GiantBikeshopElectrobikeLostInLapland
Näyttää tulokset 1 - 4 / 4

Aihe: Koulumatkapyörää

Koulumatkapyörää

Moro!

Tuli tuossa alkukeväästä ostettua bikesterin alennuksesta Fixie Inc. Floateri ja se sai innostumaan pyöräilystä. On muuten ajettu jokunen kilometri jo tuolla fixiellä. Vanhempi pyörä oli joku crescentin maasturi, jossa oli vaihteet hajalla ja rullaavuus aika kehno. Tuo floateri rullaa ihan eri lailla siihen verrattuna. Nyt kuitenkin, kun talvi tulee ja aloin miettiä parempaa pyörää huonoille keleille ja miksei noin yleensäkin paremmalla pyörällä on varmaan kivempi ajella. Toki tuohon floateriin jos hommaisi vaan nastarenkaat niin sekin saattaisi toimia, ehkä isompi ratas taakse. Matkaa tulee noin 20km päivässä pyörällä, joskus enemmän jos tarvitsee ajaa muuta matkaa.

Ilmeisesti nuo gravel pyörät toimii hyvänä yleispyöränä niin sellaista olen katsellut, budjettia meinasin johonkin 1000e pintaan. Silmään sattu muutama ehdokas:

http://vitusbikes.com/products/subst...ure-road-bike/

https://www.ribblecycles.co.uk/ribbl...5-summer-sale/

ja kotimainen kauppa kaiketi:

https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-...156893_1_style

Noista tuo APEX-vaihdesysteemi on kai yksinkertaisin ja sikäli kestävin? Toisaalta onko järkeä ostaa gravel pyörää jos ei aja sorateitä. Lumessa noista pyöristä ei kulje varmaankaan mikään, joten mietin myös, että ehkä keskihintainen sähkömaastopyörä on tehokkain vaihtoehto lumisella asfaltilla oli aurattu tai ei. Toisaalta sähköllä ajelu ei noin muuten hyvällä kelillä kiinnosta ja tuolla maantietyyppisellä rungolla voi ajella sitten kesällä taas kivemmin.

Jos käyttö on otsikon mukaista arkikäyttöä, miettisin ihan ensimmäiseksi Crescentin mahdollisuudet. Laadukas takavaihtaja maksaa 35 €, vipu hiukan vähemmän (sis. vaijerin), pakka taakse on samaa suuruusluokkaa, ketjut 15 €. Ehkä eturataskin kannattaa vaihtaa, mutta senkin hinta on noissa lukemissa. Nyt sinulla on voimansiirto kunnossa, ellet kaipaa eteen vaihtajaa.

Rullaavuus tulee renkaista ja kun laitat uudet huippuluokan ulkorenkaat yht. 60 € ja varmuuden vuoksi myös sisärenkaat 20 €, rullaa pyörä saman minkä uusikin. Toki jos kiekot on heikossa kunnossa ja epäilys keskiöiden nahkeudesta, voi nekin vaihtaa uusiin. Ilman hifistelyä arkipyörässä täysin toimivat maksaa 50-100 €/kpl.

Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että pyörä ei näytä kadulla erityisen houkuttelevalta, mutta on noilta osin ominaisuuksiltaan 1000 € hintaluokkaa vastaava. Homma edellyttää sen, että tilaat osat Saksasta ja teet työn itse. Todennäköisesti pitää hankkkia myös muutama työkalu, mutta ne ei mene hukkaan ja kun opettelee nuo asiat tekemään itse, jatkossa pyörän ylläpito on paljon mukavampaa, kun tuntee pyöränsä. Jonkun vaihtajan säädön voi silti teettää pyöräliikkeessä, maksaa pari kymppiä, ellei itse saa kohdilleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jepsos Katso viesti
    Noista tuo APEX-vaihdesysteemi on kai yksinkertaisin ja sikäli kestävin? Toisaalta onko järkeä ostaa gravel pyörää jos ei aja sorateitä.
    Ribble vaan hankintaan jos budjetti riittää, siinä on pyörää pitkälle. GX lite on mielestäni varsin hyvä alemman budjetin pyörä ja rengastilaakin näyttää olevan hyvin. Kona Rove melkein sama pyörä omasta mielestäni paremmalla ulkonäöllä. Ribblen hydraulijarrut ja Apex vaihteet on kyllä varmasti paremmat kuin Whiten 2x8 vaiheet ja mekaaniset jarrut.

”Sorapyörä” on tämän päivän hybridi eli jokapaikanhöylä. Ajoin juuri aamulla pääasiassa asfalttia gravel grinderilla töihin. Väärin ajettu!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Jos käyttö on otsikon mukaista arkikäyttöä, miettisin ihan ensimmäiseksi Crescentin mahdollisuudet. Laadukas takavaihtaja maksaa 35 €, vipu hiukan vähemmän (sis. vaijerin), pakka taakse on samaa suuruusluokkaa, ketjut 15 €. Ehkä eturataskin kannattaa vaihtaa, mutta senkin hinta on noissa lukemissa. Nyt sinulla on voimansiirto kunnossa, ellet kaipaa eteen vaihtajaa.

Rullaavuus tulee renkaista ja kun laitat uudet huippuluokan ulkorenkaat yht. 60 € ja varmuuden vuoksi myös sisärenkaat 20 €, rullaa pyörä saman minkä uusikin. Toki jos kiekot on heikossa kunnossa ja epäilys keskiöiden nahkeudesta, voi nekin vaihtaa uusiin. Ilman hifistelyä arkipyörässä täysin toimivat maksaa 50-100 €/kpl.

Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että pyörä ei näytä kadulla erityisen houkuttelevalta, mutta on noilta osin ominaisuuksiltaan 1000 € hintaluokkaa vastaava. Homma edellyttää sen, että tilaat osat Saksasta ja teet työn itse. Todennäköisesti pitää hankkkia myös muutama työkalu, mutta ne ei mene hukkaan ja kun opettelee nuo asiat tekemään itse, jatkossa pyörän ylläpito on paljon mukavampaa, kun tuntee pyöränsä. Jonkun vaihtajan säädön voi silti teettää pyöräliikkeessä, maksaa pari kymppiä, ellei itse saa kohdilleen.
    Selitin vähän huonosti tossa, eli crescentistä hajosi aiemmin napa niin, että se lohkesi ja kolme pinnan reikää lähti veks. Oli siis sen crescentin originaali kiekko se. Laitoin korvaavaksi kiekoksi taakse kiekon 80-luvun maantiepyörästä niin, että 130mm väliin lisättiin vielä 5mm lisää rikoilla, että se menee siihen 135mm maastopyörän takahaarukan väliin. Tuo 80-luvun maantiepyörä oli siis hetken mulla ajossa mutta se hajotettiin niin sillä ei voi enää ajaa. Tai siitä molemmat haarukat taitettiin vinoon. Eli siis yhteensopivuus sen maantiepyörän vaihteiden kanssa ei ole juuri oikein crescentin kanssa käsittääkseni, kuitenkin ainakin yksi vaihde toimii. Tässä vaiheessa crescentillä ei tehnyt mieli ajaa ja kävin kyllä kyselemässä liikeistä korjausta ja annettiin ymmärtää, että pyörä vaihtoon. Lähinnä tuosta olen miettinyt, josko siitä voisi tehdä sellaisen fiksimaasturin joskus, kun on innostusta ja 135mm akselilla oleva takakiekko.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •