Syy: Lisätty kylmäspraykommentti
Pyörä nyt lämmitelly vuorokauden sisällä, elättelen toivoa että kosteus sieltä haihtuuAiemmin yritin vähän öljyä ruikkia vaijerin päästä, en taida jaksaa tuota purkaa ellei ihan pakko, suht harvoin tulee talvella ajettua. Ehkä kuivattelen hiustenkuivaimella kuoret
![]()
Jaksoin sittenkin, tai osittain, tippa valu vettä ulos, sit pistin vaijerin ja kuoren välistä wd40 kunnes tuli toisesta päästä tavaraa ulos. Eiköhän tuo nyt pelaa pakkasillakin.
Toimii. Mutta tolppa ei siis ollut pohjassa, vaan se käyttäytyi kuten vipu olisi pohjassa koko ajan, eli nousi ylöspäin koko ajan eikä pysynyt ylhäällä.
Väärä hälytys, ehkä.
Tulevaan pyörään tolppa mietinnässä. Onko one up nyt parasta mitä saa ja vielä halvalla, vai onko jotain moitittavaa niissä?
Brand-x toimi kuin junan vessa pari vuotta kesät talvet. Myin sen kuitenkin pois, kun vanha runko napsahti ja uudessa konkelissa on eri halkaisijan tolppa. Halpa ja toimi.
Brandx/tranz/raceface tiedossa että toimii, mut runko semmonen mis suht vähän upotussyvyyttä niin oneupilla lyhyin upotussyvyys =pisin droppi jonka takia kiinnostaa. Huollettavuus, helppo asennus ja pituuden säätö myös plussaa. Mutta ovatko ne toimineet?
Mikä on halpa ? Itse ostin kehutun SDG Telliksen 183€ bike24:stä. Tolppa tulee ylös kuin tykin suusta. Pitää varoa ekalla lenkillä ettei mene satula perseestä läpi.
Moro,
Päivitin myös itse uuteen SDG Tellis hissitolppaan - aiempi oli pyörän mukana tullut E13 TRS+ tolppa, molemmat 150mm, 31.6mm.
Ohessa kuvavertailu, SDG vasemmalla:
Yllätyin, että vanha E13 oli kaulukseltaan matalampi ja kokonaisuudessaan selvästi lyhyempi.
Tolpan päivitys sujui kuin Strömsö:ssä, ei minkäänlaista ongelmaa - pidin itseasiassa vanhan E13 liipasimen, jonka olen todennut riittävän hyväksi.
Positiivinen yllätys oli että SDG:ssä ei ollut minkäänlaista 'klappia' mihinkään suuntaan. Erittäin jämäkän tuntuinen. Vanhassa E13:ssa oli muodostunut jo selkeä klappi sivusuuntaan.
Itse hissitoiminto on erittäin sulava. Omassa tolpassa ylöstulo ei ole mitenkään raju, E13:ssa tolppa tuli huomattavasti nopeammin ylös.
Tänään lenkillä noin -5C ja SDG toimi moitteetta. Luvattu pakkaskestävyys (-20C) oli yksi pääsyy miksi päädyin SDG:hen.
Eli kaikipuolin tyytyväinen - katsotaan miten kestäväksi osoittautuu. Onhan nämä aivan eri vehkeitä kuin vanhat Reverbit :-)
p.s Tätä uutta odotellessa huolsin vanhan E13:n ensimmäisen kerran n. vuoden ajon jälkeen ja täytyy sanoa, että olisi pitänyt tehdä huolto jo aiemmin. Nyt huollon jälkeen pelasi aivan eri tavalla ja tolppaa purkaessa ymmärsi kyllä miksi. Kaikki rasvat tolpan sisällä olivat muuttuneet aivan mössöksi. Tämä selitti varmaankin miksi tolppa alkoi nikotella heti pakkaskelillä. Samoin sain tuota sivuttaisklappiakin pienemmäksi. Suositellen avaamaan tolpan heti jos ilmenee oireilua toiminnassa.
Voiteluaineellakin on näköjään iso vaikutus. Huolsin tuon Brand X:n kaasujousella toimivan tolpan ja käytin jotain yleisvaseliiniä voiteluun. Todella tahmeaksi jäi palautuminen ja pikku pakkasella jäi melkein pohjaan. Avasin uudestaan ja voitelin Sramin butterilla ja laitoin vielä millin-pari iskari öljyä liukupinnoille ja nyt palautuu kuin uutena. 🙂
Mikä on tällä hetkellä best-in-slot -tolppa kaikki ominaisuudet ja "ominaisuudet" huomioiden (tarkennus: ei sähkötoiminen)? Tavoitteena on ziljoonien pettymysten jälkeen löytää tolppa, joka on install-and-forget ja jonka huoltaminen onnistuu helposti. Listalla ykkösenä on BikeYoken Revive Wolftoothin vivulla. Mitä mieltä tästä ollaan?
Roots, bloody roots
Itellä tulossa tuo bikeyoke pyörän mukana ja mukavan särmä ja nopee toiminta eikä klapia ainakaa testipyörässä. Vähän oli vaikeuksia totutella tuon jälkee tranzX hitauteen. Mut jos olisin eriksee tolppaa nyt tilaamassa ni valinta ois ihan ilman omaa kokemustakin tuo oneup, kuullu pelkkää hyvää ja sais maksimaalisen dropin. Dropin määrääkin itse helppo muuttaa, myös helppo asennus kun vaijerin säätö kahvan päästä ja huoltokin pitäis olla simppeliä. Kaiken lisäks hinta kohdallaan.
Pitää vähän päivittää OneUp-kokemuksia. Aemmin kävi niin, että tolpan liike tahmasi ylläpitohuollon jälkeen. Taisin käyttää ei-sopivaa rasvaa ja kaulusrengas turposi. Hioin siitä pintaa pois ja tolppa toimii taas täysin OK.
Lenkkipolulta kuultua: OneUp tahmannut parilla vastaantulijalla ja molemmilla edessä ollut patruunan vaihto ja yli satasen lasku. Tarvitseeko BikeYokea huoltaa samalla tavalla kuin monia muita?
Roots, bloody roots
Hyvä kuulla negatiivisiakin kokemuksia, vähän ihmetellykkin kun ei oikee missää ole tullu vastaan niitäTosin uusi patruuna maksaa kyllä noin 60 dollaria ei yli satkua ja pitäis olla helppo vaihtaa itse.
SDG Tellis on kyllä ihan hyvä tolppa ja varaosiakin on Hi5:sta saatavilla kohtuu hintaan. Patruunakin taitaa maksaa vain 30 ja SDG:llä on hyvät huoltovideot. Minulla on nyt ollut tuommoinen noin puolitoista vuotta eikä siinä nyt mitään ongelmia ole ollut. Pientä heiluntaa sivusuunnassa on havaittavissa mutta ei siitä ajaessa ole haittaa. Se toimii tosiaan myös pakkasella.
Tranz-X / Raceface Aeffect / Brand-X kokemuksia:
125mm versio, jossa ei paineensäätöä, on aika hidas, mutta toimii. Alkaa klappaa verrattain nopeasti.
150mm versio, jossa on paineensäätö on toiminut nyt toisessa pyörässä 8000km ongelmitta. Muutaman kerran vuodessa joutuu lisäämään painetta ja voitelemaan kauluksen tiivisteen ja liukurenkaan. 6000km kohdalla avasin ja huolsin kokonaan vain todetakseni, että on edelleen kuin uusi sisältä. Kiilat kun käänsi ympäri sai klappiakin pienemmäksi.
Vanhan mallinen remote aivan sysip*ska ja mukana tuleva vaijeri + kuori roskiskamaa
OneUp V1:stä kokemuksia:
Paineensäätö samalla tavalla kuin BX:ssä, mutta rakenne on tosiaan lyhyempi kokonaisuudessaan
Vaatii rungon, jossa vaijerin kuori pääsee liikkumaan, eli ei toimi monissa, joissa vaijeri tuodaan ulkopuolelta satulatolpan sisälle tai esim. Santa Cruzin rungot ilman erilaista alapäätä, jota OneUp myy
1500km takana ja ei ongelmia, kaksi kertaa olen rasvannut tiivisteen ja liukuholkin RSP:n Slick Kickillä
V2 remote on erittäin hyvä ja ergonominen, V1 ei kokemuksia, mutta muovinen rakenne on kavereilla ollut heikko
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Sdg Telliksen käyttäjiltä kysyn, että minkä verran teillä on siinä tolpassa klappia? Laitoin tuossa uuden 150mm Telliksen pyörään ja tuntuu olevan uutuuttaan joka suuntaan vähän väljää. Ei nyt oikein hyvältä vaikuta..
^ hyvin pieni poikittainen klappi havaittavissa, kun on kerran ajossa ollut. Ei haittaa ajossa, mutta kyllähän se aina takaraivossa kolkuttelee.
Pieni klappi siinä Telliksessä on, joka ei ajossa niin häiritse. Paikallaan ollessa sen huomaa. Siihen on helppo vaihtaa ne "keyt" jotka pitää sen sivusuunnassa kohdillaan, mutta se pieni liike siinä säilyy niillä uusillakin lepareilla. Se toimii kyllä oikein hyvin muutoin.
Laita dropperiin vain vähän sramin greasea
Kirjanmerkit