BikeshopElectrobikeGiantLostInLapland
Sivu 45 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 2154

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

F. Kotlerburg Guest
    Minkälaisessa maastossahan tuo testi on ajettu

Kukaan ei käsittääkseni ole väittänyt Polea hitaaksi, joten mistähän tämä purkaus taas alkoi

En huomannut mitää purkausta? Ehkä katson liian pitkien lasien läpi, tai joku katsoo liian lyhyillä kiikareilla.

Oma mielipide.
    Pitkän pyörän ainut huono on kankeus puunkierrossa erittäin hitaassa vauhdissa. Normi polkuajossa se toimii jo hyvin, kun pyörää pääsee mutkissa kallistamaan. Vauhdin kasvaessa meno vain paranee.

Nyt kun pakon (rahan) sanelemana ajan taas lyhyellä, ei pyörä van toimi mutkissa niin luotettavasti, kun ei saa eturenkaalle painoa niin helposti. Pitkällä ei tarvinnu jumpata ja sai keskittyä ajamiseen/polkemiseen paremmin.

Mutta en yhtään väitä, että toi sattuisi kaikkien ajotyylille. Polea oon kokeillu vain kerran ja se kyllä tuntui heti kotoisalta. Ei kuitenkaan niin kotoisalta, että olisin sen ostanut.
    Miten niin tyhmä kysymys??

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    En huomannut mitää purkausta? Ehkä katson liian pitkien lasien läpi, tai joku katsoo liian lyhyillä kiikareilla.
    Kyllähän tuo surkeuden surkeus ja hirveä vouhkaus nopeudesta kovin purkaukselta vaikuttaa.

Laseista en sitten tiedä. Viimeksi kun kävin katsomassa niin mulla on Pole tallissa.

Tuntuu, että kaikki on nykyään töpöjä, jos ei ole puolta metriä reachia M-koon pyörässä.

Vakio harrastajalle se nopeus tuskin on the juttu. Kunhan hauskalta, kevyeltä ja nopealta tuntuu niin ei mitään väliä vailla kello kertoo toista.

Itse en ole vielä liian long low slackiin törmännyt mutta en kyllä olekaan millään ääri peleillä ajanut. Pole tuskin sitä on, Pässilän rämäkän loivempaa mallia olisi mielenkiintoista testata, joko se alkaisi tuntumaan liian pitkältä omat kokemukset rajoittuu sähkötäpäriin YT Decoyhyn joka 65 asteen kulmalla ja 160 mm joustoilla alkaa aika pitkää ja loivaa olemaan. Ei tuo mitenkään liian pitkältä tunnu mutta kieltämättä ei yhtään kaipaa että keula missään kauempanakaan menisi...

Tais koko homma lähtee siitä kun minä sanoin että halvalla ei saa modernia pitkää runkoa(mikä näyttäs pitävän paikkansa), sitten ehdotettiin ragleyta missä kyllä loiva keula esim mutta aika tavallisen pituinen. Sit alko puhe pitkän geon sopimattomuudesta suomeen. Itse ajan myös ”töpöllä”, enkä koe että tarvitsisin pitempää, mutta esim pässilän ja polen pyörissä oli mieluisa ajoasento, varsinkin polessa tuntui heti kotoisalta. Parasta noista pitkissä pyörissä on jyrkkä satulakulma, jonka ansiosta ylämäet tuntu paljon helpommalta mitä omalla. Jyrkkä satulakulma taas vaatii pidemmän reachin ettei ohjaamo ole ahdas.

Mutta edelleen, kaikki voi ajaa just sillä mikä itselle tuntuu hyvältä. Itellä ajot muuttunu perus mettälenkist enemmän alamäkeen ja vauhtiin päin niin aion kokeilla pitkää ja loivaa seuraavaksi.

Mun kokemukset perustuu Production Privee Shan27, NS Bikes Eccentric ja Pipedream Moxie jäykkäperäpyöriin. Juurikin tuossa järjestyksessä ja kaikilla ajettu vähintään yksi kokonainen kesä. Kahdella ensimmäisellä olen ajanut enskakisan Himoksella. Muuten ajo ollut normaalia polkuajoa. Pituutta mulla on 183cm suhteellisen pitkät jalat ja lyhyt selkä. Kaks ekaa ovat olleet L kokoa ja Moxie longer. Production Privee: loivahko keulakulma ja lyhyt reach. Liian ahdas ja jouduin pidentämään stemmin 70mm. Ei hyvä. NS Bikes Eccetric: paras geometria minulle, mutta alumiinirunko liian jäykkä makuuni ja 27.5 rengastus ei maistu. Pipedream Moxie: todella loivalla keulalla 2 asteen angleset asennettu ja pitkä reach 510mm. Reach aiheutti sen, etten saa ajoasentoa millään sopivaksi ja se aikeuttaa terveydellisiä ongelmia yläselkä ja hartiat kokoajan jumissa ja polvet alkaneet myös oireilla. Muuten aivan mahtava runko! Sanotaanko näin et lyhyt ei ole hyvä eikä pitkä, mutta sopiva on paras! Itselle tulee seuraavaksi noin 480-490 reachilla oleva runko. Pyörän pituus ei ole aiheuttanut puunkierrossa mitään ongelmia ainakaan täällä Jyväskylässä.

Tässä sit sullekki sopiva vaihtoehto. Norco torrentin teräsrunkosetti 690e. Onha tuoki suht hintava ja kompliitit vasta maksaakin paljon, mutta erittäin mielenkiintoinen ois itelle. Varsinkin kun tykkään nykyisestä norcostakin.
    https://www.evanscycles.com/norco-to...frame-EV363944

Saispa sillä hienolla liilalla värillä.

F. Kotlerburg Guest
    Eikö tuo ole aika onneton töpö, kun reachia M-koossa onnettomat 450mm ja vasta XL:ssä mennään yli 500mm.

Menikö sulla jokin tunteisiin? On tuossakin L saman pituinen mitä töpö ragleyssä xl ja norcon seat tube niin lyhyt että lyhyempi voi halutessaan valita vaikka sen xl koon. Ja ei mulla niitä töpöjä mitää vastaan ole, sanoin vaa että pitkää ei saa halvalla. Tai sanoin mä vitsillä että porukka sit kitisee ku lyhyillä loivalla kulmalla ei pääse mäkiä ylös

ps. oon pahoillani jos sun ragley ei ole menny kaupaks. Varmasti hyvä pyörä sekin ja hyvällä hinnalla myyt, harkitsin sitä itsekkin.

F. Kotlerburg Guest
    No nyt alko kiinnostamaan, jos joku jossain myy mun Raglia. Oisko linkkiä?

Se nousukyky kun ei ole pelkästä reachista kiinni niin nerokas oli kyllä heitto.

Aattelin vaa että oli sun mikä oli myynnissä kun muistelin että olisit maininnu luopuvasi omasta, mut mun erehdys. Joo ja pyörän pituus ei pelkästä reachista ole kiinni, että nerokas heitto myös. Esim polessa pidempi chainstay kun valtavirralla ja tätä myöten myös pisimpiä wheelbaseja.

edit ja onhan mulla edelleen itsellä tällä hetkellä erittäin töpö pyörä.

F. Kotlerburg Guest
    En muistaakseni ole moista maininnut. Sulla tuo taisi tunteisiin mennä, kun mainitsin, että minusta huom. minusta tuntuu että saattaisi huom. saattaisi sopia paremmin. Ilman minkäänlaista mainintaa yhtään minkään surkeudesta tai muustakaan tai muun paremmuudesta muiden kuin omasta mielestäsi niin alkoi puolustelu ja möly. Ei myöskään missään mainittu, että ei sopisi Suomeen. Se on vähän kuin nyrkki sinne, että joihinkin sopii paremmin ja joihinkin huonommin ja sekin riippuu nyrkistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Scandalin runko tuli ja vähän alkanut kokoilemaan. 2,6-tuumaistahan tohon luvattiin sopivan mutta pikaisella vilkaisulla voi mennä kolmetuumainenkin. Rungon puolesta mennee mutta ketjulinjasta ei kyllä pysty mitään sanomaan. Eihän tonne kauheasti jää tilaa, pitää huomenna kokeilla oikealla plussakumilla. Nyt on 2,4-tuumainen (joku 58-59 milleissä) 25-millisellä vanteella. Plussat on 45-millisillä.
    Plussakumi ei mahdu kunnolla pyörimään, vetopuolelta vähän raapii, toiselle puolelle jää joku kolme milliä tilaa. Joku 2,8 varmaan menisi, tää oli ihan oikea plussa (joku 76-millinen). Lähinnä ajatuksena oli myös semmonen että voisi plussillakin ajella kun keula on plussakeula. Pitää kokeilla vielä jollain toisella yhdistelmällä jossain vaiheessa. Keskiön laitoin mutta ilmeisesti Rotorillakin joku oma työkalu niin jäi kunnolla kiristämättä. Mukana tuli sovitin mutta ei toi vanha HT2:een menevä työkalu toiminut sen kanssa. Nelikanttinen reikä oli lisäksi siinä sovittimessa mutta olisi vaatinut 3/8-pään eikä semmostakaan löytynyt edes kolmesta työkalusarjasta. Hienoa tämä nykyaika.

^^Ehkä se oli joku toinen. Kyllähän tuolla rivien välissä mainittiin pariinkin otteeseen ettei sopis suomeen. Miks mulla menis tunteisiin kommentit pyöristä mitä mulla ei edes ole? ”Puolustelin” joo, koska ihmisillä tuntuu olevan juurtuneita käsityksiä asioista mitkä ei välttämättä pidä paikkaansa, kuten se ettei pitkä vois olla nopee tiukemmissa paikoissa. Sen takia itsekin halusin kokeilla polea ja pässilää kun osa niitä hehkuttaa ja osa kauhistelee niin selviäis miltä itestä tuntuu. En minäkään ole muistaakseni maininnut että joku ois toista surkeampi. Kaikkia ei oikeen pääse kokeilemaan, niin luen kyllä mielelläni muiden mielipiteitä ja kokemuksia pyöristä. Itellä vielä aika avoinna seuraava pyörä, en edes tiedä onko se jäykkäperä vai täpäri

^Onhan 2.8 ihan plussakumi myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Plussakumi ei mahdu kunnolla pyörimään, vetopuolelta vähän raapii, toiselle puolelle jää joku kolme milliä tilaa. Joku 2,8 varmaan menisi, tää oli ihan oikea plussa (joku 76-millinen). Lähinnä ajatuksena oli myös semmonen että voisi plussillakin ajella kun keula on plussakeula. Pitää kokeilla vielä jollain toisella yhdistelmällä jossain vaiheessa. Keskiön laitoin mutta ilmeisesti Rotorillakin joku oma työkalu niin jäi kunnolla kiristämättä. Mukana tuli sovitin mutta ei toi vanha HT2:een menevä työkalu toiminut sen kanssa. Nelikanttinen reikä oli lisäksi siinä sovittimessa mutta olisi vaatinut 3/8-pään eikä semmostakaan löytynyt edes kolmesta työkalusarjasta. Hienoa tämä nykyaika.
    Kannattaa mainita kumpi plussakumi kyseessä 27+ vai 29+ niin ei tarvitse muiden arvuutella.

Jotenkin muistelisin että On one mainosti 27.5x3.0 mahtuvan taakse. En ole varma, mutta edukas ja hieno runko kuitenkin.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    . En minäkään ole muistaakseni maininnut että joku ois toista surkeampi. .
    Lyhyt on muisti. Viesti #1470 voi virkistää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Kannattaa mainita kumpi plussakumi kyseessä 27+ vai 29+ niin ei tarvitse muiden arvuutella.

Jotenkin muistelisin että On one mainosti 27.5x3.0 mahtuvan taakse. En ole varma, mutta edukas ja hieno runko kuitenkin.
    29+ siis tietysti. En edes ajatellut moista kun 27+ oli tosiaan mainittu että mahtuisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Lyhyt on muisti. Viesti #1470 voi virkistää.
    NiiN edellee tuo vitsillä heitetty juttu Tää menee jo niin naurettavaks pelleilyks etten jatka tätä täällä tän enempää.

Samaa mieltä Sambolon kanssa. Ihan turhaa asian vänkäämistä. Sambolo selvitti tarkoituksiaan aivan hyvin jo viestissään 1479 ja turha siitä nyt on jatkaa. Mutta kyllä se Sambolo onneksi loppuukin jos et itse jatka.

Asiaan.
    Mulla on edelleen vahvimmilla ajatuksissa Cragger. Vaihtoehtona jäykkäperistä Pässilän Hamari mutta hinta kasvaisi veikkaan ainakin 2000 euroon. Etsin siis edullista nykyaikaista maastopyörää erityisesti yläkouluikäiselle pojalleni joka on vihdoin alkanut osoittamaan kiinnostusta isän kanssa maastoiluun. Kuulemma vois tulla kokeilee ens kesänä Nuuksion parkkiakin. Eilen oltiin 2 tuntia tuossa Espoon keskuspuistossa ja Espoon keskuksen urbaaniajeluissa. Hän on ajanut tän kesän vaimon 11 vuotta vanhalla M kokoisella Commencalin 120 mm joustavalla täpärillä mutta ensi kesänä se on pieni ja siirtyy hiljalleen pikkusiskolle. Poika haluaisi ehkä täpärin uudeksikin pyöräksi mutta sitten hinta pitäis tuplata Craggeristä. Koska hänestä pian tulee isänsä (185 cm) pituinen tai sentin pari päälle ja minulta löytyy jo L kokoinen täpäri, en taida nyt ostaa toista sellaista, vaan tällainen am takajäykkä voisi olla sopiva täydennys pyörävalikoimaan. Toinen ajaa täpärillä ja toinen jäykkäperällä ja vaihtaa voi vaikka kesken lenkin tai parkkipäivän. Lisäksi hän voi jättää 1300 euron pyörän edes vähän mieluummin jalkapallokentän aitaan kiinni treenien ajaksi tms kuin pari kolme kertaa kalliimman täpärin.

Sen verran aattelin tässä kuitenkin malttaa, että ostan pyörän aikaisintaan tammikuun alussa. Kun tarvekin on vasta ensi keväänä ehkä. En tiedä onko nyt käytännössä ihan turhaa mutta mietin, että kannattaa ostaa 2020 mallin pyörä vuoden 2020 puolella, niin esim myydessä tai varsinkin mahdollista vakuutuskorvausta ajatellen se on jatkuvasti vuoden uudempi. Jos esim korvauksen ikäalennukset lasketaan karkeasti hankintavuodesta eikä päivämäärästä. Ja tammikuussa ne Craggeritkään tuskin ovat vielä sengään loppuneet varastosta

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    NiiN edellee tuo vitsillä heitetty juttu Tää menee jo niin naurettavaks pelleilyks etten jatka tätä täällä tän enempää.
    Ja vitsillä perään pitkiä lainauksia jostain nopeustestistä

No ei siinä onneksi ei mennyt tunteisiin, kun sulla just ei sellaista pyörää ole, mutta kamalasti kyllä asiaa ja puolusteltavaa niistä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Sen verran aattelin tässä kuitenkin malttaa, että ostan pyörän aikaisintaan tammikuun alussa. Kun tarvekin on vasta ensi keväänä ehkä. En tiedä onko nyt käytännössä ihan turhaa mutta mietin, että kannattaa ostaa 2020 mallin pyörä vuoden 2020 puolella, niin esim myydessä tai varsinkin mahdollista vakuutuskorvausta ajatellen se on jatkuvasti vuoden uudempi. Jos esim korvauksen ikäalennukset lasketaan karkeasti hankintavuodesta eikä päivämäärästä. Ja tammikuussa ne Craggeritkään tuskin ovat vielä sengään loppuneet varastosta
    Ei ne mitään autoja ole, että tuskinpa myydessä mitään merkitystä eikä ainakaan vakuutuskorvauksia haettaessa, koska todellinen ikä ratkaisee, ei vuosimalli.

Itse olen ollut siinä käsityksessä ettei se pitkä loiva ole suinkaan työmatkatyyppisessä ajossa mitenkään välttämättä optimi. Pitkää loivaa ajattelen nimenomaan maasto- ja parkkikäyttöön. Työmatkaa ajan kevyemmällä xc-jäykkäperällä jossa myös paremmin asfaltti- ja hiekkatiekäyttöön myös soveltuva rengastus. Ja sitä olen tuunannut vakiokokoonpanoon verrattuna lyhyemmällä stemmillä ja vähän korkeammalla tangolla. Alkuperäinen oli aika suora.

Kyllä on hienoa viihdettä tämä ketju tarjoillut jo tähänkin mennessä mutta nyt kun aletaan vääntämään parhaasta AM-geometriasta TYÖMATKAPYÖRÄILYYN niin on pakko käydä laittamassa jo popcornit tulille...

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GKC Katso viesti
    Kyllä on hienoa viihdettä tämä ketju tarjoillut jo tähänkin mennessä mutta nyt kun aletaan vääntämään parhaasta AM-geometriasta TYÖMATKAPYÖRÄILYYN niin on pakko käydä laittamassa jo popcornit tulille...

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
    Joo, kommuutteri ketju vois olla vaikka joku muu..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Noh pitkä pyörä lyhyellä stemmillä ei ainakaan ole sama asia kun lyhyt pyörä pitkällä stemmillä. Ajossennon hierominen itelle mukavaks on taas oma juttunsa. Itellä kans normaalia lyhyempi stemmi ja korkeemmalla nousulla tanko.

No mä olen ajanut liki kaikki tän vuoden ajot Craggerillä, niin 4-5 viikossa duuniin (25 km päivässä) , metsäajot kuin bikepark-kokeilutkin. Kompromissina vaihdoin
    renkaat Schwalben Hansista hieman kevyemmin rullaaviin Onzan Caniksiin. Todellinen do-it-all fillari, mitään valittamista en oikein tuosta keksi - no ehkä tossa voisi takapakassa
    olla nykyisen 11-46:sen sijasta olla 11-50. Kuten aiemmin totesin, hitaamassa puska/puunkierrossa Cragger tuntuu hivenen "kolholta" kuitu 29 XC/traili täpäriin verrattuna. No big deal..
    Toi Cragger ei kuitenkaan vissiin ole mikään kaikista long&slackein, mutta aiempaan Cubeen verrattuna kyllä huomattavasti pitempi ja kaikin puolin parempi.

Ens kaudelle tarkoitus hommata Craggeriin toisen kiekot ja tuhdimmat gummit niin toimii varmaan vieläkin paremmin tuossa bike-park käytössä, samoin keulaa voisi ehkä hieman jatkaa 130 -> 140 vaikka alkuherkkyyden parantamiseksi jos siitä jotain iloa olisi. Eli juu, kyllä sillä jopa työmatkatkin voi ajella (vaikkei millään uskois), mitään XC-ohjusta en todellakaan ole kaivannut kun työmatkatempoajoon en ole osallistunut enää vuosiin .

Vaihdoin pitkässä (490mm reach, 690mm toptube) Genesis Tarn maasturissa 800mm/35mm (leveys/nousu) tangon ja 40mm stemmin takaisin alkuperäisiin 760/0 tankoon ja 50mm stemmiin. En tykännyt, meni liian matalaksi joten korkeampi raiseri menee takaisin. Pointti? Liian matala ohjaamo on liian matala pitkälläkin pyörällä... Muuten olen kyllä tykännyt ajaa toistaiseki enemmän työmatkaa ja kärryn vetoa kuin lyhyellä ja korkealla Grand Canyonilla. Maastosta puhumattakaan.

Oman kokemukseni mukaan pahinta on jos pär saukko on taka-akselin kohdalla ja sormet hapuilee etuakselin kohdalla. Olet sellaisessa kroppaa venytävässä a-tikas asennossa. Ehkä nopea tasaisella, mutta epämiellyttävä pidemmän päälle. Kivikkolouhikkojuurakossa parhaiten etenee kun ohjaamo on korkeahko, koska noi paikat ajetaan seisaaltaan. Ikävä jumpata jos paino on etuhaarukan tasolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    No mä olen ajanut liki kaikki tän vuoden ajot Craggerillä, niin 4-5 viikossa duuniin (25 km päivässä) , metsäajot kuin bikepark-kokeilutkin. Kompromissina vaihdoin
    renkaat Schwalben Hansista hieman kevyemmin rullaaviin Onzan Caniksiin. Todellinen do-it-all fillari, mitään valittamista en oikein tuosta keksi - no ehkä tossa voisi takapakassa
    olla nykyisen 11-46:sen sijasta olla 11-50. Kuten aiemmin totesin, hitaamassa puska/puunkierrossa Cragger tuntuu hivenen "kolholta" kuitu 29 XC/traili täpäriin verrattuna. No big deal..
    Toi Cragger ei kuitenkaan vissiin ole mikään kaikista long&slackein, mutta aiempaan Cubeen verrattuna kyllä huomattavasti pitempi ja kaikin puolin parempi.

Ens kaudelle tarkoitus hommata Craggeriin toisen kiekot ja tuhdimmat gummit niin toimii varmaan vieläkin paremmin tuossa bike-park käytössä, samoin keulaa voisi ehkä hieman jatkaa 130 -> 140 vaikka alkuherkkyyden parantamiseksi jos siitä jotain iloa olisi. Eli juu, kyllä sillä jopa työmatkatkin voi ajella (vaikkei millään uskois), mitään XC-ohjusta en todellakaan ole kaivannut kun työmatkatempoajoon en ole osallistunut enää vuosiin .
    Itse ostin Craggerin "yleipyöräksi" täysjousto sähköenduron ja maantiepyörän väliin hoitamaan vähän sitä sun tätä ajoa, kun muut pyörät hävitin pois. En olettanut että ajaisin tuolla loppujen lopuksi kovinkaan paljoa (koska en nyt mikään jäykkäperän ylin ystävä ole koskaan ollut), mutta itse asiassa sillä on tullut ajettua yllättävänkin paljon! Seuraavaksi maantiepyörä lähtee myyntiin, sillä en sillä oikeastaan enää edes ajanut, koska huomasin tuolla lähteväni mieluummin ajamaan hiekkateitä, kuin maantiepyörällä asvalttia (henkilökohtainen mieltymys tietty tässä kyseessä).

On ajettu töihin se 50km päivässä kerta viikkoon, on kokeiltu pumptrackiä, oltu täysjoustojen seassa enskalenkeillä, tehty bikepacking reissuja runkolaukulla varustettuna, ajettu Syötettä ympäri, vedetty pyöräkärryä, ajettu läskipyöräilijöiden kanssa, kokeiltu alamäkeä ja ties mitä. Renkaina on pyörineet vakiot 29" Hans Dampfit (joskus hiekkateillä ollut kevyemmin rullaava Rock Razor takana), sekä 27.5x3.25" Duron Cruxit ja monta muutakin yhdistelmää on tullut kokeiltua, mutta mieluisin on ollut itse asiassa edessä 29x2.5" Minion ja takana 2.8-3.0x27.5" HighRoller (antaa vähän pitoa ja mukavuutta juurakoissa). Missään näistä ajoissa ei ole "lyhyempiä" ja jyrkempi kulmaisia aikaisempia pyöriä tullut pätkääkään ikävä (paitsi ehkä pumptrackillä kun akseliväli on aika pitkä sinne, mutta sekin on lähinnä minulla itsensä hauskuuttamista lasten kanssa, joten välttää minun tarpeet). Mutta vaatii kyllä pyörän päällä aktiivisempaa ajamista/painonsiirtoa ja ihan sellainen "mätisäkkinä" satulan nokassa nököttäminen ei takaa parasta tulosta aina.

Tämä "pituus" keskustelu on aika huvittava osittain muutenkin. Omat pyörät on muuttuneet vuosien saatossa spekseiltään "pidemmiksi" koko ajan, mutta silti satulan kärjen ja tangon keskikohta on itse asiassa aivan sama kuin jo 15 vuotta sitten. Nyt satulatolppa on vain paljon pystympi, stemmi huomattavan paljon lyhyempi, tanko korkeammalla ja keula paljon loivempi.. Eturengas sitävastoin on ihan hemmetin paljon edempänä kuin ennen ja se on vain itselleni pelkkää plussaa tuolla kivikoissa

Omaan Craggeriin pidensin keulan 130-> 140mm ja vaihdoin eturattaan 32->30 piikkiseen. 11-50 pakan tuoma laajuus sopisi kyllä hyvin tähän sekäkäytössä, mutta kun on kolme vannesettiä mitä käytän tässä ja sähkiksessä ristiin, niin tuo 11-46 on hyvä kompromissi itslleni hieman pienemmällä eturattaalla.

Takavaihtajan vaijeriveto on näissä surkea. Sehän kulkee vinoputken sisässä ilman kuorta ja on päistään kiinni keskiön alla ja keulaputken edessä sellaisilla muovistoppareilla. Kaverin Craggeristä oli toinen rikki jo uutena = vaihteet ei toimineet ja itseltäni taas hajosi keskiön etupuolella oleva stoppari muutama viikko sitten kun eturengas pompautti jonkun kepin kevyesti ylös maasta joka ilmeisesti kopsahti sitten tuonhon muovistoppariin/vaijeriin = stoppari rikki ja vaijerin kuori lurahti kokonaan rungon sisään = isoin vaihde päälle.

Porasin sitten nuo stopparit sen verran isoimmaksi kummatkin, että vaijerin kuori menee niistä lävitse kokonaan ja vedin uuden täyspitkällä kuorella olevan vaijerin rungon sisälle. On sen jälkeen isommat vaihteetkin toimineet säntillisemmin.

Että omasta mielestäni tuollainen "pitkähkö ja loivahko" (kohtuuden rajoissa tietenkin) pyörä on mitä mainioin yleipyörä ja ne jyrkkäkeulaiset, pitkä stemmiset & lyhytrunkoiset on sitten oikeasti ehkä kuitenkin enemmänkin niittä erikoispyöriä.. Tai siltä nyt tuntuu itsestäni kun ajot tuolla on maistunut paljon enemmän kuin kuvittelinkaan, mutta mielipiteitähän maailmaan toki mahtuu!

Tämä "pituus" keskustelu on aika huvittava osittain muutenkin. Omat pyörät on muuttuneet vuosien saatossa spekseiltään "pidemmiksi" koko ajan, mutta silti satulan kärjen ja tangon keskikohta on itse asiassa aivan sama kuin jo 15 vuotta sitten. Nyt satulatolppa on vain paljon pystympi, stemmi huomattavan paljon lyhyempi, tanko korkeammalla ja keula paljon loivempi.. Eturengas sitävastoin on ihan hemmetin paljon edempänä kuin ennen ja se on vain itselleni pelkkää plussaa tuolla kivikoissa
    Tätä moni ei tunnu hiffaavan, ei noissa todellakaan tarvi kurotella, polessa ainakin oli erittäin leppoisa pysty asento. Suosittelen kaikkia koeajamaan jos mahdollista.

Reach kertoo kuinka kaukana emäputki on keskiöstä eli etäisyyden seistessä, mutta ei sitä miltä ohjaamo tuntuu istuessa. Jos istuma-asentoa miettii, täytyy käyttää top tuben mittaa. Top tuben + stemmin pituus ei tosiaan hirveästi vaihtele. Polessa tosin myös top tube on melko pitkä. Jos muutama vuosi sitten L-koon fillareissa oli usein n. 610-630 mm TT, on se Pole Taipaleessa (Taivalissa?) 680 mm. Tuota ei enää stemmin pituudella kompensoida, jos aiemmin stemmit olivat luokkaa 60 mm. Tietysti jyrkkä satulakulma tuo vielä satulaa vielä hieman lähemmäksi, mutta tuskin yli senttiä enää tuolla matkalla. Satulan paikka voi tietysti vaihdella vielä aika paljon myös tolpan setbackista riippuen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •