GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 394 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 294 344 384 392 393 394 395 396 404 444 494 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.791 - 11.820 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Ajelin Kivikon ulkoiluteillä pyörällä äsken, näen jo kauempaa että oikealla metsässä nainen ojan toisella puolella ja metsästyskoiran tyyppinen ojan toisella puolella irti, no se koira näki minut ja lähti perään kohti liikkuvaa maalia kovalla temmolla, tuli hyppimään nikkoihin kun ajelin mutta muistin ulkomaisten tubettajien videoista että meteliä päälle ja siitä se sitten vetäytyi, nainen kun kirkui epätoivoisena yrittäen pysäyttää koiraansa en jäänyt paikalle keskustelemaan vaan jatkoin matkaa, varmaan oppi jotain hän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Itse tykkään ulkoiluttaa tuota kaveria metsässä, mutta toisaalta varsinkin pentukoiraa on tärkeää ulkoiluttaa myös siellä missä on muutakin liikennettä, jotta pentu tottuu muihinkin kuin puihin ja pensaisiin. Eli siinä mielessä argumentti, ettei koirat kuuluisi kelville, on vailla parempaa perustetta.

Joo kyllä sinne kaikki mahtuu, tärkeintä olisi koiran kanssa olla koko ajan hereillä ja huomioida muut, onhan ne kävellessäkin repinyt housuihin reiät kun ei ollut hallussa.....

Olen vaihteiden naksuttelulla ja jarruttelulla selvinnyt niillä fillareilla jossa ei ole kelloa .. tänään rantaraitilla koiran ulkoiluttaja oli vasemmassa reunassa ja valmistauduin naksuttelemaan mutta kun vastaan tuli fillari koiranainen siirtyi oikeaan reunaan ja veti koiran kiinni itseensä, jarrutin hänen taaksensa että vastaantulija pääsee ohi ja sitten siirryin vasemmalle ohittamaan niin samalla hetkellä kun oli vastaantullut ohi siirtyi ulkoiluttaja keskemmälle ja päästi koiran irti joka tietty syöksyi samantien raitin toiselle puolelle siitä nenän edestä .. siinä sitten piti nostella takarengasta ilmaan ja huomautin että on täällä muitakin fillareita. Olis tietty voinut arvata että tuokin on mahdollista.

Onko fillarin etuvaloille minkäänlaista minimitehovaatimusta? Tänään työmatkalla tuli vastaan pari pyörää, joiden stongaan oli teipattu kiiltomato. Tai siltä se onneton tuikku ainakin näytti.

Mietin vaan, että jos tuollaisilla ”valoilla” varustettu fillari kolaroi esimerkiksi auton kanssa, niin lasketaanko tieliikennelain valomääräysten täyttyneen.

^mulla on aika himmeä tuikku mutta näkyy kyllä. Sen sijaan musta fleksi ei meinannut äsken näkyä asvalttia vasten Matinkylässä, mutta seisoskelevan puhelinta pläräävän henkilön asennosta saattoi arvata että lähialueella on koira

Koirista on ollut paljonkin asiaa.
    https://www.youtube.com/results?sear...m+kepper+koira

Arosuden kommentista, olen vahvasti samaa mieltä näistä:
    1. Koira pitää AINA olla omistajan hallinnassa
    2. Koira kulkee AINA "ojan puolella"

Nyt pimeän tullen olen arvostanut heijastavia hihnoja, valoja, mutta niissäkin on sitten oma ongelmansa. Mikä on tarpeeksi? Mikä on liikennevälineen kuljettajan vastuu?
    https://www.youtube.com/watch?v=RBYiham3Hgs

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Arosuden kommentista, olen vahvasti samaa mieltä näistä:
    1. Koira pitää AINA olla omistajan hallinnassa
    Tästä nyt ei onneksi kai tarvitse olla mitään mieltä, kun laki ottaa tähän jo kantaa. Ja vielä niin, että vastuu sen koiran käyttäytymisestä on aina sillä ulkoiluttajalla, ei kellään muulla. Jos koira hyökkää pyöräilijän (tai lenkkeilijän) kimppuun, turha sitä syytä on sille lenkkeilijälle sysätä. Jollei se nyt ole ensin potkaissut koiraa, tms.

Nyt pimeän tullen olen arvostanut heijastavia hihnoja, valoja, mutta niissäkin on sitten oma ongelmansa. Mikä on tarpeeksi?
    Sama täällä ja mikään (järkevä) ei ole liikaa. Enemmän on parempi.

Mikä on liikennevälineen kuljettajan vastuu?
    Mihin tässä liikennevälineellä viitataan? Koiraan? Lenkkareihin? Kumpikaan ei taida olla liikenneväline. Jos pyörään, niin vastuu on silloin kuljettaa sitä turvallisesti.

Ja vastauksena videolla esitettyyn kysymykseen: ei, valottoman eläimen tai ihmisen päälle ei saa ajaa tarkoituksellisesti.

Ja edelleen: joltain videolta on hyvin vaikea jälkikäteen ulkopuolisen selvittää, mikä on ollut vallitseva valaistus. Tuollainen lillerikamera lillerikennoineen paskoo dynamiikan totaalisesti verrattuna siihen, mikä on silmän dynamiikka (joka vielä muuttuu koko ajan). Ja toisekseen pyöräilijät paskovat oman pimeänäkökykynsä ziljoonan lumenin ajovaloilla, jonka jälkeen kaikki valokeilan ulkopuolella on sysimustaa vaikka kello olisi kaksitoista päivällä.

Olenko mä ainoa, joka ei ymmärrä tätä valitusta? Tää 399 sivua on samanlaista kamaa kuin FB:ssä "kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä". Mun mielestä reipasvauhtinen pyörä ei kuulu jalankulkijoiden, koiranulkoiluttajien ja sunnuntaipyöräilijöiden sekaan, joilla on täysi oikeus olla siellä kelveillä rauhassa ja koko aikaa taakse pälyilemättä. Ajetaan ihmiset ajoradalla.

Samalla voidaan muuttaa liikennekulttuuria, jossa pyörät ovat mielletty samaan kategoriaan jalankulkijoiden kanssa. Omalle kaupunginvaltuutetulle voi lähettää viestiä, että vähemmän pyöräreittejä kiitos (baanat ja pyöräkaista tietysti ovat hyvä juttu, mutta ei kelvit tai ne viivalla jaetut jalkakäytävät).

Olenko mä ainoa joka ei ymmärrä 003:n lukutapaa, tulkintaa ja yhteenvetoa tämän ketjun sisällöstä ja tarkoituksesta?

Olenko mä ainoa joka ajaa mahdollisuuksien mukaan ja tilanteen salliessa (eli autoilijoitakin ymmärtäen) ajoradalla, mutta myös kelveillä ja ulkoiluteillä eikä voi olla tuntematta tiettyä ihmetystä siitä etteivät aikuiset ihmiset osaa tai ymmärrä tai osaa eivätkä ymmärrä käyttäytyä aikuisten ihmisten tavoin?

Ei <ruma sana poistettu> täällä olla oltu vaatimassa edes niinsanotulla periaatteellisella tasolla että kaikkien muiden pitäisi liikkua kelveillä "reipasvauhtisten" pyöräilijöiden ehdoilla tai mitään muutakaan sellaista kuin viesteissäsi esität vaaditun.

PS Ei mulla ole omaa kaupunginvaltuutettuakaan, kun se paskiainen ei saanut itseään valituksi...

Hmmm... ja sitten kun ajetaan ajoradalla, joku avautuu siinä toisessa ketjussa. Joten tästä voimme kai vetää sen johtopäätöksen, että pyörä ei kuulu mihinkään.

Josta edelleen päästäänkin siihen, että kyse on tosiaan fillarifoorumista. Puhuttakoon täällä vain pyöristä ja niiden tekniikasta. Pyöräilystä voi sitten olla ehkä yksi puolifilosofinen - ja aikaa sitten unholaan painunut - ketju, jossa joku pohtii, että voiko näillä oikeasti ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 003 Katso viesti
    Olenko mä ainoa, joka ei ymmärrä tätä valitusta? Tää 399 sivua on samanlaista kamaa kuin FB:ssä "kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä". Mun mielestä reipasvauhtinen pyörä ei kuulu jalankulkijoiden, koiranulkoiluttajien ja sunnuntaipyöräilijöiden sekaan, joilla on täysi oikeus olla siellä kelveillä rauhassa ja koko aikaa taakse pälyilemättä. Ajetaan ihmiset ajoradalla.

Samalla voidaan muuttaa liikennekulttuuria, jossa pyörät ovat mielletty samaan kategoriaan jalankulkijoiden kanssa. Omalle kaupunginvaltuutetulle voi lähettää viestiä, että vähemmän pyöräreittejä kiitos (baanat ja pyöräkaista tietysti ovat hyvä juttu, mutta ei kelvit tai ne viivalla jaetut jalkakäytävät).
    pakko sanoa etten koskaan aja kovaa jos on ihmisiä edessä, koiria, näkyvyys huono, jarrutan ... ja kuitenkin ei se auta, ei sillä vauhdilla ole mitään tekemistä..... jos kävelet jossain katsot ympärillisesi jos käännyt, jos sinulla on koira on se hallinnasi, jos sinulla on lapsia on ne hallinnasi. piste. jne.

tuo on kuitenkin aika harvinaista ihan mihin aikaan vaan, usein ne väylät tyhjyyttään kumisevat.....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 003 Katso viesti

Minä ainakin ymmärrän, että jos ketjun nimi on "Avautumista kevyen... jne" niin ketjua lukiessa saattaa törmätä avautumisiin...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Pitkästä vastauksesta vain osalainaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sama täällä ja mikään (järkevä) ei ole liikaa. Enemmän on parempi.

Mihin tässä liikennevälineellä viitataan? Koiraan? Lenkkareihin? Kumpikaan ei taida olla liikenneväline. Jos pyörään, niin vastuu on silloin kuljettaa sitä turvallisesti.
    Liikenneväline = pyörä, auto, mopo jne.

Paljonko on tarpeeksi heijastimia, valoja, säihkettä, jotta joku ei valittaisi siitä, ettei huomannut jalankulkijaa? Kun joku käyttää vilkkuvaa valoa, niin se vetää katseen puoleensa ja samalla muu ympäristö jää vähemmälle, jollei jopa täysin huomiotta. Täytyisikö jalankulkijoiden käyttää vilkkuvaloja, jotta voivat kilpailla näkyvyydessä? Täytyykö jalankulkijoiden käyttää valopantoja, jotta heidät huomataan? Entä valoja, miten tehokkaita? Mikä on tarpeeksi?

Mun mielestä jalankulkijalle riittää heijastin tai pari. Mielellään jotain heijastinelementtejä vaatteissa. Heijastava talutushihna olisi koiranulkoiluttajan ja koiran paras kaveri pimeällä.

Heijastavat hihnat ovat oikein hyviä.

Joskus muinoin aikojen alussa ärsyynnyin koirista. Sittemmin ymmärsin väylien olevan yhteisiä. Videossa parit huomiot pääasiassa hyvistä koiranulkoiluttajista.
    https://www.youtube.com/watch?v=gd-LgAJF5bU

Pääsääntöisesti ulkoiluttajat vetävät hyvin (pun not intended). Eivät he halua koiransa joutuvat pyöräilijän alle, eikä pyöräilijä halua koiran päälle ajaa. Avain on mielestäni äänimerkin antaminen ajoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mun mielestä jalankulkijalle riittää heijastin tai pari. Mielellään jotain heijastinelementtejä vaatteissa....
    Mitä nyt olen tehnyt huomioita, heijastinelementit vaatteissa pitää olla erittäin hyvälaatuisia ennen kuin niistä on sanottavasti hyötyä. Niiden ongelma on siinä, että ne ovat lähes aina yhdessä asennossa suhteessa valonlähteeseen, jolloin ne eivät välttämättä heijasta oikeaan suuntaan takaisin. Vanha kunnon heijastin heiluu ja sen asento muuttuu koko ajan ja se aiheuttaa, että heijastunut valonsäde edes joskus osuu oikeaan silmään.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Joskus muinoin aikojen alussa ärsyynnyin koirista. Sittemmin ymmärsin väylien olevan yhteisiä.
    Erittäin hyvin oivallettu. Yhteiskäyttöisillä väylillä pitää tosiaan jokainen ottaa se toinen liikkuva osapuoli huomioon omassa tekemisessään (vauhti, eli sopiva tilannenopeus, heijastimet, valaisimet ja niiden suuntaaminen, jalankulkijana liikkuminen, oman koiran liikehdintä jne, jne...).
    I’m on the Koskenkorva diet. So far I have lost 2 days.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mitä nyt olen tehnyt huomioita, heijastinelementit vaatteissa pitää olla erittäin hyvälaatuisia ennen kuin niistä on sanottavasti hyötyä. Niiden ongelma on siinä, että ne ovat lähes aina yhdessä asennossa suhteessa valonlähteeseen, jolloin ne eivät välttämättä heijasta oikeaan suuntaan takaisin.
    Edellä oleva vaikuttaa hiukan hämmentävästi muotoillulta, joten lisään omana käsityksenäni, että eikös kaikissa heijastimissa (oli sitten kankaaseen kiinnitettyä nauhaa tai irtoheijastin) ole toimintaperiaatteena, että ne heijastavat valoa takaisin täsmälleen valonlähteen suuntaan. Eli kun autoilijan tai pyöräilijän valo ja silmät ovat samalla suunnalla, heijastin heijastaa aina juuri oikeaan suuntaan, ja jalankulkija havaitaan. Ja käytännössä mikä tahansa heijastinnauha toimii kohtuullisen hyvin, kunhan on näkyvissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PasiR Katso viesti
    Edellä oleva vaikuttaa hiukan hämmentävästi muotoillulta, joten lisään omana käsityksenäni, että eikös kaikissa heijastimissa (oli sitten kankaaseen kiinnitettyä nauhaa tai irtoheijastin) ole toimintaperiaatteena, että ne heijastavat valoa takaisin täsmälleen valonlähteen suuntaan. Eli kun autoilijan tai pyöräilijän valo ja silmät ovat samalla suunnalla, heijastin heijastaa aina juuri oikeaan suuntaan, ja jalankulkija havaitaan. Ja käytännössä mikä tahansa heijastinnauha toimii kohtuullisen hyvin, kunhan on näkyvissä.
    Noinhan se toimii. Heijastimessa on esim. muoviprismoja tai pieniä lasikuulia, joissa tapahtuu kaksinkertainen heijastus, joka kääntää valon takaisin tulosuuntaan.
    Takaisinheijastuskulma on heijastimen tehon vaatimana melko suppea, jolloin takaisin heijastuvan valon intensiteetti laskee jos valonlähde on kaukana silmistä.
    Joillakin etäisyyksillä kypärävalolla pikku heijastimen havaisemiseen riittää melko pienitehoinenkin tuikku, mutta tankovalona pitää olla useampi wattinen valonheitin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Noinhan se toimii. Heijastimessa on esim. muoviprismoja tai pieniä lasikuulia, joissa tapahtuu kaksinkertainen heijastus, joka kääntää valon takaisin tulosuuntaan.
    Takaisinheijastuskulma on heijastimen tehon vaatimana melko suppea, jolloin takaisin heijastuvan valon intensiteetti laskee jos valonlähde on kaukana silmistä.
    Joillakin etäisyyksillä kypärävalolla pikku heijastimen havaisemiseen riittää melko pienitehoinenkin tuikku, mutta tankovalona pitää olla useampi wattinen valonheitin.
    Kyllä, noinhan se toimii, plagioidaan edellisiä sen verran. En olisi varmaankaan tarttunut tähän aiheeseen, ellen juuri eilen kotiin tullessani olisi törmännyt tähän ilmiöön varsin selvästi. Eikä tämä ole ainoa kerta, mutta tuli sopivasti mieleen.

Keulalla mulla on IQ2 Luxos eli ihan kohtuullinen valaisin ja korkeussäätö varsin maltillinen. Vastaan tuli kaksi henkilöä, joista toisella oli normaali heijastin ja toisella joitain paneeleita asusteessaan. Heijastin vilkkui jo arviolta 100-150 metrin päästä kun taas paneelihemmo oli musta muodoton möykky. Möykky paljastui toiseksi kävelijäksi vasta n. 50 - 30 metrin päässä.

Heijastin ei heijasta kaikkea valoa takaisin eli osassa prismoista ei tapahdu kokonaisheijastusta. Moniulotteinen liikerata kuitenkin auttaa siinä, että on aina isompi (?) määrä heijastavia prismoja kuin paneelilla, jonka asento on aika staattinen.

Tuo yllä on osittain minun teoriaani, mutta tässä on ihan hyvä nopeasti luettava heijastimia käsittelevä artikkeli, joka nyt ei varsinaisesti tuota teoriaa tue. Artikkelin aiheena kuitenkin on, ja se kuului alkuperäiseen väitökseen sekundäärisesti, että vaatteissa paneeliheijastin on syytä olla hyvä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Tämän kommentin sain, kun näytin suojatien ja pyörätien jatkeen päälle pysähtyneelle autoilijalle, että voisi siirtyä johonkin muualle odottamaan liikkellepääsyä:

"Mitä siinä huidot. Minä vedän sinua turpaan. Saatanan mulkku!"

Joko tällä vuosisadalla autoilijat ymmärtäisivät, että myös polkupyöräilijät ja kävelijät ovat osa liikennettä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Tämän kommentin sain, kun näytin suojatien ja pyörätien jatkeen päälle pysähtyneelle autoilijalle, että voisi siirtyä johonkin muualle odottamaan liikkellepääsyä:

Joko tällä vuosisadalla autoilijat ymmärtäisivät, että myös polkupyöräilijät ja kävelijät ovat osa liikennettä?
    Harmillista, että useimmat nykyautot (mun mittakaavassa, eli useimmat alle 20v autot) lukitsee ovensa automaattisesti liikkeelle päästyään. Ei voi enää avata apparin puolen takaovea saadakseen kuskille liikuntaa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

^, ^^ jo jonkun aikaa sitten tuli kolmion takaa auto ja pysähtyi keskelle kevliä kun olisi hyvin mahtunut muutaman metrin eteenpäin .. takaa koukattua käänsin päätä ja katsoin minkä näköinen kuski niin sieltä tuli keskisormea, sitten tämä kiihdytti risteyksestä ja samaan suuntaan kääntyessä avasi etuikkunan ja oli huutamassa jotain kun pelkääjän paikalla ollut naishenkilö laittoi käden mieskuskin suun eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^, ^^ jo jonkun aikaa sitten tuli kolmion takaa auto ja pysähtyi keskelle kevliä kun olisi hyvin mahtunut muutaman metrin eteenpäin .. takaa koukattua käänsin päätä ja katsoin minkä näköinen kuski niin sieltä tuli keskisormea, sitten tämä kiihdytti risteyksestä ja samaan suuntaan kääntyessä avasi etuikkunan ja oli huutamassa jotain kun pelkääjän paikalla ollut naishenkilö laittoi käden mieskuskin suun eteen.
    Siinähän se syy käytökseen tuli.. Tukevasti tossun alla..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Eilisellä ajelulla kohtaaminen koiran ulkoiluttajan kanssa. Onneksi noudatin suurta varovaisuutta, sillä ilman talutinta oleva koira koukkasi eteeni juuri kohtaamishetkellä. Koira käveli hieman isäntänsä takana. Koiran isäntä aloitti keskustelun koiransa kanssa tapahtumasta, mutta eipä tälle isännälle tullut mieleen kiittää minua tms. siitä, etten ajanut piskin yli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Harmillista, että useimmat nykyautot (mun mittakaavassa, eli useimmat alle 20v autot) lukitsee ovensa automaattisesti liikkeelle päästyään. Ei voi enää avata apparin puolen takaovea saadakseen kuskille liikuntaa.
    Muutaman kerran kiertänyt takaa ja avannut takaluukun. Siinähän nousee laittamaan sen kiinni - jos huomaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti

Olisit ottanu haasteen vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Krabba Katso viesti
    Olisit ottanu haasteen vastaan.
    Väkivaltahan alkaa siitä missä järki loppuu.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Väkivaltahan alkaa siitä missä järki loppuu.
    Voi siitä joskus olla hyötyäkin. Ainakin jos osuu sinne missä vika on.

ai että mä haluaisin niin tehdä tuon, yuutubeessa suurisuosikkini cyclegaz tuota harrastaa ja pakottaa autoilijat peruuttamaan pyörätien päältä, ei ole vain hetkeen osunut tai en ole muistanut pitää sääntöjä yllä.... emmä kyllä sitten tanssiin lähde, turha tässä on vajakkeja hakata.....

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •