GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 109 / 149 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 119 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 4445

Aihe: Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

  1. #3241
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smooth Katso viesti
    Mulla wild enduro rear 2.8 leveenä sähköenskan takarenkaana ja dhf 2.8 etusena. Ei valittamista, misukan e-wild menee eteen ja taakse seuraavaksi.
    Mikäs kumiseos löytyy?

  2. #3242
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    204
    Gum x3d ja dual. maxxis dualina on kyllä vähä lipo mutta märkään juurakkoon ku laskee paineet niin pärjää

  3. #3243
    Joku noheva vois koostaa tästä ketjusta yksinkertasen listan seoksista jotka ei kovetu kylmässä huomattavasti. Vai onkse schwalben addix soft nyt sitten ainoa fiksu vaihtoehto? ehkä spessun gripton? blackchili? gum-x3d?
    Maxxista kartettava kun ruttoa. Goodyearia, kendaa ja muita ei kukaan ole kai testannu.

    edit, kuis bontragerin team issue? XR4 vois toimia trailipyörässä eessä

  4. #3244
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    50
    Edessä 29" x 2.6 Schwalbe Magic Mary soft, snakeskin apex. Takana 29" x 2.6 Nobby Nic speedgrip snakeskin apex. Paine edessä 1,4bar ja takana 1,6bar ja vanteen sisäleveys 30mm. Kuten tiedetään, otsikon maastossa ei mikään rengas pidä "täydellisesti". Tämä huomioiden on ko. rengaspari mielestäni pidon kannalta erinomainen. Vastavuoroisesti pyörintävastuksen kyllä huomaa vaikkapa nyt Rocket Roneihin verrattuna ja tunne on kuin olisi lievästi jarru päällä, johtuen nimenomaan tuosta Magic Marystä.
    BetoniReising!

  5. #3245
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi Än Katso viesti
    Edessä 29" x 2.6 Schwalbe Magic Mary soft, snakeskin apex. Takana 29" x 2.6 Nobby Nic speedgrip snakeskin apex. Paine edessä 1,4bar ja takana 1,6bar ja vanteen sisäleveys 30mm. Kuten tiedetään, otsikon maastossa ei mikään rengas pidä "täydellisesti". Tämä huomioiden on ko. rengaspari mielestäni pidon kannalta erinomainen. Vastavuoroisesti pyörintävastuksen kyllä huomaa vaikkapa nyt Rocket Roneihin verrattuna ja tunne on kuin olisi lievästi jarru päällä, johtuen nimenomaan tuosta Magic Marystä.
    Hippasen korkeilta kuulostavat paineet näin keleihin parhaan pidon kannalta. Näin syyslipoisilla oma Magic Mary / Hans Dampf -yhdistelmäni pyörii alla 2.8 x 27.5" kokoisina paineilla ~0,9/1,0 bar (+/- 0,2 bar).

  6. #3246
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    Michelinin Wild Rock'r 2 tuntui ihan hyvältä märkänäkin takarenkaana. Gum-X seos. Paineita täälläkin se 1.4 edessä (MM trailstar) ja takana 1.6bar. Testiratana oli Hirvensalon Bunkkerit, eli alamäkipainotteista ryskytystä.
    Misukka ei tuntunut jähmettyvän pienellä pakkasellakaan, toki ihan odotettavaa kun seos ei ole ihan pehmeintä. Etunen jo vähän jähmettyi.
    1,1kg painoa 2,35"/27,5" kokosena ja rullaus IMO ihan hyvä, mutta huomattavasti huonompi kuin Nobby Nicissä, joka mielestäni rullaa todella hyvin.

    Suosittelen takarenkaaksi.

  7. #3247
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    WTB Breakout 2.5'' (tough high grip) on muuten osoittautunut todella ässäksi märillä juurilla ja kalliolla, kirjoittelin siitä tänne http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...den-takarengas

    Se tosin rullaa vähän turhan nihkeästi että takertelee kivikoissa sivunappuloistaan murikoihin. Pitäisi keksiä joku vähän ketterämpi takarenkaaksi, joka pärjäisi myös mudassa. Ehdotuksia?

  8. #3248
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Onko kenelläkään kokemusta miten Magic Mary 2.6/2.8'' käyttäytyy märällä kalliolla ja juurilla?

  9. #3249
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Loistavasti piti 2.6 ihan sadesäälläkin eturenkaana soft seoksella myös viistoissa juurissa, kun painetta oli vain 0,9 baria ja lämpötila +8. Lähempänä nollaa tilanne voi olla toinen

  10. #3250
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Jos MaMa:ssa ei riitä pito niin se on jo kuskista kiinni. Märällä erittäin hyvä, kuivalla nappulat taittuu helpommin alle kuin esim. DHF:ssä. Kokonaisuutena pidän kuitenkin MaMa:a DHF:ää parempana ja rullaakin edessä ihan OK.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  11. #3251
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Hippasen korkeilta kuulostavat paineet näin keleihin parhaan pidon kannalta. Näin syyslipoisilla oma Magic Mary / Hans Dampf -yhdistelmäni pyörii alla 2.8 x 27.5" kokoisina paineilla ~0,9/1,0 bar (+/- 0,2 bar).
    Rengaspaineista puhuttaessa olisi hyvä käytäntö laittaa jakoon jotain osviittaa myös kuskin painosta. Muutoin erinomainen ketju tämä kyllä kaikin puolin.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  12. #3252
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Rengaspaineista puhuttaessa olisi hyvä käytäntö laittaa jakoon jotain osviittaa myös kuskin painosta. Muutoin erinomainen ketju tämä kyllä kaikin puolin.
    Itse jotenkin aina oletan, että jos ei muuta mainita niin pyöritään 100 +/- 20 haarukassa, mutta tosiaan sitten jos 60 ja 150 keskustelee keskenään ja ihmettelee toisten paineita niin voihan se aiheuttaa ihmetystä. Paljonkohan tuo paino vaikuttaa esim perus 2,4" renkaalla tarvittaviin paineisiin? Onko jollain havaintoa, esim jos mennään 80 kg -> 120 kg niin paljonko tarvitsee lisätä paineita samaan renkaan käyttäytymiseen pääsemiseksi.

    Jotenkin on tuntunut, että painoa enemmän kuskin paineisiin vaikuttaa se, että priorisoidaanko maksimaalista pitoa vai rullaavuutta. Jos ajaa kovapohjaista maastoa niin kovemmilla paineilla pääsee rullaamaan pidon pahemmin kärsimättä, mutta sitten otsikon mukaisessa maastossa ajettaessa joutuu aika paljon pudottamaan paineita, että pysyy ainakin näin keskivertokuskina pystyssä.

  13. #3253
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Hippasen korkeilta kuulostavat paineet näin keleihin parhaan pidon kannalta. Näin syyslipoisilla oma Magic Mary / Hans Dampf -yhdistelmäni pyörii alla 2.8 x 27.5" kokoisina paineilla ~0,9/1,0 bar (+/- 0,2 bar).
    Saman kuuloiset paineet omassa jäykkäperässä samoilla renkailla, pyörä ja kuski reilu 115kg. Ajo aika rauhallista Jyväskylän kivikkoa ja juurakkoa. Cush coren kanssa takana on ollut 0.9bar.

  14. #3254
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Itse jotenkin aina oletan, että jos ei muuta mainita niin pyöritään 100 +/- 20 haarukassa, mutta tosiaan sitten jos 60 ja 150 keskustelee keskenään ja ihmettelee toisten paineita niin voihan se aiheuttaa ihmetystä. Paljonkohan tuo paino vaikuttaa esim perus 2,4" renkaalla tarvittaviin paineisiin? Onko jollain havaintoa, esim jos mennään 80 kg -> 120 kg niin paljonko tarvitsee lisätä paineita samaan renkaan käyttäytymiseen pääsemiseksi.
    Tuosta katsomaan painon vaikutus suositeltuun paineeseen:
    https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

    esim. leveällä 70 mm renkaalla, enduro-tyyppisessä ajossa, märässä juurakossa ehdottaa seuraavia:
    70 kg kuskille 0.9/1.1. baria
    90 kg kuskille 1.2/1.4 baria
    110 kg kuskille 1.5/1.7 baria

  15. #3255
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Tuosta katsomaan painon vaikutus suositeltuun paineeseen:
    https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

    esim. leveällä 70 mm renkaalla, enduro-tyyppisessä ajossa, märässä juurakossa ehdottaa seuraavia:
    70 kg kuskille 0.9/1.1. baria
    90 kg kuskille 1.2/1.4 baria
    110 kg kuskille 1.5/1.7 baria
    No onhan tuossa eroja enemmän kuin olisin ajatellut

  16. #3256
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Tuosta katsomaan painon vaikutus suositeltuun paineeseen:
    https://www.schwalbe.com/en/pressureprof

    esim. leveällä 70 mm renkaalla, enduro-tyyppisessä ajossa, märässä juurakossa ehdottaa seuraavia:
    70 kg kuskille 0.9/1.1. baria
    90 kg kuskille 1.2/1.4 baria
    110 kg kuskille 1.5/1.7 baria
    Tämä oli hyvä. Pitääpä testailla reilusti alemmilla paineilla mitä tähän saakka on tullut ajeltua.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  17. #3257
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Rengaspaineista puhuttaessa olisi hyvä käytäntö laittaa jakoon jotain osviittaa myös kuskin painosta. Muutoin erinomainen ketju tämä kyllä kaikin puolin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Hippasen korkeilta kuulostavat paineet näin keleihin parhaan pidon kannalta. Näin syyslipoisilla oma Magic Mary / Hans Dampf -yhdistelmäni pyörii alla 2.8 x 27.5" kokoisina paineilla ~0,9/1,0 bar (+/- 0,2 bar).
    Kuski ja pyörä yhteensä ~100 kg.

    Ja hyvinhän tuo Magic Mary pitää, Soft-seos on selvästi pitävämmän oloinen kuin saman kokoisen Hans Dampfin SpeedGrip. Toki tälläkin pidolla on rajansa.

  18. #3258
    Hoi. Pyörät: Taival ja AM9. Nyt toinen syksy kun meen Spessun renkailla. Kyllä toimii ennen pakkasia. Butc/butc. Edessä grid gripton taakse riittää grid dual.
    Taival: Eliminator gripton grid taakse slaugheteeri, kyllä rullaa mutta jarrussa häviää....Tänään laajavuoressa ajeluilla, kosteeta ja märkää. Kyllä tohon griptoniin
    on luottoo tullu mutta muotirenkaita tulee ja menee. Se vielä, kuski 59 vee. (saa nauraa..) eikä ees vanha. Sampolokin heittelee buctherit alle.

  19. #3259
    Hoi. Pyörät: Taival ja AM9. Nyt toinen syksy kun meen Spessun renkailla. Kyllä toimii ennen pakkasia. Butc/butc. Edessä grid gripton taakse riittää grid dual.
    Taival: Eliminator gripton grid taakse slaugheteeri, kyllä rullaa mutta jarrussa häviää....Tänään laajavuoressa ajeluilla, kosteeta ja märkää. Kyllä tohon griptoniin
    on luottoo tullu mutta muotirenkaita tulee ja menee. Se vielä, kuski 59 vee. (saa nauraa..) eikä ees vanha. Sampolokin heittelee buctherit alle. Pakkaslumilla
    mennään Ardenteilla. ISP:eet kun jääkelit.

  20. #3260
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.675
    ^mielenkiintoinen rengas ja varmasti sopis mun ajoon. Eivaan ikinä noi spessun renkaat tullu vastaa missää kaupoissa mistä renkaita selaillu. Misukan endurot ois kyl halvemmat, mut mahdollisesti tota spessuakin vois kokeilla seuraavaks, näyttäs kuitenkin suht halvalla saavan paikallisesta liikkeestä.

  21. #3261
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    ^mielenkiintoinen rengas ja varmasti sopis mun ajoon. Eivaan ikinä noi spessun renkaat tullu vastaa missää kaupoissa mistä renkaita selaillu. Misukan endurot ois kyl halvemmat, mut mahdollisesti tota spessuakin vois kokeilla seuraavaks, näyttäs kuitenkin suht halvalla saavan paikallisesta liikkeestä.
    Tampere Motokeidas, sieltä kohtuuhinnoilla Spessun kumeja. Toki löytyy muualtakin.
    TERV: Herra 59 vee....haluan kuolla elävänä.

  22. #3262
    Liittynyt
    11/2015
    Viestit
    421
    Niin tämä on hankala aihe, itseäkin kiinnostaa oman (tulevan)Taival rengastus, osa porukasta vannoo jäätävän pidon nimeen mutta rengas onkin jo sitten lähes enska -luokkaa joka on taatusti raskas ajaa. Toki taito ja kunto näyttelevät omaa osaansa siinä. Nuo Spessun renkaat vähän kiinnostelisi myös itseä, miten toimivat pakkasella? Magic Maryä tuli ajettua täpärissä joka oli kyllä pidoltaan hyvä mutta hieman oli tuota jarru päällä fiilistä kuten joku tuossa aiemmin kirjoitti. Kokoluokka olisi tuossa 29" ja 2.6" leveänä.. Kaikki valmistajat eivät tee edes tuossa kokoluokassa kummia..

  23. #3263
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.675
    Ite arvostan maastossa pitoa enemmän kun rullausta, paremmin se pyörä kuitenkin rullaa enskarenkaillaan pystyssä kun xc renkailla kyljellään mudassa. Mut en ajelekkaan mitään maraton lenkkejä.

  24. #3264
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    IMO MM on edessä ihan hyvin ruullaava ka pitoa riittää. On niitä yli 90km lenkkejäkin jaksanut tuon kanssa polkea. Muuta rengasta en varmaan eturenkaaksi tule hankkimaan.
    Takarenkaan kanssa tilanne on tietty ihan eri. Tuntuu ettei sitä täydellistä rengasta märälle tule ikinä löytymään. Nykyinen WTB fast rolling Trail Bossi ainakin ihan susi märällä. Aiempi Hutchinsonin Griffus taas oli niin pehmeä ettei meinannut eteenpäin päästä.
    Sitten vielä näin syksyllä kun alkaa kelit kylmetä niin menee pehmeät seokset kovaksi, joka sekottaa pakkaa lisää.
    Ehkä vaan käyn lumikeleihin asti pelkästään hyppelemässä niin ei tarvitse juuria katella.

  25. #3265
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    77
    Mulla on kokemuksia plussa jäykkäperässä spessun purgarorysta , michelinin wildista ja wtb rangerista ja täpärissä spessun butcherista sekä maxxiksen dhf:ä ja aggressorista dualina. Parhaat pidot märällä ja lähellä nollaa on noilla spessun ja michelinin renkailla. Seokset on gripton ja gum x3d (vaimikäseolikaan?). Ehkä spessujen pito on ollut pikkusen parempi. Maxxikset on ihan saippuaa märällä ja varsinkin kylmällä. Fast rolling rangerit on kans aivan turhat, kun tulee vähänkin märkää.

  26. #3266
    hoi. vanha heräs! Ja heräsi päässäni kysymys? Ajaako KAIKKI nyt syksyllä enduroo kun ON overkill renkaat ????

  27. #3267
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Taisin löytää hakemani renkaan, ja se oli jo kokoelmassani:

    WTB Convict 2.5'' (light casing, high grip compound)

    Neliömäiset, isot nappulat ja leveä ura reunasta reunaan auttavat sekä jarruttamisessa, että mudan irrottamisessa, mönjää kertyy nappuloiden väliin abauttirallaa saman verran kuin Specialized Hillbillylläni. Pito märillä kalliolla on varsin hyvä, ja seos toimi kuin kesäkeleillä vaikka tänään satoi ajaessa räntää. Juurakossa se avoin ura nappuloiden välillä sallii renkaan liukua jonkin verran sivuttain sopivassa kulmassa, mutta koska kyseessä on takarengas, ei tämä ole ongelma.

    Vierintävastus ei ole parhaimmasta päästä mutta vähemmän kuin miltä rengas ulospäin näyttää. Light casing ei ole toistaiseksi ollut ongelma, koska sivunappulat vaikuttavat suojaavan kylkiä. Keskinappulat tosin kuluvat nopeasti, olisikohan se uudempi versio pidempi-ikäisempi?
    Uuno1 muokkasi tätä : 28.10.2019 at 09.12

  28. #3268
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herra55 Katso viesti
    hoi. vanha heräs! Ja heräsi päässäni kysymys? Ajaako KAIKKI nyt syksyllä enduroo kun ON overkill renkaat ????
    RaRa/RoRo-yhdistelmällä mennään otsikonmukaisia reittejä. Xc-nakkikumi kuittaa.

  29. #3269
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herra55 Katso viesti
    hoi. vanha heräs! Ja heräsi päässäni kysymys? Ajaako KAIKKI nyt syksyllä enduroo kun ON overkill renkaat ????
    Ei. Mää en oo jaksanut edes vaihtaa kumeja. Edessä Ardentti ja takana parhaat päivänsä jo nähnyt RaRa. Mukavasti kääntyilee.

  30. #3270
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Tässä ketjussa keskustellaan renkaista märälle juurakolle ja kivikolle ja ymmärrettävästi haetaan mahdollisimman pitävää rengasta tai ainakin erittäin pitävää ja ehkä ihan vähän myös rullaavaa jos niin haluaa. Eli mun mielestä se on se normaali lähtökohta ja oletus, että tässä keskustelussa ei painoteta rullaavuutta ja keveyttä pidon kustannuksella eikä sitä tarvitse ihmetellä. Viitaten lähinnä herra55 kommenttiin siis.
    Enemmän yleisrengasta ja rullaavuutta myös huomioiden on muita otsikoita kuten erityisesti esim tää uusi:
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...rän-rengastus
    Sitten on myös nämä
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ro-käyttöön
    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...duroon-renkaat
    tai vielä nopeampaan ajoon https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...yvät-XC-Kumit

    Mun mielestä märässä juurakossa ja kivikossa on todellä ärsyttävä ajaa, jos tulee tunne että etupyörä karkaa vähän väliä alta. Varsinkin sen jälkeen, kun kaaduin tästä syystä kyljelleni peukalo edellä ja siitä katkesi jänne. Kun alla on tyyliin macig mary ja painetta vähän, ajamisesta märälläkin voi nauttia koko ajan varomatta. Ja koska ajan useimmiten yksin ja en aja kilpaa, on mulle ihan sama onko metsälenkin keskinopeus 8 km/h vai 10 km/h. Toki vähän raskaalta se ajaminen välillä tuntuu mutta ei se minua haittaa. Mennään vähän hitaammin sitten. Alamäessä tai vaikeissa paikoissa vauhtia on toki puolestaan liukastelevaa rengasta parempi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •