Materiaaliltaan kestävät, mutta samalla hengittävät, softcell ei ole paras materiaali metsään, vaikka muuten toimiikin hyvin. Samoin itse en kauheasti tykkää näistä vedenpitävistä asusteista, koska ne eivät hengitä mun käytössä tarpeeksi.
Väljähkö mitoitus, joka mahdollistaa hyvän liikkuvuuden, mutta ei kuitenkaan liian väljä, jolloin vaate ei tartu kovin helposti oksiin ja risuihin. Mitoituksesta vielä sen verran, että se voi olla reilumpi kuin maantiepyöräilyvaatteissa, jotka tuntuvat olevan pääosin suunniteltu kuivan kesän kärpille.
Taskut tulisi olla vetoketjullisia, että ne kamat on siellä taskussa vielä kaatumisen jälkeenkin.
Jos takissa huppu, niin sen tulisi olla irroitettava. Eikä missään tapauksessa sellainen, että se rullataan kauluksen sisään jos sitä ei käytetä. Lyhytniskaisella se on ehdoton hankkimisen este, kun sitten se kääryle niskassa ottaa kypärään kiinni.
Shortsit sellaiset, että niiden kanssa voi käyttää suojia. Eli lahkeensuut riittävän väljät.
Polvet, olkapäät, kyynärpäät. Itse tosin pyrin pitämään näin kylmänä aikana suojia (polvi- ja kyynärsuojia) varusteiden päällä, en alla. Lähinnä siksi, että se suoja kestää pannutusta paremmin kuin sadanviidenkympin takki. Pehmustetut housut alla, mutta en kaipaa maastohousuihin pehmusteita, vaan käytän erillisiä alusbibsejä, jotka olen todennut itselleni sopivimmaksi ratkaisuksi.2. Mitkä kohdat kehosta ovat eniten koetuksella? (Käytätkö kypärän lisäksi muuta suojausta esim. polvisuojia, pehmustettuja housuja..?)
Kuoritakki, juomarakko, känny, avaimet, ylimääräinen työkalu. Proteiinipatukka tai kaksi joskus. Välillä lukko ja vaijeri, mutta metsässä ei tuota tarvetta ole. Jos juomarakkoa ei jaksa raahata, niin olisi hyvä, jos mukana saisi kulkemaan juomapullon, niin että sen saa käsiinsä repusta ilman repun irroittamista (eli puteli olisi jossain sivutaskussa tms). Myös proteiinipatukoille sellaiset taskut joihin pääsee ilman että reppua pitää ottaa pois.3. Kulkeeko reppu pyöräillessä mukana? Jos kulkee, niin mitkä ovat ne välttämättömät varusteet, jotka sinne on mahduttava?
USWEn (patentoimasta?) viillekeratkaisusta kannattaa myös katsoa mallia: siinä yhdellä lukolla hoituu niin olkahihnat kuin lantiovyökin.
Värillä ei ole väliä, kunhan se on musta. Heijastinelementtejä voi kyllä olla. Jonkun näköinen punainen led-nauha taakse korvaamaan takavaloa näin pimeänä aikana... miksei led-nauhat tms. voisi olla hihoissakin...4. Sana vapaa. Mitä parannettavaa ylipäänsä maastopyöräilyvaatteissa olisi? Toivoisitko enemmän hengittävyyttä tai suojaavuutta tai jotain muuta jollekin tietylle alueelle kroppaa? Entä onko vaatteiden ulkonäöllä väliä? Kaikki hullutkin ideat siitä, kuinka maastopyöräilyvaatteista tulisi vielä parempia, saa heittää kehiin.
---
Noin yleisesti ottaen kannattaa varmaan mennä johonkin pyöräliikkeeseen ja katsoa Enduran, Goren, Foxin, Leatt:in, ym. vaatteita. Mitä ominaisuuksia niissä on painotettu.

Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit