Paitsi silloin kun pitää pistää pari miljardia uusiin väyliin. Schrödingerin ruuhkat. Ei tarpeeksi ruuhkamaksuille mutta ihan liikaa että nykyinen tiekapasiteetti riittäisi. lol.
Sinänsä tuossa Aallon maksuhommelissa on järkeä, vaikkeivat poliitikot sitä uskalla myöntää. Nyt kulutus määräytyy hinnan mukaan, hinta muodostuu raakaöljyn hinnasta, verosta ja paikallisesta kilpailusta. Valitettavasti hintajousto tunnetaan huonosti, aina väitetään että se on jäykkä (korotukset eivät laske kulutusta). Olennaisempaa on, että vaihtoehtoisten energiamuotojen kannattavuus määräytyy enemmän Jemenin Houthien tai Putinien toimien kuin varsinaisen teknisen kehityksen mukaan.
Jos taas (fossiilisten) kokonaiskulutusta kontrolloitaisiin kiintiöillä, olisi uusien energiamuotojen helpompi tulla markkinoille. Ei ihme, että Libera hehkuttaa.
Ammatti- ja joukkoliikenteen kompensatioiden, syrjäseutujen subventointia ja autokannan uusimista miettiessä menee vielä monta askia tupakkaa. Toivottavasti riittävän kaukana noista polttonesteistä.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit