FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 158 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 58 108 148 156 157 158 159 160 168 208 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.711 - 4.740 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Marian sairaala, rakennus 13. Kappeli- ja obduktiorakennus, rakennettu vv. 1893-95. Pulpettikattoinen laajennus nostolaitetta varten rakennettiin eteläpäätyyn v. 1977.

Etäisesti kilisti kelloja. Menin siitä vierestä Baanaa noin klo 17.15

Oulunkylän seurahuoneen edustalla lampi ja lava Maexmontaninpuistossa. Nimensä puisto on saanut Johanna Charlotta Maexmontanin mukaan. Rasti 1642.

Jatketaan toisella vähitellen umpeen kasvavan näköisellä lammella.

casanova muokkasi tätä : 22.10.2019 at 10.18 Syy: karttalinkki, tiedot, 165

"Oulunkylässä on pieni lampi, jossa on kaksi suihkulähdettä ja iso lava. Rannalla kasvaa mm. rantakukkaa, saraa, ratamosarpiota ja iso hopeapaju."

"Puiston nimeäminen oli työlästä mutta antoisaa"

Maexmontaninpuiston lammen kunnostusta ja vanhan betonisen esiintymislavan purkamista on toivottu.

Onpa vaikea rasti, pitää käydä hirveä munkki että minä löydän tämän.

Eikö tuo ole aika helppo? Tai siis ainakin mulle tuli heti mielikuva mistä tuo on. Taisinpa joskus laittaa rastinkin tuohon muutaman sadan metrin päähän. Tarkkaa kuvan paikkaa joutuisi kyllä haeskelemaan jos olen edes samalla hehtaarilla.
    Ei tosin neljään päivään taida ehtiä lenkille joten taitaa hoitua muiden toimesta.

Niin minäkin luulin, penkin perusteella. Mutta ei.

Tai sitten sä vaan vedätät ja kohta on rasti haettu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onpa vaikea rasti, pitää käydä hirveä munkki että minä löydän tämän.

Oikeasti en tiedä lähtisikö Uutelaan vai Talinrantaan.

Kas kun et Jollaksesta lähtisi lampea hakemaan!

Alkaa vähitellen tuo JackOjan hakemattomuudellaan elvisteleminen nyppiä! Sanon vaan että äijän on syytä varoa ettei toista kertaa kohdata tien päällä! Saatan nimittäin möläyttää jotain vielä älyttömämpää kuin silloin kerran Vanhalla Porvoontiellä!

Rastin mahdollinen vaikeus voi liittyä (jälleen kerran) siihen miten kuva on rajattu, siihen että ne jotka tuntevat tai arvasivat ja löysivät paikan eivät viitsi tai ehdi rastia hakea - tai siihen että paikka on kuitenkin sellainen että sen tuntevat lähinnä seudun asukkaat tai siellä joskus asuneet.

Itsekin olen asunut pari vuotta oikealla näkyvässä talossa hyyryläisenä. (Vasemmalla olevaan taloon minulla ei ymmärrettävistä syistä olisikaan ollut asiaa.) Mutta katsotaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Alkaa vähitellen tuo JackOjan hakemattomuudellaan elvisteleminen nyppiä!...
    Enhän mä elvistele. Äänensävyni oli suorastaan pahoitteleva (joskaan äänensävy ei lienee välittynyt tuollaisesta perus foorumiviestistä). Vastahan minä hainkin rastin ja siitä lähtien olen ollut ihan hiljaa, tarkalleen ottaen. Olen kuvarasteissa kyttäillyt sivusilmin triplan (EI Mall of Tripla) mahdollisuutta valikoimasta HKI-Espoo-Vantaa-Nurmijärvi-Kirkkonummi, mutta ei ole vielä kohdalle sattunut sopivia rasteja yhtäaikaa.

Kaikki "haeskelu" on mennyt Veloviewerille, mutta eiköhän ne viikonlopun pitkät ajelut ala olla kohta tältä talvelta paketoitu ja voisi rastejakin katsatella paremmin.

Onko tuo edes lampi, ei se taida olla? Se on vain oja?

Onko tuo edes lampi, ei se taida olla? Se on vain oja?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Jatketaan toisella vähitellen umpeen kasvavan näköisellä lammella.
    En tapaa tietoisesti kirjoittaa yhtä ja tarkoittaa toista.

Kuvassa on mielestäni nähtävissä riittävästi yksityiskohtia paikan löytämiseen. Laajempi rajaus olisi tehnyt tästä ehkä liiankin helpon.

Jos hakijaa ei ilmaannu, kerron vinkkinä, mitä tuossa taustapuoleltaan näkyvässä kyltissä kerrotaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ...Olen kuvarasteissa kyttäillyt sivusilmin triplan --- mahdollisuutta valikoimasta HKI-Espoo-Vantaa-Nurmijärvi-Kirkkonummi, mutta ei ole vielä kohdalle sattunut sopivia rasteja yhtäaikaa.
    Noistahan voisi kerätä viisi - olisiko se sitten kvintetti - jos oikein hyvin kävisi. Siitä olen haaveillut.

Noistahan voisi kerätä viisi - olisiko se sitten kvintetti - jos oikein hyvin kävisi. Siitä olen haaveillut.
    Mä voin tunnustaa samansuuntaisen leikkimielisen - vaikkei kuvarasteissa paljon leikille olekaan sijaa - ajatuksen käyneen mielessä. Eikä se kovin kauas ole sieltä karannut. Tosin Kirkkonummen paikalla mulla on Keski-Uusimaa.

Päätin nauttia vielä lämpimästä syyspäivästä pyörälenkin muodossa - ja tuumasin ettei se ole mies eikä mikään joka jättää rastin hakematta jos pyörä muutenkin liikkuu alle viiden kilometrin säteellä rastista, joten suuntasin pyörän kohti Munkkiniemeä ja rastia 1643.

"Puistona Härkähaka on varsinainen pieni helmi. Sen harmonista tunnelmaa luovat muutamat persoonalliset puut, nurmikko ja istutukset. Sekä tietysti lampi, jossa yksinkertainen suihkulähde ja yleensä joitakin sorsalintuja. Härkähaka on omiaan rauhalliseen oleiluun kiireettömänä kesäpäivänä." Näin kauniisti kuvaa lempipuistoaan Veli-Pekka Salminen Härkähaan puistoa Munkinseutu ry:n sivulla. Lammen kerrotaan olleen alkujaan Munkkiniemen kartanon härkien juottolammikko.

Uudessa rastissa jatketaan vesiaiheella. Olisiko tämä nyt sellainen virtavesi?

PS "Helsingin lammet ovat lähes poikkeuksetta pieniä, hyvin reheviä ja laskuojattomia. Lampien vedenvaihto on vähäistä ja valuma-alueen hulevedet on ohjattu yleensä virtaamaan muualle kuin lampiin. Useimmat lammet ovat ihmisen rakentamia. Helsingin edustan saarilta ja Östersundomin alueelta löytyy edelleen muutama varsin luonnontilainen lampi. Östersundomissa sijaitseva Storträsk voidaan koon puolesta luokitella jopa järveksi. Yhteensä Helsingissä on yli 40 lampea, joista ympäristöpalvelujen seurannassa on 22." Hanna Marttilan Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen julkaisusarjaan kuuluvassa selvityksessä vuodelta 2007 esitellään yhteensä 35 lampea, ei kuitenkaan Härkähaan pientä sorsalampea.

PPS JackOjalle (ja ehkä muillekin, paitsi casanovalle joka sen on jo oivaltanut tai kantapään kautta oppinut) tiedoksi: kaikkea mitä minä näissä kuvarastiketjuissa kirjoitan on syytä suhtautua kieli poskessa, lippa vinossa, ketunhäntä kainalossa ja saunavihta toisessa kainalossa sanottuna eli mihinkään ei kannata suhtautua kovin totisesti. Mutta pelkkää asiaa minä silti puhun, aina ja poikkeuksetta

... jos oikein hyvin kävisi....
    Vaatii tosiaan melkoisen logistiikkamunkin. Ajoakin tulee väkisinkin pitkälti toistasaa. Ja ainakin omalla kohdallani triplakin edellyttäisi monen olevan ns. helppo. Mikä taas johtaisi helposti siihen, että rastilenkin aikana moni ehditään hakea nenän edestä. Paitsi jos lähtisi vaikka kauheassa räntäsateessa.

Jaa mutta, tuo uusikin rasti löytyisi... löytyisikö joku aikaikkuna

Munkkiniemi mielessäin .. olisin tosin eilen luultavasti ajanut zombiena Munkkipuistoon ja ihmetellyt eikö se ollutkaan täällä.

Onko tripla pakko hakea kerralla? Jättää tarpeeksi vaikeita rasteja ja hakee eri päivinä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Onko tripla pakko hakea kerralla?
    Mikäs tripla se sitten on jos ei kerralla hae?

Mikäs tripla se sitten on jos ei kerralla hae?
    En asettaisi noin tiukkaa ehtoa. Eihän kaikille ole edes mahdollista ajaa normaalitapauksessa riittävän pitkää lenkkiä. Mulle riittää enemmän kuin hyvin että hakee kolme rastia samana päivänä.

Itse asiassa pidän varauksetta eräänlaisena Grand Slamina sitä että on hakenut peräkkäin kolme eri rastia.

PS Pidän helppohintaisena sellaista triplaa jonka saavuttamista on pitänyt edesauttaa asettamalla tarkoituksellisen vaikeita uusia rasteja enkä jaksa uskoa että kukaan voi sen omistamisesta kovin aitoa iloa tuntea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ... Mulle riittää enemmän kuin hyvin että hakee kolme rastia samana päivänä.
    Toki noin. En tullut ajatelleeksikaan, että joku ajaisi kolme lenkkiä päivässä.

PS Pidän helppohintaisena sellaista triplaa jonka saavuttamista on pitänyt edesauttaa asettamalla tarkoituksellisen vaikeita uusia rasteja enkä jaksa uskoa että kukaan voi sen omistamisesta kovin aitoa iloa tuntea.
    Tätä lausahdusta en ymmärrä nyt ollenkaan. Miten omia hakujaan voi edesauttaa asettamalla rasteja? Itsehän hakee jonkun toisen ihmisen asetttamia rasteja.

Aamulla töihin, iltapäivällä kotiin ja illalla rastia hakemaan. Aika monta tuollaista päivää on omalle kohdalle osunut.

Minäkään en ymmärrä, miksi joku asettaisi ennakkoon vaikeita rasteja yrittäessään itse triplaa. Ennemminkin helppoja ja pyrkisi viemään ne lähelle naapurikuntia siinä toivossa, että joku ne hakee, mutta ei viitsi viedä uutta kovin kauas.

Toki noin. En tullut ajatelleeksikaan, että joku ajaisi kolme lenkkiä päivässä.
    Kaksikin on jo enemmän kuin yksi ja kaksi lenkkiä päivässä ajavia on työmatkansa fillarilla tekevien joukossa uskoakseni paljonkin.

(Ei kuulu tähän mitenkään, mutta lienee valmennusopillisesti nykyaikaa että harjoituksia voi olla päivässä useampia kuin perinteinen aamu- ja iltapäivä- tai iltatreeni. Ja muuten tunsin jo aikoinaan maraton- ja ultramatkoille suuntautuneita juoksun harrastajia jotka saattoivat juosta työmatkansa, käydä ruokatunnilla kevyellä lenkillä ja vielä vauhtileikitellä illalla. Määrää kertyi riittävästi näillä lyhyilläkin lenkeillä ja pitkiä tehtiin suhteellisen harvoin ja silloin kisavauhtisena tai muuten tavoitteellisesti.)

Tätä lausahdusta en ymmärrä nyt ollenkaan. Miten omia hakujaan voi edesauttaa asettamalla rasteja? Itsehän hakee jonkun toisen ihmisen asetttamia rasteja.
    Asettamalla *vaikeita* uusia rasteja ostetaan itselle aikaa hakea se puuttuva tai ne puuttuvat triplaan, Grand Slamiin tai mitä sitten mielessään hakeekin tarvittavat rastit. Sillä totta kai niiden kaikkien kolmen (tai useamman) pitää olla samaan aikaan ne hakeneen hallussa, niin sanoakseni. Eli esimerkiksi jos joku käy hakemassa uuden Espoon rastin ennen kuin on itse ehtinyt hakea Vantaan rastin, niin sehän katkaisee unelmalta siivet! Tai sillioin pitää käydä hakemassa se uusi uusi Espoon rasti.

Hope this helps!

Niin, kun mulla oli Espoo ollut jo lähes viikon hallussa ja sainkohan Pasilan Triplalla (! ) tuplan. Silloin olisin voinut laittaa uudesta hankalan ja koittaa käydä vielä Vantaalla niin olisi ollut kolme rastia hallussani.

^^No NYT minäkin käsitän. Tuo toki koskee tapausta, että postaa rastikuvia lenkin aikana/päivän mittaan eikä kaikkia kerralla. Mutta joo, kummassakin tavassa on riskinsä.

Olen kuvarasteissa kyttäillyt sivusilmin triplan (EI Mall of Tripla) mahdollisuutta valikoimasta HKI-Espoo-Vantaa-Nurmijärvi-Kirkkonummi, mutta ei ole vielä kohdalle sattunut sopivia rasteja yhtäaikaa.
    Eihän kukaan sitä triplaksi sano, joten sekaannuksen mahdollisuus on olematon. Se on Pasilan Mälli.

Rasti 1644 oli vaikeampi pala löydettäväksi kuin alkuun olisin arvannut. Kohtuullisen hakemisen jälkeen tämä puropahanen lopulta löytyi. Liittyy Mätäjokeen, jonka kokonaispituudeksi Helsingin karttapalvelu tietää 25548 metriä. Tämänpäiväisten sateiden jälkeen ei jäänyt epäselväksi, että vesi virtaa. Jostain syystä karttapalvelussa puro näkyy päättyvän jo tuon rummun suulle (veden valumasuunta on katsojaan päin).

Uudessa solisi myös puro (pyörän valon osoittamassa paikassa), joskin tätä kohtaa ei ainakaan aiemmin mainitusta karttapalvelusta löydy.

casanova muokkasi tätä : 28.10.2019 at 00.24 Syy: karttalinkki, tiedot, 166

Rasti 1644 oli vaikeampi pala löydettäväksi kuin alkuun olisin arvannut. Kohtuullisen hakemisen jälkeen tämä puropahanen lopulta löytyi
    Purolla ei ole nimeäkään, se on Mätäjoen läntisin sivupuro joka alkaa Espoon puolella, Painiitty ja Uusmäki ovat sen valuma-aluetta. Konalassa se kulkee Hilapellon puistossa avouomana. "Hilapuiston pohjoispäässä on pieni luonnonmukainen osuus terva- ja harmaaleppineen sekä muutama komea iso raita."

Paikantamista olisi varmaankin auttanut huomattavasti jos rastikuvaan olisi saatu mukaan nyt sen ulkopuolelle vasemmalle jääneet Konalan länsireunan 1960-luvun alun kerrostalot. (Jos rastikuvassa olisi ollut enemmän syväterävyyttä, taustalla näkyvän Käärtipolku 8:n pohjoispääty olisi erottunut selvemmin, mutta ei sekään olisi ollut mitenkään leimallinen tai erikoisen tunnistettava.) Samoin kuvan ulkopuolelle jäi oikealla sijaitseva hiekkakenttä - mutta puistoa halkovat ja puron ylittävät tiet ehkä sentään pystyi hahmottamaan.

PS Uuden rastin kieltomerkkiä en muistaisi jättäneeni noudattamatta - ja vaikka olisinkin, en sitä tässä tunnustaisi!

Loppuuko puro vesiputoukseen, vai valehteeleko kuvakulma ja luo illuusion alamäestä minun silmiini? Kaukana oleva silta voisi olla hyvä vinkki, jos saisi sopimaan oikealla olevien valojen kanssa. Mutta miksi tuolla on pyöräily ja jopa kävely kielletty? Onpa minulle mysteerinen tämä, ja keli mitä parhain.

Joku jokeri olisi tässä vedettävä hihasta.

Loppuuko puro vesiputoukseen, vai valehteeleko kuvakulma ja luo illuusion alamäestä minun silmiini? Kaukana oleva silta voisi olla hyvä vinkki, jos saisi sopimaan oikealla olevien valojen kanssa. Mutta miksi tuolla on pyöräily ja jopa kävely kielletty? Onpa minulle mysteerinen tämä, ja keli mitä parhain.

Joku jokeri olisi tässä vedettävä hihasta.
    Vesi laskee alamäkeen, mutta vesiputousta en tuolta ole löytänyt.

Kuva kertonee enemmän. Joku päätti kääntää kelloja, jonka jälkeen tuonne on ollut entistä vaikeampi ehtiä valoisaan aikaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •