MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 27 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 850

Aihe: Kuka törttöili silloin siellä?

  1. #781
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Kiellettyä on pysäyttää ajoneuvo risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa, sekä niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle. Pysäyttämällä ei myöskään saa peittää liikennemerkkejä tai liikennevaloihin kuuluvaa opastinta, eikä ajoneuvolla saa pysähtyä alikäytävään tai tunneliin. Pysäyttäminen on myös ehdottoman kiellettyä mäenharjalla ja näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa sekä niiden läheisyydessä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  2. #782
    Liittynyt
    08/2018
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    366
    Kaikkien videon autojen olisi pitänyt pysähtyä tuossa suojatien edessä. Sehän on laissa: "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

  3. #783
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    ^Tuossahan on kaksi "päävirhettä". Ensimmäiseksi kuorma-auto on pysähtynyt väärään paikkaan, tosin muutakaan paikkaa ei ko. työmaalla ole tainnut olla, mutta siihen olisi sitten pitänyt laittaa liikenteen ohjaus. Toisekseen ohittavat ajoneuvot eivät pysähdy.

    Edelleen peräänkuulutan näiden valvontaa. Jos ei tule sakkoja, niin ketä kiinnostaa. Paitsi sitten kun jotain tapahtuu ja siinä on helposti minimissään kahden ihmisen elämä pilalla.

  4. #784
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Espoota ei ilmeisesti kiinnosta valvoa. Työmaata ei kiinnosta tehdä priimaa. Raha on ihmistä arvokkaampaa.

  5. #785
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.

    Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa

    https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html

    Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
    Ajoin tuosta fillarilla samaisena päivänä Otaniemen suunnasta kuten nuo autot. Perkeleellinen paikka. Ohjaus hoidettu noilla kohtaamismerkeillä ja liikennettä paljon. Kevyt liikenne ohjattu jotakin kautta (luultavasti Kontiontielle) Tapiolan suuntaan. En jäänyt selvittämään vaan menin ajorataa pitkin. Trackstandasin siinä suojatiellä, joka tulee ihan puskista sen kuorma-auton takaa. Esimerkki siitä, miten tietyötä ei pidä hoitaa.
    Tapiolan ja Otaniemen välillä ei just nyt mene selkeää fillarireittiä mistään ennen kuin tuo on valmis. Ja siinä kestää.
    A Gentleman will walk but never run

  6. #786
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.

    Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa

    https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html

    Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
    Mäkin kävin katsastamassa tuon paikan tänään. Ei ollut enää kuorma-autoa, olivat varmaan saaneet kaivaukset tehtyä ja kavennus ja suoja-aita oli kiinni suojatiessä. Ehkä vähäsen estää näkyväisyyttä.
    Mutta tuostahan tuli mun lempparipaikka heti. Siinähän on pitkä pätkä kun ei ole siinä vierellä pyörätietä ollenkaan. Ajoradalle vaan. Tänään meitä oli ihan kaksin kappalein siinä ajamassa. Ja takana ollu auto odotti kiltisti että tuli tila ohittaa. Tosin sitten kun ohitti niin ajo varmana ylinopeutta.


    Samoin kävin kattoo sen kiertoliittymän kehän varressa. Nyt sinne tunnelin suulle oli tullu se kolmio. Jos ihmiset välittäis niistä kolmioista niin kaikki hyvin. Tosin se ei poista sitä tosiseikkaa, että se ympyrä on aivan liian pieni.

  7. #787
    Hei te kaksi urheilullista pyörän ohjastajaa Kulosaaressa 9.8. noin klo 16:30, tunnistatte ehkä itsenne tai joku kaverinne täällä voisi tunnistaa teidät liikennekameran kuvasta jota en tähän suoraan saanutkaan; miesoletetulla punainen lyhythihainen paita, musta reppu ja shortsit, naisoletetulla mustapinkki pitkähihainen yläosa ja vaaleat housut.
    Epäilemättä olette toistaiseksi osanneet vahtia liikennettä ettette kenenkään "alle" ole ajaneet, mutta voisin pyytää huomioimaan muut ihan liikennesääntöjen puitteissa.

    Ajoin Tupasaarentietä etelään autolla, kun samaan suuntaan ajanut miesoletettu siirtyi kaukana edelläni ajoradalle kääntyäkseen vasemmalle kelville koira-aitauksen pohjoispuolelle; tämä ihan normaalia.
    1. Edellämainitun perässä ajanut naisoletettu pysyi alikulun ajan kelvillä, näytti polkiessaan käsimerkkiä vasempaan, laski käden, käänsi alikulun jälkeen vasemmalle eteen suojatielle taakseen vilkaisemattakaan. Tässä oli sentään ennalta tiedosa että ei aio noudattaa väistämissääntöjä, joten hidastin etukäteen ja eteenkäännöksen alkaessa riitti ennakoitu nopea jarrutus ja lyhyin mahdollinen äänimerkki vaaran välttämiseksi.

    Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
    - "Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa
    sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä." (ts.
    "[Suunta]Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä")
    - "Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville."
    - "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"

    2. Itäväylän suuntaan Risto Rytin tielle käännyttyäni hidastin jo kaukaa samaisen koirapuiston pohjoispuolelle vievän yhdistetyn väylän päässä olevaa suojatietä ylittävien jalankulkijoiden takia, ja kun he olivat ehtineet keskikorokkeelle eli pois käyttämältäni ajokaistalta, jatkoin kiihdyttäen rajoitusnopeuteen, jolloin vasemmalta näköesteiden takaa tulivat esiin samat pyöräilijät. Matkustajan paikalta ehdittiin juuri huutaa "varo toi tulee alle" kun oltiin suojatien kohdalla, ja edellä ajanut miesoletettu sai pyöränsä pysäytettyä keskikorokkeelle. Paniikkijarrutuksella ensimmäisestä havainnosta olisi ehkä ehtinyt pysäyttämään ennen suojatien alkua. Matkustajalle tuli säikähdys ja paha mieli pitkäksi aikaa vanhan kolarimuistonkin takia.

    Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
    - "on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa [väistämis]velvollisuuttaan."
    - "väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa"
    - "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"

    En minä teidän pyörien vaurioista tai kokemastanne haitasta erikseen viitsi välittää, mutta kun lopulta törmäys tulee, aiheutatte tuolla ajotyylillä vielä merkittävää mielipahaa ja ajanmenoa muille törmäykseen osallisille ja kuluja yhteiskunnalle, sekä surua sukulaisille, ystäville ja lapsioletetuillenne. Ja ennen sitä riskejä ja stressiä muille.

  8. #788
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Ei mulla muuta kuin että jos sä joudut tyytymään oletukseesi pyöräilijöiden sukupuolesta, niin miten sä kuvittelet pystyneesi määrittelemään heidät "urheilullisiksi"?

    Tai no toiseksi: yksikään "urheilullinen" pyöräilyn harrastaja ei valitsisi kuvatunlaista reittiä vaan ajaisi poikkeuksetta kenties pitempää mutta huomattavasti sujuvampaa reittiä eli Talosaarentien ajorataa ja kolmion takaa selvästi väistämisvelvollisuutensa tietäen vasemmalle Risto Rytin tielle kääntyen ja vasta ennen Itäväylän risteystä kelville siirtyen.

    Ja ehkä kolmanneksi: on mielestäni vähemmän todennäköistä että kyseiset pyöräilijät olisivat Fillarifoorumin lukijoita tai lukijoiden kavereita tai tuttuja. (Tuntomerkkien perusteella en osaisi tunnistaa vaikka kyseessä olisivat naapuritalossa asuvat työmatkapyöräilijät.)


    Mutta eihän siitä mitään vahinkoa kenellekään koidu eikä mielipahaa aiheudu, että joku katsoo tällaisen tapauksen foorumille rekisteröitymisen arvoiseksi. Eihän se ainakaan teoriassa ole mahdotonta että joku sellainenkin jolle säännöt ovat olleet tuntemattomia tai epäselviä voisi kirjoituksen lukea ja siitä viisastua - tai mikäli kyseessä on ollut vain tavallinen välinpitämättömyys tai itsekäs piittaamattomuus, tulla kenties ajatelleeksi asiaa vähän syvemmin.

    Ja joko tapauksessa kiitokset ja iloinen hatunnosto sinulle siitä, että lähdit positiiviselle ja rakentavalle linjalle toisin kuin ne monet pyöräilijöiden päivittäin kohtaamat autoilijat jotka yleisöosastojen ja keskustelupalstojen kommenttien mukaan perustelevat vihamielistä suhtautumistaan ja aggressiivista ja pyöräilijöitä vaarantavaa ajotapaansa sillä miten jotkut pyöräilijät ajavat tai ovat jossain ajaneet.

  9. #789
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sadepäivä Katso viesti
    Hei te kaksi urheilullista pyörän ohjastajaa Kulosaaressa 9.8. noin klo 16:30, tunnistatte ehkä itsenne tai joku kaverinne täällä voisi tunnistaa teidät liikennekameran kuvasta jota en tähän suoraan saanutkaan; miesoletetulla punainen lyhythihainen paita, musta reppu ja shortsit, naisoletetulla mustapinkki pitkähihainen yläosa ja vaaleat housut.
    Epäilemättä olette toistaiseksi osanneet vahtia liikennettä ettette kenenkään "alle" ole ajaneet, mutta voisin pyytää huomioimaan muut ihan liikennesääntöjen puitteissa.

    Ajoin Tupasaarentietä etelään autolla, kun samaan suuntaan ajanut miesoletettu siirtyi kaukana edelläni ajoradalle kääntyäkseen vasemmalle kelville koira-aitauksen pohjoispuolelle; tämä ihan normaalia.
    1. Edellämainitun perässä ajanut naisoletettu pysyi alikulun ajan kelvillä, näytti polkiessaan käsimerkkiä vasempaan, laski käden, käänsi alikulun jälkeen vasemmalle eteen suojatielle taakseen vilkaisemattakaan. Tässä oli sentään ennalta tiedosa että ei aio noudattaa väistämissääntöjä, joten hidastin etukäteen ja eteenkäännöksen alkaessa riitti ennakoitu nopea jarrutus ja lyhyin mahdollinen äänimerkki vaaran välttämiseksi.

    Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
    - "Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa
    sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä." (ts.
    "[Suunta]Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä")
    - "Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville."
    - "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"

    2. Itäväylän suuntaan Risto Rytin tielle käännyttyäni hidastin jo kaukaa samaisen koirapuiston pohjoispuolelle vievän yhdistetyn väylän päässä olevaa suojatietä ylittävien jalankulkijoiden takia, ja kun he olivat ehtineet keskikorokkeelle eli pois käyttämältäni ajokaistalta, jatkoin kiihdyttäen rajoitusnopeuteen, jolloin vasemmalta näköesteiden takaa tulivat esiin samat pyöräilijät. Matkustajan paikalta ehdittiin juuri huutaa "varo toi tulee alle" kun oltiin suojatien kohdalla, ja edellä ajanut miesoletettu sai pyöränsä pysäytettyä keskikorokkeelle. Paniikkijarrutuksella ensimmäisestä havainnosta olisi ehkä ehtinyt pysäyttämään ennen suojatien alkua. Matkustajalle tuli säikähdys ja paha mieli pitkäksi aikaa vanhan kolarimuistonkin takia.

    Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
    - "on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa [väistämis]velvollisuuttaan."
    - "väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa"
    - "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"

    En minä teidän pyörien vaurioista tai kokemastanne haitasta erikseen viitsi välittää, mutta kun lopulta törmäys tulee, aiheutatte tuolla ajotyylillä vielä merkittävää mielipahaa ja ajanmenoa muille törmäykseen osallisille ja kuluja yhteiskunnalle, sekä surua sukulaisille, ystäville ja lapsioletetuillenne. Ja ennen sitä riskejä ja stressiä muille.
    Viesti nbr one = 1. Varmaan kuitenkin aktiivinen pyöräilijä?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  10. #790
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.110
    On mahtanut olla traumaattinen kokemus tälle kirjoittajalle, kun on pitänyt ihan varta vasten luoda tunnus, että pääsee avautumaan. Pahoittelut kaikkien oletettujen pyöräilijöiden puolesta, ja pikaista paranemista.

  11. #791
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    @Sadepäivä Ja sitten takas kirjottelemaan sinne iltalehden kommenttiosioon.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  12. #792
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Kyllähän tuolla eilisellä keskustan pyörähdyksellä (Meltsi-Roihis-Kulosaari-Mustikamaa-Kauppatori-Mattolaituri ja takaisin) näki jos jonkunlaista ajosuoritusta ja kaduntallaajaa. Frouvan kanssa kun oli liikkeellä, niin ei sinänsä ollut suurta tarvetta ajella kovempia nopeuksia, joten eipä ne suuremmin haitanneet. Mutta kyllä yleistuntuma taas oli, että kelvillä eletään kuin elopellossa. Kauppatorin ympäristö nyt on vielä sitäkin potenssiin kymmenen, mutta sen aika lailla ymmärtää, kun porukkaa on ja suurin osa loma/kesätunnelmissa.

  13. #793
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    42
    Kuka ja/tai ketkä törttöilivät toissapäivänä Niskalan peltojen ja Haltialan välisellä soratiesuoralla noin klo 18.00. Olin tauolla Niskalan peltojen saarekkeesa ja lähdin ajamaan Haltialaaan päin. Olin sammuttanut valaisimen tauon ajaksi ja laitoin sen päälle, kun lähdin jatkamaan matkaa. Suoralla tieoduudella tuli kolme pyöräilijää vastaan. Löivät kunnon valoshown päälle ennen kuin kohdattiin. Ajoivat rinnakkain, joten häikäisy oli taattu. Seurasin tien oikeaa laittaa, jotta pysyin tiellä. Juuri ennen kohtaamista kolmikon yksi sankari vaihtoi onneksi omalle puolelle. Joku heistä huusi perääni, että käännä sitä valoa. Näin tein. Ilmeisesti valaisimen suuntaus oli muuttunut tauolla, kun kytkin valaitusta päälle/pois valaisimen painikkeesta. Kauko-ohjaumen paristo oli tyhjentynyt kesän aikana, joten valaistusta joutui ohjaamaan itse valaisimesta. Valaisimessani oli päällä pienin valaistusmoodi ja tautavaloa oli ympäristössä jonkin verran, joten en heti hiffannut häikäisyongelmaa.

    Minä törttöilin, mutta myös kolme vastaantulevaa henkilöä. Lieneekö tyhmyys tiivistynyt vastaatulijajoukossa, kun kaikki laittoivat tehostevalaistuksen päälle "koulutustarkoituksessa"? Mielestäni ojaan ajamisen vaara tai jopa tömäys vastaantulijan kanssa oli mahdollinen. Onneksi mitään pahenpaa ei sattunut.

  14. #794
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.702
    Tuntuu noi valot aiheuttavan ihmisissä närää vaikka ne ei edes häikäisisi ketään. Itse en ole vielä kertaakaan tavannut pyöräilijää jonka valo olisi haitannut minua.

  15. #795
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Oikeasti pahimmat omat kokemukset liittyvät kypärä-valaisimiin. Kun moisen omistava "hakee katsekontaktia" / muuten katsoo vastaantulijaan, niin vastaantulijan häikäistyminen on valmis. Noita tuntuu tulevan päivittäin työmatkalla vastaan. En ymmärrä miksi normaalissa työmatka- / maantiepyöräilyssä tankoon kiinnitetty, kiinteä (suunnattu) ajovalo olisi riittävä?
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  16. #796
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Tuntuu noi valot aiheuttavan ihmisissä närää vaikka ne ei edes häikäisisi ketään. Itse en ole vielä kertaakaan tavannut pyöräilijää jonka valo olisi haitannut minua.
    Luultavasti sulla on sitten itsellä häikäisevä valo .. kyllä päivittäin tulee aika kirkkaita valoja vastaan jotka häikäisee huomattavasti autonvaloja enemmän

  17. #797
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Itse väläytän muutaman kerran pitkiä valoja fillarilla, jos vastaantulevalla pyöräilijällä on valo säädetty väärin ja häikäisee minua. En toki hiillosta pitkillä pitkään vain sen verran, että ehkä tajuavat omissa valoissaan olevan jotain vikaa.

  18. #798
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Minua tuli vielä viikko sitten joka aamu vastaan muori, jolla oli keinoaurinko tangossaan. Eikä tarvinnut katsoa lamppua, pelkkä heijastus märän asfaltin kautta piisasi. Ja minä ajoin noissa tilanteissa autolla. Olisin vilkutellut valoja vihjeeksi, mutta täti ei koskaan tullut sellaisessa tilanteessa vastaa, etten olisi häirinnyt vilkuttelulla muita. Tällä viikolla joko muori on lopettanut ajamisen tai tajunnut, ettei valaistulla väylällä tartte täyttä tehoa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  19. #799
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Itse väläytän muutaman kerran pitkiä valoja fillarilla, jos vastaantulevalla pyöräilijällä on valo säädetty väärin ja häikäisee minua. En toki hiillosta pitkillä pitkään vain sen verran, että ehkä tajuavat omissa valoissaan olevan jotain vikaa.
    Ei toimi autoilla, niin tuskin pyöräilijöilläkään

    Luultavasti sulla on sitten itsellä häikäisevä valo .. kyllä päivittäin tulee aika kirkkaita valoja vastaan jotka häikäisee huomattavasti autonvaloja enemmän

    On takuulla jos se täydellä teholla sojottaa ylös. Mutta ei mulle ole koskaan mistään valoista huomautettu ja siihen on syykin, harvemmin kukaan niitä edes mulla näkee. Mutta aina saa lukea ihmisten valituksia toisten valoista ympäri somea ym aina kun niistä on jotain puhetta. Tuntuu että oikeen tuijoteaan toisten valoja että voidaan pahoittaa mieli

  20. #800
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    71
    Sinänsä valoteho ei ole tuo suurin ongelma pyöränvaloissa vaan se, että valonlähde keskittyy hyvin pistemäiseen aukkoon halkaisijaltaan 2 - 5cm keskimäärin. Uusissa autoissa yhden umpion valoteho voi olla yli 2000 lm, mutta tuo jakautuu koko umpion heijastavalle alalle, joka voi olla monikymmenkertainen fillarin tuikun heijastinpinta-alaan verrattuna. Pintakirkkaus on huomattavasti isompi pistemäisessä valossa fillarissa kuin esim. auton ajovalon umpiossa, vaikka pistemäinen valonlähde voi olla teholtaan vain 30 lm. Tällöin pienikin vilkaisu voi jättä verkkokalvolle voimakkaan pistemäisen haamukuvan ja aiheuttaa häikäisyä. Kukaan tuskin tarkoituksella katsoo auton tai fillarin valoja suoraan, mutta jos pintakirkkaus on iso, niin vahingossakin tehty vilkaisu voi olla ikävää. Häikäistyminen on puhtaasti subjektiivinen kokemus, johon vaikuttaa monet seikat, ympäristöolosuhteet, ajo- tai silmälasit, havaitsijan ikä (nuorella pupilli, joka toimii kameran sulkimen tavoin rajoittaen valon pääsyä verkkokalvolle, toimii yleensä paremmin kuin ikääntyneellä ja häikäisyvaikutukset ovat pienempiä kuin vanhemmilla ihmisillä), valonlähteen suuntaus (tästä jauhettu fillarifoorumilla jo kyllästymiseen asti), pintakirkkaus, jne, jne.

    Ihan anekdoottina elävästä elämästä: Sain valituksen häikäisystä eräältä iäkkäältä mopolla takaa tulleelta henkilötä iltayöstä n. klo 22.30 aikoihin, pitkäksi venyneen fillarilenkin lopulla, että 30lm:n punainen takavalo häikäisee, kun ajoin pimeässä valaisematonta maantien reunaa kotia kohden. Joten teki niin tai näin on aina joku jolle häikäisy voi olla ongelma. Elämä on luovimista, sille ei voi mitään, mutta pyritään pysymään kohtuudessa puolin ja toisin.

  21. #801
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Oikeasti pahimmat omat kokemukset liittyvät kypärä-valaisimiin. Kun moisen omistava "hakee katsekontaktia" / muuten katsoo vastaantulijaan, niin vastaantulijan häikäistyminen on valmis. Noita tuntuu tulevan päivittäin työmatkalla vastaan. En ymmärrä miksi normaalissa työmatka- / maantiepyöräilyssä tankoon kiinnitetty, kiinteä (suunnattu) ajovalo olisi riittävä?
    Tää ei kyllä niin kuin käy järkeen, että kun pimeässä tulee kypärävalolla varustettu pyöräilijä vastaan niin sen pitää katsoa suoraan päin. Luuleeko se, että se täysin sokaistunut kanssa harrastaja morjestaa vai mitä. Näitä tulee maastolenkeilläkin silloin tällöin vastaan. Viimeksi tiistaina. Vetävät varmaan herneen nenuun, kun kanssa harrastaja ei vastannut tervehdykseen, kun koitti välttää täydellisen sokaistumisen.

  22. #802
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Ei varmaan sankaria löydy, mutta kyllä sai taas pyöräily mainetta, kun tyylikkääseen mustaan pukeutunut maantiepyörämies leikkasi Suomenojan liikenneympyrässä oikealta kaistojen yli ajaakseen suoraan.

  23. #803
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Krabba Katso viesti
    Ei varmaan sankaria löydy, mutta kyllä sai taas pyöräily mainetta, kun tyylikkääseen mustaan pukeutunut maantiepyörämies leikkasi Suomenojan liikenneympyrässä oikealta kaistojen yli ajaakseen suoraan.
    En kyllä ymmärtänyt miten tässä on ajettu.

  24. #804
    Eilen oli aika huolimattomasti ajava nainen pyörällä liikkeellä. Tuli vastaan pian kulman takaa väärällä puolella ajaen koiraa samalla ulkoiluttaen. Vasemmalta en voinut kiertää kun koira siellä ja ajoi niin reunassa oikeassa reunassa, että ei ohi päässyt ennen kunnon jarrutusta.

  25. #805
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    ^Heh. Nämä ovat hienoja.

    Itseäni tuli vastaan Pakilan juoppohässäkkämyymälän (Lidl/Alko- kombinaatio, kannattaa kiertää kauempaakin) kohdalla kevyen liikenteen väylällä vastaan jantteri mustakeltaisella Cuben sähkömaasturilla mukanaan paksussa hihnassa kultainen noutaja. Pyöräilijä kulki ajosuunnastaan nähden väylän vasenta reunaa ja koira oikeaa. Sain väistettyä ajoradalle.

    Lupaan että ensi kerralla vedän nilkkakotelostani esiin kertasingon ja ammun venttiilinhuput paskaksi. Oppiipahan olemaan.
    slow muokkasi tätä : 07.05.2020 at 17.52 Syy: tarkennus
    Memento mori

  26. #806
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    En kyllä ymmärtänyt miten tässä on ajettu.
    No jos selitän tarkemmin. Pyörällä ajanut henkilö ajoi ympyrän uloimmalla kaistalla, sen oikeassa reunassa. Kaksi ulointa kaistaa mahdollistavat ulosajon ympyrästä (kääntymisen oikealle). Pyöräilijä päätti jatkaa uloimman kaistan oikeasra reunasta suoraan, leikaten seuraavalla kaistalla tulleen, kääntymässä olevan auton edestä. Eli ajoi päin persettä.

  27. #807
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Krabba Katso viesti
    No jos selitän tarkemmin. Pyörällä ajanut henkilö ajoi ympyrän uloimmalla kaistalla, sen oikeassa reunassa. Kaksi ulointa kaistaa mahdollistavat ulosajon ympyrästä (kääntymisen oikealle). Pyöräilijä päätti jatkaa uloimman kaistan oikeasra reunasta suoraan, leikaten seuraavalla kaistalla tulleen, kääntymässä olevan auton edestä. Eli ajoi päin persettä.
    Ok, nyt hokasin. Molemmat olivat siis omilla oikealle kääntyvillä kaistoillaan ja suoraan jatkaakseen pyöräilijän olisi pitänyt olla jollain muulla sisemmällä kaistalla alunperinkin.

  28. #808
    Liittynyt
    04/2020
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Yllätyin tossa taannoin erään pyöräilijän reteästä reitinvalinnasta. Kenellekään ei käynyt mitään eikä vahingon riski ollut kovin suuri, mutta ite olisin toiminut eri lailla.

    Se oli illansuussa lauantaina 16.5. ja paikka Helsingissä Hämeentien ja Viikintien risteyksessä. https://goo.gl/maps/9GCeBwXCPNU1BJdt9 Mä tulin kelviä pitkin idästä eli Viikistä päin pyörääni taluttaen. Olin just astumassa suojatielle vihreillä valoilla, kun alle metrin päästä edestäni puikahti siistin, reippaan ja ajoonsa keskittyneen oloinen, ehkä nelikymppinen veikkonen.

    Kaveri tuli siis Hämeentien pohjoiseen vievää ajokaistaa ja puikahti suojatien kohdalta itään vievälle kelville. Vaihtoehtona hänellä olisi ollut ajaa Hämeentien vastakkaisella laidalla olevaa pyöräväylää ja sitten ylittää katu suojatietä pitkin. Ymmärrän hänen valintansa käytännöllisyyden, mutta oli se pikkasen liian dynaamista, jos multa kysytään. Sev verran pitäs nyt kumminkin kattoo, että jos vedetään punasia päin, niin ei kiitos keskellä päivää eikä jalankulkijoiden välistä sentään.

    Muuten on kyllä ollut mukavaa ajella, että kiitos Helsinki, tack Helsingfors.
    Hiski Läpsteri muokkasi tätä : 26.05.2020 at 00.33 Syy: Lisäsin tokaan kappaleeseen yhden puuttuvan sanan.

  29. #809
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiski Läpsteri Katso viesti
    Se oli illansuussa lauantaina 16.5. ja paikka Helsingissä Hämeentien ja Viikintien risteyksessä. https://goo.gl/maps/9GCeBwXCPNU1BJdt9 Mä tulin kelviä pitkin idästä eli Viikistä päin pyörääni taluttaen. Olin just astumassa suojatielle vihreillä valoilla, kun alle metrin päästä edestäni puikahti siistin, reippaan ja ajoonsa keskittyneen oloinen, ehkä nelikymppinen veikkonen.

    Kaveri tuli siis Hämeentien pohjoiseen vievää ajokaistaa ja puikahti suojatien kohdalta itään vievälle kelville. Vaihtoehtona hänellä olisi ollut ajaa Hämeentien vastakkaisella laidalla olevaa pyöräväylää ja sitten ylittää katu suojatietä pitkin. Ymmärrän hänen valintansa käytännöllisyyden, mutta oli se pikkasen liian dynaamista, jos multa kysytään. Sev verran pitäs nyt kumminkin kattoo, että jos vedetään punasia päin, niin ei kiitos keskellä päivää eikä jalankulkijoiden välistä sentään.
    Jos siirtyy tuossa ajoradalta klv:lle niin ei ole mitään valoja mitä voisi/pitäisi noudattaa vaan silloin on vaan väistämisvelvollinen. Vastaavia paikkoja on Helsinki täynnä. Esim. itsellä päivittäisellä reitillä kolme molempiin suuntiin eri paikoissa. Se miltä muiden väistäminen käytännössä näyttää on valitettavasti eri asia eri ihmisille...

  30. #810
    Liittynyt
    04/2020
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Jos siirtyy tuossa ajoradalta klv:lle niin ei ole mitään valoja mitä voisi/pitäisi noudattaa vaan silloin on vaan väistämisvelvollinen.
    Hyvä pointti. Mä oisin kans voinut sanoa tuon selkeämmin. Kaveri ei siis siirtynyt ajoradalta suoraan kevlille, vaan ajoi ajoradalla päin punaisia ja suojatien poikki jalankulkijoiden vihreillä, ja kääntyi vasta sitten poikittaisen kadun suuntaiselle kevlille.

    Jos häiskä ois sivuuttanut liikennevalot, suojatien ja minut pientareen puolelta tai ajanut risteykseen omilla vihreillään, tässä ei ois tätäkään vähää purnattavaa. Yleisesti ottaen toi ajoradalta kevlille ja takaisin siirtyminen on toki arkinen ja tilanteet huomioon ottaen kannatettava muuvi.
    Hiski Läpsteri muokkasi tätä : 26.05.2020 at 05.44 Syy: sanamuodon nysväys

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •