HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 160 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 60 110 150 158 159 160 161 162 170 210 260 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.771 - 4.800 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #4771
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Eihän esittelemäni jako - jota toki pidän ehdottoman välttämättömänä - mitenkään liity siihen miten ajaja pukeutuu!

    SPD-klossit on jo aikoja sitten hyväksytty - sitä mitenkään peittelemättä - myös puhtaaseen maantiekäyttöön.


    PS Maantiepyöräilystä, maantiepyöräilijöistä ja siitä mitä maantiepyöräilijät muista pyöräilijöistä ajattelevat tai tykkäävät on mitä merkillisimpiä käsityksiä nimenomaan niiden keskuudessa jotka itse eivät maantiepyöräilyä ole koskaan (tai aikapäiviin) harrastaneet.

  2. #4772
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    SPD-klossit on jo aikoja sitten hyväksytty - sitä mitenkään peittelemättä - myös puhtaaseen maantiekäyttöön.
    Eivät todellakaan ole, rule #34: https://www.velominati.com/

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Minusta on tullut aika sille että gravel-pyörät jaetaan kahteen eri luokkaan eikä niistä enää puhuta samaan hengenvetoon:

    (1) ne jotka toteuttavat alkuperäistä ideaa eli maantiepyörien käyttöalueen laajentamista ensisijaisesti mahdollistamalla suuremman rengasleveyden, mutta pitäytyvät muuten maantiepyörämäisyydessä samaan tapaan kuin cyclocrosspyörätkin sen tekevät eli tietyt muutokset geometriaan ovat täysin hyväksyttäviä ja asiaankuuluvia, mutta vain ne.
    Minä kun luulin että GG:n alkuperäinen idea oli päällystämättömillä teillä ajaminen kalustolla, mikä ei ole minkään (esim UCI) säännöstön rajoitteiden alaisena ja sitä kautta kalusto saa kehittyä tarkoitukseen parhaiten sopivana. Mutta nähtävästi ei, jos GG ei ole kiinnitetty UCI-alaiseen cyclocrossiin, niin UCI-alaiseen maantiepyöräilyyn sitten...

  3. #4773
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Viittaan toteamukseeni maantiepyöräilyä harrastamattomien - tyystin tietämättäni sitä ja piittaamattani siitä kuuluuko ealex tähän ryhmään - merkillisistä käsityksistä. Velominatin säännöt ovat vähän niin kuin Vatikaanin kirkolliskokouksen ja paavin hyväksymät dekreetit: ei niillä ole minkäänlaista merkitystä valtaosalle kristityistä eikä ihan aina katolilaisillekaan sitä merkitystä minkä ulkopuoliset saattavat luulla niillä olevan.

    Ja sen UCI:n voit laittaa säännöstöineen takaisin housuihisi tai mistä otitkin. Tyypillistä ulkopuolisten meininkiä kuvitella että jossain asiassa on kyse säännöistä tai että asiaa, senn syntyä. kehitystä ja olemusta voisi ymmärtää joidenkin, yleensä asiaan mitenkään kuulumattomien, sääntöjen tai siis tässä tapauksessa sen perusteella etteivät ne ole asiaa sitovia - tuntematta juuri lainkaan asian taustoja tai historiaa.

    Lopuksi täytyy näköjään huomauttaa vielä erikseen että esittelemäni jako ei mitenkään kiellä eikä estä kaluston kehittymistä mihinkään suuntaan. Se vaatii ainoastaan sen tunnustamisen että jossain vaiheessa ollaan edetty sen verran kauas maantiepyörästä ja maantiepyöräilyllisyydestä että tosiasiat on tunnustettava. (Jos haluat, voit kaivaa esiin jonkinlaisen analogian esimerkiksi urheiluautojen puolelta, luulisin?)

  4. #4774
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Maantiepyöräilystä, maantiepyöräilijöistä ja siitä mitä maantiepyöräilijät muista pyöräilijöistä ajattelevat tai tykkäävät on mitä merkillisimpiä käsityksiä nimenomaan niiden keskuudessa jotka itse eivät maantiepyöräilyä ole koskaan (tai aikapäiviin) harrastaneet.
    Ainahan kaikki hieman outo ja itselle vieras kiinnostaa ja siitä tulee luotua mielikuvia, jotka vahvistavat omaa, jo aikapäiviä sitten lukittua näkemystä.

  5. #4775
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Jos gg:tä halutaan määritellä näin tarkasti, pitääkö perustaa erikseen topicit mm. all-road- (esim. Salsa Journeyman), endurance road- (Salsa Warroad), drop bar adventure- (Kona Libre) ja all terrain drop bar (Kona Sutra) -pyörille? Yritän tällä havainnollistaa sitä, että monella pyörävalmistajalla gravel tai gravel grinder ei ole pyörien kategoria tai määrittävä termi. Jos fillarifoorumilla keksitään gg:lle jokin määritelmä, ei se ole voimassa muualla kuin fillarifoorumilla. Kyllä sinne sorallekin kaikenlaisia pyöriä mahtuu.

  6. #4776
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Itse ainakin liputan suvaitsevuuden puolesta. Silti täytyy muistaa, että gravelia voi ajaa melkein millä tahansa pyörällä, mutta mikä tahansa pyörä ei ole gravel-pyörä. Selkeä jako voisi olla puhua graveleista silloin, kun kyse on soratiekelpoisista maantiepyöristä. Silloin asfalttipyörät ja maasturit pysyy omissa lokeroissaan, samoin hybridit. Rajatapauksissa, kuten maantiepyörä 32 mm renkailla, ei sitten kannata alkaa halkoa hiuksia.

  7. #4777
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    ^ Omiin korviin tuo maantiesorapyörä -kategoriointi ei ole kovinkaan suvaitsevainen. Enemmänkin tuo haiskahtaa cyclocrossilta. Miksi ja mitä tarkoitusta varten noita pitäisi johonkin tiettyyn muottiin tunkea?

  8. #4778
    K.Kuronen Guest
    Eihän tässä ketjussa keskustella soralla ajamisesta, vaan erikoistuneista gg-pyöristä. Järjestetyt tapahtumat taas ovat aihe erikseen ja niissä ajetaan monissa kirjavalla kalustolla. Ja se, millä joku soralla omaksi ilokseen ajelee ei pitäisi ketään häiritä.

    Mielestäni maastopyörä ei muutu erikoistuneeksi gg-pyöräksi, vaikka poikkeasi soralletielle. Eikä läskikään, vaikka niilläkin gg-tapahtumissa ajetaan.

  9. #4779
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kaikkihan täällä kirjoittaa ainakin jotakin asiaa, toivon ettei tinka liian kuumaksi mene nimimerkillä soratieajoa sitten 1964. Kalusto on muuttunut hieman...
    Ettei pilata hyvää säiettä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #4780
    F. Kotlerburg Guest
    Suomeen pitäisi perustaa soratieviranomainen, joka valvoisi ettei siellä soralla vaan grindata vääränlaisilla pyörillä.

  11. #4781
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Kaupallisessa mielessä gravel-pyörä on (tällä hetkellä) kaiketi jotakuinkin droppitankoinen pyörä, johon mahtuu vähintään n. 40 mm renkaat ja jossa on ainakin mainostekstien mukaan maantiepyörää tai cyclocrossaria vakaampi geometria, vähintään levyjarrut ja läpiakselit, yleensä slouppaava runko ja ehkä myös hissitolppa. Nythän se menee sitten niin, että jos tätä pidetään foorumimääritelmänä, luovutetaan UCI-rooli sääntöjen määrittelijänä noille kaupallisille toimijoille. Enkä mä nyt ole ihan varma, että meneekö se oikein noinkaan.

    Mites sitten sellaiset pyörät, jotka eivät ole niin kaupallisia tai ainakaan niin tehdastekoisesti kaupallisia? Esimerkiksi nämäkö on jotain sellaisia pyöriä, joita ei pidetä fillarifoorumimäärittelyn mukaisina gravelpyörinä. Miksi? Tai jos vain jompi kumpi on, niin miksi toinen ei?



    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #4782
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    En tiedä mistään mitään, mutta kivan näköiset nuo laihat 6800 Ultegran kammet lobsterissa
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  13. #4783
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Alaska
    Viestit
    21
    Onnex mä saan ja voin ajaa ihan millä vaan ja ihan missä vaan ja se on kaikenlisäks ihan oikein

  14. #4784
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kaupallisessa mielessä gravel-pyörä on (tällä hetkellä) kaiketi jotakuinkin droppitankoinen pyörä, johon mahtuu vähintään n. 40 mm renkaat ja jossa on ainakin mainostekstien mukaan maantiepyörää tai cyclocrossaria vakaampi geometria, vähintään levyjarrut ja läpiakselit, yleensä slouppaava runko ja ehkä myös hissitolppa. Nythän se menee sitten niin, että jos tätä pidetään foorumimääritelmänä, luovutetaan UCI-rooli sääntöjen määrittelijänä noille kaupallisille toimijoille. Enkä mä nyt ole ihan varma, että meneekö se oikein noinkaan.

    Mites sitten sellaiset pyörät, jotka eivät ole niin kaupallisia tai ainakaan niin tehdastekoisesti kaupallisia? Esimerkiksi nämäkö on jotain sellaisia pyöriä, joita ei pidetä fillarifoorumimäärittelyn mukaisina gravelpyörinä. Miksi? Tai jos vain jompi kumpi on, niin miksi toinen ei?
    Kumpikin, jos kasaajalla on ollut kirkkaana (tai vähän sumeanakin) mielessä sorapyöräily. Lopputulokseen vaikuttaa sitten pyörän suunnittelijan lähestymiskulma aiheeseen.

  15. #4785
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Tuo suoratankonen on vaan laiha maasturi.

  16. #4786
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Tuo suoratankonen on vaan laiha maasturi.
    Eli hybridi?

  17. #4787
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mites sitten sellaiset pyörät, jotka eivät ole niin kaupallisia tai ainakaan niin tehdastekoisesti kaupallisia?
    Ihan nyt oikeasti. Jos joku tekee ja myy fillareita tai runkoja niin on se on kaupallista aina. Oli sitten kuinka tahansa ihqu-autotalli brändi kyseessä.

  18. #4788
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Google antaa nämä osumat, pitää olla tarkkana millainen Gravel-pyörä on.

    https://www.google.fi/search?q=flat+...w=1260&bih=879

    https://www.google.fi/search?biw=126...4dUDCAc&uact=5

    Voiko flat bar gravel -pyörään vaihtaa geometrian puolesta käyrät sarvet?

    Tähän voi hyvinkin:
    https://www.wiggle.co.uk/orro-terra-...105-2019-bike/

    Tähän ei:
    https://salsacycles.com/bikes/journe...bar_claris_650

  19. #4789
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    ^^ Juu ihan oikeasti ja senpä takia kirjoitinkin "tehdastekoisesti kaupallisia". On niissä iso ero. Toinen tekee fillareita periaatteella, että mulla olis nyt sulle tässä tämmöinen fillari. Osta se, koska se on se, mitä tarvitset. Toiselta asiakas tulee kysymään, että tarvitsisin tällaisen fillarin, tekisitkö sen minulle, koska en itse osaa. Joskus lopputulos voi molemmissa tapauksissa olla hyvinkin samanlainen, joskus ei. Siitä esimerkkinä pari ylläolevaa, joista alempi ei ole edes kaupallinen, koska se on kyseisen runkomaakarin itselleen tekemä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #4790
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.146
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Voiko flat bar gravel -pyörään vaihtaa geometrian puolesta käyrät sarvet?
    Jos flat bar -maantiepyörään voi niin siinä tapauksessa kyllä. Edellyttäen että kumpiakin sellaisia on olemassa.

    Combining city riding sensibilities with an adventurous streak, Orro's TERRA GRAVEL Flatbar 105 is an agile and versatile urban bike.
    Hybridi, ei gg.


  21. #4791
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padex Katso viesti
    Google antaa nämä osumat, pitää olla tarkkana millainen Gravel-pyörä on.
    Niin...jos evoluution pääasialllinen tavoite on maksimoida tehokkuutta, niin eikö sähkömoottorilla varustettu gg-pyörä ole silloin evoluution kärjessä ja ilman sähköavustusta graveloiminen ole erityisen luddiittia. Hiilikuidun, ylikokoemäputkien, läpiakseleiden, levyjarrujen jne. tehokkuutta lisäävä vaikutus on todella marginaalinen verrattuna siihen, mitä sähkömoottorilla saa aikaiseksi.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #4792
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Toi Pinarello on erittäin ns. yrjis riippumatta siitä minkä genren pyörä se on. Toivon mukaan suunnittelija on saanut potkut
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #4793
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.146
    Ja sähköpyöräkeskustelut sähköpyöräalueelle. Pliide.


  24. #4794
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ja sähköpyöräkeskustelut sähköpyöräalueelle. Pliide.
    Sähköpyöräilystä puhuminen on niin ihanan jännittävää ja älyllisesti palkitsevaa että rohkenen olla eri mieltä!! ...Öö not
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  25. #4795
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    ^ ja ^^ luddiitit!

    Kuusi vuotta sitten, tän ketjun aloittamisen aikoihin gg-proto näytti tältä. Kun miettii, mitä vauhtia gg-evoluutio on edennyt sen jälkeen, kun gg-pyörä kaupallistui ja mitä vauhtia sähköpyöräbuumi on levinnyt varsinkin Euroopassa, niin en välttämättä ihmettelisi, että kuuden vuoden kuluttua enemmistö myytävistä gg-pyöristä olisi sähköistettyjä ja sähköistämättömistä haaveilisi enää muutaman menneisyyden ihanteista väkisin kiinni pitävän setämieshenkisen toisinajattelijan vähemmistö fillarifoorumilla.

    Ps. Jos Pinarello on yrjis, niin poikkeaako se väristystä lukuunottamatta mitenkään oleellisesti esim. tästä?

    Pps. Ja siis minähän tulen itse kuulumaan tuohon toisinajattelijoiden joukkoon ainakin niin kauan kuin fillari kulkee omin voimin edes jollain tapaa. Sen jälkeen kaikki mahdollinen tekninen apu on tervetullutta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #4796
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ps. Jos Pinarello on yrjis, niin poikkeaako se väristystä lukuunottamatta mitenkään oleellisesti esim. tästä?
    Niin... Ehkä ajan itsekin yrjiksellä. Mutta on Exploro silti hyvä pyörä, paras mitä ikinä olen omistanut. No okei, Rotwildin maasturi on itseasiassa myös erittäin hyvä, mutta molempi parempi
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  27. #4797
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ps. Jos Pinarello on yrjis, niin poikkeaako se väristystä lukuunottamatta mitenkään oleellisesti esim. tästä?
    Sähköyliherkät saavat oireita jo pelkästä kuvasta...

  28. #4798
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Mutta on Exploro silti hyvä pyörä, paras mitä ikinä olen omistanut.
    Mutta silti et voi väittää, etteikö se sun duunimatkailu länsiväylän varren ikuisessa vastatuulessa olisi vieläkin tehokkaampaa Pinarellolla. Kuus vuotta sitten enemmistö pyöräilijöistä olisi pitänyt Exploron näköistä pyörää yrjiksenä. Ehkä kuuden vuoden päästä sähköpyöräily on ihan yhtä ok kuin Exploron näköiset pyörät tänään.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #4799
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.252
    Joo mutta rehellisesti olen pahoillani, että toin sähköpyörät tähän keskusteluun.... Eli lopetetaan tähän.

    Mitä suoratankkoisen gg-pyörän potentiaaliin tulee, niin nyt muutaman viikon Rollaattori-kokemuksella (unohdetaan tässä yhteydessä se, että se on fiksi) seuraavanlaisia huomioita:
    -Putkelta ylämäkiin polkeminen tehostuu, kun on enemmän vipuvartta ja apinaote tuntuu ehkä myös paremmalta ylämäkeen runtatessa.
    -Alamäkien ajaminen on hallittavampaa.
    -Jarrujen tehokkuutta on täällä pidetty erityisen tärkeänä asiana ja suoratankoisessa pyörässä jarrutusote on tehokkaampi kuin droppitankopyörässä millään otteella. Vaihdoin TRP:n mini-V:n varastosta kaivetun cantin tilalle ja se yhdistettynä Saltin BMX-jarrukahvaan tuottaa tehokkaampaa jarruttamista kuin mitä saa aikaiseksi Force-hydroilla ja 140 mm levyllä (ainoa droppihydro, millä olen ajanut yhtään enemmän)
    -Hengitys tehostuu, kun rintakehä on enemmän auki, kuten jäsen fob mainitsi. Vaikka Rollaattorin tanko ei ole kuin 60 cm leveä, eron huomaa.

    Summa summarum, esim. Fiskars GG:n kaltaiseen gravel-kisaan, jossa ajetaan iso osa ajasta ajetaan joko ylä- tai alamäkeen, voisin hyvinkin kuvitella matalalla etupäällä varustetun ja suoratankoisen pyörän droppitankopyörää nopeammaksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #4800
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mutta silti et voi väittää, etteikö se sun duunimatkailu länsiväylän varren ikuisessa vastatuulessa olisi vieläkin tehokkaampaa Pinarellolla. Kuus vuotta sitten enemmistä pyöräilijöistä olisi pitänyt Exploron näköistä pyörää yrjiksenä. Ehkä kuuden vuoden päästä sähköpyöräily on ihan yhtä ok kuin Exploron näköiset pyörät tänään.
    Tämmöinen abstraktiotasoltaan kilometrien korkeudessa huiteleva relativismi, tai miksi sitä haluaakaan kutsua, valitettavasti alustavasti on ikävystyttävää jo noin 5 sekunnin ajatuskulun jälkeen, joten tyydyn toteamaan, että varmasti näin on ehkä tai sitten ei. Mä vaan ajan milloin milläkin pyörällä, ilman että se olisi mikään manifesti tai liittyisi mitenkään kenenkään toisen pyöräilyihin nyt tai ennen, alustasta tai sen puutteesta riippumatta. Enemmistö tai vähemmistö markkinavoimien ahdistavassa puristuksessa saa olla rauhassa sitä mieltä mitä on
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •