GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 47 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 57 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1381
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    En muista nähneeni Squirtin jäljiltä mitään keltaista pintaa, mutta keräähän se rissoihin irtovahaa kuivallakin kelillä minkä saa pyyhkäisemällä pois.

    Ikuinen väännön aihe vesi- ja liuotinohenteiset vahat, mutta molemmissa plussia ja miinuksia. Tärkeämpää valita oikea aine oikeaan käyttötarkoitukseen. Tälläiseen kosteaan syyskeliin itse valitsisin jotakin muuta kuin vesiohenteista ja varsinkin jos pyörää ei ole tarkoitus pestä esittelykuntoon joka lenkin jälkeen.

  2. #1382
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tai tuota rost-offia. Samaa ainetta siis käytetään suojaöljynä. Pesee yllättävän tehokkaasti ja ketjun sisään jää öljykalvo.

    Pelkällä liuottimella(rasvanpoistoaineella), tai saippualla pestessä ketju pitäisi minusta uittaa öljyssä, tai ainakin olla tosi huolellinen öljyämisen kanssa.

    Pinelinea ja ”Tehopesua” käyttänyt ilman laimennusta ketjupesurissa ja muu voimansiirto pensselllä sivellen puhtaaksi, huutelu runsaalla vedellä, ketjun kuivaus rätillä ja uudet öljyt pintaan.
    Tulee puhdasta nopeasti ja helposti, käsittely ei ainakaan näytä lisäävän ketjujen kulumista tai ääntä - kerran vuodessa vaihdan ketjut.

  3. #1383
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kohtuu toimivalta vaikuttaa tämä. Ketjuja kierrätellessä, kun vanhat on käsissä. Liuotinta purkkiin, ketjut likoamaan ja välillä ravistelua. Lopuksi puhdistus rätillä/harjalla/rasvanpoistajalla.

    Kuivatus.

    Öljyäminen jämäkämmällä vaihteistoöljyllä niin, että ketjut uimaan metalliastiaan, öljy kuumaksi. Sadan asteen kieppeillä alkaa ilma poistua ketjusta, kuplia tulee. Sitten vaan antaa jäähtyä ja notkistunut öljy menee ketjun sisään.

    Kun öljy on jäähtynyt, ripustan ketjut astian päälle valumaan ja jossain vaiheessa pyyhin ketjun puhtaaksi öljystä.

    Jäykkä öljy kestää varsin pitkään ketjun sisällä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  4. #1384
    Aika tarkkaa ketjun kuluman arviointia. Vahattu ketju kestää pitkään:

  5. #1385
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Kohtuu toimivalta vaikuttaa tämä. Ketjuja kierrätellessä, kun vanhat on käsissä. Liuotinta purkkiin, ketjut likoamaan ja välillä ravistelua. Lopuksi puhdistus rätillä/harjalla/rasvanpoistajalla.

    Kuivatus.

    Öljyäminen jämäkämmällä vaihteistoöljyllä niin, että ketjut uimaan metalliastiaan, öljy kuumaksi. Sadan asteen kieppeillä alkaa ilma poistua ketjusta, kuplia tulee. Sitten vaan antaa jäähtyä ja notkistunut öljy menee ketjun sisään.

    Kun öljy on jäähtynyt, ripustan ketjut astian päälle valumaan ja jossain vaiheessa pyyhin ketjun puhtaaksi öljystä.

    Jäykkä öljy kestää varsin pitkään ketjun sisällä.
    Kunnioitukseni HARRASTUKSELLE / Rakkaudelle lajiin.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  6. #1386
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Tälläiseen kosteaan syyskeliin itse valitsisin jotakin muuta kuin vesiohenteista ja varsinkin jos pyörää ei ole tarkoitus pestä esittelykuntoon joka lenkin jälkeen.
    Nyt on homma kunnossa, ehkä. Vetäisin viimeksi heti lenkin jälkeen uudet squirtit siihen märälle ketjulle vain, ei ole tullut ruostetta tällä kertaa. En harrasta mitään turhia pyörän pesuja
    Pyöräily on kivaa!

  7. #1387
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kunnioitukseni HARRASTUKSELLE / Rakkaudelle lajiin.
    Tätä ei ehkä pitäisi mainita, koska antamasi kruunu himmenee välittömästi. Tein tuon kaiken työn ohessa, kuumenteluja (vie sen verta aikaa) lukuunottamatta työajalla.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  8. #1388
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Vetäisin viimeksi heti lenkin jälkeen uudet squirtit siihen märälle ketjulle vain /.../
    Tässä tosiaan mitä todennäköisin epätyydyttävään tulokseen johtanut tekijä. Kaikkien vahapohjaisten voiteluaineiden kanssa taitaa olla sama juttu: ketjun pitää pesun tai sadelenkin jälkeen antaa kuivua kunnolla ennen vahan annostelua. (Jotkut "wet extreme" öljyt eivät puolestaan tunnu olevan niin tarkkoja.)

    Ja vielä se että parilla ensimmäisellä voitelukerralla on syytä käyttää Squrtia (tai Holmenkolia tms) reilusti enemmän kuin mitä pikkutipoittain voiteluöljyä laittanut on tottunut käyttämään. Myöhemmin selviää vähemmällä (eikä kulutus ainakaan minusta ole ollut kohtuutonta).

  9. #1389
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Selvennän vielä, nyt siis juuri tällä viimeisimmällä kerralla vetäisin suoraan sateisen lenkin jälkeen vahat ketjun pintaan. Aikaisemmin vahailin vasta kuivumisen jälkeen, silloin tuli ruostetta.

    Sunnuntaina olen viimeksi ajanut. Ruostetta ei ole ilmaantunut, kävin juuri tallissa katsomassa. Eli kostean ketjun vahaus vaikuttaisi olleen hyvä idea, vastoin kaikkia odotuksia. Ruostetta ei ehtinyt päästä muodostumaan ketjuun, josta voiteluaine oli hävinnyt, koska laitoin heti uutta, se on epätieteellinen teoriani.

    Katsotaan nyt, en ole tosiaan mikään voiteluaineiden pihistelijä muutenkaan, mutta ehkä sitä on nyt kumuloitunut ketjun pintaan riittävä perusmäärä. Hyvältä se näyttää, ei ole mustan törkyinen eikä mähmäinen, kuten öljyllä
    Pyöräily on kivaa!

  10. #1390
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^ Joo, niinhän sinä kirjoitit - en vain uskonut että tarkoitit mitä kirjoitit Mutta pääasia että tulos on hyvä, menetelmällä ei niin väliä.

    Tosin voisin haluta sanoa sen että jos Squirt tai Holmenkol on päässyt ketjusta häviämään, sitä ei ole laitettu tarpeeksi ja/tai sen ei ole annettu kuivua kunnolla, s.o. yön yli, ennen kuin on menty ajamaan sade- tai märän kelin lenkki. Siis periaatteessa tai teoriassa, elävällä elämällä kun on tapana näyttää meille että voi käydä toisinkin kuin oletamme tai uskomme tai luulemme tietävämme

  11. #1391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FrozenFire Katso viesti
    Itse öljyän ketarini CRC:llä, onks se hyvä :confused:
    Varmasti on, laittaa paljon ja putsaa samalla ja pyyhkii ylimäärän pois. Pitää tehdä vaan riittävän usein. Välillä painepesurilla puhtaaksi ketjun joka kolo, että lähtee henokin aines pois. Mutta ei pyörännapojen laakereihin eikä keskiölaakeriin painepesua.

  12. #1392
    K.Kuronen Guest
    Säännölisesti sateessa ajettava työmatkapyörä saa ketjuihinsa Shimanon Wet Lubea. Muutoin käytössä on Squirt, jonka kanssa ei kummempaa murhetta ole ollut, jotain mustaa töhnää rattaisiin kertyy, jota toisinaan voi vähän puutikulla pois raapaista.

    Talven tehdessä tuloa kokeiluun pääsi Squirtin talviversio. Pakkasta ei juuri vielä ole ollut, mutta kuraa on ollut tarjolla: edellisellä kuraisella lenkillä, lokasuojien vielä puuttuessa, piti voimansiirron vahvasti rahistessa pysähtyä tien viereen ja huuhdella koko voimansiirto ojasta hyhmäistä vettä kauhomalla. Vaha piti pintansa ja rahina hävisi hetken ajettuani.

  13. #1393
    Miten ulkosäilytyksessä olevaan pyörään saisi pakkasilla ketjunöljyt/vahat? Kyselin tätä viimeksi joskus keväämmällä. Squirt vaatinee kuivumiselle aikaa ja (sisä)lämpötilaa, vaikka en ole kokeillut miten toimisi pakkasella. Ei ehkä hyvin.

    Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Holmenkollen Lube Extremestä kylmässä, liquid- tai spray-muodossa? Voisi luulla että kylmällä levitettäessä spray voisi toimia paremmin.

    Muitakin vaihtoehtoja voinee kokeilla myös. Toimisiko pelkkä WD40 ketjun puhdistamiseen ja kevytvoiteluun? Täytyisi vain lisätä usein, kun ei varsinainen voiteluaine ole, mutta ehkä ketju pysyisi puhtaampana. Talvella kun ei pakkasessa ketjunpesuriakaan viitsi pyöritellä, tosin ehkä siinä voisi periaatteessa käyttää jotakin ei-jäätyvää ainetta kuten isopropanolia tai Sinolia.

  14. #1394
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.972
    Minulla on purkki tuota pakkas-squirtia, mutta valitettavasti ei ole mitään sanottavaa siitä vielä. Kevättalvella tuon sain, ja normilla olen mennyt toistaiseksi. Mutta onkin puolilämmin talli.

  15. #1395
    ^ Joo, itse olen käyttänyt normaalia ja pakkas-Squirtlubea, mutta vaatinevat levitykseen ja kuivumiseen plussakelejä tai sisätiloja, oletan.

  16. #1396
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Itse oon käyttänyt Muc-Offin -50 asteen märkää voiteluainetta

  17. #1397
    ^ Kiinnostava tuote, voisihan tuotakin kokeilla. Muc-Offin -50°C Chain Luben käyttöohjeista tosin löytyi minulle uusi juttu ja melkoista hifistelyä. UV-taskulampulle käyttöä :

    "To check that you have applied this lube to perform at its optimum, shine a uv torch on each link to check for coverage between the roller and side plates to ensure maximum efficiency."
    UV-taskulamppuja saa näköjään melko edullisestikin, mutta että ruveta tutkailemaan ketjuöljyn leviämistä sen avulla... Ketjun hoidon seuraavia ennen näkemättömiä tasoja.

  18. #1398
    WD40 sisältää vajaan kolmanneksen voiteluöljyä (mineraaliöljy). Kyllä sillä voitelee siinä kuin muillakin öljypohjaisilla aineilla. Täytyy vain käyttää reilusti, koska koostumuksesta on 2/3 haihtuvaa liuotinta.

  19. #1399
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^ Kiinnostava tuote, voisihan tuotakin kokeilla. Muc-Offin -50°C Chain Luben käyttöohjeista tosin löytyi minulle uusi juttu ja melkoista hifistelyä. UV-taskulampulle käyttöä :

    UV-taskulamppuja saa näköjään melko edullisestikin, mutta että ruveta tutkailemaan ketjuöljyn leviämistä sen avulla... Ketjun hoidon seuraavia ennen näkemättömiä tasoja.
    Joskus aikoinaan jonkun Muc-offin kesäöljyn mukana tuli pieni uv-valo. En tainnut tosin käyttää koskaan, öljykin jäi hyllyyn parin kokeilun jälkeen.
    Rule #1: Obey The Rules

  20. #1400
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.256
    Minusta tuo muc offin -50c on loistava keksintö. Ne muut wet lubethan ovat ympäristöystävällisiä ja jähmäävät talvella. -50c taitaa olla ihan normaalia öljyä, joka tosiaan toimii oikein hyvin ja pitää ketjut suht puhtaina ja ruostumattomina. Sellaista wet luben tiukkaa tervamaista jankkia ei kerry rataiden pintaan. Tosin öljyä saa kyllä halvemmallakin.

  21. #1401
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Kävin tänään hakemassa tilaamani Squirt Long Lasting Chain Lube ketjuöljyn jonka tilasin kokeilumielessä. Muc-offin Hydrodynamic Lube ei miellyttänyt, voi olla että voiteli jotenkuten mutta ainakin mustaksi se ketjut teki sisätreenissäkin ja usein sai voitelun uusia. TF2 ketjuöljykin on mielestäni parempaa kuin tuo Hydrodynamic, jopa ketjut pysyy puhtaina sisätreenissä.

  22. #1402
    Liittynyt
    03/2019
    Paikkakunta
    33720
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mä olen vuosikausia käyttänyt vain WD-40:iä
    Sattumalta selvittelin itsekin tätä äskettäin ja törmäsin näkemyksiin, joiden mukaan WD-40 pikemminkin poistaa öljyä (sekä vettä, likaa ja rasvaa) ja sitä ei pitäisi voiteluun käyttää: https://bicycles.stackexchange.com/q...-40-on-my-bike

  23. #1403
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Pitää tietää mitä käyttää.
    Viitteeksi https://www.bikester.fi/wd-40-ketjuo...cB&ev_chn=shop
    epäasiallinen maastopyöräilijä

  24. #1404
    Mä olen ollut ihan tyytyväinen vesiliukoiseen vahaan (Squirt lube). Hyvä puoli tossa on se, että se on vaivattomampaa. Ei tarvitse degreaseria ja ketjut ja rattaat pysyvät yllättävän hyvin puhtaana. Huono puoli on sitten tosiaan kestävyys. Kuivalla säällä pitäisi lisätä about 200km välein ja märällä säällä jokaisen sateen/pesun jälkeen. Mutta koska säilytän pyörääni sisällä asunnossani, niin tää trade-off toimii mulle. Ei se kauaa kestä, että pyöräyttää vahat ketjuun illalla. Jos vahaa tippuu lattialle, niin helppo pyyhkäistä pois.

    Kaupunkipyörässä (sinkula), mitä säilytän ulkona katoksessa, on taas öljyt.

  25. #1405
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.894
    ^ Itse en ole kyllä vaivautunut jokaisen sateisen työmatkan jälkeen katselemaan ketjujen kuntoa. Pari sadetta squirtti kestää ihan hyvin, joten kovaa ajoa vaan �� Meinasin myös erään kanssafoorumilaisen(jakeoja, nimi muutettu) innoittamana ajella tuolla tavallisella squirtilla koko talven, kun ei ole hänelläkään ole ollut mitään ongelmia talvikäytössä.

  26. #1406
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    WPL:n Wet Chain Lube on toiminut todella hyvin syksyn ja alkutalven märillä keleillä. Työmatkapyörä on saanut olla tuolla sateessa pitkään ilman että ketjut on alkaneet nitistä ja natista.
    Ulkoa päin ketjut oli jo ruosteessa, mutta öljyä oli silti sisässä.
    Sama maastopyörässä. Kaikki toimii hienosti, vaikka ketjut olisi ihan kuravellissä. Yhden lenkin jälkeen pesin ketjut ja kuivumisen jälkeen oli vieläkin ihan hiljaset ja rasvatut.
    Huomattavasti parempaa kuin Muck offit ja muut mitä on tullut kokeiltua.

  27. #1407
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Squirt on nyttemmin minullakin toiminut hyvin. Aluksi parilla ensimmäisellä (pitkällä ja sateisella) lenkillä tuli ruostetta. Ehkä ketjuun on kumuloitunut riittävä määrä vahaa "pohjaksi".

    Talveksi hommasin Low temp -versiotakin, mutta vielä menen tavallisella Squirtilla.
    Pyöräily on kivaa!

  28. #1408
    Näkyvää ruostetta ketjuihin tuli, kun ajelin sateessa ja säilytin kylmässä tallissa pyörää. Mutta nyt se tuntuu lähteneen Squirtin lisäämisen ja ajelun jälkeen pois. Hyvin kevyttä pintaruostetta oli se, kenties? Mielenkiintoista, kun ei ole tällaista kevyttä pintaruostumista aiemmin muistaakseni ketjujen kanssa käynyt.

  29. #1409
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Itselläni ei ole Squirt Long Lasting lubesta muuta kokemusta kuin se mitä olen ehtinyt käyttää sisätreenissä harjoitusvastuksella. Siltä näyttäisi ja tuntuisi että ainakin sisäkäytössä saa aika usein tehdä uusinta käsittelyn. Minkäänlaista pintaruostetta ei tosin ole ilmennyt vaikka sisätreenissä hikoileekin.

  30. #1410
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni ei ole Squirt Long Lasting lubesta muuta kokemusta kuin se mitä olen ehtinyt käyttää sisätreenissä harjoitusvastuksella. Siltä näyttäisi ja tuntuisi että ainakin sisäkäytössä saa aika usein tehdä uusinta käsittelyn. Minkäänlaista pintaruostetta ei tosin ole ilmennyt vaikka sisätreenissä hikoileekin.
    Saman huomannut. Ulkona ajanut tyypillisesti 200-300 km yhdellä käsittelyllä, mutta sisällä käsitellyt noin 5-7 h välein. Luultavasti ulkona melussa ja huminassa lisääntyvään ääneen ei kiinnitä huomiota. Toisaalta onneksi edelleen tuote on edullista, riittävää ja siistiä lattioille sekä voimansiirrolle.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •