https://www.youtube.com/watch?v=asEYkpW0vwQ tonkun kuuntelin niin sen jälkeen kokeilin vetää minimipaineilla ja ainakin ei ole nyt MaraPlus / Wintercontact puhjennut.....
https://www.youtube.com/watch?v=asEYkpW0vwQ tonkun kuuntelin niin sen jälkeen kokeilin vetää minimipaineilla ja ainakin ei ole nyt MaraPlus / Wintercontact puhjennut.....
^^Jälleen kerran: pistosuojatut "umpikumirenkaat" jostain syystä imee sepelinjyviä itseensä herkästi. Mun kokemuksen mukaan pienellä, mutta korkealla kuviolla varustettu, notkearunkoinen krossirengas ja pienet paineet -yhdistelmä kestää sepeliä usein jopa paremmin ja on huomattavasti mukavampi ajaa. Kolmen talven nastattomat kelit ajoin WTB Nano Race -renkailla sisureiden kanssa ilman ainoatakaan flättiä. Tämän talven olen ajanut tähän asti Donnelly X´Plor EMP 60 tpi -renkailla ja sisureilla ilman ainoatakaan flättiä. Edellyttää tietysti, että jotkut 35-40 mm renkaat mahtuu pyörään.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Itse aiemmin vedin juuri isoilla baareilla ja renkaat puhkesi kesät talvet, nyt ainakin mennyt hyvin vaikka Stadin Starat on rakastanut hiekkaa kylvää....
No eihän ne suojaamattomat crossirenkaat normaalisti sapelia kestä. Tuossa donellyssa on kaiketi ihan ok suojaus ja paksumpi 60tpi vyö.
Se on kyllä totta, että umpikumisista se sapelli pitää varmaankin välillä poistella renkaasta.
juu ei kestä, etenkin WTB on aika purkkaa.
^ Yleisellä tasolla en osaa ottaa WTB-renkuloihin kantaa, mutta todistetusti Nano Race + Schwalben ohut sisuri ja n. 2,5 bar paineet on ollut sepelin suhteen pomminvarma yhdistelmä.
Donnellyn MXP:tä en myöskään ole saanut sepeleillä ajelemalla puhki. Kokemusta parin talven ajalta sekä sisuriversiosta sisurin kera että TLR-versiosta ilman sisuria.
Halpisrenkaista Schwalben Smart Samit kesti aikoinaan hyvin, nykytilanteesta en tiedä, koska edellisestä kokemuksesta niiden kanssa on jo aikaa monta vuotta.
Esim. Challengen Gravel Grinder Pro Open Tubular, jossa on vastaavanoloinen rimpula pistosuojanauha kuin Donnellyn EMP:ssä ei sen sijaan kestä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
ilmanpaineella on varmaan isokin rooli. Läskissä jumbo jim liteskin ja kop, kop ei ole sepeli edes tarttunut.
Parhaat sepelirenkaat löydetty !
Maantiellä Cyclosta puhkesi ensin Schwalbe G-One, sitten kokeilin Panaracerin GravelKingejä ja ne puhkesi. Kokeilin vielä Continental S4000II 28 mm ja ne puhkesi. Nämä 2 kk sisällä.
Ostin Biltemasta aidot Vahvistetut pyöränrenkaat. Sen jälkeen ei ole renkaat puhjenneet https://www.biltema.fi/vapaa-aika/py...ard-2000037860
Painoa on jonkin verran:32 mm 650 g ja 37 mm 950 g. Mutta kestää
Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi
Tsiisus. Biltema.
Asensin 2017 alkusyksystä työmatka- ja rospuuttokelin ajossa olevaan vanhaan maantiekulkineeseen Vittorian Rubino Pro Controlin 25 mm levyisenä taakse, ja Rubino Pro Endurancen saman levyisenä eteen. Endurance eteen rouheamman kuvion ja oletetun paremman kaarrepidon soralla takia.
Tämän jälkeen niillä on ajettu tuhansia kilometrejä kaikenlaisilla alustoilla joista yli puolet hiekkateitä ja sepelöityä asfalttia, ensimmäistä rengasrikkoa olen odotellut mutta toistaiseksi sellaista ei ole tapahtunut.
https://youtu.be/8auaU3HhcB8
Velogi lähtenyt huumorilinjalle.
Kokemuksia kestääkö Vittoria Terreno Dry TNT 650b x 47c miten sapelisepeliä?
Mä olen koko talven käyttäny fiksuttimessa 25 mm Rubino Pro Endurance renkuloita. Niin asfaltit, hiekat ja sepelit. Tosin sepeliä pyrin välttää kaikin keinoin, mutta aina on pakko jonkin verran ajaa silläkin alustalla. Toistaiseksi toiminut moitteetta (kopkop).
Sellanen jännä juttu kuitenkin. Aika ajoin kaivelen kivet ja sepelinpalat renkaista pois ja eturengas näyttää keräävän enemmän kiveä ja sepeliä kuin takarengas. Johtuisko se siitä, että jostain takarengas vuotaa hiljalleen eli sillä tulee enemmän ajoa matalemmilla paineilla kuin etusella.
Endurance korvasi mulla maraplussat.
Siinä oikeassa talvipyörässä on takana Vittoria Terreno Dry 33mm. Pari kertaa vasta ajellut (kun kelit ei nyt ole oikein suosinut nastoja, jotka siis edessä) ja toistaiseksi sekin no problem. Mut pelko on kyl suuri sen renkaan kohdalla.
Tarvitseeko tuo ilmiö mitään syytä? Mulla on tavanomaiseen tapaan hiukan alemmat paineet edessä, mutta niin vain eturengas kerää niin sepeliä kuin kiviäkin niin nappuloiden väliin kuin sileämpään esim. viilakuvioiseen pintaan.
Subjektiivinen arvio eli näppituntuma eli veikkaus olisi että suhde voisi olla joku 75-25. Kerran jopa hulluuttani laskin montako kiveä yhdellä ainoalla lenkillä oli niihin Nicetraceihin tarttunut ja tulos oli 119! Jos muistan oikein, eturenkaasta kaivettuja oli neljä jokaista takarenkaasta löytynyttä kohden.
Ei ilmiötä mielestäni voi selittää sellainenkaan että takarengas saisi suuren osan matkasta eli suoraan ajaessa kulkea eturenkaan putsaamaa väylää. Mutta onhan sekin mahdollista.
PS Täytyykin pitää kivisouvit kahdelle fillarille, oikein luvun kanssa!
Ihan noin tieteellisesti en ole renkaisiin paneutunut, mutta hyvin sopivalta perusselitykseltä eturenkaan väylää putsaava vaikutus tuntuu, hyvä yksi selitys. Toinen jota olen silmämääräisest katsonut omistani on vetävän renkaan ero ei vetävään. Veto vaikuttaa pintaa putsaavasti. Perustelua, saman aikaisesti vaihdetun parin etunen muuttuu kulutuspinnaltaan karheammaksi kun tuhansia alkaa kertyä, helpommin kiviä kerääväksi, kun taas takarenkaan pinta suorastaan kiiltää. Tämä kuitenkin selvemmin havaittavissa jonkin verran kuvioidussa kesärenkaassa, mutta samaa oletan tapahtuvan myös talvirenkaassa. Jo tuonkin vuoksi renkaiden paikka vaihtuu kausittain, vanhemmuuten takana vielä joskus väärään pyörimissuuntaan!
Mutua kaikkineen, tavoitteena rengasongelmaton ajo ainakin talvisin. Renkaat saavat vaikka painaa eikä ajonkaan tarvitse olla kesäkeveää.🤗
Oudolta kuulostaa tämä tappajasepeli keskustelu.
Oulussa jo monta vuottatyömatka pyöräilyä ajettu yli 100 km viikossa. Ja en muista yhtään tapausta että sepelin vuoksi olisi rengas mennyt puhki.
Varmaan eri paikkakunnilla käytössä erilaista sepeliä. Meilläkin täällä Sysi-Suomessa oli n. 6v takaperin käytössä todella ikävää ja terävää sepeliä ja silloin rengasrikko - pari talvikautena oli vakio, mutta vaihtoivat palautteen jälkeen sepelin tyyppiä vähin äänin rengasystävällisempään ja nyt on ajettu 5½ -vuotta ilman rengasrikkoja (kop, kop). Hauska nyanssi tuossa sepelipalautteessa oli se, että suurin osa sepelivalituksista tuli jalankulkijoilta, joiden kengänpohjat olivat kanssa ihan riekaleina tuosta sepelistä ja toisen palauteosan antoivat kauppaliikkeiden omistajat kun kaikki lattiat olivat jatkuvasti rikki kenkien sisääntuoman terävän sepelin takia. Vain murto-osa palauttesta tuli talvipyöräiljöiltä. Mutta lopputulos oli hyvä, metakka vaimeni ja sepeli on selkeästi vähemmän kettumaista kaikille kevyen liikenteen kulkijoille.
Eikös PK seudulla svoisi tehdä kansalaisaloitteen tappajasepelin kieltämisestä? Jos saisi tuosta pontta homman järkeistämiseen.. kuka jaksaa askarrella..?
![]()
Oudolta tuntuu myös se että joku voi vielä vuonna 2020 olla onnellisen tietämätön siitä että sepelilaatuja on monenlaisia ja että Suomessa on kaupunkeja joissa käytetään ja kaupunkeja joissa ei käytetä tappajasepeliksi kutsuttua kalliomursketta liukkaudentorjuntaan.
Kun ajaa pulleilla pallorenkailla melko matalilla paineilla, noinha noilla ajetaan, niin ei noihin tartu terävinkään sepeli, ei tarvitse edes pistosuojausta eikä liioin koskaan reikiä muutoinkaan. Jää elämästä yksi näytelmä kokematta.
Meille muille tuollainen räjäyttämällä louhittu sepeli järjestää näytöksiä.🤗
Minulla on nyt 11 vuotta ajelua Oulun talviteillä. Alkuaikoina meni muutama nuolenkärki renkaasta läpi.
Nykyään on pääsääntöisesti tiet hiekoitettu hiekalla, eikä murskeella. Kalliomurskeesta tehtyä tavaraa on vain joidenkin kiinteistöjen kohdilla...
Kokeiltiinhan joskus myös jotain suolakyllästettyä puulastuakin tms. Ainakin minun mielestä se oli pyöräilyn kannalta parempi vaihtoehto, mutta kait siinä oli jotain huonoa. Kallista ainakin
j
Hyvää pohdintaa, kiitos!
Haha. Menepä kysymään Espoossa tätä. Prioriteetit on jossain muualla kuin pyöräilijöiden huomioiminen.
Pari viikkoa sitten annoin palautetta, kun 3-5 mm lumen päälle oli sepeliä laitettu niin asfaltille kuin hiekkaväylälle. Ennakoivaa liukkaudentorjuntaa kato, jos liukasta ennustettu. Eivät kuulemma harrasta turhaa työtä.
Ja kilin kontit. Nuo molemmat paikat oli just tasan niin turhia kuin olla ja voi. Se lumi suli siitä suht nopeasti ja altahan paljastu saman tien mukava kerros sepeliä. Ja nyt sitä on sitten himpun verran enemmän. Odotan sitä päivää, kun Espoo alkaa hoitamaan tätäkin asiaa asianmukaisesti.
Montas päivää ne sepelit on siellä olleet tänä talvena. Taitaa sata mennä puhki jo. Monta päivää siitä sepelistä on ollut hyöltyä. Oisko 5 päivänä. Nykyään jopa kävelen ajoradan puolella kotikadulla kun palailen töistä kotiin.
Noista luvuista voisi väittää, että 95% siitä ajasta kun sepeli on ollut levitettynä tielle, tiet ovat olleet huonommassa kunnossa kuin jos sepeliä ei olisi lainkaan levitetty. Samansuuntaisia havaintoja on itselläkin. On myös jäänyt tänä talvena useampia pyörälenkkejä ajamatta, koska väylät ovat olleet ajokelvottomassa kunnossa sepelin tarpeettoman levityksen vuoksi. Onkohan joku tutkinut moniko pyöräilijä haluaa sepeliä pyöräteille ja paljonko tulee lisää onnettomuuksia, jos sitä ei kylvetä?
Hyvin kesti Terreno dry litkuilla sepeliä
Eihän se renkaisiin tarttuneiden kivien laskeminen tieteellistä ollut, siitähän puuttui täysin tutkimusasetelma, teoria ja hypoteesi ja vertailu ja niin poispäinMutta eilen suoritin uuden kivien poisnyppimis- ja laskemisoperaation: edessä 67, takana 19, suhde siis kutakuinkin 3,5 : 1.
Renkaina ne jo legendaariset Nicetracit, 32-millisinä. Kivet tarttuvat nappuloiden väleihin, kuvio on juuri sopivan ahdas ja riittävän syvä. Varsinaisia terävä kärki edellä renkaaseen uponneita ei ollut ainuttakaan,
Kun siinä puuhaillessa aivot olivat joutilaina, niin mieleen pompsahti sellainenkin ajatus että kenties etu- ja takarenkaisiin tarttuu suunnilleen yhtä monta kiveä, mutta takaa suurin osa niistä irtoaa varsin pian. Pitäisi vain olla jokin keino laskea kivet reaaliaikaisesti tai muuten osoittaa että "teoria" on oikea tai väärä
Vertailun vuoksi: Marathon Wintereistä löytyi vain yksi kivi ja sekin takana. Näppituntumana on ennestäänkin ollut ettei se kerää kiviä eikä ole erityisen altis tappajasepelille.
No meniskö "matemaattisesti" sitten mieluummin?
Vain silloin tarttuvat kivet haittaavat kun niistä osa on teräviä kuin katkenneet puukonkärjet.
Ne ovat kyljitään hieman röpelöisiä kuin harppuunan kärjet.
Ne painuvat kierros kierrokselta kumin ja lopulta kudoksen läpi.
Ne puhkaisevat sisärenkaan!
Minä ainakin olen hävinnyt tämän taistelun 6-0 tänä talvena. Positiivisesti ajatellen tällä viikolla ei vielä yhtään rengasrikkoa. Renkaina Scwalbe Racer, Schwalbe Marathon Winter ja Gravdal.
Canyon Ultimate 7,9 k / GT Grade 24,7 k / Cannondale Quick 4,0 k / Ridley X-Fire 48 k (Myydyt: 44 k)
Juu, Nicetraciin tarttuneet kivet ovat jokseenkin harmittomia, koska niiden lukuisuudesta huolimatta en ole kai vielä ensimmäistäkään terävä kärki edellä renkaaseen uponnutta joutunut kaivamaan. Olen esittänyt laskutoimituksieni tulokset liittyen vain siihen kun Fuuga esitti omat huomionsa etu- ja takarenkaan erosta tässä suhteessa.
(Haittaavathan ne kivet jossain määrin ajatuksen tasolla, sillä tuollainen määrä pieniäkin kiviä painaa jo huomattavan määrän grammoja - eikä kukaan kai yhtään painavimmilla renkailla halua ajaa kuin on tarpeellista?!)
Muuten lisäisin tappajasepelin määritelmään sen ettei se, toisin kuin normaali kivensiru, vaadi useiden tai kymmenienkin kilometrin ajoa ennen kuin se tunkeutuu ulkorenkaan läpi ja ulottuu puhkaisemaan sisurin. En aivan varmasti ole ainoa jolla on kokemus siitä miten on joutunut rengashommiin lyhyenkin sepelillä ajetun matkan jälkeen, vaikka renkaat olisivat olleet täysin uudet tai juuri huolellisesti läpikäydyt.
Rene Hersen renkaanpyyhkijätkään ei taatusti tappajasepeliin pure. Ihan lelulta näyttävät.
![]()
Kirjanmerkit