Kaupallisessa mielessä gravel-pyörä on (tällä hetkellä) kaiketi jotakuinkin droppitankoinen pyörä, johon mahtuu vähintään n. 40 mm renkaat ja jossa on ainakin mainostekstien mukaan maantiepyörää tai cyclocrossaria vakaampi geometria, vähintään levyjarrut ja läpiakselit, yleensä slouppaava runko ja ehkä myös hissitolppa. Nythän se menee sitten niin, että jos tätä pidetään foorumimääritelmänä, luovutetaan UCI-rooli sääntöjen määrittelijänä noille kaupallisille toimijoille. Enkä mä nyt ole ihan varma, että meneekö se oikein noinkaan.
Mites sitten sellaiset pyörät, jotka eivät ole niin kaupallisia tai ainakaan niin tehdastekoisesti kaupallisia? Esimerkiksi nämäkö on jotain sellaisia pyöriä, joita ei pidetä fillarifoorumimäärittelyn mukaisina gravelpyörinä. Miksi? Tai jos vain jompi kumpi on, niin miksi toinen ei?

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit