ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 80 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #2371
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Aika hyvän näköinenhän tuo 45nrth työkalu on. Schwalben meisselihän toimii tosi hyvin, mutta pidempään käytettäessä se kieltämättä alkaa painamaan kämmentä. Tuota ongelmaa ei t-avaimen kanssa varmasti ole.

  2. #2372
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    https://youtu.be/yXUsBI5njlc?t=63

    Tästä kun katsoo, niin huomaa tuon olevan aivan riittävän iso. Liimaa tai vettä liukasteeksi, niinkuin tuossa 45nrth ohjeessa neuvotaan.

  3. #2373
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ..Tuota ongelmaa ei t-avaimen kanssa varmasti ole.
    Juu ilman muuta! Eikä tuo kallis kokeilu ole. Jos asennusnallekarkitkin saa (siinähän on tosin ollut vaihtelua viime aikoina). Ärkakkosesta voi aina ottaa kaikkea kivaa kyytipojaksi pakettiin.


  4. #2374
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    https://youtu.be/yXUsBI5njlc?t=63

    Tästä kun katsoo, niin huomaa tuon olevan aivan riittävän iso. Liimaa tai vettä liukasteeksi, niinkuin tuossa 45nrth ohjeessa neuvotaan.
    Pojat on vetäneet tuohon jotain pehmikkeeksi kahvaan. Itse kyllä teen tuon suosiolla hanskat kädessä. Leikkaa niistä vaikka sormenpäät irti tai käyttää vanhoja ajohanskoja, jotka voisivatkin olla aika hyvät.

  5. #2375
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ärkakkosesta voi aina ottaa kaikkea kivaa kyytipojaksi pakettiin.
    Valitettavasti kyllä. Visa huutaa hoosiannaa tässä jo muutenkin kun on kaksi pyöräprojektia kesken ja pitäisi vielä se verstaskin saada kalustettua...

  6. #2376
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    215
    Lopullinen totuus nastarengasasiaan. Ainakin maastossa. Ammattimiehet hommissa, ei mitkään TM:n harrastelijat.




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #2377
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Ice Spiker Pro 27.5x2.25'' talvikäytössä läskipyöräilijän näkökulmasta

    Tuli tässä tammikuussa tehtyä täpäristäkin talvikelpoinen kunnon nastarenkailla. Tässä ensivaikutelmani ISP verrattuna läskipyöriin:

    + Läskipyörien iso tilavuus on ongelmia paljaalla jäällä koska nastakohtainen paine on alhainen (minkä takia itse olen siirtynyt pois nastoista läskiini), ISP:t vaikuttavat paljon paremmilta tämän suhteen, tosin en ole ehtinyt kunnolla testata "puuterihaitan" takia.

    + Ajotuntuma ja subjektiivinen kokemus vierintävastuksesta tampatulla lumella tai parin sentin löysähkössä lumikerroksessa hyvä; ISP:llä meno tuntuu paljon kevyemmältä kuin läskillä vastaavalla pinnalla.

    + Yllättävän hyvä pito ja kevyt meno neitseellisessä puuterissa: 20 cm menee kevyesti kun rengas leikkaa suoraan läpi ja pitää kohtuullisen hyvin sivuttaissuunnassa.

    - Karsea itseohjaavuus (jopa läskipyöriin verrattuna) ja kankimainen ajotuntuma paljaalla asfaltilla: läskirenkaissa en ole havainnut tämänlaista eroa nasta vs nastattomien välillä. En tiedä paljonko johtuu nastoista ja paljonko nappuloiden koosta sekä kuviosta renkaalla.

    - Olematon sivuttaispito kapeilla tampatuilla poluilla läskeihin verrattuna: rengas ajautuu helposti 15-30 cm leveillä poluilla ulos polulta ellei koko ajan mikromanageroi ohjausta, mikä on puuduttavaa varsinkin pitkillä lenkeillä.

    - Heikohko sivuttaispito ja raskas poljettavuus puoliksitampatussa tai uraisessa lumessa: melkein mikä tahansa lumipinta mikä ei ole puhtaasti puuteria tai käytännössä kovaksi tampattua pistää toivomaan, että alla olisi läskipyörä.

  8. #2378
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    107
    ^ Joo, lienee hyvä analyysi (en ole läskipyörällä juurikaan ajanut). En kuitenkaan sanoisi kapealla polulla ajamisen ongelmaa pidosta johtuvaksi, vaan enempi polun kuperasta profiilista ja renkaan kapeudesta. Toki kun polun reunalle menee niin rengas luistaa siitä hankeen.

    Olen nyt lähinnä kaupungissa ajanut viime päivinä, ja tuntuu että täälläkin 2.25" on liian kapea rengas, paitsi juuri kovalla alustalla. Krossari on ollut kellarissa. Pahinta on runsas pehmeä, hiekkamainen lumi kovalla alustalla, sellainen mitä syntyy kun auraamattomalla tai huonosti auratulla kadulla liikutaan tarpeeksi.

  9. #2379
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    ^totta, en osaa sanoa paljonko ISP:n heikkouksista vs läskirengas johtuu 2,25 tuuman koosta ja mitkä itse renkaan ominaisuuksista.

    Olisi kiva testata, miten 2,6-3'' nastarenkaat pärjäävät kapeilla poluilla ja sillä "hiekka"lumella missä 2,25:et eivät pärjää.

  10. #2380
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Testissä pitäisi vielä mainita ilmatilaan vaikuttava vanteen leveys ja käytetyt paineet, jotka vaikuttavat ohjautuvuuteen.
    29" normi 2.25" ISP lumikäytös parani huomattavasti kun vaihtoi 35mm vanteelle ja 1.5bar paineisiin. Olettaisin että 2.6" koossa vielä paranee.
    ISP on jääkeleillä edelleen se johon muita verrataan, lumella ei kärkikastia.

    Tunne sivuttaispidon puutteesta johtunee lumen hajoamisesta renkaan alla. Nappulat pitävät kovalla lumella hyvin, mutta pehmeällä alusta murenee.
    Kapealla vanteella ISPin nappulat harittavat renkaan rungosta säteittäin ja syövät tehokkaasti renkaalle uraa.

    FF on lumella parempi tasaisen kontaktinsa vuoksi, nappulapinta pitää lumen kasassa eikä runko ole yhtä löysä kuin ISP.
    Kantavuuseron huomaa jo 2.25 ISP:n ja 2.1 Nokian Extreme 296:n välillä, jälkimmäisen nappulakuvion hyväksi.

  11. #2381
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Mulla aika kapeat vanteet (sisähalkaisija 21 mm), paineita en mitannut mutta kyllä niitä voisi silmäarvion mukaan tiputtaa sen verran vähän kun rengas painuu kasaan.

    2.6'' tai 3'' saattaa olla juuri tarpeeksi läski renkaaksi että sillä oikeasti pärjäisi vuoden ympäri, itselle vaan ei runkoon mahdu että voisi testata.

  12. #2382
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    marathon winter 50-622 vai ice spiker 57-622 kaupunkiajoon?
    Huomioitavaa etttä näillä korkeuksilla ajetaan yleensä lumessa eikä jäällä

  13. #2383
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    ^ISP tietty. Tai siis ihan mitä tahansa muuta kuin marawintteri jos valita saa.


  14. #2384
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ^Asia selvä. Häätyy semmoset kipasta

  15. #2385
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    77
    Moi. Kahlailin vanhoja viestejä läpi mielessäni haave maastorenkaan nastoittamisesta. Löytämäni perusteella, joku tietty dremelin terä on se "oikea" vehje nastanreikien jyrsimiseen. Osaako joku diy renkaan nastoittaja valottaa, että pystyisikö tavallisella poranterällä duunaamaan nuon reiät nastoja varten? Tai että onkohan siihen jotain estettä, jota en nyt järkeilemällä keksi? Ainoa mikä tulee mieleen, että noita nastoja varten on valmiissa renkaissa ne "taskut", johon nastan kanta sujautetaan. Tämän taskun jyrsimiseenkö sillä dremelöinnillä pyritään?

  16. #2386
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Reiästä ei tule niin puhdasta sylinteriä poranterällä, dremelin suurempi kierrosluku ja tarkempi terä tekee reiästä sellaisen että nastan on helpompi pysyä siinä. Näin olen muistaakseni lukenut jostain.

  17. #2387
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rullaa& Katso viesti
    Moi. Kahlailin vanhoja viestejä läpi mielessäni haave maastorenkaan nastoittamisesta. Löytämäni perusteella, joku tietty dremelin terä on se "oikea" vehje nastanreikien jyrsimiseen. Osaako joku diy renkaan nastoittaja valottaa, että pystyisikö tavallisella poranterällä duunaamaan nuon reiät nastoja varten? Tai että onkohan siihen jotain estettä, jota en nyt järkeilemällä keksi? Ainoa mikä tulee mieleen, että noita nastoja varten on valmiissa renkaissa ne "taskut", johon nastan kanta sujautetaan. Tämän taskun jyrsimiseenkö sillä dremelöinnillä pyritään?
    Kaippa siinä dremelin terässä ainoa "taika" on se, että reijän pohjasta saa tasaisen joka hieman helpottaa nastan asettumista, eikä kuopasta tarvitse tällöin myöskään porata "ylisyvää". Varsinaista taskua sinne ei kyllä saa, koska ne taitaa olla tehtaallakin ihan valettuja, mikä on kotioloissa vaikea/mahdoton toteuttaa.

    Itse tein aikanaan yhdet nastarenkaat Magic Marystä, mutta en saanut nastoja oikein pysymään (ilman liimaa). Dremelin terän kun katkaisee ja upottaa sopivan syvälle istukkaan, niin se istukan reuna toimii samalla myös stopparina - mikä on kyllä aika kätevä. Samaa terää voisi varmaankin käyttää myös perus porakoneessa.

    Nastoitushommissa mcarcon taitaa olla se foorumin "to go" -paikka, siellä näyttäisi olevan myös sopivaa terää tarjolla.

    https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/dremel-650-32mm
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  18. #2388
    Tänään tuli hommattua ensimmäiset nastarenkaat alle. Ispt tuli matkaan. Vaan ensimmäistä kertaa tuli eteen ongelmana etten meinannut saada ensiasennus kesärenkaita Smart Sam irti. Ei riittänyt peukku, ei rengasmuovin kärki.
    Onneksi oli pikapuristimet muovitassuilla, niin sain kahdelle semmoisella puristettua renkaan reunat irti vanteelta, tuntui kuin liimatulta vaikka ihan sisurillinen oli. Isp-renkaiden laitto olikin helppoa.
    Mites yleensä? Onko tällaisia sisurellisia, liimattuja renkaita tuulut vastaan?

    Ps. Eli hyvä, että paikkaustarvetta ei tullut vastaan pitemmillä retkillä, koska varsin vaikeaa olis ollut.
    Taas yhtä asiaa kokeneempi.

  19. #2389
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    217
    ^Mulla vastaava tapaus viime talvena kun vaihdoin uuteen Kona unittiini fat freddie nastakumin eteen, renkaan reunaa sai vääntää ja painaa jalalla/kengällä voimalla ennenkuin irtosi. Liimatulta vaikutti mikä oli hieman yllättävää kun kummiskin sisurit..🤔

  20. #2390
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Kaippa siinä dremelin terässä ainoa "taika" on se, että reijän pohjasta saa tasaisen joka hieman helpottaa nastan asettumista, eikä kuopasta tarvitse tällöin myöskään porata "ylisyvää". Varsinaista taskua sinne ei kyllä saa, koska ne taitaa olla tehtaallakin ihan valettuja, mikä on kotioloissa vaikea/mahdoton toteuttaa.

    Itse tein aikanaan yhdet nastarenkaat Magic Marystä, mutta en saanut nastoja oikein pysymään (ilman liimaa). Dremelin terän kun katkaisee ja upottaa sopivan syvälle istukkaan, niin se istukan reuna toimii samalla myös stopparina - mikä on kyllä aika kätevä. Samaa terää voisi varmaankin käyttää myös perus porakoneessa.

    Nastoitushommissa mcarcon taitaa olla se foorumin "to go" -paikka, siellä näyttäisi olevan myös sopivaa terää tarjolla.

    https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/dremel-650-32mm
    Kiitokset vastauksista harald ja Kalle. Kuulostaa järkeenkäyviltä perusteluilta. Täytyypä laittaa tilaukseen nastoituskamat mcarbonilta. Nastatkin on edullisia! myös Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea tuo dremelin terä porakoneeseen. Täytyy tutkailla josko sen saisi sopimaan. Ehkä kokeilen eri vaihtoehtoja jollain vanhalla renkaanraadolla, ja jos tulee epämääräisiä ja käyttökelvottomia nastanreikiä, niin sitten se on kyseltävä lähipiirin nikkaroijilta dremeliä lainaan. Laittelen vaikka raporttia miten homma sujui ja tuliko nastarenkaita.

  21. #2391
    Rear tyre Maxxis Rekon 2.8 3C EXO TR, 27.5"
    Wheelset Race Face AR40, 584-40, Novatec, 148x12 mm / 110x15 mm
    Jos on tälläset speksit, niin millaiset renakat mulle menee alle? 584 on pyörän sisärenkaan koko ja 40mm leveys ja noista voi joustaa, mutta miten?

    Meneekö esim nämä?
    https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spik...135969_1_style tai https://www.xxl.fi/schwalbe-ice-spik...099958_1_style
    Tai sopiiko nämä https://m.motonet.fi/fi/tuote/382124...-584-WXCR-W312 ? Ainakin toinen luku täsmää, mutta mihin viittaa 57?

    Olen myös kiinnostunut ostamaan suoraan vanteet alle, joihin laittaisin talvirenkaat.. Mitkä vanteet voisi sopia? Mahdollisimman järkevän hintaiset?

    Renkaan rullaavuudella ei ole väliä (talvella), koska kyseessä sähköpyörä.

  22. #2392
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maustevoi Katso viesti
    Näistä pitäisi kaikkien sopia ihan heittämällä tuo 65mm leveä Ice Spiker on lähimpänä tuota alkuperäistä Rekon rengasta, tosin pienempi sekin on eli keskiö laskee hieman ja kantavuus kärsii lumella.
    Nuo 57mm versiot on sitten vielä hieman kapeampia. Nimellisestihän tuo 2,8" Rekon on 71mm leveä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  23. #2393
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    124
    Minä laittaisin maustevoi leveintä rengasta talveksi mihin pyörän runkomitat antaa mahdollisuuden. Esim tällä sivulla https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...r%E4%E4n/page4
    on mitattu kolmea ihan ok rengasta. Mittaa nykyinen rengas mikä on paikoillaan ja mieti mikä mahtuu.

  24. #2394
    Postimies toi Isänpäiväksi Cake Eaterit 29x2.8 ultralaightit. Mukana saapui myös 200 kuperaa ja 200 terävää nastaa joista kuperat olisi tarkoitus laittaa keskiriville ja terävät reunoille. Kysyisinkin näin ensikertalaisena tarviiko tai kannattaako reikiin laittaa liimaa nastoitettaessa. Valmiina löytys kumille soveltuvaa pikaliimaa ja Rubber Fixiä. Kumman olette huomanneet toivimammaksi tavaksi nastoittaa. Rengas paikalleen ja nastat perään vai irtonaisena jotain kovaa pintaa vasten.

  25. #2395
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    =Jiiri;2922029Rengas paikalleen ja nastat perään vai irtonaisena jotain kovaa pintaa vasten.
    Rengas paikoilleen ja ilmaa perään.
    Helpoin tapa oli se kun rengas oli sitte jo pyörässä kiinni. Liimaa reikään ja nasta perään. Jotain kumiliimaa sen kannattaa olla. Luistaa ja pitää, vähän niinku Iivon suksi...

    j

  26. #2396
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rullaa& Katso viesti
    Kiitokset vastauksista harald ja Kalle. Kuulostaa järkeenkäyviltä perusteluilta. Täytyypä laittaa tilaukseen nastoituskamat mcarbonilta. Nastatkin on edullisia! myös Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea tuo dremelin terä porakoneeseen. Täytyy tutkailla josko sen saisi sopimaan. Ehkä kokeilen eri vaihtoehtoja jollain vanhalla renkaanraadolla, ja jos tulee epämääräisiä ja käyttökelvottomia nastanreikiä, niin sitten se on kyseltävä lähipiirin nikkaroijilta dremeliä lainaan. Laittelen vaikka raporttia miten homma sujui ja tuliko nastarenkaita.
    Noniin. Nyt on koitettu akkuporakoneella ja poranterällä nastanreikien tekemistä. Ei tule riittävän leveää reikää, ts. ei poista kumia riittävästi kolosta. Tilasin mcarbonilta nastoitussetin johon sisältyi dremelin terä. Sillä ja porakoneella tuli aivan riittävät kolot, joihin nastat sai ujutettua. Vähän tuo nastojen asettelu vaati harjoittelua, mutta kyllä se alkoi ensimmäisen neljänneksen jälkeen sujua. Koko operaatioon meni arviolta kolmisen tuntia, mukaan lukien kiroilut ja harjoitukset ensimmäisten nastojen kanssa. Sitten pitäisi vielä iltapuhteina nastoittaa toinen rengas.

  27. #2397
    Moikka! Päätin rekisteröityä tänne viimein, jotta voin kysyä apua nastojen valitsemisessa.

    Vuosia olen fillaroinut talvet näppärästi ilman nastoja. Tässä välissä sain kuitenkin kolarissa muistoksi aivo ja niskavamman, ja jatkossa olisi hyvä minimoida kaatuminen. Tästä syystä talvipyöräily on viime vuosina jäänyt. Noh, tässä mietin asiaa ja ilman nastojakin fillarilla olen kaatunut talvisin harvemmin kuin kävellessä ja nyt on uusi vakaa pyörä käytössä.

    Millaista rengasta suosittelisitte, kun käyttö suurimmaksi osaksi on n.8km matkoja muutaman kerran viikossa, osa matkasta kevyenliikenteen väylällä, osa kaupungissa autojen seassa. Pakolla minun ei tarvitse pyörää pahimmilla kiinteämmän loskan yms keleillä käyttää. Tärkeintä että fillarilla pysyy peruskelillä, perusajossa pystyssä.

    Fillari on mummopyörä, jossa tällä hetkellä renkaina Schwalbe Road Cruiser 42-622.

  28. #2398
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Schwalben ice spikerit on kaiketi ne parhaat maastopyöriin mutta eivät sopine sinun pyörääsi. Rullaavuus on ilmeisesti toissijaista lumella ja jäällä pitävyyden suhteen. Schwalben Marathon Winteristä mulla ei ole kokemuksia mutta nuo lienee jäällä pitävät mutta matalan kuvion takia ei ehkä ole parhaimmillaan kun lunta on enemmän. Itse varmaan ostaisin Suomi Tyresin W240 40mm leveänä pyörään jossa oletettavasti ei ole tilaa ice spikerille ja pääpaino on pidossa eikä rullaavuudessa. Nuo minulla oli useamman vuoden hybridissä ja sittemmin kun hybridiä en enää käytä, renkaat ovat päätyneet paremman puoliskon hybridiin talveksi. Noissa on mielestäni hyvä kuvio lumella pitoa ajatellen ja nastoja paljon jäälle. Itse nastat eivät liene ne parhaat mutta ajaa asiansa jokusen tonnin ja jos renkaat kestää voi niitä vaihtaakin sitten.
    Kertokaa kokeneemmat onko joku sopivampi vaihtoehto ja kysyjäkin voi kommentoida minkälainen merkitys rullaavuudella on.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  29. #2399
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    ^W240 on todennäköisesti paljon korkeampi kuin Road Cruiser, joten senkin mahtuminen kannattaa varmistaa.

    Sileämpikuvioisista Continental Contact Spike 240 on saanut täällä ainakin ihan myönteisiä arvioita. Parhaiten saatavilla oleva Schwalbe Marathon Winter plus myös aivan toimiva, mutta rullaa kai Continentalia huonommin. Ite oon käyttänyt Marathon Wintereitä todella pienillä paineilla, koska suosituspaineilla pito ja mukavuus kärsii.

    W240:n ja noiden sileämpien välimuoto voisi olla W106. Vaikka nastoja onkin puolet vähemmän, niin ei ole ikinä ollut itellä kaatuminen edes lähellä niilläkään.

    Jos haluaa vähentää renkaanvaihdosta koituvaa vaivaa, niin taakse voisi laittaa ympärivuotiseen käyttöön esim. Schwalbe Marathon GT 365:n kaltaisen kitkarenkaan. Jos taakse laittaa nastarenkaan, niin siinä vähempinastainen versio Contact Spikestä tai Marathon Winteristä ajaa asiansa varmaan ihan hyvin.

  30. #2400
    Jes, mahtavaa! Kiitos vastauksista. 🙂 Tämä selvensi jo paljon ajatuksia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •