Suomalaiset ryntäävät yleensä innolla mukaan miltei hypeen kuin hypeen.
Näin on tapahtunut myös levyjarrullisten maantiepyörien kohdalla. Trendi ei sinänsä ole huono, koska hyvää jarrutehoa ei pidä koskaan aliarvostaa. Samaa trendiä ei ainakaan vielä ole kuitenkaan nähtävissä esim. Mallorcalla, jossa suurin osa vastaantulevista pyöristä oli vielä syksyllä 2019 perinteisiä vannejarrullisia malleja. Vanhat jäärät ajelevat sitkeästi vanhoilla pyörillään ja mitäpä sitä vaihtamaan, jos tarvetta ei ole. Näinhän se on nähtävä, että ajettaessa kuivalla kelillä ja tasamaalla, ei jarrutusmatkassa ole suurtakaan eroa oli sitten levy- tai vannejarrut. Merkittävimmät erot syntyvät muualla ja pyörien muista ominaisuuksista.
Levyjarrubuumi on kuitenkin johtanut tai on pian johtamassa vannejarrullisten pyörien arvon romahdukseen. Vanhaa mankelia on melkoisen vaikeaa saada myydyksi kelpo hinnalla oli se miten laadukas hyvänsä. Tältä osin Suomi on juuri nyt hyvä paikka ostaa. Verratessa esim. ebayn hintapyynteihin, Suomesta saa melkein minkä tahansa käytetyn vannejarrullisen pyörän likimain länsimaiden halvimpaan hintaan.
Tilanne on sama kuin osakemarkkinoilla. Et häviä mitään, jos et myy. Ikävä kyllä, vannejarrullisen pyörän markkina-arvo ei tule enää kuunaan nousemaan vaan laskee vuosi vuodelta enemmän.
Seuraavaksi arvatenkin romahtaa vanhan maantielevaripyörän arvo, jos siinä ei ole sähköistä apumoottoria. Apumoottori tulee olla, vaikkei siitä Suomen olosuhteissa ole kuin lähinnä haittaa.
Kirjanmerkit