Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
Luultavasti Gretan toiminta on vähentänyt maapallon päästöjä monta kertaluokkaa eli esim. tuhatkertaisesti tai luultavasti huomattavasti enemmän kuin mitä ne itse on aiheuttaneet. Jos Greta olisi kotona se vaikuttaisi ehkä yhteen Miljardisosaan pallon päästöistä. On tainnut tehdä enemmän ilmaston hyväksi kuin kukaan.
Samalla logiikalla voisin itse lennellä joka päivä maailman ympäri. Sen verran paljon on tullut välilisesti vaikutettua energian kulutuksen vähenemiseen.

Näitten meuhkaavien ja koulusta pinnaavien teinien suurin ongelma on siinä, että he vaativat muita tekemään, mutta eivät ole itse valmiita tekemään mitään.

Tämä on malliesimerkki, jos olisi suuripäästöisen huvipurjehduksen sijaan valinnut normaalipäästöisen tai vähäpäästöisen tavan matkustaa, niin viesti maailmalle oli olisi ollut selvempi.

Nyt erityisesti nuoret joiden kanssa olen keskustellut aiheesta näkevät ko. toiminnan esimerkkinä, jossa meidän ei tarvitse tehdä kunhat muut tekee. Voimme jatkaa rauhassa kulutusjuhlaa, kunhan aikuiset vähentää päästöjä.

Mitä luulet kummalla on enemmän vaikutusta sillä, että joku pihtiputaan mummo ajetaan pois kotitalostaan "vähäpäästöisempään" kerrostaloon vai sillä, että nuoret opettelisivat itse vähäpäästöisen elämäntavan ja noudattaisivat sitä?

Toisen päästöt lakkaa joka tapauksessa keskimäärin paljon aikaisemmin, kun elämä saavuttaa päätepisteensä.

Tärkeintä olisi opettaa lapset ja nuoret vähäpäästöiseen elämäntapaan.

Sitä ei ole julkisuushakuiset elämyspurjehdukset kalliilla kilpaveneillä, joissa lennätetään tukijoukkoja ja miehistöä edestakaisin Atlantin yli, sitä ei ole älykännykän vaihtaminen joka vuosi uuteen, sitä ei ole jatkuva krääsän netti ostaminen pikku paketti kerrallaan toiselta puolelta maapalloa, sitä ei ole suurten valtavia roskavuoria jälkeenjättäviin tapahtumiin osallistuminen, sitä ei ole jatkuva ulkomaanmatkailu tai laivaristeilyillä käynti....

Tämän lapsukaisen toiminta vahvistaa esimerkillään ja puheillaan juuri tuon jälkimmäisen elämäntavan oikeutusta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/...a-798288aaf9d2

Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen onnistuu vain, jos nuoret kieltäytyvät aikuistuessaan ostamasta autoja, joita ei ole valmistettu fossiilittomasta eli hiilipäästövapaasta teräksestä.
Asian ytimessä, mutta paljon voisivat tehdä jo nyt.