FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 172 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 72 122 162 170 171 172 173 174 182 222 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.131 - 5.160 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Postasin kuvan paikan päältä 18:22. Sain sähköpostin uudesta viestistä 18:20. Olisi pitänyt jättää se voileipä syömättä työpaikalla.

Päiväkoti Pakilan Lastenpaikka, Jahtivoudintie 1. Rasti 1723.

Kaupunginosat.net tietää kertoa, että "Matala puutalo rakennettiin venäläisten komentopaikaksi Helsingin maa- merilinnoituksen rakentamistöiden yhteydessä arviolta 1914. Sisällissodassa rakennusta käyttivät Pakinkylän punakaartilaiset päämajanaan, vuodesta taas 1921 Oulunkylän kunta köyhäintalona. Sittemmin talossa toimi Torpan vanhainkoti ja sen jälkeen asunnottomien yömaja, nykyään päiväkoti Pakilan Lastenpaikka, jossa noudatetaan summerhilliläisiä vapaan kasvatuksen periaatteita."

Uudessa on ainakin edellistä uudempi rakennus ja matalampi aita.

casanova muokkasi tätä : 27.01.2020 at 22.45 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely, 192

En sano muuta kuin että osasin pelätä casanovan vastaiskua - jolle en illaksi luvassa olleen sään enkä vähemmän innostavan ajokelinkään uskonut muodostavan riittävää estettä - mutta vaihtoehtona olleesta rastista otin niin kelvottomat kuvat etten niitä voinut hyväksyä.

Nyt on vain mietittävä vastaanko kuvarastihulluuteen kuvarastihulluudella eli tartunko aamulla pyörän sarviin ja lähden ajamaan...sen sijaan että harrastaisin jotain mieltäkohottavaa liikuntaa, kuten porrastreenejä Herttoniemessä tai sauvarinnettä Alakivenpuistossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    En sano muuta kuin että osasin pelätä casanovan vastaiskua - jolle en illaksi luvassa olleen sään enkä vähemmän innostavan ajokelinkään uskonut muodostavan riittävää estettä - mutta vaihtoehtona olleesta rastista otin niin kelvottomat kuvat etten niitä voinut hyväksyä.
    Hieman epäilyttää, että siirsit rastin tuohon vain katsoaksesi, kumpi sen hakee, minä vai harald. Ja minähän annoin edelliseltä rastilta myöhästyneelle haraldille useamman tunnin etumatkaa.

Tuota Jahtivoudintien risteystä olen karttoja selatessani hämmästellyt useamman kerran. Minkä ihmeen takia Siltavoudintie vaihtuu Yhdyskunnantieksi noin mitättömän pikkukadun risteyksessä? Vain hitusen pohjoisempana olisi sentään vähän isompia katuja - jotka myös vievät johonkin - ja niiden risteyksiä. Kaupunginosarajakin on on pohjoisemana, Urakkatien ja Yhdyskunnantien risteyksessä. Historiallisia syitäkään en keksi. Alueen ensimmäisessä asemakaavassa vuodelta 1953 asia on suunniteltu juuri näin (ja karttapohjasta voi todeta, että tuolla paikalla ei ollut sen enempää Siltavoudintietä kuin Yhdyskunnantietäkään).

Ei siinä tuolloin tainnut olla Jahtivoudintietäkään? Oli vain noita nimettomiä, venäläisten rakennuttamia tykkiteitä, Solakalliontie ja ehkä joku Oulunkylän kartanon kärrytie? Tykkitie tulevan tielinjan poikki ja kuvarastiksi laittamani rakennus olivat kuitenkin jonkinlainen kiintopiste, jonka kohdalla kadunnimen saattoi vaihtaa. (Tieinsinööri halusi sitten vain vetää Mikkolantien vähän suoremmaksi...)

Oulunkylän kotikaupunkipolku muuten tietää kertoa: "Matala puutalo rakennettiin venäläisten komentopaikaksi Helsingin maa- merilinnoituksen rakentamistöiden yhteydessä arviolta 1914. Sisällissodassa rakennusta käyttivät Pakinkylän punakaartilaiset kasarminaan, vuodesta 1921 Oulunkylän kunta köyhäintalona. Sittemmin talossa toimi Torpan vanhainkoti ja sen jälkeen asunnottomien yömaja, nykyään päiväkoti Pakilan Lastenpaikka. Lastenpaikan toiminnassa korostuu yhteisöllisyys."

PS Lastenpaikka on jossain määrin legendaarinen Pakilan ulkopuolellakin, senhän perusti Vapaan kokeilukoulun kannatusyhdistys vuonna 1970 ja päiväkodissa pyrittiin noudattamaan niin sanotun vapaan kasvatuksen periaatteita ja tukemaan lasten spontaania luovuutta. https://www.kirjavinkit.fi/arvostelu...ina-1970-2017/

PPS Jos sade heikkenee samaa tahtia kuin oma kuvarastihölmöyteni tuntuu nousevan, on hyvät mahdollisuudet ainakin siihen että postaan kävin-siellä-minäkin -kuvan.

Vanha on PK Ruskeasuo, Rasti 1724 Pystyin kuin pystyinkin hillitsemään hulluuttani eilen illalla, ja nautin lämpimästä nojatuolista nukkumaan menoon asti. Aamupäivällä kun ei kuvia alkanut näkymään oli sittenkin lähdettävä sotkemaan.

Entasis?

Tämä fooruminsofta on kyllä vahvasti päivityksen tarpeessa. En saa tekstin linkitystä pois päältä. Ei, vaikka painaa muutaman entterin, merkkaa tekstin ja painaa "poista asettelu". Onneksi editorin saa pois päältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Tästähän tuli taas melkoinen turinatuokio. Muistutan, että koen lunastaneeni oikeuteni höpöttelyyn hakemalla edellisen rastin.

Tämän vuosipäivä lähestyy. Tämä oli ensimmäinen rastini, kelit oli kyllä hiukan erilaiset.

PPS Jos sade heikkenee samaa tahtia kuin oma kuvarastihölmöyteni tuntuu nousevan, on hyvät mahdollisuudet ainakin siihen että postaan kävin-siellä-minäkin -kuvan.

Hävitty mikä hävitty. Sillä hetkellä kun harald asetti pyöränsä nojaamaan seinää vasten Paraistentiellä olin luultavasti ehtinyt juuri taluttaa pyörän ulos kellarista. Ja sama se kumpi meistä rastin haki, pääasia ettei päiväkoteja jouduta kiertämään koko viikkoa!

PS Vaikka tiedän että mm. casanovan kuvarastipostaustyyliin kuuluu että höpöttelyt käydään lisäämässä myöhemmin, joskus näin muokattu viesti jää katsomatta - ja silloin voi käydä niin typerästi että kertoo samat jutut jotka casanova on lisäämässään tekstiosuudessa kertonut...ain't no big deal, mutta olisihan se kliffaa jos foorumisofta näyttäisi uusien viestin lisäksi muokatut viestit...

Ehkä laitoit casanovan killfileen? *plonk*

Tuo PK ruskeasuo on matalaenergiataloksi suunniteltu. Aika näyttää miten hyvin se toimii käyttäjien kosteusprosentti tietäen.

https://www.rakennuslehti.fi/2014/06...an-paivakodin/

Vanha: Välitalontie 71. Rasti 1725. Olen itse tälläinen jota juna tuo ja vie joten eipä useinkaan ole mitään jakoa näihin rasteihin, mutta nyt oli tehty homma helpoksi meille maakuntalaisillekin. Jos jollakulla on jotain tarinaa itse kohteesta niin saa kertoa, itsehän en mitäään tiedä

Uusi:
    navajokoira muokkasi tätä : 29.01.2020 at 09.59 Syy: uusi rasti

Onnittelut ekasta rastista? Tuleeko uutta?

Vanhasta rastista tiedän kertoa että rasti on ajankohtainen sikäli että Välitalontie 71:ssä sijaitsevalle varastotontille on haettu kaavamuutosta. Olemassa oleva toimitilarakennus on tarkoitus purkaa ja tontille on suunnitteilla kolmikerroksinen kerrostalo ja kolme kaksikerroksista rivitaloa.

Kaksikerroksinen, kahdesta erillisestä yhteen liitetystä rakennuksesta, joiden viralliset käyttötarkoitukset ovat kauppavarasto sekä muut teollisuuden tuotantorakennukset, koostuva rakennus on valmistunut vuonna 1960 ja sen laajennus vuonna 1981. Rakennuksessa on useita vuokralaisia, mm. Pakilan seurakunnan kerhotila, mutta näkyvin taitaa olla Bonnier.

Kaavamuutosta ei tiettävästi ole ainakaan kovin aktiivisesti vastustettu, mikä lienee ymmärrettävää, sillä nykytilanne taitaa lähes kaikkien mielestä kuulua luokkaan "brutaalit yhteentörmäykset" eivätkä paikalliset asukkaat jääne rakennusta kaipaamaan.

Uuden rastin voisi laittaa teeman "maalinnoitus" tai miksei myös "katutaide" alle. Mulle molemmat ovat tunnetusti vaikeita aiheita, mutta eiköhän mahdollisia hakijoita ole tällä kertaa muitakin kuin casanova tai harald!

Ja tietysti onnittelut navajokoiralle täsmäiskusta radanvarren suunnasta! Tervetuloa toistekin viemään rasti itseään stadilaisina pitävien nenän edestä!

Siis ainoa syy miksi Välitalontie 71 on ajankohtainen on ne pilarit!

Nyt täytyy sanoa kuin ruotsalainen: "Nu fattar jag ingenting!" Mitä niille pilareille tehdään tai on tapahtunut ja miksi ne ovat ajankohtaisia?

PS Mä olen kai joskus cyclolenkilläni Välitalontielle eksynyt, ehkä vain spontaanisti Pakilantieltä käännyttyäni, mutta siitä taitaa olla parikin talvea aikaa eikä rakennus silloin mitenkään mieleen jäänyt.

PS Uuden rastikuvan suhteen heräsi kieltämättä pieni epäilys siitä ettei se ole tänään eikä eilenkään otettu, mutta sehän ei haittaisi vaikka niin olisikin. (Itsekin olisin eilen laittanut kutakuinkin viikon takaisen kuvan...)

Pilarit on ollut viimeisten viikkojen teema näköjään. Sähköiset nousevat ja laskevat, klassiset ja vähemmän klassiset.

PS Uuden rastikuvan suhteen heräsi kieltämättä pieni epäilys siitä ettei se ole tänään eikä eilenkään otettu, mutta sehän ei haittaisi vaikka niin olisikin. (Itsekin olisin eilen laittanut kutakuinkin viikon takaisen kuvan...)
    Varastossa olevat kuvani taitavat kaikki olla liian kaukana vanhasta rastista. Tämä sen sijaan on kuvattu tänä aamuna samalla reissulla kuin vanhakin. Pysähdyin matkalla hetken mielijohteesta kuvaamaan erästä toistakin potentiaalista kohdetta, mutta se osoittautui jo käytetyksi. Silti valon määrän muutoksesta voinee jostain jotain päätellä.

Itse asiassa en huomannut kiinnittää huomiota että vanhan ja uuden rastikuvan postaamisten välillä aamu oli edennyt kaksi tuntia pitemmälle - ja sillä on jo merkitystä päivänvalon määrän kannalta. Se mikä kiinniiti huomiotani oli ettei kuvassa näkynyt merkkiäkään vastasataneesta räntälumesta, mutta arvaamattomiahan ne paikalliset kuurot tapaavat olla ja jättää jotkut seudut ihan ilmankin .

Ei kommenttini muutenkaan ollut negatiiviseksi tarkoitettu. Hyvä vaikka parikin viikkoa vanha kuva on aina huonoa tuikituoretta parempi!

PS Uusi rasti on minulle vaikea ensisijaisesti siinä mielessä että sitä pitäisi erikseen lähteä hakemaan - piittaamatta melko inhorealistisesta ajokelistä ja siitä suurehkosta todennäköisyydestä että nopeammista hakijoista joku on jo rastilla käynyt. Mutta huomenna voisi olla taas kuvarasti-idiotian aika ja paikka! Olisihan mulla jo valmiiksi otettu mutta tunnetusta syystä käyttämättä jäänyt rastikuva valmiina...

PPS @harald: teemathan ovat ikuisia, ne vain välillä jatkuvat ja välillä jäävät odottamaan vuoroaan. Mutta kieltämättä mun olisi pitänyt osoittamattakin hiffata että jatketiiin säätytalon ja kaupungintalon rastien merkeissä!

Kyllähän mä jossain kävin, mutta kun en muistanut minkälainen kohta kallioon louhitusta yhdyshaudasta mun pitikään hakea tai minkänäköinen kallioseinään maalattu graffisti rastikuvassa olikaan, niin en viitsinyt enempää haeskella vaan otin kuvan, vaikka tiesin ettei se sama kohta eikä sama suuntakaan ollut ja vaikka en sen vuoksi ollut edes varma että olin oikeassa maalinnoituksen asemassa:

Jos en ihan väärässä kaupunginosassa ollut ja jos rastinlaittaja hyväksyy suoritukseni, laitan uuden rastikuvan. Muussa tapauksessa tarvitaan joku nohevampi hakija,

Vink vink

Kyllähän mä jossain kävin, mutta kun en muistanut minkälainen kohta kallioon louhitusta yhdyshaudasta mun pitikään hakea tai minkänäköinen kallioseinään maalattu graffisti rastikuvassa olikaan, niin en viitsinyt enempää haeskella vaan otin kuvan, vaikka tiesin ettei se sama kohta eikä sama suuntakaan ollut ja vaikka en sen vuoksi ollut edes varma että olin oikeassa maalinnoituksen asemassa:

Jos en ihan väärässä kaupunginosassa ollut ja jos rastinlaittaja hyväksyy suoritukseni, laitan uuden rastikuvan. Muussa tapauksessa tarvitaan joku nohevampi hakija,
    Kerro nyt, missä kävit, niin tiedetään käydä muualla.

Munkkiniemen patteria katsomassa en aiemmin ole ollut, joten kävin siellä. Olisihan niitä muitakin katsottavia paikkoja ollut, mutta tämä nyt sattui olemaan sopivalla hollilla ja oikeastaan ainoa sellainen jonne ajamista kuvarasti mielessäni olisin voinut harkita.

Myönnän etten ollut erityisemmin noteerannut millaiseen paikkaan tai miten kapeaan kohtaan fillari oli rastikuvassa asetettu, joten miltei heti Munkkiniemessä tuli selväksi että rasti on todennäköisesti jossain muualla. Mutta eihän se mulle mikään valtavan suuri yllätys ollut. Jollekin tarkemmalle tai tietävämmällehän se olisi ollut selviö jo rastikuvan katselun perusteella.

Munkkiniemen patteria katsomassa en aiemmin ole ollut, joten kävin siellä. Olisihan niitä muitakin katsottavia paikkoja ollut, mutta tämä nyt sattui olemaan sopivalla hollilla ja oikeastaan ainoa sellainen jonne ajamista kuvarasti mielessäni olisin voinut harkita.

Myönnän etten ollut erityisemmin noteerannut millaiseen paikkaan tai miten kapeaan kohtaan fillari oli rastikuvassa asetettu, joten miltei heti Munkkiniemessä tuli selväksi että rasti on todennäköisesti jossain muualla. Mutta eihän se mulle mikään valtavan suuri yllätys ollut. Jollekin tarkemmalle tai tietävämmällehän se olisi ollut selviö jo rastikuvan katselun perusteella.
    Tämä vastaus kelpaa ilman muuta. Rastin tarkka sijainti löytyy jatkamalla kohti seikkailua Kärkitieltä kääntyvän huoltotien päästä https://goo.gl/maps/b4r8RrCMCqhoqQKh6

Kävin siellä minäkin.

http://www.novision.fi/viapori/munkkiniemi.htm
    "Tykkiasemia yhdistävän haudan sivuun patterin keskikohdalle on louhittu 10 x 4 m kokoinen kuoppa ilmeisesti suojahuonetta varten. Kulkutie patterille on louhittu eteläisemmän tykkiaseman selkäsuojukseen."

Tulin Kärkitieltä ja ajettavan näköinen reitti vei e.m. kulkutien kautta. Vilkaisin vasemmalle eli eteläisen tykkiaseman suuntaan, mutta se ei sitten vastannutkaan muistikuvaa rastikuvasta. Käännyin oikealle ja nappasin kuvan, jossa siis näkyy suojahuoneen kuoppaa ja yhdyshauta pohjoiseen tykkiasemaan.

Jos olisin älynnyt hakea rastikuvan puhelimella, olisin ehkä ollut innostuneempi korjaamaan missini. Nyt olin turhan herkkä ajattelemaan ettei kannata jatkaa rastin 1726 hakemista.

Uudelle rastille voi ajaa tai sen ohi voi ajaa, Muuta yhteistä edellisen rastin kanssa sillä ei olekaan.

^^ Nyt täytyy todeta että olisi ollut oikeus ja kohtuus että casanova olisi voinut merkitä rastin tililleen. Kun oikean paikan voi näin todistettavasti löytää pimeän laskeuduttuakin ei mulle pitäisi jäädä minkäänlaista selittelyn varaa. Eihän juuri silloin edes satanut, ei vettä eikä räntää!

PS Ei kai tässä muuta mahdollisuutta ole kuin käydä Munkkiniemessä uudelleen, ihan vain oman sielunrauhansa, omanarvontuntonsa ja jo pelkän uteliaisuutensakin takia.

Helsingin kuvarastit

Haa, tulinkohan Casanovan ohittamaksi Karhusaaren sillalla, joku punertava white paineli ohi kun vasta (seliseli) lämmittelin Vaihdoin toiselle puolelle tietä ja juuri ennen lähetystöjä pinnistelin ohi toisella puolella, mutta white katosi jonnekin. Sitten näin missä rasti oli, ajankohta täsmää.. (ja tietysti rasti oli taas työmatkan varrella ja onnellisen tietämättömänä pistelen ohi ).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tämän vuosipäivä lähestyy. Tämä oli ensimmäinen rastini, kelit oli kyllä hiukan erilaiset.
    Näköjään on vuosi taas äkkiä vierähtänyt. Miten ne tuntuvat koko ajan menevän nopeammin?

Pilarit on ollut viimeisten viikkojen teema näköjään. Sähköiset nousevat ja laskevat, klassiset ja vähemmän klassiset.
    Tätä täytyy hieman tarkentaa todeten, että ensin aikamme rakennustaiteen vuosikymmeniä ihailtuamme, siirryttiin Eduskuntatalon pollareista Pikku parlamentin pilareiden kautta Säätytalon ja kaupungintalon pylväisiin, joiden jälkeen Välitalontieltä etsittiin taas pilareita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Vanha: Välitalontie 71. Rasti 1725. Olen itse tälläinen jota juna tuo ja vie joten eipä useinkaan ole mitään jakoa näihin rasteihin, mutta nyt oli tehty homma helpoksi meille maakuntalaisillekin. Jos jollakulla on jotain tarinaa itse kohteesta niin saa kertoa, itsehän en mitäään tiedä
    Oli oikein iloinen yllätys huomata, että tätä rastiketjua seuraa ja ennen kaikkea myös rasteja hakee joku ns. vakiojengin ulkopuolelta!

Välitalontien talon suhteen joudun myöntämään, että vaikka lähistöllä on tullut pyöräiltyä liki koko oma ikä, en tuota rakennusta muista koskaan nähneeni. Sen sijaan viereinen kerrostalotyömaa on pistänyt silmään ohittaessa, eikä paikallisten nimbyjen mielenliikkeiden arvuuttelulta ole voinut välttyä.

Välitalontie ei muuten ole pyöräilyn kannalta mikä tahansa suora pätkä: Helsingin Olympialaisten maantiepyöräilyreitti kulki tuosta kohtaa ohi!

^^ Nyt täytyy todeta että olisi ollut oikeus ja kohtuus että casanova olisi voinut merkitä rastin tililleen. Kun oikean paikan voi näin todistettavasti löytää pimeän laskeuduttuakin ei mulle pitäisi jäädä minkäänlaista selittelyn varaa. Eihän juuri silloin edes satanut, ei vettä eikä räntää!
    Missään tapauksessa en halunnut tuota rastia nimiini, sillä enhän itse olisi älynnyt sitä tuolta etsiä. Ja kun joka tapauksessa tiesin saapuvani kotiin läpimärkänä, ei pieni koukkaus rastipaikalle tunkkaamisineen enää vauhtiin päästyäni tuntunut mitenkään vastenmieliseltä ajatukselta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Haa, tulinkohan Casanovan ohittamaksi Karhusaaren sillalla, joku punertava white paineli ohi kun vasta (seliseli) lämmittelin
    Täysin mahdollista...

Vaihdoin toiselle puolelle tietä ja juuri ennen lähetystöjä pinnistelin ohi toisella puolella...
    ...ei vaan täytyi sen olla joku muu.

Uudelle rastille voi ajaa tai sen ohi voi ajaa, Muuta yhteistä edellisen rastin kanssa sillä ei olekaan.
    Toisin kuin parista edellisestä, tästä rastista tulee sellainen olo, että paikan voisi tunnistaa tai jopa osata päätellä. Vielä ei ole niin sanotusti lamppu syttynyt.

Aiheellinen täsmennys pilareista, pylväistä, pollareista ja muista putkiloista

Jos on aihetta käväistä PPK:ssa, ja tulee idästä on tuo välikatu melko suora väylä tuusulanväylän alikulkuun ja tuomarinkartanon reitille.

Yhdyn mielipiteeseen että Firlefanzin rasti on tunnistettavissa. Koska se tapahtuu on eri asia.

Minä arvaan että tuo on sukellusvenekasvatuslaitos. Sen verran kasvaa periskooppia esiin joka paikassa.

Pitäisi melkein kerätä kolehtia että Firlefanz saa päivitettyä Xcover 3 puhelinta sellaiseen joka ottaa teräviä kuvia pimeässä ja paikan päällä pystyy katsomaan ja lähettelemään rasteja.

Jos on aihetta käväistä PPK:ssa /---/
    Pakilan Pizza & Kebab, näköjään. (Mulle olisi ollut tutumpi PKK eli Partiya Karkerên Kurdistanê‎.)

Pitäisi melkein kerätä kolehtia että Firlefanz saa päivitettyä Xcover 3 puhelinta sellaiseen joka ottaa teräviä kuvia pimeässä ja paikan päällä pystyy katsomaan ja lähettelemään rasteja.
    Ensiksi täytyy tunnustaa tyhmyys ja/tai tietotekninen avuttomuus: eihän mun kuvista pitäisi näkyä tietoja puhelimesta, kuvausajasta tai -paikasta tai muusta sellaisesta? En ainakaan itse näe sellaisia kun klikkaan "Näytä kuvan tiedot".

Mutta vaikken kieltäytyisi uudesta ja hienommasta puhelimesta, en luopuisi pinttyneistä kuvarastitavoistani. Ne kun toisaalta tuottavat minulle jonkinlaista lisähuvia ja toisaalta pitävät semmoisen liian kilpailuhenkisen ulottuvuuden poissa kuvarastimeiningistäni. (Itseni tuntien tiedän että kuvarastihulluuteni venyisi muuten siihenkin suuntaan...)

Sen päätöksen olen myös jo tehnyt että kuvarasteja harrastan vain päivänvalossa. Pimeässä hyvällä kameralla osaavissa käsissä saa kyllä hyviä ja hienojakin kuvia, mutta pysyttäydyn tässä vanhassa niin kauan kuin se jotenkin pelaa. Helpompi minun on tunnustaa sen kameran rajoitukset kuin opetella käyttämään uutta!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •