FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 120 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

^ehdottomasti sellaiseen missä geometria on toimivin. Läskillä ajetaan aika raskaissakin keleissä metsässä, eli avataan polkuja. Tällöin polkemistehokkuus on vakaus on erittäin tärkeitä asioita. Niin ja tietysti pitäisi taakse mahtua todella leveää kumia mikä kantaa pehmeässä lumessa.
    Jos et näe tärkeänä lumessa möyrimistä ja upottavassa maastossa ajamista niin kannattaa ehkä harkita onko läski sittenkään järkevä.

^No höps. Itehän ajan läskillä pääasiassa kesällä. Eihän tuossa oo mitään järkeä että jos läskin ostaa niin sillä pitää ajaa vain hangessa tai suolla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
    Yhtä Silverbackin rungon vaihtoa seuranneena siinä meni aika tasan 2 kuukautta. Tuossa linkkaamassani Konassa taisi mennä saman verran, kun katsoo kyseisen kirjoittajan viestejä. Se on vähän hemmetin pitkä aika odotella, jos ei ole toista maastopyörää käytettävissä.
    N+1

... toki kaikilla ei ole mahdollisuuksia kahteen pyörään, ymmärrän sen.

On kyllä mahtava vaihtaa taas sirkkelinteräpyörä fättiin lumen laskeutuessa maahan. On se uskomatonta miten pyörä vaan menee ja menee, vaikka aivot jo sanovat että ei voi mennä. Toki tämä fiilis haihtuu muutaman lenkin jälkeen mutta heti tavallisen endurofillarin jälkeen mukavata vaihtelua.

Noista renkaista, niin eikös ne ole kulutustavaraa. Ajaa ensin ensiasennusrenkailla ja säästää vaikka uuteen kierrokseen rahaa, sit vaan kumit vaihtoon heti kun pystyy. Vaihtoon renkaat menee kuitenkin. Bonuksena oma mielirengas tuntuu vielä entistäkin paremmalta!
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Saarela Katso viesti
    Hankinnassa olis 2000-3000€ jäykkä läski. Dude ja Farley 9.6 on koeajettu ja tuohon hintaluokkaan taitaa vielä Augment/Croc sekä Pole mahtua, jotka vielä testaamatta. Mihinkä pyörään kannattaisi rahat laittaa?
    Täältä ääni crocin suuntaan. Itellä se ensimmäinen malli missä miinuksena 135/190 navat/läpiakselit mutta uudemmat on 150/197 ja taitavat tulla kuitukiekoilla. Ensimmäisiin ne piti kai ostaa erikseen, ekat taas tulivat kuitusilla putkiosilla kun noi uudet taitaa olla aluuminiputkilla. Crocissa hyvät osat(sram gx, sram guide r, RaceFace turbine, canecreek), toki 9.0 dudessakin on hyvät osat(tosin on joustokeula ja jäykkää halusit). Farley taitaa olla 27.5 ja itse ainakin pelkästään sen takia jättäisin ostamatta kun "joustoa" heti ainakin sentti vähemmän kun 26" renkaalla.

Itsekkin ajan kaikki maastoajot läskillä kesät talvet.

Taiga lienee hyvä vaihtoehto alamäkitouhuihin ja muuhun rymyämiseen, Farley, Dude ja Croc taas lienevät parempia vaihtoehtoja jos mielessä on myös marathon-tyyppistä ajoa. Painossa tulee jonkin verran eroa, kun kolme jälkimmäistä ovat hiilikuituisia. Itselläni on Dude jäykällä keulalla ja olen ollut siihen tyytyväinen. Crocia olen testannut lyhyesti, ja se tuntui Dudeen verrattuna aika kiikkerältä, en tiedä tarkalleen mistä johtui ja onko malli muuttunut tuosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Crocia olen testannut lyhyesti, ja se tuntui Dudeen verrattuna aika kiikkerältä, en tiedä tarkalleen mistä johtui ja onko malli muuttunut tuosta.
    Crocissa taisi olla pari astetta jyrkempi keulakulma, voi vaikuttaa juuri tuohon tunnelmaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Crocissa taisi olla pari astetta jyrkempi keulakulma, voi vaikuttaa juuri tuohon tunnelmaan.
    Puoli astetta eroa. Ainakin siis 2016 malleissa, dude vs croc. Tämä siis fillarilehden jutusta missä croccia testattiin.

Toivottavasti kuvasta saa selvää
    Edit. Tuolla tekstissä on virhe qfactorin kohdalla, mutta se nyt on varmaan kaikille selvää

Ympärivuotiseen ajoon tulisi. 1,5v ollut kona wo vm.19 ajossa eikä siinäkään mitään vikaa ole, mutta.. pyöräkuume on kova. Augmentia en vielä ajoon ole saanut ja tuntuu, että on Seinäjoelle asti mentävä, jos koeajon haluaa. Taigaan on syntynyt joku ihme pakkomielle vaikka testaamaan pääsee vasta maaliskuussa. Vahva tunne että taigaan tässä päädytään.

Omassa Dudessa on 76.5 mm ketjulinja ja Q factor noin 210 mm. Vanhassa 29" jäykkiksessä se on vastaavasti 175 mm.

Eli kasvua on aika paljon, mutta mitä se polviin käytännössä vaikuttaa, onko tietoa?

Kokeeksi pistin rullamitan lattialle ja tein kyykkyjä molemmilla leveyksillä, niin eipä siinä juuri eroja huomaa. Ainakaan 89 cm pitkillä jaloilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eli kasvua on aika paljon, mutta mitä se polviin käytännössä vaikuttaa, onko tietoa?
    ...
    Sun polviinko? Ei siihen toiset ihmiset osaa vastata, ihan yksilöllistä on eikä auta kuin seurata tilannetta.

Itse olen saanut läskipyöräillessä polvet kipeäksi. Mutta mulla onkin asioista tarkat polvet.

Veikkampa että ongelma liittyy pääasiassa siihen jos vetää kireillä lukkopolkimilla ja jalkaterät suorassa. Kun jalat on leveämmällä, niin pitäs jalkaterää avata sivulle enemmän -> flateilla ei tätä ongelmaa juuri ole. Tai sitten hommaa semmoset lukot joissa on tarpeeksi vapaaliikettä ja kengissä saa klossin säädettyä tarpeeksi vinoon. Tämäkään ei kaikilla auta, koska kantapää ottaa kiinni kampeen tai runkoon.

Hei, olen ostamassa ensimmäistä läskipyörääni, mutta tarvitsen apua oikean koon valinnassa. Kiikareissa olisi nimenomaan tämä X-TREME-merkkinen pyörä jossa on 64cm leveä tanko ja 26" vanteet. Kun itse olen vain 170cm pitkä, onko ko. pyörä minulle liian suuri vai passeli? Jos on liian suuri, mistä mahtaisi löytyä minun kokoiselleni sopivia läskipyöriä kohtuullisessa hintaluokassa (=alle tonnilla)?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hleog Katso viesti
    Hei, olen ostamassa ensimmäistä läskipyörääni, mutta tarvitsen apua oikean koon valinnassa. Kiikareissa olisi nimenomaan tämä X-TREME-merkkinen pyörä jossa on 64cm leveä tanko ja 26" vanteet. Kun itse olen vain 170cm pitkä, onko ko. pyörä minulle liian suuri vai passeli? Jos on liian suuri, mistä mahtaisi löytyä minun kokoiselleni sopivia läskipyöriä kohtuullisessa hintaluokassa (=alle tonnilla)?
    Tuon x-tremen ostaminen on täysin 500 euron hukkaan heittämistä. Nyt ei ole edes kyse mistään pyörähifistelystä vaan tuo on käytännössä täyttä romurautaa. Osta vaikka White tai Silverback jos tiukalla budjetilla, ne on hinta-laatu suhteeltaan jo hyviä läskipyöriä.

Tuolla ei tosiaan tee valitettavasti mitään, nämä on ihan hyväksi todettuja. Tuo xtreme painaa 20 kiloa ja kulutusosat on romurautaa. Joskus on tainnut whiten liteä saada 700-800 eurolla alesta xxl:stä mutta niitä on vaikea ennustaa.

https://www.xxl.fi/white-7fat-lite-1...163484_1_style
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21326/kkkcd/Silverback-Scoop-Fatty-2019-fatbike-harmaa-lime-M-430-mm
    https://www.hibike.com/salsa-beargre...1ee7d13e7f7017

Kiitos teille molemmille suosituksista! Minua kiinnostaisi erityisesti tuo "7FAT Lite", mutta XXL:n verkkokaupasta voi näemmä tilata enää vain L-kokoa, joten jos joku minun pituusluokassani oleva (170cm) on testannut vastaavan kokoista pyörää, onko se tuntunut aivan liian järkälemäiseltä ajaa? Itse kokeilemalla olisi tietenkin paras, mutta asun niin korvessa ettei ole mahdollisuutta käydä testaamassa ennen tilausta.

Kiitos teille molemmille suosituksista! Minua kiinnostaisi erityisesti tuo "7FAT Lite", mutta XXL:n verkkokaupasta voi näemmä tilata enää vain L-kokoa, joten jos joku minun pituusluokassani oleva (170cm) on testannut vastaavan kokoista pyörää, onko se tuntunut aivan liian järkälemäiseltä ajaa? Itse kokeilemalla olisi tietenkin paras, mutta asun niin korvessa ettei ole mahdollisuutta käydä testaamassa ennen tilausta.
    Pistä budjettiin pikkusen lisää ja osta 7Fat Pro 17-tuumaisena. Muutenkin 199€ erolla mielestäni parempi diili hinta-laatu suhteeltaan.

Totta turiset, ei budjettini siihen kaadu että menee noinkin vähän tonnin päälle. Kiitoksia vastauksista, katselen nyt tuota 7Fat Pro:ta potentiaalisena vaihtoehtona ensimmäiseksi läskiksi!

En voi olla kehumatta Canyonin Duden perus 8.0 kampetta.
    On jokaisen euron väärti<3

Ovatko Canyonin pyörät isompia kuin muiden valmistajien? Laskuri Canyonin sivuilla ehdotti itselleni sopivaksi Duden koon M. Olen useampaa läskipyörää kokeillut ja yleensä koko L on ollut sopiva. Pituus 183 ja inseam ~83.

Lähetetty minun TA-1021 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paksupolkija Katso viesti
    Veikkampa että ongelma liittyy pääasiassa siihen jos vetää kireillä lukkopolkimilla ja jalkaterät suorassa. Kun jalat on leveämmällä, niin pitäs jalkaterää avata sivulle enemmän -> flateilla ei tätä ongelmaa juuri ole. Tai sitten hommaa semmoset lukot joissa on tarpeeksi vapaaliikettä ja kengissä saa klossin säädettyä tarpeeksi vinoon. Tämäkään ei kaikilla auta, koska kantapää ottaa kiinni kampeen tai runkoon.
    Jos tässä puhutaan vielä tuosta polvikivusta niin luultavasti(mun mielestä) ne lukkopolkimet vähentää niitä, jos on klossit oikein säädetty. Koska fläteillä jalat on joka patin ja kuopan jälkeen eri asennossa ja lukoilla pysyy paikallaan.

Itsellä oli niin että ekassa läskissä oli edellinen omistaja laittanut ovaalin eturattaan, ei tullut polvikipuja(flätit). Sitten ostin uuden läskin, pyöreällä rattaalla(flätit), polvikivut alkoi heti ekan lenkin jälkeen. Sitten vaihdoin ovaalin eturattaan ja polvikivut loppui. Sen jälkeen vaihdoin myös lukkoihin eikä niidenkään kanssa tullut polvikipuja, ei siinä pyörässä eikä missään sen jälkeen. Tosin läskit on sen jälkeen ollu aina ovaalilla. Grävelissä ei pyöreäkään ratas aiheuta ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Omassa Dudessa on 76.5 mm ketjulinja ja Q factor noin 210 mm. Vanhassa 29" jäykkiksessä se on vastaavasti 175 mm.

Kokeeksi pistin rullamitan lattialle ja tein kyykkyjä molemmilla leveyksillä, niin eipä siinä juuri eroja huomaa. Ainakaan 89 cm pitkillä jaloilla.
    Eikä sitä eroa taida muutamalla kyykyllä huomata...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eibn Katso viesti
    Ovatko Canyonin pyörät isompia kuin muiden valmistajien? Laskuri Canyonin sivuilla ehdotti itselleni sopivaksi Duden koon M. Olen useampaa läskipyörää kokeillut ja yleensä koko L on ollut sopiva. Pituus 183 ja inseam ~83.

Eikös dudessa ollut niin että koot loppuu siihen L kokoon, näin mulle joku sanoi? Eli voisi sitten kuvitella että M vois olla passeli

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eibn Katso viesti

Vastaavilla mitoilla varustettuna tilasin L-koossa.
    Täydellinen itselleni. Ajoasento / mitat vastaavat kuin Spessun 2020 epicissäni.

Kävin kokeilemassa kaverin M-kokoista ja se oli aivan liian pieni.
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eikös dudessa ollut niin että koot loppuu siihen L kokoon, näin mulle joku sanoi? Eli voisi sitten kuvitella että M vois olla passeli
    L suht reilu, mutta menee hyvin jo 183cm tosin kannattaa huomioda aika korkea stack, jos haluaa sarvet penkin tasalle tai alle voi tulla ongelmia tai pistää esim 120 joustokeulan. Itse ajan 180 cm M koolla stemmi jo 90mm, että on hyvä. Mielusti vaihtasin L, mutta korkeus tulee ongelmaksi vielä kun tykkään ajaa 120mm STD Mastodonilla. Tosin haluan seuraavaksi muutenkin modernimmalla geolla olevan eli katseet on muualla. Mun setillä Dude kyllä keulii jyrkissä mäissä, jos sarvet jää penkin ylä puolelle. Tämänkin takia kaipaan jyrkempää satulakulmaa ja modernimpaa geometriaa. Tosin tälläistä läskiä en ole vielä kuituisena tavannut ja kriteerinä on ehdottomasti ns 170 präset kammet eli se kapeampi Q-factor, niin kuin Dudessa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Kiitti vastauksista. L-kokoinen Dude lähtee tilaukseen kevään aikana, kunhan rahatilanne antaa myöden.

BTW, onko tässä ajatuskulussa järkeä:
    Jos tilaisin M-kokoisen pyörän niin joutuisin nostamaan satulan suhteessa stongaan aika ylös ja ajoasento olisi matalampi. Vastaavasti L-kokoisen kanssa satula saisi olla suhteessa stongaan hivenen alempana ja ajoasento olisi vähäsen pystympi.

^Kammet on se kiinteä kohta fillarissa, josta koon mitoittaminen aloitetaan. Ensin säädetään satulan paikka kampiin nähden oikein, eli korkeus ja vaakasiirto. Sen jälkeen tulee ohjaustangon etäisyys, ja korkeussäätö. Mutta stemmin pituus vaikuttaa huomattavasti ohjauksen nopeuteen ja sitä kautta myös optimaalliseen ohjaustangon leveyteen. (Mitä lyhyempi stemmi, sitä leveämpi tanko toimii.) Nykyisin yleensä halutaan leveä tanko ja lyhyt stemmi, joten tuohon ei jää säätövaraa kuin ehkä pari senttiä tai ohjaus menee pilalle. Tämän takia rungon pituus, tai muodikkaamin "reach" pitää olla hyvin lähellä oikeaa. Tangon korkeuteen voi vaikuttaa spaceripinon lisäksi stemmin kulmalla ja ohjaustangon taivutuksilla. Toki stemmin tai tangon vaihtaminen tuo kustannuksia ja olisi parempi, jos runkon mitoitus sattuisi kohdalle vakio-osilla.

Miulla mitat 182cm ja inseam 85cm. M kokoinen dude käytössä. Stemmi 75 ja taitaapi olla jonkin verran kulmaa ylöspäin, en muista tarkkaa. tankona answer 20/20. Satula ja stonga aika liki samalla korkeudella. Todella sopiva ollut käyttööni. Varmasti L kokokin menisi, mutta kun mitat ovat ns. rajatapauksia, niin tykkään yleensä ottaa pienemmän. Aikalailla siis makuasia tuo koko rajatapauksissa.

Minä olen 184 cm ja L koon Dude on ihan täydellinen. Satula on ainut osa joka piti vaihtaa mieleiseksi.

Ensimmäistä läskiä myös hankkimassa. Etujousitettu alkanut houkuttaan ja vaihtoehtoina 20vuoden Cube Nutrail tai Trek Farley 7 lähinnä hyvän saatavuuden takia. Canyonia myös silmäilly, mutta alkaa meneen yli budjetin. Minkälaisia kokemuksia tai huomioita jousitetusta läskistä?

Noh talvella ei jousituksesta kauheena hyötyä ole. Pakkaset laskee myös jousituksen paineita samoin ku renkaissa.
    Itellä tuli ostettua hiilikuitukeula kaveriksi mutta aika turhaan. Ajo on niin vähästä talvella
    hcf muokkasi tätä : 06.03.2020 at 11.24

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •