RideCanyonElectrobikeHelkamaGiantHuntteri
Sivu 1 / 6 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 162

Aihe: Vannejarrullisen pyörän arvon romahdus?

  1. #1
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    388

    Vannejarrullisen pyörän arvon romahdus?

    Suomalaiset ryntäävät yleensä innolla mukaan miltei hypeen kuin hypeen.

    Näin on tapahtunut myös levyjarrullisten maantiepyörien kohdalla. Trendi ei sinänsä ole huono, koska hyvää jarrutehoa ei pidä koskaan aliarvostaa. Samaa trendiä ei ainakaan vielä ole kuitenkaan nähtävissä esim. Mallorcalla, jossa suurin osa vastaantulevista pyöristä oli vielä syksyllä 2019 perinteisiä vannejarrullisia malleja. Vanhat jäärät ajelevat sitkeästi vanhoilla pyörillään ja mitäpä sitä vaihtamaan, jos tarvetta ei ole. Näinhän se on nähtävä, että ajettaessa kuivalla kelillä ja tasamaalla, ei jarrutusmatkassa ole suurtakaan eroa oli sitten levy- tai vannejarrut. Merkittävimmät erot syntyvät muualla ja pyörien muista ominaisuuksista.

    Levyjarrubuumi on kuitenkin johtanut tai on pian johtamassa vannejarrullisten pyörien arvon romahdukseen. Vanhaa mankelia on melkoisen vaikeaa saada myydyksi kelpo hinnalla oli se miten laadukas hyvänsä. Tältä osin Suomi on juuri nyt hyvä paikka ostaa. Verratessa esim. ebayn hintapyynteihin, Suomesta saa melkein minkä tahansa käytetyn vannejarrullisen pyörän likimain länsimaiden halvimpaan hintaan.

    Tilanne on sama kuin osakemarkkinoilla. Et häviä mitään, jos et myy. Ikävä kyllä, vannejarrullisen pyörän markkina-arvo ei tule enää kuunaan nousemaan vaan laskee vuosi vuodelta enemmän.

    Seuraavaksi arvatenkin romahtaa vanhan maantielevaripyörän arvo, jos siinä ei ole sähköistä apumoottoria. Apumoottori tulee olla, vaikkei siitä Suomen olosuhteissa ole kuin lähinnä haittaa.

  2. #2
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.354
    Juuri ostin viime kesäksi uuden vannejarruru rungon eikä kaduta pätkän vertaa. Ja nyt siihen odottaa asennusta 600€ vannejarrut.

    Kaduttaako? No ei, kun en mieti harrastusvälineitä sijotusasioina. Tosin kalliimmat ostokset mietin sillain, että niille löytyy tarvittaessa ostaja ettei ne ole ihan bulkkia. Tälläiselle päälle 70kg joka ajaa Suomessa, välttää sadekeleillä ajamista tai ainakaan ei aja isossa porukassa ei tarvitse levyjarruja muuten kuin mainosuhrina.

    En ole varma mitä keskustelua pesuman tällä haki, mutta ainahan markkinoiden saavan myyntiin jotakin uutta niin vanhojen hinnat tipahtaa ja ajan myötä vielä enemmän. Koviten iskenut 26 maastureihin ja puhtaisiin cyclocrosseihin puhumattakaan jos sellainen on vielä vannejarrulla. Näissä alkaa käyttöarvokin olemaan suurempi kuin rahallinen arvo niin ehkä se hillitsee myymistä.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.774
    Mitä väliä jos arvo romahtaa?


  4. #4
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.705
    Kun arvo romahtaa, ei voi kuin roskat pamauttaa.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  5. #5
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.267
    Olen kolminkertainen häviäjä, kun pyörässäni on lisäksi alumiinirunko ja vaijerivetoiset vaihteet.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  6. #6
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitä väliä jos arvo romahtaa?
    Jos pitää ensin saada siitä omasta vannejarrupyörästä "kelpo hinta", jotta voi ostaa sen kauan himoitsemansa levyjarrupyörän?

    En ole seurannut hintakehitystä, mutta eikö silläkin voi olla vaikutusta että käsitys oikeasta tai sopivasta rengasleveydestä on aivan viime vuosina muuttunut? Jos 28-milliset renkaat eivät mahdu pyörimään, on sama mitkä jarrut pyörässä on?

    Ja jos vaihteet ovat vielä 2x10, sekin voi riittää että potentiaaliset ostajat tuumaavat että vanhaan ja hiljalleen katoavaan tekniikkaan liittyy semmoisia tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon hintaa määritellessä.

    Ja käytetyn pyörän myyntiarvohan ei koskaan ole ollut yhtä kuin sen mahdollinen käyttöarvo...

  7. #7
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Juuri ostin viime kesäksi uuden vannejarruru rungon eikä kaduta pätkän vertaa. Ja nyt siihen odottaa asennusta 600€ vannejarrut....
    Dsiisus... 600erkin vannejarrut? Mistä ne on tehty? Titaanista?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  8. #8
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Dsiisus... 600erkin vannejarrut? Mistä ne on tehty? Titaanista?
    Veikkaisin EE:n jarruja. Aivan loistavat epelit!


    Sent from my iPad using Tapatalk

  9. #9
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.852
    Teräsrunko, vannejarrut, 15c kiekot ja 23 mm kumit. Sakkana pohjalla 2x10 vaijerivälitteisenä, toki kahvakäyttöisenä. Taidan muokata kitkavivuilla "lattiavaihteiseksi", kun mekaniikka kahvoista nöyrtyy. Käyttöarvo ei muutu miksikään. En minä ainakaan hanki harrasteluvermeitä jälleenmyynti€urot silmissä kiiltäen😲

  10. #10
    Jos nyt olisin hankkimassa polkupyörää (todennäköisimmin sinkulaa), laittaisin taakse levyjarrun ja eteen vannejarrun. Etukiekkoon keraamipintainen vanne ja etujarruun jarrupalat sen mukaisesti. Tällä tavoin eteen ja taakse saa symmetriset kiekot. Vanteen keraaminen jarrupinta on pitkäikäinen.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  11. #11
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.281
    Aika hyviä diilejä on saanut viimeiakoina esim. ebaysta hyväkuntoisista ja laadukkaista vannejarrukiekoista, kun levyjarrullisiin pyöriin vaihtaneet myy ykkös, kakkos, kolmos jne. kiekkojaan pois. Kun joku häviää, joku toinen voittaa. Jos ei ole aikeita luopua vannejarrullisesta pyörästä, niin arvon potentiaalista alenemista suurempi uhkakuva on ehkä se, että vannujarruspesifien kulutusosien, kuten vanteiden saatavuus heikkenee aikaa myöten ja kun saatavuus heikkenee tarpeeksi, alkaa niiden hinnat jossain vaiheessa nousta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    17.979
    En ihan ymmärrä Nikolaksen logiikkaa muuta mikäs siinä, etujarruhan se jarrutehon määrittää joten itse laittaisin päinvastoin kuten kahdessa työmatkafillarissa ollutkin. Mavic Ceramicin kiekkoja omistaneena en niiden kestävyyttä mitenkään suunnattomasti ylistä, onhan ne hyviä mutta ei mitenkään ihmeellisiä...

  13. #13
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    190
    Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. EDIT: Stock trialin takajarru unohtui tietysti listasta.
    Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.
    Kupla muokkasi tätä : 03.11.2019 at 00.59

  14. #14
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kupla Katso viesti
    Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.
    Ajatko paljon sateella, ulkomailla, 28mm+ renkaat vai normaalia painavampi vai mikä oli syy?

    Jos vannejarrut on oikein säädetty ja käyttää laadukkaita vaijereita ja jarrupaloja niin harvoin mitään ongelmaa jarrutehon puolesta, varsinkaan alukiekkojen kanssa. Nykyiset muodikkaat madalletut takahaarukat saattaa jopa oikein säädettynä aiheuttaa huonoa tuntumaa ylimääräisten mutkien kautta. Tai sit mekaanikko ei osaa/jaksa säätää jarruja hyvän tuntuisiksi ja XXL voi mennä kokeileen kuinka huonoiksi vannejarrut on mahdollista saada. Ihmettelen suuresti jos joku tarvii enemmän jarrutehoa mitä esim DA9100 lähtee eli jarrujenkin välillä on isoja eroja.

    Viime kesänä olisin yhden kerran kaivannut levyjä tai oikeestaan alukiekot olisi riittäny. 250km porukka-ajoa hieman hieman reippaampaa vauhtia ja koko ajan märkänä. Ennusteen mukaan aamulla piti tulla vain hieman vettä niin menin kuitukiekoilla. Campan punaiset jarrupalat olen todennut parhaimmiksi omilla FFWD kiekoilla.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kupla Katso viesti
    Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.
    Levaria olen kaivannut ainoastaan cycloon maastossa tilanteisiin, joissa pyörä olisi saatava pysymään paikoillaan ehdottomasti. Cantit eivät oikein siihen märkinä varsinkaan taivu. Muuten mennään vannejarruilla eikä mitään ongelmia ole.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #16

    Viesti Selitystä jarrujen valinnasta

    Voinhan minä selittää enemmänkin.

    Miksi laittaisin levyjarrun taakse?

    Tämä liittyy takakiekon rakenteeseen. Sinkulan vapaaratas vie leveyssuunnassa vähän tilaa oikealta puolelta, ja niin myös jarrulevy vie vain vähän tilaa vasemmalta puolelta. Näistä johtuen takahaarukkaan menee symmetrinen ja tukeva kiekko. Lisäksi, vaikka takajarrulla tekisi missä tahansa keliolosuhteissa lukkojarrutuksen, se ei johda ohjaustangon yli lentämiseen. Näistä syistä levyjarru voi aivan hyvin olla polkupyörän takajarru.

    Miksi kumminkin laittaisin vannejarrun eteen?

    Olen ollut täysin tyytyväinen nykyisen pyöräni vanteiden ja jarrupalojen yhdistelmään.
    • Vanteet: Mavic Open Pro S6000 622x15
    • Jarrupalat: Kool-Stop Green
    Näillä voin hyvin jatkaa.

    Minulla on kokemusta levyjarrusta polkupyörän etujarruna. Levyjarrun ehdottomia etuja ovat tunnottomuus sääilmiöille, tehokas pysäytys kevyellä sormen koukistuksella ja erinomainen modulaatio. Vanne ei kulu levyjarrulla jarrutellessa. Ei olekaan mikään ihme että levyjarruja on nykyään kaikissa kulkupeleissä.

    Levyjarrun huonoksi puoleksi mainitsen hätäjarrutuksen kuivalla asfaltilla. Se on huono puoli vain polkupyörissä, kun painopiste on korkealla ja lähellä etupyörää. Minkään muun jarrun kuin levyjarrun käyttö ei ole aiheuttanut ohjaustangon yli lentämistä. Ehkä ihminen oppii niin hyväksi jarruttajaksi että ylimääräisiä lentelyjä ei tapahdu. Mutta lähtökohtaisesti ohjaustangon ylittäminen ei kuulu normaaliin pyöräilyyn, ja sen mahdollisuuden eliminoiminen tuntuu hyvältä ajatukselta. Toinen levyjarrun hieman huono puoli polkupyörän etujarruna liittyy etuhaarukan ja kiekon rakenteeseen. Kun eteen laittaa levyjarrun, etukiekosta tulee epäsymmetrinen, koska jarru vie tilaa. Symmetrinen kiekko olisi kuitenkin toivottava, koska siitä saa tukevamman kuin epäsymmetrisestä. Vannejarrun kanssa kiekosta tulee symmetrinen.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  17. #17
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.900
    No tämä nyt ihan höpö höpöä että tangon yli lentäisi liian tehokkailla jarruilla. Samaan sarjaan kun pelättiin että ihmiset sokeentuu kun höyryvoimalla mennään jopa 60 mailia tunnissa.

  18. #18

    Peukalo alas höpö höpö

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    No tämä nyt ihan höpö höpöä
    Höpöä itsellesi vaan. En minä mihinkään kuulopuheisiin perusta vaan kokemuksiini.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  19. #19
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.022
    Jos minulla olisi pyörä, jolla ajelisin vain kesällä asfaltilla, vannejarrut olisi ihan ok. Mutta kun ei ole, pyörissäni on levyt.

    Milloinkaan ei ole ollut vaaraa jarrutuksen takia lentää ohjaustangon yli. Mutta jos tuon riskin takia haluaa vannejarrun eteen, epäselväksi jäi se, miksi ei laittaisi myös vannejarruja taakse eli mitä lisäarvoa levystä saa takana. Epäselvää on myös se, onko vannejarru oikeasti niin paljon tehottomampi kuin levy, että riski poistuu vannejarruilla. Ymmärrän sen, että lasten ja muissa muutaman satasen pyörissä käytetyillä Tektron V-jarruilla ei kelvolliseen tehoon pääse ainakaan vuoden käytön jälkeen, mutta astetta laadukkaammilla vannejarruilla pääsee.

    Alkuperäiseen pohdintaan vielä toteamus, että kun markkinavoimat päättää hintatason ja jos se nyt on päättänyt romahduttaa vannejarrullisten arvon, missä on ongelma. Jos haluaa levyt, on itse osa tuota prosessia ja hiukan väärin surkutella sitä, että kun vannejarrut ei kelpaa itselle, ei ne kelpaa muillekaan. Jos vannejarrut kelpaa itselle, on tilanne hyvä. Edullisia ja laadkkaita pyöriä pitäisi olla tarjolla eli mahdollisuudet hyviin kauppoihin on hyvät. Ja jos ei ole aikomusta vaihtaa pyörää, sen arvollahan ei ole merkitystä.

  20. #20
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Höpöä itsellesi vaan. En minä mihinkään kuulopuheisiin perusta vaan kokemuksiini.
    Mun kokemukset tangon yli lentämisestä tehokkaan jarrun takia rajoittuvat yhteen (1) kertaan. Tehokkaaksi jarruksi riitti aivan tavallinen maantiepyörän vannejarru.

    Riittävät edellytykset tapaukselle olivat mielestäni se että (1) uudet jarrut olivat tehokkaammat kuin ne huonommat ja huonosti säätämäni joilla olin siihen saakka ajanut ja joilla olin myös tottunut ajamaan, (2) en ollut oppinut siirtämään painoani taaksepäin voimakkaammin jarruttaessani ja (3) edellä mainituista syistä (kuusiaidan takaa kelville eteen ajaneen auton aiheuttamassa tilanteessa) paniikkijarrutin painamalla kahvat pohjaan.

    Voisin kuvitella että vastaavat edellytykset ovat myös yhtä kuin välttämättömät edellytykset silloinkin kun pyörässä on levyjarrut. Jos on tottunut siihen että pyörä pysähtyy tehokkaasti, nopeasti ja
    varmasti vain sormenpäillä kevyesti painaenkin ja on (esimerkiksi cyclocrossia tai maastossa ajaessaan tai vain maantiepyöränsä käsittelyä eri tilanteissa harjoitellessaan) oppinut että takapuoli on syytä siirtää satulalta ja työntää itseään taaksepäin. ei tee niin kuin minä tein vaikka jarrutus lähtisi niin sanotusti selkäytimestä. Silloin tuskin lentää tangon yli - vaikkei ole erityisen hyvä jarruttaja.

    Ja jos on vankka usko siihen tai vahva pelko siitä että paniikkitilanteessa kaikki opittu ja kaikki totuttu toiminta katoaa, voi ainakin mekaaniset levyjarrut säätää sellaisiksi että ne ovat tehottomammat kuin keskivertokäyttäjän vannejarrut

  21. #21
    Jos kaikki vanteet olisivat tavallisia alumiinivanteita, en enää suosittelisi vannejarrua edes eteen. Keraamipintainen vanne kuluu niin paljon hitaammin kuin paljas alumiini.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  22. #22

    Viesti Levyjarru taakse, kyllä vaan siitä on etua

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti

    Mutta jos tuon riskin takia haluaa vannejarrun eteen, epäselväksi jäi se, miksi ei laittaisi myös vannejarruja taakse eli mitä lisäarvoa levystä saa takana.
    Levyjarrusta saa aina ja joka tapauksessa sen lisäarvon, että vanne ei kulu jarrutettaessa. Verrattuna keraamipintaisen vanteen ja vannejarrun yhdistelmään etu on huomattavasti pienempi mutta se on silti olemassa levyjarrun hyväksi. Parempi jarrun modulaatio on myös edelleen levyjarrun etu. Samoin tunnottomuus sääilmiöille. Miksi toistelen näitä?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti

    Epäselvää on myös se, onko vannejarru oikeasti niin paljon tehottomampi kuin levy, että riski poistuu vannejarruilla.
    Kaikilla kunnollisilla etujarruilla saa tuotettua niin paljon jarrutusvoimaa, että pyöräilijä lentää tangon yli. Levyjarrun tapauksessa siihen riittää huomattavasti kevyempi jarrukahvan puristus. Riski on siinä, että yllättävässä tilanteessa hätäjarrutukseen tulee käytettyä niin paljon sormivoimia, että etupyörä lukkiutuu välittömästi.
    Nikolas Ojala muokkasi tätä : 03.11.2019 at 12.31 Syy: parempaa suomea
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  23. #23

    Peukalo alas Jarrun säätäminen kelvottomaksi ei ole sekään hyvä ratkaisu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti

    Ja jos on vankka usko siihen tai vahva pelko siitä että paniikkitilanteessa kaikki opittu ja kaikki totuttu toiminta katoaa, voi ainakin mekaaniset levyjarrut säätää sellaisiksi että ne ovat tehottomammat kuin keskivertokäyttäjän vannejarrut
    Käytännössähän tuo tarkoittaisi jarrun säätämistä pieleen siten, että jarrupalan ja jarrulevyn väliin jäisi iso välys. Iso välys taas tarkoittaa huonoa tuntumaa. Ainoa todellinen toimiva ratkaisu tähän olisi sopivan pieni jarrulevy ja jarrupiirin (tai mekaniikan, jarrusta riippuen) oikea mitoitus. Eli tavallisella kuluttajalla ei ole tähän juuri muuta valtaa kuin yrittää löytää markkinoilta sellainen levyjarru, joka ominaisuuksiltaan vastaa kuluttajan toivomuksia. Välyksen kasvattamista en pidä hyvänä ratkaisuna.

    Ymmärrän, että jos vanne on hieman kiero, vannejarruun säätää mielellään isomman välyksen, jotta jarru ei laahaisi joka kierroksella. Mutta silloin vika on vanteessa ja vanne on korjattava.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  24. #24

    Viesti Kestokulutushyödyke ei ole tuottava sijoitus

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti

    Tilanne on sama kuin osakemarkkinoilla. Et häviä mitään, jos et myy. Ikävä kyllä, vannejarrullisen pyörän markkina-arvo ei tule enää kuunaan nousemaan vaan laskee vuosi vuodelta enemmän.
    Vertaus osakemarkkinoihin ei toimi. Polkupyörää olisi parempi verrata vaikka autoon tai jalkineisiin. Sijoitettu raha ei koskaan tule takaisin vaikka tuotteen myisi siististi ja vähän käytettynä pois. Tällaisissa hankinnoissa tulee suhteuttaa hankintahinta odotettavissa olevaan käyttöarvoon hyödykkeen elinkaaren aikana.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  25. #25
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.320
    En ymmärrä miksi kommentista haluaa poimia ainoastaan loppuun heitetyn melko typerän mutta selvästi huumoriksi tarkoitetun kevennyksen. Mutta olkoon.

    Olen siis edelleen mielestäni perustellusti esittämäni takana: "lähtökohtaisesti" myös vannejarrut ovat niin tehokkaat että niilläkin ohjaustangon yli lentäminen "kuuluu normaaliin pyöräilyyn" - mikäli todella katsotaan ettei normaaliin pyöräilyyn kuulu aivan yhtä lähtökohtaisesti myös sekin että pyöränhallintaa, mukaanlukien omien jarrujen käyttö yllättävissä tilanteissa, harjoitellaan sen verran ettei paniikkijarrutuksessakaan lennetä tangon yli vaikka pyörässä olisi levyjarrut.

    Mutta tämähän on lähtökohtaisesti tavattoman tylsä ja hedelmätön keskustelu, joten ei muuta kuin mukavaa ajoa ja turvallisia jarrutuksia!

  26. #26
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Eriparisilla pinnan kireyksillä per puoli on niin häviävän pieni vaikutus kiekon kestävyyteen, että tuo ei ole minkäänlainen todellinen syy levyjarrun jättämiseksi pois edestä. Henkilökohtainen syy se toki voi olla, jos pinnan kireys kiristää pinnaa.

    Jos hintaa ei oteta huomioon, niin onhan hydrauliset levyjarrut 99% tapauksista täysin ylivertaiset, mutta onko sitä sitten sellaisia jarrutuksellisia tarpeita, että niiden saamiseksi olisi syytä vaihtaa muuten hyvä pyörä kokonaan toiseen, on toinen juttu.

    Ainahan nuo menee nuo hinnat uusimpien muotivirausten mukaan, esim. ei boost- pyörien omistajana on mukavaa, kun tuon tyyppisiä osia pistetään nykyään helposti poistoon ja saa halvalla hyvää kamaa. Jos pyörän hintaa ei laske "väärät" jarrut, se on "väärä" keskiöstandardi, "väärä" renkaan leveys, "väärä" keulakulma, "väärät" akselit, jne. Tässä väärinpyöräilijä pääsee joskus hiukan halvemmalla.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  27. #27
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    190
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    1) Levyjarrun ehdottomia etuja...erinomainen modulaatio.
    2) Ehkä ihminen oppii niin hyväksi jarruttajaksi että ylimääräisiä lentelyjä ei tapahdu.
    Jos ei osaa ajaa, se ei ole levyjarrun syy. En osaa jarruttaa->asennan surkeat jarrut? WTF? Onhan törmääminenkin hyvä tapa pysähtyä, miksi siis asentaa edes niitä vannejarruja? Ja jos elämä on vain hätäjarrutuksesta toiseen selviytymistä, ehkä ajotekniikkaa kannattaisi miettiä muutenkin uusiksi.

  28. #28
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.080
    Ensimmäisen otb:n ajoin jalkajarrullisella mallilla, kun eturengas tökkäsi esteeseen. Eli ei ole aina kiinni jarrutekniikasta. Kyllähän se levyjarru voittaa vannejarrun kaikessa paitsi painossa.

    Minulla on kerran ollut hengenlähtö tosi lähellä, kun vannejarru oli jäässä (palat tai kehä, nollakelillä) ja meinasin ajaa pakettiauton alle. Tämän jälkeen olen harjoitellut ennakointia...

  29. #29

    Viesti Hätäjarrutuksia voi joskus joutua tekemään

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kupla Katso viesti

    Ja jos elämä on vain hätäjarrutuksesta toiseen selviytymistä, ehkä ajotekniikkaa kannattaisi miettiä muutenkin uusiksi.
    Huonoin kokemukseni tangon yli lentämisestä on sellainen, jossa en kokenut olevani ainakaan kokonaan itse syyllinen onnettomuuteen. Ajoin omasta mielestäni kohtuullista vauhtia loivaa mäkeä alas, tien vasemmalla puolella ollutta kevyen liikenteen väylää. Vastaan tuli linja-auto, joka vilkutti ja hidasti pysäkkiä lähestyessään. Päättelin että sieltä linja-autosta kohta poistuu matkustajia, joten kun kevyen liikenteen väylällä oli reilusti tilaa ja kaksi kaistaa, siirryin sille kaistalle, joka oli linja-autosta kauempana. Annoin siis valmiiksi tilaa linja-autosta oletettavasti poistuville matkustajille. Muuten siinä kevyen liikenteen väylällä ei ollut näkyvissä olevalla tien osuudella muuta liikennettä, eli tilaa oli ruhtinaallisesti. Linja-auton keskiovi avautui ja sieltä poistui erittäin ripeästi sivuilleen vilkuilematta yksi matkustaja joka pysähtyi minun eteeni. Siinä ei minulle enää jäänyt aikaa miettiä erilaisia vaihtoehtoja tai ajolinjan hienosäätöä, vaan hätäjarrutus oli pakollinen ja automaattinen reaktio. Ja niin sitä mentiin. En osunut linja-autosta poistuneeseen henkilöön, joka kyllä muisti selittää minulle, että minä olisin saattanut osua häneen. Ja niin totta olisin saattanutkin. Mutta minun vaatteeni siinä menivät rikki ja iho naarmuille. Ellen olisi ollut hieman shokissa tapahtuneesta, olisin voinut sanoa joitain hyvin valittuja sanoja hänelle.

    Jotkut yllättävät tilanteet ovat ihan oikeasti yllättäviä. Tuolloin levyjarru pyörässä oli minulle vielä aika uusi juttu.

    Toisella kertaa kun lensin tangon yli, huomattavasti lyhyemmän matkan, päädyin jaloilleni enkä saanut naarmuja. Ajovalon pidike taisi särkyä. Kolmannella kerralla kun melkein lensin tangon yli, olin jo oppinut jarruttamaan levyjarrulla niin siististi, että lähestyin bussista poistunutta matkustajaa takapyörä kymmeniä senttejä ilmassa, mutta kukaan ei kaatunut eikä kellekään käynyt siinä mitenkään. Hämmästynyt heppu kehui vain hyvästä jarrutuksesta.

    Jälkimmäiseksi selittämäni tapaus parhaiten todistaa minulle levyjarrun hyvän modulaation. Yhteys jarrukahvaa puristavasta sormesta hidastuvuuteen on jokseenkin lineaarinen.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  30. #30
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Ainoa todellinen toimiva ratkaisu tähän olisi sopivan pieni jarrulevy ja jarrupiirin (tai mekaniikan, jarrusta riippuen) oikea mitoitus. Eli tavallisella kuluttajalla ei ole tähän juuri muuta valtaa kuin yrittää löytää markkinoilta sellainen levyjarru, joka ominaisuuksiltaan vastaa kuluttajan toivomuksia. Välyksen kasvattamista en pidä hyvänä ratkaisuna.
    Shimanolta löytyy myös Power Modulator Unit -niminen ratkaisu V-jarruille ja mekaanisille levyjarruille. Tuolla pikku osalla pyritään estämään renkaan lukkiutumista, koska se kasvattaa matkaa, joka jarrukahvaa painetaan jarrutettaessa ja myös moduloi jarruun siirtyvää voimaa.

    https://bike.shimano.com/en-EU/techn...ator-unit.html




Samanlaisia aiheita

  1. Pyörän pesuri
    By okahkonen in forum Varusteet
    Vastaukset: 112
    Viimeinen viesti: 04.06.2023, 21.49
  2. Pyörän paino
    By nure in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 74
    Viimeinen viesti: 27.10.2019, 13.11
  3. VII Arvon kuntoajo Kälviällä 1.7.2017
    By Snigge in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 30.06.2017, 20.22
  4. VI Arvon kuntoajo 3.7.2016 Kälviällä
    By Snigge in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 16.06.2016, 13.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •