ElectrobikeAjopyoraLostInLaplandCanyonGiant
Sivu 41 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

Sitä olen ihmetellyt, kun offsetissa olevia vanteita on niin vähän tarjolla. Niillähän takakiekon vetopuoli tulee paremmin. Ryden offsetkiekot hiljan rakensin, Velocityllä on myös.

DT:n RR 411 on ihan mainio kehä, josta on takakiekkoon saatavilla epäsymmetrinen versio. Mulla on reissupyörässä noista rakennetut kiekot, jotka painaa 1380 grammaa ja ovat olleet täysin huolettomat. Sisäleveys on 18 mm ja toimivat kivasti myös vähän leveämmillä renkailla.

Lukitenippelit ovat mun mielestä lähinnä turhia jos osat vain ovat kunnollisia ja pinnat on vedetty tasaisesti riittävän kireälle. Jos kiekossa on ohentamattomat pinnat, löysä kehä ja jännitykset miten sattuu, lukite voi auttaa kiekkoa pysymään suorana. Hyvin rakennettu kiekko pysyy suorana olkoon kierteissä mitä tahansa, mutta varsinkin ohuilla pinnoilla kasaaminen on helpompaa jos kierteissä on rasvaa.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Lukitenippeleihin en ole lähtenyt minäkään. Kireälle olen laittanut. Mittaria ei ole, mutta ei ole poksahtanut. Parissa vuodessa olen kasannut 26 kiekkoa, kaikenlaisia omia säätöjä olen tehnyt mm. eri puolilla 2 ristiin ja 3 ristiin sen mukaan miten pinnoja on ollut saatavilla. Ainoat ongelmat ikinä oli muinoin, kun takakiekko alkoi hajota huitsin Vihdissä. Sen oli rakentanut erittäin kokenut kiekontekijä, ei ollut laittanut CX Ray-pinnoja riittävän kireälle. Luin jostain että ne vaativat 30 % normaalia suuremman kireyden. Koskenee kaikkia litteitä pinnoja.

Rear Wheel34,90MS326322134,90stck11Nabe VR Novatec D041SB IS sw 32L 100 #32622276,902116000109176,90Stck12Felge DT RR 411 Asym. VB sw 32L 28" HR622 x 18mm32,002310010300321,00stck13Speiche DT Revolution sw 2.0/1.5/2.016,002316010600320,50stck14Nippel DT Messing ProHead 2.0 x 14 sw25,009014000009125,0015Frachtkosten Händler LRS/KartonFinnland/Schweden
    Sain tommoisen tarjouksen saksanmaalta . Tubelesskelpoinen kiekko ja etunapa levyjarrun hyväksyvä ynnä vanne vannejarrukelpoinen oli mun tilaus.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Vaan oliko tää DT Swiss RR 411 Asymmetric Road Rim - sittenkään tubelesskelpoinen???

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vaan oliko tää DT Swiss RR 411 Asymmetric Road Rim - sittenkään tubelesskelpoinen???
    On. Valmistajan sivuillakin on mainittu optioina:
    - Tubeless tape 21 mm
    - Tubeless valve road 32 mm

Rakensin kiekot noilla vanteilla (levyjarruversio ilman vannejarrupintaa) noin kuukausi sitten, mutta en ole päässyt testaamaan vielä, koska uusi CX-runko ei ole vielä saapunut. Halusin kokeilla epäsymmetrisiä vanteita siinä toivossa, että NDS-pinnoihin saisi tavallista paremman jännityksen. Olen rakentanut muutaman kiekkoparin ja tämä viimeisin pari noilla RR411db-vanteilla oli kyllä mielestäni helpoin.

Front WheelMS326322134,9034,90stck1151Nabe VR Novatec D041SB IS sw 32L 100 #3262222116000109176,9076,90Stck1251Felge DT RR 411 Asym. VB sw 32L 28" HR622 x 18mm2310010300321,0032,00stck1351Speiche DT Revolution sw 2.0/1.5/2.02316010600320,5016,00stck1451Nippel DT Messing ProHead 2.0 x 14 sw9014000009125,0025,001551Frachtkosten Händler LRS/KartonFinnland/Schweden ja maksoin kun tilillä katetta oli. Jos ei mun kirjoittamana englanti kovin sujuvaa enää ole niinnei tää Poison-bikesin Hans-Wernerikään kummoinen ole. Taidan saada mitä halusin ja kohtuuhintaan. Jännitys vain jotta onko kiekonkasaaja ammattilainen.

En nyt oikein tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta menkööt.

Halvoista reilun 10tkm ajetuista hybridin kiekoista on perus kuppi/kartio-navat kuluneet väljiksi ja mietin jos kiekoille saisi lisämetrejä vaihtamalla pelkät navat. Pinnat ovat kaikki ehjiä ja kehät luotisuorat. Ebaysta näyttäisi saavan tismalleen samanlaisia napoja kuin alkuperäiset noin 35 eurolla kotiin tuotuna. Minkälainen homma tuo ensikertalaiselle olisi kasata kiekko käyttäen vanhoja pinnoja ja kehiä mutta uusilla navoilla? Menisikö tuo homma ihan "plug n play" vai jääkö mulla nyt jotain huomioimatta? Oon jokusen kieroon ajetun kiekon oikonut, mutta varsinaisesti alusta asti en ole ikinä rakentanut kiekkoa. Ei toisaalta olisi isot oppirahat, mutta reilulla satasella saa halpoja ajokuntoisia 29" kiekkosettejä saksasta, niin hirveästi ei viitsisi kuitenkaan rahaa noihin laittaa.

Navan vaihtoon ei taida olla sen kummempia työtä merkittävästi helpottavia kikkoja, eli vaatii olennaisesti alkupisteestä liikkeelle lähtemistä. Kannattaa lukea hyvät ohjeet ja lähteä rauhallisesti tekemään. Nippeliavain on ainoa välttämätön työkalu, rihtauspukista ja keskitystyökalusta on apua.

Vanteenhan voi vaihtaa helposti siten, että teippaa uuden vanteen vanhaan kiinni ja siirtää pinnat yksi kerrallaan vanteesta toiseen.

Jos napa on sama tai edes samoilla mitoilla, vanhat pinnat voi hyvin käyttää. Nippelit vaihtaisin uusiin sillä messinkinippelit on vain n. kymmenen euron menoerä. Pinnoista on helppo pyyhkäistä kierre puhtaaksi, nippeleistä ei. Pinnojen oikean jännityksen voit hakea korvakuulolta käyttämällä toista vanhaa kiekkoa ensin vertailukohtana.

Entä jos vaihtaa vain kuulat ja kartiot?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Entä jos vaihtaa vain kuulat ja kartiot?
    Takakiekossa oli jo pari vuotta sitten navassa väljää ja huolsin sen. Kartio ja kuulat oli jo silloin tosi härskissä kunnossa, kuulissa naarmuja ja toisen puolen kartiossa selkeä kulumaura, että meinasin ostaa suoraan uudet kiekot. Kupit näytti vielä kohtuullisen hyviltä silloin. Löin ne kuitenkin vielä uusilla vaseliineilla läjään ja kireälle. Hyvin noilla on arviolta 4-5 tonnia tultu, mutta nyt alkaa takanapa olla jo niin väljä ja rohiseva, että tuo kuppikin on varmaan aika tuhoutunut.

Etukiekossakin havaittavissa jurinaa, mutta ei vielä niin pahasti kuin takana.

Olisiko mahdollista vaihtaa kuulalaakeri, kartiot ja kuulakupit? osia Tuskinpa tuohon pyörään ovat keksineet omia mitoituksia, joten veikkaan, että kaupat ovat pullollaan kyseisiä vermeitä. Mikään napa ei väsy enempää kuin laakerit. Olen tosin nähnyt murtuneen navanreiänkin.

Jos pyörässä on levyjarrut ja näin kyljistä kulumattomat vanteet, niin uusien napojen laittaminen on hyvin mielekäs ratkaisu, motivoivakin, hyvä alotus kiekkojen kasaamiseen itse. Noin jotenkin oma alku tuohon homman tapahtui ja monia kiekkoja on tullut, joskus osittain kierrätysosin joskus kaikki uutta. Jos taas vannejarrullisesta kyse, vanteiden kyljet tarkistettava ettei työ mene hukkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Olisiko mahdollista vaihtaa kuulalaakeri, kartiot ja kuulakupit? osia Tuskinpa tuohon pyörään ovat keksineet omia mitoituksia, joten veikkaan, että kaupat ovat pullollaan kyseisiä vermeitä. Mikään napa ei väsy enempää kuin laakerit. Olen tosin nähnyt murtuneen navanreiänkin.
    Taitaa olla kuulakuppi yhtä puuta tuon navan kanssa. Tekemätön paikka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jos pyörässä on levyjarrut ja näin kyljistä kulumattomat vanteet, niin uusien napojen laittaminen on hyvin mielekäs ratkaisu, motivoivakin, hyvä alotus kiekkojen kasaamiseen itse. Noin jotenkin oma alku tuohon homman tapahtui ja monia kiekkoja on tullut, joskus osittain kierrätysosin joskus kaikki uutta. Jos taas vannejarrullisesta kyse, vanteiden kyljet tarkistettava ettei työ mene hukkaan.
    Jep levyjarrukiekko on kyseessä.

Hyvä, hommiin vaan.
    Napojen laakerit kestävät ns. isältä pojalle vähällä huollolla ja pienellä huolellisuudella, vaikka olisivat alle keskinkertaisia laadultaan. Uutena tarkistus ettei laakeri ole liian kireällä, kireys pilaa kalleimmankin lyhyessä ajassa, toinen pilaava tekijä on vesi laakereissa, etenkin pesuaineinen vesi tunkeutuu herkästi, muutoin perinteistä laakeria on vaikea pilata.
    Menestystä projektiin!

Weston Guest
    Huomasin tilattuani kehät, navat ja pinnat, että RF ilmoittaa ERD-mitan niin, että siitä uupuu 2x nippelin kannan korkeus. Jos korkeudeksi oletetaan 2mm, niin pinnat ovat nyt 2,6 mm liian lyhyet. Ei taida onnistua kasata kestävää kiekkoa noilla pinnoilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Weston Katso viesti
    Jos korkeudeksi oletetaan 2mm, niin pinnat ovat nyt 2,6 mm liian lyhyet.
    Jos laskit pinnojen pituudet 12 mm nippeleillä, voit hankkia pidemmät 14 mm tai 16 mm nippelit. Testasin eroa 12 mm ja 14 mm nippeleiden välillä (DT Swiss) ja 14 mm nippelillä saa 1 mm lisää pituutta pinnaan. Tosin 15 mm Squorx Pro Head nippeli taas vastaa klassista 12 mm nippeliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Weston Katso viesti
    Huomasin tilattuani kehät, navat ja pinnat, että RF ilmoittaa ERD-mitan niin, että siitä uupuu 2x nippelin kannan korkeus. Jos korkeudeksi oletetaan 2mm, niin pinnat ovat nyt 2,6 mm liian lyhyet. Ei taida onnistua kasata kestävää kiekkoa noilla pinnoilla?
    Jos ei kasausta estä, niin luultavasti ei mitään haittaa hitusen lyhyistä pinnoista, 2,6 mm jakautuu vielä kahtia käytännössä, omissa kasuksissani pinnat ovat olleet ns. vähän sinne päin, mitä laskuri on antanut. Kestävyys tässä ei ole huonompi kiekon eikä pinnojenkaan osalta, näin mielestäni.

Weston Guest
    No se olisi kyllä hieno homma, jos uskaltaa noilla kasata. Messinkinippelit näihin tulee, joten ovat alumiinisia kestävämmät. Nämä on nyt 290mm kun oikea pituus olisi 292,6mm eli 292mm/293mm. Nippelit 12mm. Pinnat Sapim Race.

Kasasin fatbike hiilarikiekon Dtswissin competition pinnoilla ja messinkinippeleillä. Usempaakin pinnojen laskentaohjelmaa käytin, mutta silti pinnat ovat tällä hetkellä täysin kiristetyssä kiekossa 1-3 mm nippelin uraa syvemmällä ja kierrettä on osassa pinnoista näkyvissä. Kestääkö kiekko ajoa vai tilaanko suosiolla uudet pinnat?

Nippelissä kovin kuorma kohdistuu siihen kannan tyveen ja sen kohdalle ylettyvä pinna tukee kierteen puolelta ja jakaa kuormaa muodonmuutosta vastaan.
    Lyhyemmässä nippelissä vajaa kierre voi myös lisätä jännitystä ja heikentää kestävyyttä, 12-milliset vaihtaisin pitempiin jos kierrettä käytössä vain 9mm.
    Messinkinippelien uskoisi kestävän. Alunippeleillä en ottaisi riskiä.
    Ohennettu Competition pinna pienentää myös sekin maksimivoimia.

ERD:ssä en älynnyt ottaa nippeliä huomioon vaan laskin vanteen erd:llä. Vaihtoehtona on nyt varmaan laittaa 16 mm nippelit tai sitten pidemmät pinnat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti thunder Katso viesti
    ERD:ssä en älynnyt ottaa nippeliä huomioon vaan laskin vanteen erd:llä. Vaihtoehtona on nyt varmaan laittaa 16 mm nippelit tai sitten pidemmät pinnat.
    Ihan en ymmärtänyt, jos pinna jää lyhyeksi miten se korjautuu nippeliä vaihtamalla? Itse ajattelen että pinnan pitää ylettyä kehän sisäpinnan tasolle minimissään, jos jää alle on pinna lyhyt.

Näinhän se on. Hommasin pidemmät pinnat ja kiekot on jo ajossa.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Ajatuksena olisi kasata / kasauttaa Mulefut 80SL kehästä ja Novatec D101SB navasta läskiin toinen etukiekko. Napa on uusi, kehä vanha mutta suora. Aiemmin en ole kiekkoja kasannut. Mussonin ohjeilla rohkeasti kokeilemaan vai suosiolla ammattilaiselle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rcta Katso viesti
    Ajatuksena olisi kasata / kasauttaa Mulefut 80SL kehästä ja Novatec D101SB navasta läskiin toinen etukiekko. Napa on uusi, kehä vanha mutta suora. Aiemmin en ole kiekkoja kasannut. Mussonin ohjeilla rohkeasti kokeilemaan vai suosiolla ammattilaiselle?
    Ehdottomasti kannattaa opetella tekee se kiekko itse jos se kiinnostaa. Jos eka kiekko niin ei kannata tehdä kiireessä vaan sit kun on reilusti aikaa. YouTubessa monia hyviä videoita kiekon kasaamisesta. Tosin läskin rengas ei ehkä ole sieltä helpoimmasta päästä kun ne kevennysreiät tekee vähän kinkkisyyttä.

Kiinnostaa se tässä vaiheessa, lopputulos voi hyvin olla jotain ihan muuta. Kokeilin DT Swissin laskuria, joka kertoi pinnan pituudeksi 267mm täältä löytyneillä tiedoilla laskettuna. Kehän ERD 551 ja Rim Center Offset 19mm (onko tällä vaikutusta pinnojen pituuteen?).
    Oisko esim. DT Swissin Champion passeli pinna? Tai Competition? Messinkinippelit ilmeisesti parempi vaihtoehto? Niitäkin näköjään eri pituisia.

En tiedä tuosta offsetlukemasta, jos rakennat normaalisti ilman offsettiä - offset tarkoittaa molempien puolien pinnojen laittamista samalle puolelle tuossahan on kahdet reiät. Olen rakentanut Mulefutin takakiekon Hopen navalla, jossa on kai 1mm pienempi pcd kuin tuossa Novatecin navassa. Olen kirjoittanut ylös ihannepituudeksi 269 + 267, mikä ei ollut tismalleen se mitä käytin. Parittomia pituuksia on vaikea löytää niin 268 on varmasti lähellä. Tosin kun etuakseli on kapeampi niin 266 on mahdollinen. Lähtökohtana normaalisti 12mm nippelit, mun laskurit ei edes ota huomioon nippelin pituutta.

Läskiin messinkinippelit tuntuvat luontevilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rcta Katso viesti
    Oisko esim. DT Swissin Champion passeli pinna? Tai Competition? Messinkinippelit ilmeisesti parempi vaihtoehto? Niitäkin näköjään eri pituisia.
    Champion on ohentamaton, Competition ohennettu. Competitionista tulee sekä vahvempi että kevyempi kiekko hyvin pienellä lisähinnalla, eli kannattaa käyttää mielummin niitä.

Normaalilla 12 mm nippeleillä pärjää melkein aina. Ainoa tilanne jossa ei pärjää on kehä, jossa nippeli lepää syvällä vanteessa, ja 12 mm nippelin nelikulmaiset pinnat ei tule kehästä ulos niin paljon, että niistä saisi pinna-avaimella kiinni. Näitä ei mun mielestä enää ole hirveästi, mutta aikaisemmin varsinkin syvemmissä alumiinivanteissa oli jonkin verran:

Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Laitoin laskuriin vielä Hopen 135mm ja 190mm navat. Eteen menisi 1,5 ja 3mm lyhyemmät kuin taakse. Kun vähennetään noista mun ideaalipituuksista taakse, mennään pituuteen 266.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •