GiantLostInLaplandElectrobikeBikeshop
Sivu 52 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 62 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 2154

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Aah, onpa mukavaa kun perinteet jatkuvat. Moni asia painuu unholaan mutta foorumin henki on entisellään.

Kuka arvaa miksi ei ole tullut laitettua tänne kuvia omista fillareista? Eikä todennäköisesti tule laitettua jatkossakaan.
    Jooh, olis ihan hyvä herrasmiehen nyrkkisääntö että jos ei oo mitään hyvää sanottavaa niin sama jättää sanomatta. Tai ainakin keskittyä siihen että se kritiikki tulee esitettyä kohteliaasti niin tulee itsestäkin kuva että pelaa hyvien puolella ja on valmis antamaan supporttia harrastajakoleegalle.

Mutta tuo Nukeproof on siisti. Mua ärsyttää kun tuli arvottua tuon ja Ragleyn välillä pari vuotta sitten, ja päädyin siihen suht ruotsi-väriseen Ragleyhyn koska se oli ainoa väri mitä mistään silloin löytyi. Toisaalta se meni pojalle ja minun kokemus jäykkiksistä jäi taas lyhyeksi, mutta nyt kun tuli mieleen niin pitääpä käydä kokeilemassa sitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Tää siirtyy downcountry-ketjuun, mennyt melkoiseksi jankkaamiseksi tämä. Ehkä se myös sopii paremmin, on tämä AM kovin enduroa nykyisin.
    OT: Downcountry, gravel jne.. ei voi olla ihailematta noiden markkinamiesten kykyä keksiä uusia fillarisegmenttejä markkinoille ja luonnollisesti herättää niitä osin uinuvia/tiedostomattomia tarpeita uuden fillarityypin hankintaan, koska wanha ei täydellisesti vastaa nimenomaa tähän erikoistarkoitukseen kehitettyä välinettä. Esim. hiekka/soratiellähän on liki mahdotonta ajaa esim. 29" HT XC-fillarilla, siihen tarvitaan kyllä ehdottomasti gravel-pyörä. Tuon downcounty-fillarin spesiaali käyttötarkoitus ei ole vielä itselleni valjennut. Olenkin kuitenkin nyt sitten oppinut että mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    ...mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon
    Sulla on joku välimaastopyörä, mutta ei XC- eikä trailipyörää? Sittenhän tarvitset kaksi (2!) uutta pyörää!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    OT: Downcountry, gravel jne.. ei voi olla ihailematta noiden markkinamiesten kykyä keksiä uusia fillarisegmenttejä markkinoille ja luonnollisesti herättää niitä osin uinuvia/tiedostomattomia tarpeita uuden fillarityypin hankintaan, koska wanha ei täydellisesti vastaa nimenomaa tähän erikoistarkoitukseen kehitettyä välinettä. Esim. hiekka/soratiellähän on liki mahdotonta ajaa esim. 29" HT XC-fillarilla, siihen tarvitaan kyllä ehdottomasti gravel-pyörä. Tuon downcounty-fillarin spesiaali käyttötarkoitus ei ole vielä itselleni valjennut. Olenkin kuitenkin nyt sitten oppinut että mun XC-täpäri ei olekaan XC vaan downcountry, koska se asettuu täsmälleen XC ja ns. trailipyörän välimaastoon
    Aina syytetään markkinamiestä, ja niin oon itsekin tehnyt, mutta kyllä mä nykyään näkisin että kyse on enemmän siitä että porukka speksaa ite kamppeitaan ja miettii tarkemmin mikä vaikuttaa mihinkin.

Vaikka kyllähän markkinamies sitten helpottaa tätä kehitystä ja kategoriointia mutta ei kait se paha ole? Muuten kai tässä ajettais penny farthingeilla joka jamppa...

Joka lajissa on havaittavissa kehitys, että harrastajat paneutuu hommaan yhä tarkemmin ja tottakai se luo kysyntää, etenkin pyöräilyn kaltaisessa lajissa, uusille kaupallisille sovelluksille.

Ja sitten se kysymys että onko se tarpeellista? Ei tietenkään. Harva asia on tarpeellista ja vielä harvempi välttämätöntä. Mukavaa se kuitenkin on ja varmasti useimmat meistä tykkäävät siitä että saa omaan makuun tarkemmin soveltuvaa kampetta alle.

Ainahan ne uudet mallit voi jättää ostamattakin. Tunnen yli 70v pariskunnan jotka pyöräilevät useamman 1000km/vuosi 90-luvun Kuwaharoilla. 3x on kuulemma kaikki osat jo vaihdettu runkoihin... Koskaan en ole kuullut valitusta keulakulmasta tai reachistä.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

^tai sitten keskityn ajamaan sillä vain tuolla välimaastossa . Tosin olen miettinyt sen pois myymistä, koska loivakeulakulmaisella HT:llä (Cragger) ajelee melkolailla enemmän nykyään kuin sillä. Itse yllätyin kuinka monipuolinen tuollainen nykyiaikainen jäykkäperä on ja kuinka hauskaa sillä on ajella. Takkiin tulee ehkä eniten pidossa nousuissa. Samoin ajomukavuus HT:llä kärsii pitemmillä (2.5 - 3 tunnin maasto) reissuilla ja alkaa tulemaan enemmän virheitä ajossa väsyneenä, silloin täpäri antaa paljon enemmän anteeksi. Jäykkistä saa lisäksi kahdella kiekkosetillä + eri rengastuksella viriteltyä aika paljon eri käyttötarkoituksiin.

Ja kyllä kai nää termit ja kategoriat lähtökohtaisesti kumpuaa harrastajilta itseltään ihan spontaanisti kun on syntynyt tarve kuvata omaa ajotyyliä/pyörää/toivottua ominaisuutta.

Eihän niitä ajaessa tarvitse miettiä mutta kyllähän se esim pyöräkaupoilla helpottaa kun osaat kuvailla jollain yleisesti vakiintuneella termillä omaa ajotyyliä ja toimintaympäristöä.

Tämä on huippu ketju, kestää vaikka käy välillä vähän kireämpänä! Ilo ollut seurata.
    Olen ymmärtänyt että AM pyörä on sellanen millä ajetaan aamupäiväivä mäen päällee ja sen jälkeen lasketaan alas pisintä mahdollista reittiä pitkin, ei siis välttämättä jyrkintä ja nopeinta. Tietysti jos hissi tai kuntoa ja tarve painavalle pomminkestävälle löytyy niin mikäs siinä.

Itselle saapui scandal v3 runko, enää tarvis vaan takakiekko kasata niin osatkin on. En kyllä tiedä mihin skeneen tuo tulee sekakiekoilla ja mahdollisesti myös sinkulana kuuluvan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GKC Katso viesti
    Aina syytetään markkinamiestä, ja niin oon itsekin tehnyt, mutta kyllä mä nykyään näkisin että kyse on enemmän siitä että porukka speksaa ite kamppeitaan ja miettii tarkemmin mikä vaikuttaa mihinkin.

Vaikka kyllähän markkinamies sitten helpottaa tätä kehitystä ja kategoriointia mutta ei kait se paha ole? Muuten kai tässä ajettais penny farthingeilla joka jamppa...

Joka lajissa on havaittavissa kehitys, että harrastajat paneutuu hommaan yhä tarkemmin ja tottakai se luo kysyntää, etenkin pyöräilyn kaltaisessa lajissa, uusille kaupallisille sovelluksille.
    Juu, maastopyöräilyä on käytetty kyllä usein esimerkkinä avoimesta käyttäjälähtöisestä innovoinnista (Von Hippel etc.) ja sitä se pitkälle varmaan onkin. Kategorisoinnissa/segmentoinissa ei ole tosiaankaan mitään pahaa ja varmaan auttaa potentiaalista käyttäjää kohdentamaan hankintansa sopivaan vermeeseen. Toki helpompaa on harrastaa sellaisella välineellä joka sopii käyttötarkoitukseen parhaiten (esim. saha vs. kirves). Toisaalta sitten kaman määrä kasvaa loputtomasti, jos jokaiseen nyansiin on olemassa oma vehje (esim. 5 fillaria hivenen erilaiseen ajamiseen, itellä vasta 3 ). Markkinahemmojen tarkoituksena on kyllä sitten vahvistaa tätä nyanssien tarvetta kertomalla auliisi uusista innovaatiosta ja niiden erinomaisuudesta - aika usein osoittamalla että nykyisellä kalustolla ei vaan pärjää/ei ole mukavaa jne. Toki kehitys vaatii näitä uusia innovaatiota ja niiden tietoisuuteen saattamista..en siis todellakaan vastusta/jarruta, mutta joskus pukkaa huvittamaan homma.

Mutta jatkakaa itse asiasta , ei mulla muuta tästä OT:stä.

Tää siirtyy downcountry-ketjuun, mennyt melkoiseksi jankkaamiseksi tämä. Ehkä se myös sopii paremmin, on tämä AM kovin enduroa nykyisin.
    Endurohan on AM:sta tehty kisalaji. Periaatteessa sama asia.

Ajattelin ostaa alamäkipyörän ja lanseeraan sen kippurasarvilla speedmountain -pyöräksi. Voi ajaa perse korkealla ihan hemmetin lujaa kapeista puiden väleistä yms. Ajoasu nykyaikainen uimapuku.

Ei vaan voisihan tän ketjun jo lukottaa.

Joo eikös tää nyt kaiken nettikeskustelun yleisen tason huomioon ottaen ole erittäinkin sivistynyttä... Herrasmiestasoa!

^Ai saatana Joo ei kyllä mitään lukkoa!

Jäähän se luettavaksi jälkipolville. Sitten vaan uutta threadia siitä mistä täällä puhutaan 😄

Minulla on ollut jo hetken aikaa suunnitelmissa fillari päivitys sitten kun on saanut talon valmiiksi. Pirtti on kesken, mutta nykyinen (ainoa) fillari lähti kälppimään varastosta vieraan matkaan, joten asia muuttui vähän ajankohtaisemmaksi. Olen koittanut lukea tätä ketjua ja saada käsitystä tämän hetken tarjonnasta. Onko porukalla heittää alle 2000€ ja alle luokassa ehdotuksia seuraavien lisäksi. Pole Taival, Orbea Laufey, joku Honzon variaatio?

Esim joku näistä?
    Bird am 29
    Pinnacle Ramin (Evanscyclen oma merkki, vaikuttaa olevan geometria kohdillaan ja speksit eri malleissa hinta/laatusuhteeltaan kohdillaan)
    Airdrop Bitmap (parhaillaan on luxe-malli alennuksessa hyvään hintaan, jos 27,5 kiekkokoko ei haittaa)

No onhan noita... jotka suunnilleen tuohon AM-kategoriaan (120 - 150 mm joustoo keulassa) voitaneen laskea.
    Jos pienempienkin pajojen tuotanto kiinnostaa hintaluokassa n. 2000€ tai sen alle/yli niin vaikkapa:

Norco Torrent
    Sonder Transmitter
    Pässilän Rämäkkä
    Nordest Bardino
    Alutech Cheaptrick
    Sand shug
    Stanton Swich9er
    Commencal Meta HT
    Genesis Tarn
    NukeProof Scout
    Kingdom Venetta
    Orange Clockwork
    Ragley Bigwig
    Production Privee Shan

...eli tarjontaan kyllä löytyy, osa noista taitaa olla hieman kallellaan XC-kategorian suuntaan, toiset enduroon ja jossain hinta ei taida ihan pysyä tuossa 2000 €:n haarukassa ..

Pari lisäystä vielä tuohon listaan jotka ehkä voitaisiin laskea mukaan ts. loivempi keulakulma ja eturhaarukka > 120 mm:

Dartmoor Primal & Hornet
    uusi On One Scandal
    Radon Cragger

Nämä hieman halvempina vaihtoehtoina... näistähän voisi tehdä taulukon geometria + hintatietoineen tänne jos vaan jaksais...
    IHD muokkasi tätä : 19.01.2020 at 11.47 Syy: Lisäyksiä

Tähän kategoriaan sopiva pyörä testi! Ei ehkä ihan perinteinen testi eikä neutraali testaaja mutta silti ihan katsottava.
    https://youtu.be/XGI3O7LY9S8

Kiitos paljon vastauksista, eiköhän näistä ala löytymään sopivia kandidaatteja.

NS Eccentric pääsi myös tutkailun alle.

Ribble HT 725 teräsrunkoinen on myös nyt saatavilla odotuksien jälkeen. Oli jossain päin foorumia mainintaa pyörästä kun oli tuloillaan..
    https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ht-725/

Onko täällä jollain kokemuksia Orbean Laufeysta? Siitä tuoreimmasta, jossa on 29-kiekot? Miltä pyörä vaikuttaa?

Varmasti hyvä. Pohdin pitkään , päätin ostaa Polen koska nielee 29" /2.6". Täytyy kyllä hehkuttaa että Taival on hyvä pyörä mitä enemmän ajaa vaikka vähän arvelutti geometria yms.. Renkaat heti vaihdoin 2.6" jotta vähän ilmatilaa ja taakse insertti. Kohtuu mukava kombo ollut, vaikka kuntopuoli suurin este lennättää tuota pyörää. Voitte siis suosia kotimaista ihan hyvillä mielin.

Tosin jarrut menee vaihtoon ja kiekoiksi haussa vähän leveämmät(sisäleveys 35mm?!) ,mistä pääsee kysymykseen hyvistä ja ehkäpä kuitenkin kevyistä kiekoista?

Kyllä orbeaa menee ja myöskin tulee valmiiksi 29” 2.6” renkailla.

Mainitaan nyt vielä itsestäänselvyydet, eli Orangelta löytyy Crush ja Ragleylta Blue Pig yms. (en ole tämän vuoden saatavuutta ja hintoja Ragleystä katsonut, mutta Crushin halvin malli pysyy budjetissakin https://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush-comp/2020 )
    Ja MTB Centeriltä saa noista Orangen pyöristä hyvät tarjoukset halutessaan.
    Missä on mun 29er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rufus Katso viesti
    En tiennyt haluavani tai tarvitsevani jäykkäperäistä allmountain-pyörää, mutta hetken mielijohteesta tilasin halvan keulan eräänä sunnuntai-iltana. Nopean miljoonalaatikkoinventaarion tehtyäni totesin että minulta puuttuu ainoastaan runko, kammet, keskiö ja takavaihtajan vipu jotta saan kasattua toimivan pyörän. Budjettiin sopiva runko hyväksyttävillä spekseillä löytyi nopeasti, joten eiku "buy it now"-nappia painamaan.

Koska kaikki muut kilkkeet saapuivat ennen keulaa tein välaikaiskasauksen täpärin keulalla:

(Sori tärähtänyt kuva, parempaa ei oo)

Olin valmis vihaamaan jäykkäperällä ajoa mutta tämähän on aivan mainio laitos! Täpäri pääsee ansaituille talviunille. Tilattu keula saapuikin, mutta nettikauppias oli viisaudessaan myynyt keulan väärillä spekseillä eikä se sopinut tähän kasaukseen. Tilasin siis toisen, huomattavasti kalliimman keulan. Budjettiprojektista tuli sitten "budjettiprojekti", mutta nyt pari viikkoa tuolla ajaneena ei harmita laittaa vähän enemmän rahaa kiinni.
    Nälkä kasvoi syödessä ja carpe diem.

Dartmoorin kanssa kaipasin ohjaamoon lisää korkeutta ja pituutta. No nyt sitä sitten tuli. Saas nähdä tuliko liikaa
    My mom thinks I'm cool.

Tupla pois
    My mom thinks I'm cool.

iso peukku

Hieno pole! Kuumottelee itseäkin taival mut evolink vähän enempi

On kyllä siisti, ehdottomasti paras väri noista customeista.

Suositus sitten laittaa alaputkeen reilusti kiveniskuteippiä. Ropina vie maalin pois tehokkaasti.. Ainoa vika toistaiseksi Polessa. Paljonko joustoa marsussa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Villetre Katso viesti
    Suositus sitten laittaa alaputkeen reilusti kiveniskuteippiä. Ropina vie maalin pois tehokkaasti.. Ainoa vika toistaiseksi Polessa. Paljonko joustoa marsussa?
    140 mm on joustoa.
    My mom thinks I'm cool.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •