Jos viiraa, niin ihan hyvällä tavalla viiraa. Mulla se viiraa mitä luultavammin...vähän oudosti.
Mutta, joo, vähän aikaista ruveta kinumaan lisävihjeitä, joten tässä on kaksi mahdollisuutta (kuten yleensä lähes joka tilanteessa): joko ruveta tyypilliseksi passiiviseksi kuvarastiharrastajaksi (joka löytää itseään varten mitä merkillisimpiä selityksiä sille miksi rastin hakeminen ei kerta kaikkiaan onnistu) tai hypätä pyörän selkään ja suunnata kohti uusia kuvarastipettymyksiä.
Ilmankos en Siljalantien siltaa tunnistanut, kun en ole muistaakseni koskaan sen yli ajanut!
Se on tosiaan ikään kuin tuplaten syrjässä, täytyy tavallaan ensin kääntyä pääväylältä sivuun ja sitten vielä sivuväylältä sivuun. Kuitenkin Ridasjärventie kulki ennen Siljalantien kautta ja Rämäkosken silta menetti merkityksensä vasta uuden tienlinjauksen myötä (ja se sai vähitellen rappeutua niin että se suljettiin ajoneuvoliikenteeltä) ja Siljalantiestä (joka ennen nykyistä nimeään taisi olla Vanhatie) tuli nykyisenlainen pelkkä omakotialueen katu.
(Tiehistoria voi - silloin kun kirjoittaja on ollut tehtävänsä mittainen; minähän en ole edes harrastajatasolla - olla yllättävänkin kiinnostavaa ja näkemyksiä avaavaa myös paikkakunnalla pitempään asuneelle ja paikallishistoriaa muuten tuntevalle.)
Ei toistaiseksi sytytä, mutta Google Mapsin mukaan Klemetskogin koulun kieppeillä on kylä (eräänlainen Ruotsinkylän "alakylä" kaiketi), jonka nimi on Övre Gummi. Mistä lienee saanut nimensä?
Gummin talo on ollut noita vanhoja tuusulalaisia kantataloja, tai Helsingin pitäjäänhän (nykyiseen Vantaaseen) ne aikoinaan kuuluivat. Nimen historiaa en tiedä, mutta ei lie mene pahasti pieleen, jos arvaa, että ruotsinkielisillä omistajilla on ollut jotain tekemistä asian kanssa.
Siellä missä on Övre on myös Nedre ja Nedre Gummihan löytyy vielä talona ihan läheltä kun kääntyy Maisalantieltä Ruotsinkyläntielle. Toinen hauska (niille joista sellaiset jutut ovat hauskoja) pari on Fram-Västerby ja Bak-Västerby.
Mutta minusta (eikä vain minusta vaan myös ruotsinkielisestä ajokaverista) eräänlainen hauskuuden huipentuma sijaitsee Ruotsinkyläntien ja Klemetskogintien risteyksessä. Arvoitukseksi jäänee miten tilanne olisi ratkaistu jos Tuusula olisi (jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa) muuttunut kaksikieliseksi kunnaksi!
PS Kumia ja kiveä onnistuin sytyttämään, mutta tuloksetta. Mulle nämä Keski-Uudenmaan rastit tekee jollain tapaa vaikeaksi se etten osaa päättää haenko rastia Järvenpäästä, Keravalta vai Tuusulasta. Se on niin paha ongelma että se on ongelma silloinkin kun kymmenen kilometrin säännön mukaan vaihtoehtoja ei edes voi olla yhtä enempää...
PPS Ylläoleva huomioon ottaen kuuntelin sitä korvaan kuiskuttavaa ääntä joka sanoi että sinähän silloin sanoit jotain siihen suuntaan että sai luvan olla viimeinen muuntaja jonka hait ja ettei maailmasta löydy mitään mikä saisi sinut muuttamaan mielesi.
Olen kyllä melko varma että sinäkin, aktiivisena pyöräilijänä, olet tuosta ohi ajanut. Heatmapinkin perusteella kyseessä on melko yleinen reitti, ei mikään himmeänä erottuva kertaalleen ajettu sattumatie.
Joo, se tunne oli niin selvä että se oli oikeastaan varmuutta lähentelevä tieto - ja toisaalta kuvarasteissa niin tavanomainen ettei se ollut edes mainitsemisen arvoinen. Mutta kuten kerroin se vei harhaan eli tie ei ollut se joka sen luulin olevan - eikä siellä missä muistin olleen muuntajan, mitään muuntajaa ollutkaan vaan se muistamani muuntaja oli samalla eli sillä väärällä tiellä vähän toisessa paikassa - eikä se muuntajakaan ollut tuota mallia vaikka olikin samanvärinen.
Ja joo, rastikuvaa ei voi - tällä kertaa - haukkua siitä ettei se kertoisi paikasta tarpeeksi. Tuollainen suora olisi toki voitu vetää jotain umpiperääkin varten, mutta sitä tuskin olisi asfaltoitu jos se veisi vain jonnekin metsäkylän tapaiseen. Kovin leveähän tie ei ole eikä asfalttipinnan uusiminen ole ollut kovin kiireelliseksi luokiteltu, mutta tuollaisia mukavia pikkuteitä on lukemattomia alueella joka mun aivokopassa oikeastaan kulkee nimellä Tuusula-Nurmijärvi-Hyvinkää-Kerava, koska en aina oikein tiedä millä puolella mitäkin kunnanrajaa olen. Ja muuntajillehan minä tunnetusti olen sokea. Tai näenhän minä ne, mutta unohdan saman tien.
PS Tämänkin jaarittelun pohjimmainen tarkoitus on saada *juuri sinut*, arvoisa lukija, innostumaan tai uudelleen kiinnostumaan tästä pyöräilyn mausteeksi erinomaisesti sopivasta lajista ja nimenomaan tästä rastista! Jos se yhtään auttaa, lupaan että pysyttelen poissa vaikka koko loppuvuoden jos vain joku onnistuu rastin hakemaan!
Mikäs tämän nyt niin vaikeaksi tekee.. Suora tielinja, eikä mäkiä näkyvissä.
Suoraan kysymykseen suora vastaus:
Minun osaltani sen tekee jo mainittu seikka: mun päässäni nuo alueet ovat yhtä ja samaa, sisäinen kartta ei kartan nimitystä ansaitse, koska informaatio on passiivista eli käytettävissä vain sitä mukaa kun jotain tietä johonkin suuntaan ajaa. Oikeaa karttaa tutkimalla toki haku voisi edetä, mutta siihen ei - toisin kuin ajamiseen ja ihan oikeasti rastin hakemiseen - innostus ja kiinnostus tahdo millään riittää. (Tämä ei sitten ollut kehu vaan nolo tunnustus.)
Muiden hakijoiden osalta - sikäli kuin niitä on - tilanne lienee täysin päinvastainen. Rasti oli heti tiedossa tai on jo helpostikin löytynyt, mutta sitä enempään ei harrastuksesta ole ollut, kun se ei syystä tai toisesta enää oikein nappaa?
Voi Firlefanz! Minä kun luotin siihen että juuri sinun säkenöivä älysi ja verbaalinen lahjakkuutesi hoksaavat noiden kahden edellisen vihjeen perusteella paikan, jota kohti pyörän voisi tällaisena upeana syyslauantaina suunnata.
Hiukan aihetta sivuten löytyi Keski-Uusimaan historiaa käsittelevä kirjoitus https://www.tuusula.fi/attachments/t...jan_matkakirja
No rain - no gain.
Jätän tämän vain tähän, toivoen, että joku saisi oivalluksen.
![]()
Mä haluaisin hyvin mielelläni voida sanoa että olen koko ajan tiennyt missä rasti on, mutta olen vain halunnut kiusata, ei vaan kyykyttää rastin laittajaa! (Tai kauniimmin ajateltuna: olen halunnut innostaa muitakin hakemaan K-U:n kuvarasteja ja tarjota mahdollisuuden toisillekin.)
Mutta kylmä tosiasia on että (a) mä en sittenkään taida olla fillaristina kovin seikkailunhaluinen tutkimusmatkailija, sillä olen lähes satavarma siitä etten tuota tietä ole koskaan ajanut. Tienhaaran olen toki pannut merkille ja nähnyt kyltinkin, mutta jotenkin ajatellut tai päätellyt ettei tie ole sille kääntymisen arvoinen. Tai ettei ole mitään syytä olettaa sen olevan erityisen kiinnostava tai hyvä (eli jo tutuksi tulleita parempi) reittivaihtoehto mihinkään suuntaan. Niinppä olin unohtanut sen olemassaolonkin enkä olisi edes osannut arvella sitä melko varmasti asfaltoiduksi
Ja kylmääkin kylmempi tosiasia on että joudun hakkaamaan päätäni nyrkillä sen vuoksi ettei vihje paikkakunnalla toimineesta tuotantolaitoksesta soittanut kelloain! Tiesinhän sen hyvin ja jos olisi kysytty mikä tuotantolaitos toimi xxxx:ssä vv. xxxx-xxxx, vastaus olisi tullut kuin oikea aika Neiti Ajalta aikoinaan...
...joten katsotaan saisiko sen joskus kovin itsepäisen pyörän suostutettua vaihteeksi pienelle länteen päin suuntautuvalle lenkille
PS Oli tarkoitus antaa peukkua telipyörän linkistä jo aiemmin - ja oli tarkoitus tutustua siihen niinsanotulla paremmalla ajalla - mutta nyt jälkeenpäin tuli mieleen katsoa mitä siellä kerrotaan xxxx:stä, joten annetaan sitten tuplapeukku![]()
Heh, pitkällisen ajukuupan kovalevyn tyhjää sutimisen jälkeen oivalsin yhtäkkiä, mistä tuo YocceT:n postaama Heatmap (?)-kuva on! Itse asiassa zoomailin jo aiemmin Google Mapsia juuri tuolta alueelta.
Ekan vinkin kylän ja tuotantolaitoksen yhteys avautuu kohtuuhelposti nyt, kun muistelen joskus historian alkuhämärissä käyneeni ko. tuotantolaitoksessa juttukeikalla. Ei ollut Nahkelan nahkatehdas.![]()
Eikä Kellokosken kellotehdasMutta kuten hyvin tiedämme, tuotantolaitoksia voi olla kovin monenlaisia...
Tie jonka minä kävin toista viikkoa sitten (!) tsekkaamassa ei kovin kaukana ollut, voisipa joku jopa väittää että oltiin samalla seudulla. Oikeaa seutuakin tuumailin, mutta kun oikean tien kohdalla päänsisäisessä kartassa on lähes pelkkää harmaata...
Google Maps ei muuten ole erityisen hyvä työkalu muuntajien hakuun, satelliittikuvassa ne häviävät usein metsän vihreyteen. Ja jos StreetViewkaan ei jonnekin ulotu...
Karttapaikasta ne löytyvät sen sijaan ihan karttaan merkittyinäkin, Ja jos niin haluaa, sähkölinjoja seuraamalla ne on suhteellisen helppo bongata vaikka kaikki joltain isommaltakin alueelta...
PS Syyssää teki yllätyksen - vai olisiko se ollut mikään yllätys, jos olisi viitsinyt tarkistaa sadetutkakuvan ja -ennusteen- sillä seurauksella että otin Valverdestä esimerkkiä enkä ajanut maaliin saakka. Uusi päivä, uusi yritys...
Taitaa muuten olla, että Karttapaikassa (peruskartassa) muuntajan merkillä on merkattu sekä vanhan ajan muuntajarakennukset että nykyaikaiset sähkötolppiin asennetut "pikkumuuntajat". Muuntajan merkkejä on kartassa niin tiheässä, etteivät ne kaikki voi olla vanhanaikaisia tiilestä rakennettuja muuntajia.
Ei ehkä pitäisi antaa hyviä neuvoja ennen kuin on kokeillut niiden toimivuutta itse! Minä kun en ylipäätään sellaista rastin kartta- ja satelliittikuvahakua harrasta, niin kommentti taisi tosiaan tulla heitettyä liian nopeasti pelkästään tämänkertaisen muuntajan paikallistamisesta pieneltä alueelta (eli käytännössä kai kahden mahdollisen tien varrelta).
No, oli miten oli, voin luvata että rasti vaihtuu - ja jos minä pääsen uuden rastin laittamaan, voin ehdottomasti luvata ettei se ole muuntaja![]()
Rasti 556 löytyi Linjamäentieltä, joka on kuin onkin mukava asfaltoitu pikkutie jolle ei vain jostain syystä ole tullut poikettua:
Uuden rastin kuvaa en oikeastaan ottanut rasti mielessä, paikka johon olin saapunut oli vain pysäyttänyt minut ja yritin vangita kuvaan myös yhden päivän sääilmiöistä. Voi olla että rastista tuli juuri sellainen kohtuuttoman vaikea jollaisista en itse tykkää, mutta asetan toivoni siihen että vaikea rasti haastaa kokeneet ja etevät ja Keski-Uuttamaata hyvin tuntevat - mutta yrittää kannattaa aina ja aavistuksellakin voi onnistua:
![]()
Firlefanz muokkasi tätä : 05.10.2019 at 10.19
Niin, se edellisen rastin "tuotantolaitos" oli tietenkin Valtionrautateiden keskuspuutarha, joka vuonna 1962 muutti Hyvinkäältä Tuusulan Nuppulinnaan jossa toimi lakkauttamiseensa vuonna 2002 saakka:
(Suomen rautatiemuseon kuvakokoelma, kuvaaja Olavi Karasjoki, 1963.)
Uusi rasti ei vihjeitä kaivanne, ei ainakaan vielä, mutta kerrotaan sentään jotain eli täsmennetään etten tullut kuvassa näkyvää tietä (joka onkin lähinnä pihatietä). Rastille voi saapua pohjoisesta tai etelästä (ja etelän kauttakin idästä tai lännestä). Itse ajoin kuitenkin kolmannesta suunnasta (mikä ehkä selittää miten päädyin ehkä jo pihapiiriin kuuluvaksi katsottavalle alueelle; rastin voi kuvata tieltäkin).
VeloViewer-ruutujen hakijalle en voi luvata uutta ruutua, mahdollisuuksia siihen kyllä pitäisi olla. Tosin vähän ehkä riippuen siitä mitä kautta ajaa, sillä lähimmälle asfalttipintaiselle tielle (jota tiedän muidenkin ajaneen) ei ole matkaa kovin paljon.
Vielä ei ole viikkoa kulunut enkä oikein jaksa uskoa että kukaan olisi juuri nyt lähtemässä aamupäiväkuvarastinhakugravelpyörälenkille, mutta koska tykkään siitä että rasteja haetaan ja ne vaihtuvat kerron vielä että idean tähän rastiin sain eräällä tavalla jo pari viikkoa sitten kun puheeksi tulivat keskiuusmaalaiset paikannimet.
PS Itse asiassa nyt tajusin ettei mulla varsinaisia lisävihjeitä enää ole ainuttakaan - eli ellei näillä jostain syystä edetä, niin tässä ollaan vielä joulunakin.
Övre Gummista kaikki silloin lähti...
Unohdin kokonaan että onhan meillä sentään vielä Global Heatmap!PS Itse asiassa nyt tajusin ettei mulla varsinaisia lisävihjeitä enää ole ainuttakaan - eli ellei näillä jostain syystä edetä, niin tässä ollaan vielä joulunakin.
PS Rasti ei tainnut ihan keskelle osua, mutta melkein...
Vahvistaahan tämä sen aavistuksen mikä minulla paikasta oli. Kun vaan löytyisi inspiraatiota lähteä idän suuntaan.
Vanha rasti (557) oli Etu-Hornassa
Uusi:
![]()
Etualalla joulukuusiviljelmä, taustalla suurjännitelinja. Helppo nakki.
Ainakin jos tuosta alkaa pätkä keskiuusmaalaista gravelblissiä! Just kidding...
Pahoitteluni liian helposta kohteesta, mutta en viitsinyt tällä kertaa laittaa muuntajaa. Ensi kerralla sitten.
Helppo ei aina ole sama kuin liian helppo! Rasti voi olla liian helppo jollekin, mutta jos se ei ole liian helppo kaikille, se voi silti olla oikein onnistunut rasti. Ja sama pätee tietenkin muutettavat muuttaen vaikeisiin tai liian vaikeisiin rasteihin.
En oikein itsekään tiedä miksi tämä rasti (558) todella oli minulle helppo nakki. Kaunisnummentietä olen tosin ajanut melko usein, se kuuluu reittiin jonka opin joskus kokeneemman kisakuskin speksaamalla porukkalenkillä ja miellyin siihen jostain syystä. Ja onhan tuo yhdistelmä, istutettu kuusikko, komea mänty tai kaksikin, ja laaja peltoaukea suurjännitepylväineen, sellainen että se jäi hyvin muistiin.
Muuten: jos käy vilkaisemassa StreetView-kuvaa, voi nähdä miten taimikko on kymmenessä vuodessa kasvanut. Ja näkyyhän kuvassa vielä viereinen sekametsäkin, jonka paikalla on nyt nuorempaa - ja harvempaan istutettua? - taimikkoa ja kasvamaan jätettyjä koivuja.
Uudeksi rastiksi olin jo kaavaillut pätkää sitä keskiuusmaalaista gravel blissiä, mutta totesin kelvollisen rastikuvan ottamisen kohtuuttoman vaikeaksi. Ja ajattelin myös että voisi olla hyvä että rasti on sellainen jota voi hakea miltei riippumatta siitä millaisella fillarilla tai millaisilla renkailla ajaa tai millaisilla teillä tykkää ajaa. Ja samalla myös sellainen ettei sen hakeminen onnistu kuin päivän (koko ajan nopeasti lyhenevänä) valoisana aikana:
![]()
Vahvasti kyllä näyttää istutetulta männiköltä (Pinus sylvestris) tuossa Kaunisnummentien rastilla.
Kirjanmerkit