FanticLostInLaplandGiantVelobeElectrobikeAlltricks
Sivu 47 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 57 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

  1. #1381
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Voisiko vaikka vilkauttaa pitkiä? Se yläviistoon osoittava hajavalo on tarpeellinen, kun ajaa polulla tai paikassa, jossa oksia tai muuta voi tulla silmille.
    Niin on, mutta se ei silti tarkoita, että sitä saisi käyttää liikenteen seassa.

    En tiedä mikä tässäkin on taas niin vaikeaa. Itse napsautan kattovalon siirtymille pois päältä ja tankovalonkin usein pienimmälle moodille. Häikäiseminen on yksiselitteisesti kielletty. Ei väliä, vaikka olisi menossa sukeltamaan, että tarttee siksi päähän sen kirkkaan lampun.

    38 §

    Valojen virheellisen käytön kielto

    Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

  2. #1382
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Mikä liikennesääntö sallii pyöräilijälle muiden liikkujien sokaisun? Noissa tehokkaimmissa fillarilampuissa tuntuu olevan tehoja vähintään sama kuin auton pitkissä valoissa, eikä niitä suitsi mikään lainsäädäntö, edes nk lyhyiden valojen käyttöä pyörältä ei taideta edellyttää kohtaamistilanteissa.
    Silkkaa valoväkivaltaa, ja pyörätiellä todellakin ihan tarpeetonta. Vähän muidenkin tienkäyttäjien huomioimista kiitos. Sama niitten vilkkuvalojen kanssa.
    Lisäksi toi suuntamerkin näyttö käännyttäessä olisi tosi hyödyllinen tieto perässä ajavalle, ehkä ohittamista suunnittelevalle...

  3. #1383
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, mutta paljon auttaa jo se, ettei nyt ylipäätään lähde ohittamaan risteysalueella.

  4. #1384
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, mutta paljon auttaa jo se, ettei nyt ylipäätään lähde ohittamaan risteysalueella.
    Äkkinäinen ja odottamaton kääntyminen suoraan eteen aiheuttaa usein ongelmia takana ajaneelle vaikkei tämä olisi edes "lähtenyt ohittamaan" vaan vasta "ehkä ohittamista suunnittelevalle" (kuten tempokisu kirjoitti). Siihen voi riittää jo kääntymistä mahdollisesti edeltävä jarrutus.

    Tässä lienee syytä todeta että tempokisu mitä ilmeisemmin laajensi keskustelun koskemaan myös vaikeaa elämää kevyen liikenteen väylällä, sillä lähes poikkeuksettahan suuntamerkkiä näyttämättömien pyöräilijöiden vaikutuspiiriin joutuu nimenomaan kelvillä eikä ajoradalla ajaessaan. Mikä tietysti onkin yksi niistä monen monituisista syistä miksi ajamme ajoradalla vaikka vieressä kulkee pyörätie.

    Sitä ei myöskään pidä unohtaa että nämä kelvillä suuntamerkittä kääntyvät eivät käänny ainoastaan "risteysalueella" vaan ties missä eli kaikkialla mistä ovat tottuneet kulkemaan ja mistä heidän mielestään on suorin tie. Toisin sanoen paikoissa jotka eivät ole "risteysalueita" ja paikoissa joita ei-paikkakuntalainen normaalipyöräilijä ei välttämättä tiedä eikä ehkä voi havaitakaan eikä edes pysty arvaamaan että joku helkutin oikopolku siitä voisi lähteä...

    Ongelmitta selviää tuurilla - jos ei aja suoraan takana vaan onnekseen hiukan sillä puolella jolle edessä ajava *ei* käänny. Tai sitten pitämällä hillitöntä turvaetäisyyttä ja ohittmalla vain silloin kun vasemmalla puolella kulkee syvä oja tai kallioseinä tai jokin muu vasemmalle kääntymisen täysin poissuljetuksi tekevä este.

    Eikä tässä yhteydessä pidä ottaa

  5. #1385
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Mikä liikennesääntö sallii pyöräilijälle muiden liikkujien sokaisun? Noissa tehokkaimmissa fillarilampuissa tuntuu olevan tehoja vähintään sama kuin auton pitkissä valoissa, eikä niitä suitsi mikään lainsäädäntö, edes nk lyhyiden valojen käyttöä pyörältä ei taideta edellyttää kohtaamistilanteissa.
    En ymmärrä, miksi kysyt. Kotleri jo kertoi, mitä laki asiasta sanoo.

  6. #1386
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.845
    ^ Pitäiskö sun nyt tarkistaa, kumpi oli ensin, minun esittämäni kysymys vai Kotlerin vastaus? Palataan sen jälkeen asiaan, jos aihetta on.

  7. #1387
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Kysymyksesi oli ensin. Oletan silti, että mielestäsi ennen Kotlerin vastaustakin mielestäsi muiden liikkujien häikäiseminen oli kiellettyä. Silti ilmoitat haluavasi aiheuttaa häikäisyä kaukovaloillasi. Tästä oli kyse eli jos häikäisyn aiheuttamiskiellon rikkominen sinua harmittaa, miksi ilmoitat haluavasi rikkoa sääntöä, jonka rikkominen sinua harmittaa? Omilla kaukovaloilla ei vastaantulijan häikäisyä saa poistettua. Tuloksena on kaksi tienkäyttäjää, jotka molemmat ovat häikäistyneitä. Paras keino selviytyä tilanteesta on kääntää katse sivuun kirkkaasta valosta tai pahimmassa tapauksessa suojata kädellä silmät vastaantulijan valolta.

    Halusin, että ns. samalla mitalla takaisin antava kysyy itseltään motiiveja toiminnalleen.

  8. #1388
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.457
    Jos mua vastaan tulee auto pitkät päällä jotka häikäisee niin saatan väläyttää tai laittaa itsekkin pitkät päälle. Samoin jos multa on unohtunut pitkät päälle niin aika todennäköisesti vastaantulijakin laittaa pitkät päälle tai väläyttää. Miksen tekisi samoin häikäisevän fillarin kohdatessa? Usein fillaristi ei itse tajua että valot häikäisee. Mainittakoon että ensimmäisten Kiina-valojen aikoihin muinoin eräs rekka tuli vastaan pitkillä, joko oli häikäistynyt kiinan tuikustani tai sitten ei edes huomannut minua kun sen keula oli yhtä aurinkoa. Fillarilla ajellessa on yleensä tullut sanottua vastaan ajajalle "häikäisee"

  9. #1389
    F. Kotlerburg Guest
    Eipä silti. Häiritsee nuo valopallopäät tuolla kelveillä vielä pahemmin. Parhailla sankareilla on kaupunkialueella kaksi kiinatuikku sojottamassa eteen niin että ei näy muuta kuin iso valopallo tulevan kohti.

  10. #1390
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.845
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Omilla kaukovaloilla ei vastaantulijan häikäisyä saa poistettua. Tuloksena on kaksi tienkäyttäjää, jotka molemmat ovat häikäistyneitä.
    Ei poista häikäistymistä, mutta parantaa omaa kykyä havaita muita liikkujia.

    Jos sokaistuneena ajan autolla (paino n. 1700 kiloa) jonkun viattoman päälle, seurauksena on ruumiita. Kun se vatipää pyöräilijä ylikirkkaine ja väärin suunnattuine valoineen häikäistyneenä ajaa jonkun päälle, selvitään mustelmilla. Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.

    Vatipäille on tässä ketjussa annettu hyviä neuvoja. En niitä viitsi enää toistaa.

  11. #1391
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Ei poista häikäistymistä, mutta parantaa omaa kykyä havaita muita liikkujia.
    Miten tuo tapahtuu? Häikäistyminen häviää kun oma valo kumoaa toisen valon?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Jos sokaistuneena ajan autolla (paino n. 1700 kiloa) jonkun viattoman päälle, seurauksena on ruumiita. Kun se vatipää pyöräilijä ylikirkkaine ja väärin suunnattuine valoineen häikäistyneenä ajaa jonkun päälle, selvitään mustelmilla. Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.
    Sivuuttanut tyystin ne uutiset, joissa pyöräilijän törmääminne jalankulkijaan on aiheuttanut kuolemia?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  12. #1392
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Sivuuttanut tyystin ne uutiset, joissa pyöräilijän törmääminen jalankulkijaan on aiheuttanut kuolemia?
    Suomessa? Vai maailmalla, yleensä?

    Jos ensiksimainittu, niin onko tapauksia muita kuin se yksi Pohjois-Esplanadilla?



    PS Pelkkä sivuseikka, mutta uteliaisuuden herättänyt ja ihmettelyäkin aiheuttanut sivuseikka.

    PPS Kun olen tullut häikäistyksi, olen poikkeuksetta ottanut vauhdin pois. Vaikkei jonkun päälle ajamista ole ehkä tarvinnutkaan pelätä, ajatus tai tunne sokkona kuoppaan tms tai mutkassa tieltä ajamisen mahdollisuudesta on saanut minut jarruttamaan.

  13. #1393
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Riskin minimoimiseksi teen kuten kerroin.
    Kysy nyt vielä varmuuden vuoksi itseltäsi, mimimoituuko tuossa riskit ja onko riskien minimointi oikeasti hallitseva motiivisi toimia tuolla tavoin. Minulle ei tarvitse vastata.

  14. #1394
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Tuossa yllä kun kysytään, että minimoituuko riskit jos vastaantulevaa valopallopäätä tahallisesti häikäisee omilla valoilla niin minä sanoisin, että kyllä, riskit minimoituu. Ei ehkä juuri siinä yksittäisessä kohtaamisessa mutta jos jokainen vastaantulija kääntää omat valot valopallopään silmiin, niin kyllähän se valopallopää aika pian tajuaa, että omassa valonkäyttötavassa on jotain pielessä ja oman mukavuuden vuoksi muuttaa tapojaan.

    Se ei se toisen posken jatkuva kääntely yleensä saa mitään tilannetta muuttumaan.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  15. #1395
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Ehkä vilautus kaukovaloilla riittäisi viestittämään tuota asiaa.

  16. #1396
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Suomessa? Vai maailmalla, yleensä?

    Jos ensiksimainittu, niin onko tapauksia muita kuin se yksi Pohjois-Esplanadilla?
    Suomessa ja useampia on.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #1397
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.845
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kysy nyt vielä varmuuden vuoksi itseltäsi, mimimoituuko tuossa riskit ja onko riskien minimointi oikeasti hallitseva motiivisi toimia tuolla tavoin. Minulle ei tarvitse vastata.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Perinteinen neuvo pitää liikenteessä ensisijaisesti omista asioista huoli on hyvä.

  18. #1398
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.917
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Ehkä vilautus kaukovaloilla riittäisi viestittämään tuota asiaa.
    On ihan oikein huomauttaa häikäisystä, sata tai tuhat saa tuosta kärsiä, kun huonosti suunnattu kirkas valo tulee vastaan. Sinne tänne huiskiva valo häikäisee jo satojen metrien päästä.
    Taitaa taas näppis kulua turhaan, noita riittää ja tuskin nuo lukevat näitä sivuja, kun taas meidän porukka huomioi muut liikkujat tarkasti.

  19. #1399
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    YocceT, nyt ollaan keskustelupalstalla, ei liikenteessä.

  20. #1400
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Itselläni on sähköläskissä stVZO standardin mukaiset valot. Ja mukavana ominaisuutena noissa on myös pitkät. Eli normaalit lähivalot sinne liikenteeseen kun tulee muita vastaan ja tällöin valot eivät häikäise. Mutta nappia painamalla menee päälle pitkät, jolloin varmasti häikäisee vastaantulijat, niin autoilijat kuin kevyenliikenteen käyttäjät. Tätä käytänkin lähinnä metsässä / poluilla, ja vaihdan aina lyhyille kun joku tulee vastaan. Toki käytän noita pitkiä myös niin, että vilkautan pitkiä jos vastaantulijalla ei ole valoa, tai on perseelleen säädetty valo (eli häikäisee).

    Kyseessä tuollainen valo:
    https://r2-bike.com/SUPERNOVA-E-Bike...ecs-E-45-StVZO

    Tuo pitkien valojen nappi on kätevä. Itselläni se on sijoitettu ohjaustangon oikealle puolelle Maguran jarrukahvan kiinnikkeeseen niin ei vie tilaa tangosta ja on nopeasti painettavissa irroittamatta kättä gripeiltä.


  21. #1401
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.

    Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?

  22. #1402
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Onhan tuossa hintaakin, ylittää ainakin minulla kipurajan.

    Onko valokeilat eri mallisia vai muuttuuko ainoastaan teho?
    Valokeilat on eri malliset. Lyhyet on hyvinkin tarkasti rajattu, ikäänkuin veitsellä leikattu. Pitkät sitten nostaa tosiaan tehoa ja nostaa valokeilaa pystysuunnassa niin, että metsässä näyttää hyvin puiden oksat jne.

    Tuossa eräästä netin arvostelusta muuama kuva.

    Lyhyet:




    Ja pitkät:


  23. #1403
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Kyllähän tuo Saksan määräystenmukaisuus jo lupaisi ettei "pitkilläkään" valokeila leviä ylöspäin vastaantulevia häikäisten ja samaa luvataan blogitekstissäkin: https://supernova-lights.com/en/2016...ernova-m99pro/

    Mutta näkyy löytyvän myös käyttäjäkokemuksia jossa ollaan sitä mieltä että valojen vaihtaminen "lyhyiksi" voi olla kohdatesssa tarpeen - niin kuin muillakin autovaloja käyttävillä.

    PS Hinta on hyvinkin kolminkertainen tavalliseen hyvään etuvaloon verrattuna, mutta kysymys itselle pitäisi ehkä asettaa samaan tyyliin kuin silloin kun harkitsee tavallisten hyvien kiekkojen ja todella hyvien tai ainakin superhienojen kiekkojen välillä Vähän vakavammin: jos ajonautinto kasvaa ja ajaa suhteellisen paljon pimeällä, se on jo yksinään hyvä syy investoida vähän enemmän etuvaloon. Toki sitä olisi lisääntynyt ajoturvallisuuskin, mutta siihen en oikein jaksa uskoa vaikka lamppu olisi millainen Tavalliset hyvät valot ovat nykyään jo tarpeeksi hyviä
    Firlefanz muokkasi tätä : 16.09.2019 at 15.22

  24. #1404
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Juu kyllä nuo pitkät häikäisee, eli pitää muistaa vaihtaa aina lyhyet kohdattaessa, aivan kuten autollakin. Mutta eihän sillä pitkien häikäisyllä ole niin väliä, ne ovat tarkoitettu tilanteisiin kun ajelet yksin jossain pimeällä kelvillä / metsässä tms. Paljon tärkeämpää ettei ne ns normaalisti käytössä olevat lyhyet häikäise

  25. #1405
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Kyllä toi hyvältä näyttäis, mutta en minäkään pysty tuota summaa lamppuun laittamaan. Kuitenkin ajan tietä pitkin niin vähän, että mennään kahden tuikun taktiikalla..

    Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
    Miten niin tyhmä kysymys??

  26. #1406
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.940
    Tuo M99 Mini Pro on vähän halvempi.

  27. #1407
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Mikä on halvempi kuin mikä?

    Ymmärtääkseni samasta lampusta - josta tosin on olemassa eri malleja eri luokituksen omaaville "pedeleceille" - on niin Nixuun kuin minun linkkini takana kyse. Jos kommentoit hintaeroa, niin toinen on valmistajan ilmoittama niin sanottu ohjemyyntihinta ajalta kun tuote tuli markkinoille ja sitä saatettiin myydä sen ominaisuuksilla laatutietoisille ja edelläkävijöille - ja toinen yhden verkkokaupan nykyinen hinta, johon tietenkin on vaikuttanut kilpailutilanne, menekki, arvioitu kysyntä, varastotilanne ynnä ties mitkä tekijät ovat ehtineet vaikuttaa.

  28. #1408
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Tällä kertaa märän kotteron lasin takaa kommentoitua.
    Valo hyvä, ISOVALO paha, vilkkuvalo perseestä.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  29. #1409
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    On halvempiakin vaihtoehtoja.

    https://www.youtube.com/watch?v=hThS_R0bqGg

  30. #1410
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.092
    Itse käytän yleensä kahta valaisinta. Osittain valotehon takia, osittain siksi, että on varavalo, jos toinen särkyy. Tuota voisi jalostaa niin, että toinen valo olisi ns. kaukovalo. Se kyllä edellyttäisi kaukovaloon helppokäyttöistä virtakytkintä ja sitä BM:n valoissani ei ole. Muuten systeemi on hyvä, hintaa yhteensä hiukan yli 100 € eli kipurajan tuntumassa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •