Ei taida olla contilla 29 x 2.6 renkaita.
Ei tarvitse arpoa, että pysyykö 2.6" 21mm vanteella, kun sellanen ei mahdu pyörimään. Laskeskelin, että kun leveys on 65mm niin nappaa kiinni takahaarukkaan. Päädyin tilaamaan 2.4" maxxis ardent exo tr skinwalilla eteen ja taakse kun niitä näytti halvalla saavan. Lueskelin juuri, että tommonen adrent 2.4" on ilmeisesti oikeasti lähempänä 2.35" (57mm), jolloin rungon ja renkaan väliin jäisi ihan riittävästi tilaa. Nykyisen mavicin pulse prot kuluu ihan silmissä...
Moro, tuli hommattua 29” täpäri, ja alkasin pohtia talvirengastusta jo nyt. Onko muuta nastaa olemassa kun 2.25 isp ? Tekis mieli joku 2.4-2.6 leveä nasta laittaa. Joutuuko ostaa jonkun sopivan 2.6 ja nastoittaa itse ?
Cake Eateria saa 2.8" leveänä mutta vanteesta riippuen vain 65-67mm leveä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...78#post2831078
ISP on silti iso ,vaikka nimellinen koko on vain tuon 2.25" . Renkaana tuo on loistava kun keli sitä vaatii. Nyt kannattaa tilata varastoon jo odottamaan.
Millaiset tunnelmat on porukalla jäänyt Rekonista? Tulenee seuraavaan pyörään, spekseissä kun haen parempaa rullaavuutta hieman pidon kustannuksella.
Kesän kuivilla tuli laitettua xr2 taakse. Rengas on kyllä kevyt ja nopea, mutta myös alimittainen jos vertaa nobby niciin.
Nyt heitin taas märille keleille NN taakse ja on kyllä minulle parempi. Xr2 tuntui kokoajan lyövän läpi vanteelle, kun muuten oli sopivat paineet. Eli tuli ajettua aika kovilla paineilla. NN taas ei lyö läpi ja tuntuu paljon tukevammalta.
Lopputulemana suosittelen xr2:sta kevyelle kuskille. Itse 110kg, ehkä ole varma meneekö enää alle juurakkoisille kotipoluille. Helppoon ajoon voisi toimia, kuten vaikka hossan seudulle.
Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Millainen rengas ajolleen ?Toimiiko talvella?
Jos kesärenkaisiin takaisin, niin oletteko käyttäneet eri levyisiä renkaita edessä ja takana? Itse mietin, kun mulletista luovuin, että jos laittaisi eteen 2.3 ja taakse 2.6 leveät. Renkaina ehkä Forekaster. Rekon? Tai sitten mielikuvituksettomasti Nobby Nic/Hans Dampf.
Aiheuttanee jännää aliohjautuvuutta jos takana on leveämpi rengas ja reilusti enemmän pitoa. Laittaisin mielummin toisinpäin ellei alla ole sähkö.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Ajan täysjäykällä maasturilla 2,6" leveä GoodYear Escape edessä ja 2,4" Contin X-King takana. Leveämpi edessä koska siinä tarvitaan enemmän pitoa. Paineet riippuen maastosta mutta alhaisimmillaan 0,7 / 0,9 juurikoilla. Tubelessina tietysti, vanteen sisäleveys 30mm.
Ok, damn... ideana olisi ollut että eturangas/kiekko olisi ollut kevyempi, pienemmät pyörivät massat ja sillai. Samoin takana enemmän ilmatilaa, niin ei lyö niin helposti vanteelle. Mutta jos menee aliohjautuvaksi, niin ehkä ei sittenkään.
Kai sitä sitten on vaan haudattava kaikki kikkailut ja mentävät lähetyssaarnaajatyyliin samankokoisilla kiekoilla ja renkailla.
Mulla on ollut 27,5 plussassa takana nopeasti rullaava 3" wtb ranger ja edessä 2,8" michelin wild (joka on reippaasti ilmoitettua kokoaan pienempi), eikä ole ollut mitään aliohjautumisongelmaa. Päinvastoin, fillari kulkee kuin juna mutkissa. Ehkä taika on siinä, että tuo micheliinin tujumpi kuvio pitää todella hyvin edessä. Eli pointtini on: jos eteen laittaa kapeampaa, niin kuvion tai seoksen pitää sitten olla reippaasti pitävämpää. Oon myös tykännyt siitä, että takana on sitä ilmatilaa ottamassa pikkutöyssyä vastaan.
Itellä tuo misukka oli ihan ilmoitetun kokoinen. Mutta tuohon vanteelle lyömis juttuun... jos rengas lyö kovin herkästi läpi vanteelle, niin ajaa vääränlaisella renkaalla, tukevampaa kylkeä kehiin tai edes inserttiä.
^Tai liian pienillä paineilla. Itse ajelen paineilla, joissa tulee yleensä parit vanteelle lyömiset per lenkki. Hyvin on renkaat ja vanteet kestäneet tähän asti, mutta jos laittaisi taakse jonkun 2.2-leveän, niin pahoin pelkään että joutuisi aika kovilla paineilla ajamaan. Kun elopainoa on se 95 ja ajopainoa sitten neuvolan suosittelema lukema.
Kyllä taidan sittenkin tähdätä siihen, että Ibikseen tulisi joku 2.3 - 2.4 leveä eteen ja 2.6 leveä taakse. Ja miettii sitten sitä kuviota, että jos sillä saisi balanssia aikaiseksi. Toisaalta mun ajot on sellaista kannonkiertämistä eikä bike-parkia, niin voi olla ettei se aliohjautuvuuskaan olisi mikään ongelma. Kyllähän sitä fätin kanssakin joutuu totuttelemaan sellaiseen neliskulmaiseen ohjaukseen, kun ensin aliohjaa ja sitten hetken päästä yliohjaa.
Joo mutta kyllä kumeissa on eroa. Ite hommasin taakse tukevampaa kylkeä kun löi niin herkästi läpi mun massalla. Ja siis tukevimmilla kyljilläjän voi ajaa niillä pienemmillä paineilla. Ite hommasin spessun butcherin taakse michelin wild am tilalle ja ei ole vielä vanteelle sen jälkee lyönyt vaikka tuo spessu ehkä hieman kapeampikin on. Paineista en osaa sanoa kun menee sormi/pers tuntumalla.
^Misukalta ei taida löytyä 29 x 2.6-renkuloita. Ehkä vois kokeilla jotain Ikonia 2.6 leveänä taakse ja vaikka Ardent 2.4-leveänä eteen. Tai jtn muuta...
Jep itellä nuo oli 27.5 2.8”. Tässä mielestäni hyvä artikkeli renkaista, tän perusteella tajusin itekki hommata tukevampaa kylkeä. https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/
Luuloja on monenlaisia. Renkaan eriparisuusko vaikuttaa ali- tai yliohjaamiseen, jos leveydessä on eroa muutamia millejä? Tai leveämpi pitää edessä paremmin? Ehkä mudassa jarrutuksessa, mutta muuten höpöhommia. Jonkun pitää kertoa rossipenoille, että niiden pitää laittaa eteen leveä ja taakse kapea rengas.![]()
Tätä suosittelen: Vittorian Martello 29x2,6 trailiversio. Ainoa miinus on mustaharmaa väritys, joka ei ainakaan omaan makuun ja pyörään sovi. Näiden tämän syksyn paskakelien takia olen kokeillut melkein kaikki mahdolliset kumit. Nämä rullaavat paljon paremmin kuin superpehmeät DH-renkaat, mutta toimivat silti aivolimaisessa juurakossa ja kivikossa. Painoa vähän yli kilo, joten eivät ihan ankkurit ole luomussakaan. Itsellä kyllä kokemusta vain sähkötäpärissä. Litkuilla ja edessä Pepis insertti ja takana Vittoria. Edessä 0,9 baria ja takana 1,3.
^oletko päässyt testaamaan kovettuuko paljon pakkasella ja pitääkö leveys kutinsa?
Mulla on 29x2.6 minion dhf ja forekaster, kummatkin dual seoksella. Rullaa hyvin, tästä tuli hyvä yleiscombo joka pitää märälläkin mukavasti. 29mm kehällä 63.5mm eli oikea leveys 2.5 kummassakin.
Unohtui tuo pakkashomma. Eivät kovetu, eli on vissiin ihan oikeaa kumia seoksen seassa? Pari kertaa ehdin lumessa (2 cm) ja pikku pakkasessa ajella. En ole mitannut, mutta silmämitta kertoo olevan muhkeammat kuin Maxxikset.
Onkos arvon foorumilaisilla jo kokemuksia 45NRTH Wrathchild 29 x 2.6 nastarenkaasta? Muualta lueskelin että olisi pienehkö leveydeltään. Onko ongelmia nastojen irtoamisen kanssa?
^Leveys on hyvin lähellä minion DHF 29*2,5Wt:n leveyttä. Itsellä ei ole 100km alla tuolla niin ongelmista en vielä tiedä.
Mutta hiton hyvä rengas ajaa, tarkka ja tunnokas, pitäväkin.
Minulla oli Trek Rail sähkötäpärissä. Nastat eivät pysyneet, sekä etu että takarenkaasta irtosi yhteensä n.20 nastaa. Ajoin asfaltilla ensin n.35km. sisäänajon, jossa jo muutama nasta irtosi. Toisena päivänä metsälenkki n.20km. poluilla ja hiekkatiellä. Pito tuntui todella hyvältä jäisellä pinnalla, lumessa en päässyt testaamaan. Paikallinen pyöräliike Lundberg otti renkaat takaisin ja lähetti maahantuojalle, Wratchildissa ollut nyt kuulemma muillakin tätä nastojen irtoamisongelmaa! Nyt alla Terrene cake eaterit 29x2.8 koossa. Ainakin vielä nastat pysyneet niissä, vaikka täällä etelässä joutuu ajamaan sulilla teillä ja poluilla toistaiseksi!
No, mulla on 27.5 x 3 Wratchildeissa pysyneet nyt nastat 60 km verran. Ajo täällä Helsingissä meren rannalla, joten paljoa ne ei lunta ole nähneet.
Kirjanmerkit