ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 49 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 59 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Mulla on vain kahdenlaisia pyöräilyvarusteita: mustia ja sitten mustia... tosin näissä pyöräilykäyttöön tehdyissä on onneksi aika paljon heijastavia elementtejä, mutta onhan se totta että hämärässä joku neon-keltainen olisi parempi.

Pimeää varten mulla on keltainen ajoliivi ja maantiellä keltainen kypärä. Mutta muuten on aika suruvoittoinen mun garderoobi.
    Mullakin oli. Kunnes viime vuonna parempi puolisko hommasi Craftin soft shell neo keltaisen puseron.
    On hiivatti lämmin, mukava ja näkyy. Myös hämärällä. Kas kun pyörällä saattaa se hämärä tuntua ihan erilaiselta kuin auton sisältä.
    Että ninja-uskovaiset vois tuumia onko oma usko kuitenkaan se oikea ...

Keltainen on kiva, etenkin harmaassa hämäryydessä, ja neonkeltainen on oikein kiva vielä hämärämmässä, mutta ei pidä kuvitella liikoja kummankaan näkyvyydestä pimeässä.

Heijastavaa materiaalia ei voita mikään. Joulukuuseksi ei tarvitse ruveta, mutta takin lisäksi housunlahkeissa tai kengänsuojissa olisi hyvä olla jotain näkyvää eli heijastavaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Tuosta kotimaista(!) poistomyyntihalvennuksesta, kokoluokituksissa rinnanympärys ilmoitettuna:

https://www.miastore.fi/epages/miast...Products/95093

L-koon rinnanympärys 97 cm tuntuu tarkoittavan, että suurin piirtein tuo rinnanympärys kun on, niin alle mahtuu paita tai pari, malli/koko ei ole tyköistuva. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, miten tuo takki toimii ajaessa.
    Olenkin miettinyt kuoritakkia fillarointiin. Joten kiitos tästä vinkistä, laitoin tilaukseen.

Ja jotta liippaisi aihetta, tilasin keltaisen, ihan näkymisen vuoksi (vaikkei mieleisin väri olekaan).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Hanki valot pyörääsi.
    Hankittu. Hävisit.

Jollei vaatetuksessa ole heijastavaa matskua, niin keltaiset kietaistavat velcrolla kiinnitettävät heijastimet voi kääräistä nilkkoihin.

Esim. tällainenkin on tyhjää parempi, muttei mielestäni ratkaisu asiaan:
    https://www.bikeshop.fi/Lahkeenpidin...auppa/pLB9995/

Itse hankin mustakeltaisen takin juuri näkyvyyden takia. Kyllähän sininenkin mustaa parempi väri on, mutta tieto (luulo?) siitä, että autoilijat näkee minut hyvin parantaa ajomukavuutta parantaa paljon enemmän kuin yksikään rungon joustokomponentti tai hiilikuituhaarukka alumiinisen sijaan. Eli kun kuitenkin pyörään liittyen shoppailee, voi joskus ottaa tämänkin näkökulman mukaan.

Viikko sitten ruskan ollessa parhaimmillaan tuli mieleen kuitenkin mieleen ajoasun valinnan onnistuneisuus, kun puiden keltaiset lehdet aurinkoisena päivänä teki parhaansa sulauttaakseen mustakeltaisen takin maisemaan. Ehkä kylmä vihertävän keltainen väri kuitenkin erottui riittävästi ja pianhan tuokin ongelma on korjaantunut.

Jos hinta on siedettävä, tuo voisi vaikka yleistyä autoissa, joista ei näe takaviistoon oikealle. Omassa matkakulkineessa jää aika iso sektori, jonne ei näe.

https://caravan-lehti.fi/pinnalla/do...nnettomuuksia/
    Miten niin tyhmä kysymys??

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Hankittu. Hävisit.
    Pienempi häviää aina isommalle. Kannattaa muistaa se uhotessaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Itse hankin mustakeltaisen takin juuri näkyvyyden takia. Kyllähän sininenkin mustaa parempi väri on, mutta tieto (luulo?) siitä, että autoilijat näkee minut hyvin ...

Viikko sitten ruskan ollessa parhaimmillaan tuli mieleen kuitenkin mieleen ajoasun valinnan onnistuneisuus, kun puiden keltaiset lehdet aurinkoisena päivänä teki parhaansa sulauttaakseen mustakeltaisen takin maisemaan. Ehkä kylmä vihertävän keltainen väri kuitenkin erottui riittävästi ja pianhan tuokin ongelma on korjaantunut.
    Hutkimusten - missä, en muista, muistan lukeneeni jostain - mukaan sinikeltainen yhdistelmä olisi paras asuste jos haluaa tulla nähdyksi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Pienempi häviää aina isommalle. Kannattaa muistaa se uhotessaan.
    Kommentti vailla todellisuuspohjaa. Voi jättää arvoonsa mitättömään.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kommentti vailla todellisuuspohjaa. Voi jättää arvoonsa mitättömään.
    Nyt oli kyse liikenteestä...

Nyt oli kyse liikenteestä...
    Liikenteessäkin vain erikoistapauksissa, joita ei yleensä toivota, mutta jätetään tämä aihe kun menee OT:ksi.

F. Kotlerburg Guest
    Liikenteessäkin vain erikoistapauksissa, joita ei yleensä toivota, mutta jätetään tämä aihe kun menee OT:ksi.
    Tuollainen hävisit voitin juttu liikenteestä puhuttaessa on täyttä paskaa, mutta eihän täällä näemmä kellään huumorintaju riittänyt em. typerään heittoon vastaamiseen samalla tavalla.

Tuollainen hävisit voitin juttu liikenteestä puhuttaessa on täyttä paskaa, mutta eihän täällä näemmä kellään huumorintaju riittänyt em. typerään heittoon vastaamiseen samalla tavalla.
    Mitäs jos harkitsisin sitä mahdollisuutta, että sun suhteen on huumorintaju loppunut jo ajat sitten? Tai että huumorin taso ei sytytä.

Tässä yksi säännöstö autoilijoille, hyvin on tuttu pitkältä ajalta.

OULU SEUVUN LIIKENNESÄÄNNÖT
    1 §
    Jos joku mennee eelle, aja ohi.
    2 §
    Jos joku kärttää eelle, nii elä päästä.
    3 §
    Ku liikennevalo vaihtuu nokkas eessä vihiriästä keltaseks, nii kiihytä. Kyllä nää kerkiät.
    4 §
    Ku jalankulukija tullee eesä suojatielle, nii lissää vauhtia. Ei se sitte tuu.
    5 §
    Mutta jos kuiteski tullee, nii polokase kaasu pohojaan. Eipähä jää kitumaan.
    6 §
    Säästä aina vilikkua.
    7 §
    Oo varovaine tungosaikaa, ettei kännykkä lipsaha korvalliselta.
    8 §
    Ku joku yrittää rampilta Pohojantielle, elä tee tillaa. Se on kuitenki joku pölijä.
    9 §
    Jos tahot ajjaa rauhasa, nii läheppä paanalle sillon ku kaikki muukki tappaa liikkua.
    10 §
    Jos jonku auto mennee rikki ja pysähtyy eessäs, nii tööttää ja raivua ittekseks niin kaua, että saat laakin tai muun syvänrookauksen.

Minulle riittää tieliikennelaki ja sieltä pykälä 17: "Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta." Tuon sisäistämisen jälkeen ei ole ollut mitään epäselvää ajojärjestyksen suhteen.

Hutkimusten - missä, en muista, muistan lukeneeni jostain - mukaan sinikeltainen yhdistelmä olisi paras asuste jos haluaa tulla nähdyksi.
    Varmaan ruotsalainen tutkimus.

Ei ole helppoa auton ratissa. Ajoin autolla katua, jolla on yksipuolinen kavennus vastaantulijoiden ajokaistalla. Vastaantulevan auton kuljettaja ajoi juuri tuohon kapeimpaan kohtaan ja pysähtyi, koska muuten olisi tullut nokkakolari. Ennen kavennusta ajorata on niin leveä, että siinä mahtuvat autot hyvin kohtaamaan. No hetken siinä ihmeteltiin, että mitä tehdään. Vastaantulija sitten hyppäsi autostaan ja tuli kertomaan, että tiedänkö että hänellä on etuajo-oikeus. Tämän kerrottuaan hän palasi autoonsa. Olin jossakin määrin yllättynyt, koska paikalla ei ole liikennemerkkejä, liikennevaloja tai liikenteenohjaajaa osoittamassa liikennesäännöstä poikkeavaa väistämisvelvollisuutta.

Tieliikennelain 30§ mukaan "Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä." Kaipa tuo kavennus on tällainen este, koska myös Liikenneviraston julkaisemassa hidasteiden suunnitteluohjeessa kerrotaan: "Kun yksipuolisen kavennuksen kohdalla ei ole kohtaamismahdollisuutta, on sivuesteen puoleisella ajoradalla osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja väistämisvelvollinen."

Kuljettaja vaikutti aivan varmalta siitä, että hänellä on etuajo-oikeus. Todella toivon, että muut liikennesäännöt ovat hänelle tuttuja, kun itsevarmuus on tuolla tasolla!

Töissä on tänään kaikenlaista palsua ja salillakin ajattelin käydä. Jätin siis fillarin kotiin.
    Hirveä virhe. Nyt hikoilen liian kuumassa bussissa ja katselen kateellisena pyöräilijöitä

Kolminumeroisella kapea(pientareisella) tiellä paku ohitti pakun joka oli just ohittamassa mua

Mul oli autolla huonoa käytöstä. Auto oli pysähtyneenä, antoi mun edellä olevan nuorelle pyöräilijälle tietä suojatien ylitykseen, sit mä tuun 2 metriä edellisestä niin kun tuun siihen kohdalle niin töötti pohjaan. Tulin autosta katsottuna oikealta ja sille varmaan vähän kuollut kulma, kattoo eteenpäin ja vasemmalle helpommin. Itsellä oli näkymä parempi, joten ei tullut ajateltua et ei se kattois uudestaan oikealle, ainostaan se, et se ei itse nähnyt mua ja sen takia iski töötin pohjaan ei kyl ollut sopivaa käytöstä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kolminumeroisella kapea(pientareisella) tiellä paku ohitti pakun joka oli just ohittamassa mua
    Olennainen kysymys lienee, jättikö sinua ohittanut paku ja sen kuljettaja riittävästi tilaa sinun ja pakun väliin? Muulla ei ainakaan itselleni olisi kauheasti väliä.

Olennainen kysymys lienee, jättikö sinua ohittanut paku ja sen kuljettaja riittävästi tilaa sinun ja pakun väliin? Muulla ei ainakaan itselleni olisi kauheasti väliä.
    Hyvinhän siitä mahtui kun en edes säikähtänyt eikä hihaankaan osunut .. lähinnä kysymys kuuluu näkikö pakun ohittaja minua, käyttikö minua ohittanut paku vilkkua ja oliko mahdollisuus että olisivat törmänneet toisiinsa ja sitä kautta vaikka minuun. Onko sulla ajokortti?

Tuohon kun laittaa minut ja pari tuota pakua leveämpää pakua valkoisten viivojen väliin voi hahmottaa

F. Kotlerburg Guest
    Tuo se on perseessä roikkumisen seuraus. Eka paku peitti pyöräilijän perseessä roikkujalta. Tuskin edes tajusi mitä tuli tehtyä.

Hyvinhän siitä mahtui kun en edes säikähtänyt eikä hihaankaan osunut .. lähinnä kysymys kuuluu näkikö pakun ohittaja minua, käyttikö minua ohittanut paku vilkkua ja oliko mahdollisuus että olisivat törmänneet toisiinsa ja sitä kautta vaikka minuun. Onko sulla ajokortti?
    Vuodesta -86. Tuohon mahtuu kevyesti 3 pakua vierekkäin - jos siis on tarve jota ei pitäisi kyllä olla. En minä näe 2 pakun tilanteeseen tuossa ongelmaa. Siksi kysyinkin tuota etäisyyttä sinuun.

Noin karkeasti 2 kaistaa + pienar; 2 * 3.5 m + 0,4 m = 7.4 m. Transporter T4:n leveys on 1840 cm. Täten jos lasketaan vähän leveämmällä pensselillä 2 * 2 m + 0,5 m (ohitusväli) = 4,5 m jää vielä ~3 m varaa, joka on kohtuullisen paljon. 0.5 m autojen välille on jo niin iso, että siinä on jo haasteita ojentaa mitään autosta toiseen ikkunan kautta.

^Tuo piennar on kaltevaa kivimurskaa ja valkoisen viivan oikealla puolella n. 5 cm asvalttipiennarta. Autot oli enemmänkin kevyt kuorma-auto kokoa kuin Transporttereita. Google kertoo että Transu T4 on peileineen 217.5 cm eikä 1840 cm leveä. T6 on jo 229.7

^Tuo piennar on kaltevaa kivimurskaa ja valkoisen viivan oikealla puolella n. 5 cm asvalttipiennarta. Autot oli enemmänkin kevyt kuorma-auto kokoa kuin Transporttereita. Google kertoo että Transu T4 on peileineen 217.5 cm eikä 1840 cm leveä. T6 on jo 229.7
    Juu, totta, jäi katsomatta peilit. Jää kuitenkin vielä 2 metriä ja vähän yli T6:lla . Pienkuorma-autoista katsoin huvikseni tuolla myynnissä olevan Mitsubishi Canterin, jolla itse ajoin joskus jakeluajoa pk-seudulla, mitat ja senkin leveys on 2040 cm + peilit, sanotaan 60 cm. Siinäkin tapauksessa jää vielä melkoisesti varaa. Mutta juu, meitä on erilaisia ja kukin kokee asiat omalla tavallaan.

En tarkoittanut, että tartisi ajella siellä kivimurskeella, siihen en minäkään suostuisi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että aika hyvin oli tilaa ja pääasia on että sinut väisti ihan sopivan etäisyyden päästä.

Maantielenkin alkumatkalla taajamassa totesin ylämäkeen kevlinpätkän tuulen tuomien oksien muodostamaksi esteradaksi.

Takaisin tullessa hiljaisen liikenteen aikaan valitsin puoleksi kilometriksi reitiksi vieressä kulkevan 50 rajoituksen taajamatien. Ajoin niin laidassa kuin turvallisesti pystyin, tie oli oli koko matkan tyhjä paitsi kuorma-autoilija halusi kouluttaa ohittamalla samaa kaistaa, vaikka tilaa turvalliseen ohitukseen olisi varmasti ollut tarpeeksi. Meinasi jo nyt tulla hiki auton pyyhkiessä alle puolen metrin päästä ohi. Kovemmalla auton vauhdilla ilmavirta olisi heittänyt ojaan tai auton alle.

Siellä on sitten esson baarissa kehuttu miten koulutettiin pyöräilijää miettimättä mahdollisia seurauksia ja miksi raskaalla liikenteellä on niin huono maine.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    . Meinasi jo nyt tulla hiki auton pyyhkiessä alle puolen metrin päästä ohi. Kovemmalla auton vauhdilla ilmavirta olisi heittänyt ojaan tai auton alle.
    Olen samaa mieltä että kyseisen kaltaiset ohitukset ovat idioottimaisia ja olen hengessä mukana. Kuitenkin sen haluan korjata, että ei se ilmavirta heitä tai sitten et pidä kiinni pyörästäsi lainkaan. Vähän saattaa heilauttaa mutta jos et aja ilman käsiä niin kyllä siinä suunnassa pysyy.

Juuri tulin tieltä 120 ja täysperävaunurekka meni vähän samalta etäisyydeltä 80 kmh ohi. En mennyt ojaan enkä sen enkä takana tulleen henkilöauton allekaan.

Epämiellyttävä kokemus tuollainen saattaa kyllä hyvinkin olla.

Olen samaa mieltä että kyseisen kaltaiset ohitukset ovat idioottimaisia ja olen hengessä mukana. Kuitenkin sen haluan korjata, että ei se ilmavirta heitä tai sitten et pidä kiinni pyörästäsi lainkaan. Vähän saattaa heilauttaa mutta jos et aja ilman käsiä niin kyllä siinä suunnassa pysyy.

Juuri tulin tieltä 120 ja täysperävaunurekka meni vähän samalta etäisyydeltä 80 kmh ohi. En mennyt ojaan enkä sen enkä takana tulleen henkilöauton allekaan.

Epämiellyttävä kokemus tuollainen saattaa kyllä hyvinkin olla.
    Rekan kohdalla, nimenomaan töhsperän, tuo on jo aidosti hengenvaarallinen ohitus. Kallistus tiessä ja tuulenpuuska, niin yhdistelmä tekee pikku mutkan ja kärryn perä alkaa olemaan jo osumaetäisyydellä. Tyhjällä autolla ei ehkä, mutta kuorman kanssa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

^Se voi hyvinkin olla mahdollista, mutta se onkin sitten jo eri case. Toisaalta puolen metrin heitto perävaunussa alkanee olla vaarallinen jo itse yhdistelmällekin heiluriliikkeen takia. Pitääpä vähän keskustella broidin kanssa, se kun ajelee pitkää siivua isoilla autoilla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •